HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Pureaudioproject Trio15 ?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2017/07/03 :  16:26:45  Show Profile Send time a Private Message  Reply
Någon som utvärderat eller lyssnat på dessa högtalare med 15" ?
Blev lite sugen att prova med TPL150 men vill gärna ha lite erfarenheter/intryck

Lämnat forumet

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2017/07/03 :  17:11:54  Show Profile Send time a Private Message  Reply
Vad säger Petter ? kan man få spridningen att fungera ? Hur skulle det låta om man monterade TPL längst upp istället för i mitten ?
Ljudbilden kan bli låg om den sitter som avbildat kanske ?

Lämnat forumet
Go to Top of Page

U1
Member

3319 Posts

Posted - 2017/07/04 :  08:37:36  Show Profile Send U1 a Private Message  Reply
Jag lyssnade på dem på mässan i STML förra året. Vill minnas att de var spelglada och roliga, en högtalare jag skulle kunna leva med. Dock var det inte versionen med TPL.
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2017/07/04 :  21:18:56  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message  Reply
Instämmer med U1 (satt bredvid)

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

forzell
Member

59 Posts

Posted - 2017/07/07 :  00:20:30  Show Profile Send forzell a Private Message  Reply
Kan bara instämma. Lyssnat på mässa och i butik. Blev nästan ett köp. Jag gillar dem.

// Roger
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2017/07/07 :  10:55:00  Show Profile Send time a Private Message  Reply
Kul att höra ! funderade på någon seriös form av DIY då det går att köpa delarna separat, har dessutom några alternativ till mid/diskant element i hyllan. Vad som omedelbart kändes konstigt är att mid/diskant elementet sitter så lågt ? Nu ligger ev. projekt bortåt hösten men börjar rydda i det nu för att få input...

Lämnat forumet
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2017/07/08 :  20:33:27  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message  Reply
De har nyligen släppt Quintet 15 också, om du vill slå på storstrumman,
http://www.pureaudioproject.com/quintet15-wall-of-sound-open-baffle-speakers/

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2017/07/08 :  22:04:14  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
TPLen är fin, dock så skulle jag vilja ha den i öronhöjd eftersom spridningen i höjdled är begränsad. Antingen wtw en bit upp eller wmt (2.5-vägare) för att få rätt höjd. Helst wtw för att få spridningen likartad för mid och diskant. Basarna deras är säkert fina men rätt högt fs...

Heter egentligen Lindblom nu och är dessutom branschoknuten...
Go to Top of Page

nisseW
Member

531 Posts

Posted - 2017/07/11 :  07:54:25  Show Profile Send nisseW a Private Message  Reply
Pure Audio är ett intressant koncept med sina separata bafflar, dock har den problem med kraftiga vibbrationer, men det går kanske att åtgärda i en seriös DIY konstruktion.

TPL 150 låter förträffligt, men är normalt inte bakåtstrålande tror jag vilket jag tycker man bör ha i en dipolhögtalare. Ljudbilden blir annars lätt lite rörig med element av olika typ.

Bara ett par personliga tankar!

Blufföretag är ingen bluff, de finns i verkligheten!
Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2844 Posts

Posted - 2017/07/11 :  10:07:59  Show Profile Send sladdbarn a Private Message  Reply
Är det inte TPL 150 som kan moddas genom att ta av bakstycket, disten sänks väl också, minns jag rätt?

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2017/07/16 :  10:32:22  Show Profile Send time a Private Message  Reply
Håller med om att det ser lite klent ut i stativet, möjlig diy ?

Lämnat forumet
Go to Top of Page

nikwin
100.000-klubben

587 Posts

Posted - 2017/08/12 :  19:28:20  Show Profile Send nikwin a Private Message  Reply
Det här ser ut som ett roligt projekt vad tror ni om att man bygger något liknade med två Eminence Alpha 15A och ett Fostex 168e sigma.
Tror ni det skulle fungera.

//Niklas
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2017/08/18 :  18:12:58  Show Profile Send time a Private Message  Reply
Det borde väl funka, Det är ju Eminence i PAS grejor och en Tangband motsvarar säkert en Fostex. Filter berättar de inget om men Leonidasfiltret ser ut att vara ett 12dB filter.
Det är inte så vansinnigt dyrt att beställa basarna från dem.

Lämnat forumet
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.3 sekunder. Snitz Forums 2000