HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Chromecast 2, nu med hirez audio!
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 7

Wader
Member

460 Posts

Posted - 2015/12/14 :  18:39:53  Show Profile Send Wader a Private Message  Reply
Hmm, det är nog jag som är lite dålig på att förklara. Vilket gränssnitt använder ni för att koppla in mojängen mot hemmastereon? Är det en 3,5mm till 2 rca eller finns det någon annan utgång på mojängen. Implementeringen av programvaran i linuxburken ska jag nog klara då jag har ett par st som kan agera som testobjekt.

Dancing in the shadows of my memories.
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21992 Posts

Posted - 2015/12/14 :  18:50:27  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
hehehe, sandlådor(....extraservrar) är riktigt bra att ha att leka med.

Sorry att jag inte fattade.

Chromecast Audio har en kombinerad Optisk & 3,5mm Stereo plugg i ena ändan och i andra är det spänningsmatning. Jag kör optisk kabel till en DAC. Men, man kan ju köra en 3,5mm till RCA-kabel om man inte har Optisk ingång någonstans.


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

HJ
Member

799 Posts

Posted - 2015/12/14 :  20:09:34  Show Profile Send HJ a Private Message  Reply
@AlfaGTV, en bra text till en bra låt...

@Pac, tack i alla fall. Jag använder replay gain den mesta av tiden då det minskar behovet av att justera volymen vid albumbyte.

Jag får väl hoppas att Plex utvecklas. Det finns redan en plugin till LMS som gör att jag kan köra CC enheter som Squeezebox-spelare, men tyvärr får jag inte till RG där heller. Och som sagt, jag misstänker att LMS i brist på support och underhåll förr eller senare inte fungerar på ny HW eller operativ.

editerat ett par stavfel...

"So here I am once more..."


Edited by - HJ on 2015/12/14 20:12:00
Go to Top of Page

Wader
Member

460 Posts

Posted - 2015/12/14 :  20:27:36  Show Profile Send Wader a Private Message  Reply
Ahh, tackar. Jag har ju optiskt ingång på min hegel dac så det borde fungera. Eller?

Dancing in the shadows of my memories.
Go to Top of Page

HJ
Member

799 Posts

Posted - 2015/12/14 :  20:47:16  Show Profile Send HJ a Private Message  Reply
Jag kör min optiskt in till en Integra receiver och har även testat optiskt in till aktiva Audio Pro högtalare, så jag ser ingen anledning till att det inte skulle fungera på en Hegel dac.
För priset är det absolut värt att testa. Grymt smidigt sätt att strömma Spotify.

"So here I am once more..."

Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2845 Posts

Posted - 2015/12/15 :  12:08:11  Show Profile Send sladdbarn a Private Message  Reply
quote:
Ahh, tackar. Jag har ju optiskt ingång på min hegel dac så det borde fungera. Eller?


Med rätt kabel ska det fungera.

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

mangs
Member

622 Posts

Posted - 2015/12/15 :  13:22:00  Show Profile Send mangs a Private Message  Reply
På vilket sätt är Chromecast ett bättre alternativ idag om man redan sitter på en LMS och ett gäng Squezeboxar? Jag köper att det känns mer framtidssäkert men vad vinner jag idag?

Vill lyssna på Spotify och mina egna filer i FLAC/MP3 från en NAS.

Låter det bättre?
ÄR det snabbare och smidigare?
Har man mer möjligheter till synkning?
Snyggare/snabbare interface?
Kan jag kombinera spellistor med Spotify samt lokal musik?
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21992 Posts

Posted - 2015/12/15 :  18:18:40  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Mangs, det var många svåra frågor på en gång. Egentligen behöver man ju ha två system stående bredvid varandra för att svara på det och det har jag tyvärr inte. Men någon annan kanske har?

Men det finns några frågor jag kan svara på:

Q: Är det snabbare och smidigare?
A: Ja, både snabbare och smidigare. Den där jäkla fjärrkontrollen kan slänga sig i väggen jämfört med en smartphone/surfplatta. Att söka på squeezebox är en ren pina jämfört med plexinterfacet.
Edit: Jag hoppade av squeezebox pga den ruskigt dåliga handhavandet med fjärren. Att söka i musik-biblioteket gick bara inte... Efter Jonaz kommentar nedan om iPeng kollade jag lite på det interfacet. Det verkar riktigt vettigt men jag har inte provat det. Jag hoppade som sagt av det tåget och har missat vidareutvecklingen.

Q: Har man mer möjligheter till synkning?
A: Ja, om man köper plexpass kan man synka för glatta livet. Ett livslångt plexpass kostar dock en slant så om an inte behöver den featuren och/elelr att komma åt servern remote funkar gratisversionen fantastiskt bra.

Q: Snyggare/snabbare interface?
A: Japp, smartphone/surfplatteinterfacet slår Squeeze med hästlängder!
Edit: Samma som ovan, denna kommentaren handlar om fjärrkontrollinterfacet, inte app-interfacen eftersom jag inte kan dem.

Q: Kan jag kombinera spellistor med Spotify samt lokal musik?
A: Pass, jag kör inte spel-listor eller Spotify.


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21992 Posts

Posted - 2015/12/15 :  18:38:22  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
quote:
Ahh, tackar. Jag har ju optiskt ingång på min hegel dac så det borde fungera. Eller?
Ja, det borde vara en smal sak att få till. Om du har en burk över att köra in en Debian installation på så rekommenderar jag verkligen den linux-varianten. Plex finns idag med Debian paket så man behöver inte bygga den själv längre och även om "gratis"-varianten har aningen lägre funktionsnivå än köpevarianten så klarar man sig ganska långt på den.

Investeringströskeln att ta sig över för att prova (om man har en datorburk att installera som server) är väldigt väldigt låg, ca 390:-(Chrome cast Audio) + en optisk kabel med 3,5mm-kontakten (om man inte redan har kan man hitta riktigt billiga 3,5mm toslink kablar på ebay). Plex media server laddar men ner här: https://plex.tv/ och appen till telefonen hottar man i appstore eller google.

Fanken vad bra att jag sitter och skriver här! Såg just att plexappen uppdaterats idag! Nu kanske de har fixat de problemen jag såg när jag multiroom castade och körde Hirez i helgen? Det här måste testas!!!!

Återkommer snart...

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2015/12/15 :  18:50:40  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message  Reply
Jag läser det här med intresse, men vad är Chromecast:

För en som inte är så insatt.......

Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.


Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21992 Posts

Posted - 2015/12/15 :  18:53:48  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Nja, de får nog jobba lite till det skall funka på riktigt hemma hos mig. Men det kommer nog så småningom.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Wader
Member

460 Posts

Posted - 2015/12/15 :  18:58:20  Show Profile Send Wader a Private Message  Reply
Plexiglas media server finns förinstallerat på vortexboxen. Ska prova i morgon. Nu ska jag strax lyssna på livekonsert.

Dancing in the shadows of my memories.
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21992 Posts

Posted - 2015/12/15 :  19:12:50  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
quote:
Jag läser det här med intresse, men vad är Chromecast


Chromecast är ett generiskt interface för "content providers". Om man har en chromecast inkopplad i sin anläggning kan vem som helst som har innehåll de vill erbjuda skapa en brygga för innehållet gentemot Chromecasten.

Tex
- Netflix har en massa filmer de vill erbjuda genom att man prenumererar på deras tjänst. Med en Chromecast kan du spela upp deras innehåll på vad som helst som har en HDMI-anslutning.

- Spotify vill erbjuda musik, med en Chromecast audio kan du strömma från spotify bara det finns en RCA eller toslink att ansluta den i.

Och så vidare....

Det är det här man kan rida på med en Plex-server om man redan har en massa bra musik man vill strömma. Man bygger ihop en plex-server, kopplar den till filerna och häpp, man kan strömma dem. Vill man så skaffar man sig ett så kallat plexpass och ansluter sin server till nätet. Då kan man strömma sin egen musik var som helst i världen(på jobbet, i husvagnen, i båten, ....). man kan strömma den på sin telefo, platta elelr till en annan anläggning via en chromecast.

När nu Chromecasten klarar 24/96 så börjar det bli intressant att sätta den på prov i audiofilanläggningar. Ihop med den lilla SMSL-dacen gav den mitt Lynx-kort en styv utmaning som Lynxen tack och lov klarade. Men prisgapet mellen de två lösningarna är betydligt större än prestandagapet. Man får otorligt mycket för pengarna!

Teknikutvecklingen och Google driver ner kostnaden på att strömma högupplöst vilket borde betyda att vi får fler som intresserar sig för den marknaden, vår lilla nisch i musikuniversum. Vi borde altså så småningom få fler som vill erbjuda oss innehåll(CD-kvalitet eller högupplöst). Om det blir så så skall jag skicka Google ett "Tack"-mail från vår postmaster-adress.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

jonasz
Member

2542 Posts

Posted - 2015/12/15 :  20:17:18  Show Profile Send jonasz a Private Message  Reply
PAC: Ville bara lägga till att du styr Squeezeboxarna med telefonen också numera via Logitechs egna app eller t ex iPeng om man vill ha nåt snyggare.

Ska köpa en Chromecast Audio så fort de klarar Tidal på ett smidigt sätt, för det gör de väl inte än?

You'll Never Walk Alone...
Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2015/12/15 :  21:55:43  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message  Reply
Tack Per,

Det är mycket att lära, jag inte veta hur, som Yoda skulle sagt......

Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.


Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2845 Posts

Posted - 2015/12/16 :  11:48:51  Show Profile Send sladdbarn a Private Message  Reply
quote:
Ska köpa en Chromecast Audio så fort de klarar Tidal på ett smidigt sätt, för det gör de väl inte än?


Jo det verkar så

https://www.youtube.com/watch?v=UfygXym0Ypw
(inget jag provat själv)

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

jonasz
Member

2542 Posts

Posted - 2015/12/16 :  15:22:38  Show Profile Send jonasz a Private Message  Reply
I det fallet så strömmar jag genom telefonen istället för direkt till Chromecasten? Inbillar mig att batteritiden på telefonen kommer lida betydligt av detta?

You'll Never Walk Alone...
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21992 Posts

Posted - 2015/12/16 :  19:32:15  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
quote:
PAC: Ville bara lägga till att du styr Squeezeboxarna med telefonen också numera via Logitechs egna app eller t ex iPeng om man vill ha nåt snyggare.

Tack, Jonasz. Jag hoppade av Squeezebox-tåget på grund av att det inte var ett vettigt handhavande med med fjärrarna. Men iPeng däremot, det ser riktigt bra ut! Jag lade till lite förklarande text i mina kommentarer ovan eftersom jag inte har någon erfarenhet alls av iPeng och smartphone interface på squeezebox. Är det snabbt på att reagera?

Om Squeezebox också fixar Hirez så skulle nog jag fundera väldigt länge, man har ju något som funkar och den gamla devisen "dont fixit if it aint broken" är riktigt bra.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

jonasz
Member

2542 Posts

Posted - 2015/12/16 :  20:01:24  Show Profile Send jonasz a Private Message  Reply
Ja iPeng reagerar snabbt. Använder man Android funkar Orange Squeeze lika bra: http://www.orangebikelabs.com/products/orangesqueeze/

Tidal flac funkar via SB (fast i mitt fall hängde det sig titt som tätt, kanske löst nu?) och jag har kört 24/192 från lokal disk. Det tråkiga med SB är ju att de inte tillverkas längre.

You'll Never Walk Alone...

Edited by - jonasz on 2015/12/16 20:05:01
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21992 Posts

Posted - 2015/12/16 :  20:50:11  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Klarar verkligen SB 24/192? När jag körde över 24/48 så skalades det ner till just 24/48. DVS min classic levererade aldrig ut mer än 24/48. Men, de har alltså tagit sig runt det också nu? Där ser man, utvecklingen går framåt.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8274 Posts

Posted - 2015/12/16 :  22:41:26  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
quote:

Tidal flac funkar via SB

Hur?

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21992 Posts

Posted - 2015/12/17 :  06:52:17  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
från sid 1:
quote:
Vet ej om Tidal stöd kommer.

Däremot kan man casta Tidal till Chromecast: https://www.youtube.com/watch?v=UfygXym0Ypw

:)


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

jonasz
Member

2542 Posts

Posted - 2015/12/17 :  07:36:34  Show Profile Send jonasz a Private Message  Reply
quote:
Klarar verkligen SB 24/192? När jag körde över 24/48 så skalades det ner till just 24/48. DVS min classic levererade aldrig ut mer än 24/48. Men, de har alltså tagit sig runt det också nu? Där ser man, utvecklingen går framåt.



Om man installerar Enhanced Digital Output appen så levererar i alla fall mina Touch upp till 192 ut på coaxen. Vet ej om det fungerar på Classic?

http://forums.slimdevices.com/showthread.php?94512-Announce-Enhanced-Digital-Output-app-USB-Dac-and-192k-Digital-Ouput

Ryssen: https://support.tidal.com/hc/en-us/articles/201871191-Squeezebox

You'll Never Walk Alone...
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21992 Posts

Posted - 2015/12/17 :  12:42:33  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Jonasz, du hade väl en massa squeeze-boxar? Kan du inte testa hur långt de klarar Hirez?

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

staffann
Member

691 Posts

Posted - 2015/12/25 :  15:04:57  Show Profile  Visit staffann's Homepage Send staffann a Private Message  Reply
Kopplade idag in julklapps-chromecast audion via optisk kabel till min Naim DAC-V1. Det skulle ju vara kul om denna billiga lilla mackapär klarade att skicka en tillräckligt bra signal till DAC:en.

Jag började med att spela upp lite allmän musik, och jämförde det med att spela upp via samma DAC med en optisk kabel från en dator. Tyvärr visade det sig att datorn vann i ljudkvalitet. I båda fallen var det Plex media server som matade. Plex påstod att den körde direktuppspelning i båda fallen, dvs ingen transcoding enligt webgränssnittet.

Jag provade sedan de få högupplösta filer jag har, framför allt från Linns "24 bits of Christmas". Låtarna har olika sampelrate, från CD kvalitet 44.2 via 48 upp till 88.4 kHz. Jag lyckas bara få filen med 44.2kHz sample rate att spelas upp, med övriga filer är det tyst. Plex indikerar inte heller att filen spelas (spelad till står på noll) men DAC:en indikerar rätt sampelfrekvens på displayen. Filerna är FLAC vilket väl borde funkat.

Något är inte som jag hade hoppats på här. Uppspelning av high resolution fungerar inte och ljudkvaliteten är inte optimal på standardfiler heller. Någon som har tips på något alternativ till Plex för att skicka olika musikfiler till chromecasten, bara för att se om det är någon skillnad? PAC, har du gjort några speciella inställningar någonstans, för Plex eller chromecasten?

Audiovector M3 Signature, Naim DAC-V1, CD5x, NAC112x, NAP150x, Flatcap2x. Pro-ject 1 with Ortofon MC10 Super
Nordost Black Knight signal cable, Naim NACA5 speaker cable.
Old Vincent SV-233, Vincent CD-S3,Audioquest BedRock loudspeaker cable used as computer/bedroom sound system
Go to Top of Page
Page: of 7 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.19 sekunder. Snitz Forums 2000