HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Bygge Rörsteg Richardson SA170
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 16

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2015/05/29 :  13:05:46  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Finns ju en i Stenungsund. 2-3 mil från mig.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Stormen
Member

1542 Posts

Posted - 2015/05/29 :  19:05:07  Show Profile Send Stormen a Private Message  Reply
Japp det stämmer o 3st i england som är igång. Ska se vad jag kan dra i för trådar för att se det hela med klarhet. Spänningarna ligger ca 20% över på ett ungefär o det skiljer en del på anoden på tex candela från först till först. Det är ju egentligen inga konstigheter att ha ett ecc83 som ingångsrör. Ska ta o bläddra lite efter andra scheman o se vad jag kan hitta för komponentvärden o spänningar.
Fasdelarröret ecf82 drar en del spänning på sina två anoder eftersom spänningarna sjunker lite under mätvärdena där. Tur det inte är trissor vi håller på med då hade dom lyft på hatten o gett sig iväg vid 50V överspänning :-)
Go to Top of Page

Stormen
Member

1542 Posts

Posted - 2015/05/29 :  19:13:08  Show Profile Send Stormen a Private Message  Reply
Kopplade ur squeezeboxen o körde in cd spelaren istället. Allt övertonstjut försvann o ersattes med ett betydligt svagare fint ljust brus i disk istället. När man lägger örat till. Dvs 10cm ifrån o ingen volym. Men slutsteget är som ett brunstigt PA steg på testbänken. Spelar jag 1-3% så är det vardagsrumslyssning. Kisar jag med ögonen i ett förvridet försök att spänna stigbygelspännarmuskeln i örat o vrider upp till 50% så är det så det ringer i öronen av ljudstyrkan o detta från ett par bokhyllehögtalare (chorus). Kan nog tänka mig att lägga på ngt i serie på ingången för att få ner känsligheten lite o eventuellt minska risken för självsvängning. ( om jag fattade den delen rätt) :-)

Edited by - Stormen on 2015/05/29 19:14:02
Go to Top of Page

Stormen
Member

1542 Posts

Posted - 2015/05/30 :  08:54:41  Show Profile Send Stormen a Private Message  Reply
Poff sa det efter 15minuter o så blev det tyst o luktade förskräckligt. Kan ha varit någon konding som gett upp. Efter att låtit förstärkaren svalna o så petade jag lite på några ben som låg nära chassie så spelar den igen.kan ha blivit lite tajt när jag klämde ner en större konding. Det är ju noga på pillimuttern att de där benen inte ska röra vid varandra :-) Kopplingskondingarna som jag bytte till är ett par eroid. Förhoppningsvis tillverkade efter nåt av världskrigen. Tror det är papp/glas eller papp/vax? Någon som har info om dessa?
Go to Top of Page

Stormen
Member

1542 Posts

Posted - 2015/05/30 :  10:10:58  Show Profile Send Stormen a Private Message  Reply
Jag justerade R11. Rätt eller fel.. men så gjorde jag som glad DIY are :-)
Fick dpänningarna inom hyffsade områden förutom vid R2 där det ligger ca 50% lägre. Men mot bättre vetande tänker jag. Är det farligt för rören? Låter det bra?

Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2015/05/30 :  10:47:14  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Känns som fel ända att börja i. Problemet är att ECC83 på ingången drar för lite ström. Justerar du upp R11 drar den ännu mindre ström.
Provade du att justera R6 för att få upp strömmen?

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Stormen
Member

1542 Posts

Posted - 2015/05/30 :  12:20:12  Show Profile Send Stormen a Private Message  Reply
Javisst bli det genant o fel. Lite som ett årsbokslut. Man flyttar lite på några konton o så vipps så stämmer slutsummorna. Men man vet att nåt inne i gröten stämmer inte. Jag tänker fantasifullt att just siemens ecc83 levererar sån fantastisk förstärkning till ingen strömkostnad alls :-)
Jag kan testa att justera R6 lite o se vad som händer

Edited by - Stormen on 2015/05/30 13:48:25
Go to Top of Page

Stormen
Member

1542 Posts

Posted - 2015/05/30 :  13:40:42  Show Profile Send Stormen a Private Message  Reply
Tog bort R11 modifikationen för att se vad R6 gör.
Dubblade R6 till 2M och spänningarna sjönk med ca 10V på anoden på de olika mätpunkterna. 280V blev 267 (önskat 250), 212V sjönk till 200 (150V) Det fina var att spänningen pinne 3 ökade från 0,5 till 0,68 o började då närma sig de tänkta ca 0,8

Men högre än 2M på R6? magkänslan säger här stopp :-)

Edited by - Stormen on 2015/05/30 13:46:37
Go to Top of Page

peterh
Semesterfirare

1056 Posts

Posted - 2015/05/30 :  15:30:49  Show Profile Send peterh a Private Message  Reply
Du kan minska R5 istället, prova 820k 2Mohm börjar bli så stort att det är otillförlitligt.
Försök zooma in 1-8
till 110V och se var de andra hamnar.
Go to Top of Page

Stormen
Member

1542 Posts

Posted - 2015/05/30 :  18:09:42  Show Profile Send Stormen a Private Message  Reply
Enbart R5 justerat till 500K gav inte så stor skillnad, pinne 1-8 steg från 140V till ca 170V (110V önskat) men pinne 3 ökade från 0,56 till 0,68 vilket är i rätt riktning.

Bör jag således modifiera både R5 och R6 samtidigt? ( Det är väl ändå nästan samma sak egentligen?

Edited by - Stormen on 2015/05/30 18:17:41
Go to Top of Page

peterh
Semesterfirare

1056 Posts

Posted - 2015/05/30 :  18:35:49  Show Profile Send peterh a Private Message  Reply
Nej, du har rätt. Allt verkar cirkulera på att den undre trioden inte drar tillräckligt med ström.

1-8 bör nog vara ganska nära 110V för att inte uppröra fasvändaren alltför mycket.

ECC81 ( kanske inte är lösningen men det vore enkelt att testa. Ecc82 tror jag blir alldeles för mycket) ecc88 (om man kopplar om glöden) kan också vara värt att prova, ecc88 är f.ö. mycket vanlig i liknande konfigurationer.
Go to Top of Page

Thzar
200.000-klubben

816 Posts

Posted - 2015/05/30 :  20:33:15  Show Profile Send Thzar a Private Message  Reply
batteristaus i voltmätaren?
spänningskonfig på primären på huvudtrafon 240V?

härligt med DIY =)
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2015/05/30 :  20:58:27  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Ett liknande kaskodkopplat ingångssteg med ECC88 skulle ju säkert funka utmärkt. Det finns ju inte särskilt mycket spänning att tillgå här för ECC83.
Men å andra sidan är ju Richardson ett fenomenalt bassteg och det kanske är detta som är själva grejen? En svältfödd ECC83...

Jag funderar på varför man fördelat spänningarna så märkligt i Richardson. (Mindre andel än vanligt av B+ över R4.)
Det här (till vänster) är ju mera normal fördelning, lägg märke till värdena på motstånden i spänningsdelaren till övre gallret:


MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Stormen
Member

1542 Posts

Posted - 2015/05/31 :  07:47:03  Show Profile Send Stormen a Private Message  Reply
Jo.. jag har också funderat lite. Den stora fördelen med schemat o varför jag vågade mig på var just att det fanns en del mätpunkter. Om det inte funnits det hade jag varit glatt omedveten om div spänningar utan bara kört på örat o lirat musik.


Jag kan peta in vilka värden som helst om det gör en finare värld för rören o hela kedjan att jobba i. Dock spelar det förvånansvärt bra trots våran gemensamma uuppfattning om att det borde småputtra. Eller så är det så att spänningarna som står i schemat är något felaktiga. För hur vi än gör så får vi inga större variationer i varken strömdrag eller spänningar. Då tänker jag att det är nog mer eller mindre det här man får ut hur man än gör.
I candelan kan anodspänningen på ingångsrören gå från 310-380V beroende på vilka rör man har, hur de matchar o så de personliga egenskaperna som just det steget fick under tillverkningen.
Go to Top of Page

Stormen
Member

1542 Posts

Posted - 2015/05/31 :  19:57:58  Show Profile Send Stormen a Private Message  Reply
@Bernt
Intressant med spänningsfördelningen till övre gallret som du påpekade. Där är b+ ( första motståndet dubbelt så stort som det som efter pinne 7 går till jord. På Richardson hemma fick jag bättre värden när det är tvärtom i förhållandena. Dvs 2M nere o 1M uppe vid B+.

Har spelat 4h nu på normal volym utan några modifieringat o allt verkar stabilt. Dax för en bottenplatta. Lite skydd för anslutningarna på trafen så kan jag sätta dit plåthuven.
Då kan vi sedan koppla in den på stora anläggningen för att jöra hur den beher sig i en känd miljö.

Edited by - Stormen on 2015/05/31 20:01:15
Go to Top of Page

peterh
Semesterfirare

1056 Posts

Posted - 2015/05/31 :  21:43:16  Show Profile Send peterh a Private Message  Reply
Ja, det är ju ljudet som är intressant, och du har ju viss efarenhet av hur det kan låta.
Berätta gärna både första intrycket och när du haft den igång en vecka. Antar att du jämför med
dina MkIII .

Go to Top of Page

Stormen
Member

1542 Posts

Posted - 2015/05/31 :  22:28:39  Show Profile Send Stormen a Private Message  Reply
Klart jag återkommer med lyssningsintryck. Hade en kopplingskonding som gav upp o detta gjorde att anodplåten glödde en stund o skapade en hejdundrandes värmeutveckling innan jag upptäckte det. Motståndet till utgångstrafen svettades lite väl o gick sönder men behöll värdet. Dock så kör jag på att beställa vanliga svarta mkp från elfa. Klart det finns bättre/annorlunda. Men de är nya, driftsäkra o det är 17-200hz som först ska jobba för. Det är dyrt att bränna sönder rören också med gamla kondingar. Såvida jag inte får tag i sprauge då :-) men de är driftsäkra...

Pga av det ljusa bruset drar jag min blick mot anodmotståndet R4, fick i början tips om att använda precisionsmotstånd av tex märket caddock. ELFA 60-618-32 De kostar ca 50kr st. Är det värt det tänker jag. Ja varför inte. OM det är skillnad. Men i ritningen finns R11 o R17. Påverkar den ljudet/bruset också?

Edit: Elfanummer

Edited by - Stormen on 2015/06/01 08:26:44
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2015/05/31 :  22:58:15  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
R4 är mest kritisk och på ritningen är det också specat en tystare typ.
M.O. är väl metalloxid tror jag men metallfilm går säkert lika bra.
Jag har använt Caddock i mitt linjesteg, vet egentligen inte om det är bättre än andra metallfilm.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

peterh
Semesterfirare

1056 Posts

Posted - 2015/06/01 :  11:22:34  Show Profile Send peterh a Private Message  Reply
du kan nog sätta ett metallfilm på R4. Du kan komma att få testa flera
värden här.

De andra R11 och R17 har ingen betydelse, de är ju avkopplade med kondingar till jord.
Go to Top of Page

Stormen
Member

1542 Posts

Posted - 2015/06/01 :  14:20:18  Show Profile Send Stormen a Private Message  Reply
Jag tar hem lite olika värden på metalloxid. Det är lite humanare pris på dom än att köpa caddock i massa olika värden o exprementera med.
Men funderar lite på om o vad jag ska byta till för värden. Det är väl ett fallmotstånd o vi konstaterade väl att vi inte ska sänka spänningen något mera via anoden. O öka spänningen är väl inte önskvärt för då ökar väl alla de andra också. ?? Eller kan det vara så att jag ska testa o ändra värde på anodmotståndet??? Jag gör det gärna

Den enda förändringen som lett till något fint, ja förutom att ändra R11 som jag inte ska pilla på :-) är förändringen av R6 till 2M, det gjorde att de dlesta spänningar sjönk med ca 10V ( drog mer ström ) och ökade från 0,57V till 0,68V vid mätpunkten pinne 3.

Edited by - Stormen on 2015/06/01 15:19:13
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2015/06/01 :  15:54:34  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Om man ska röra R11 så ska det i så fall vara att sänka värdet för att få mer spänning till ECC83.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Thzar
200.000-klubben

816 Posts

Posted - 2015/06/01 :  17:00:01  Show Profile Send Thzar a Private Message  Reply
har du fasvänt motstånden rätt? ;)

ditt bygge gick rätt snabbt? timmar från första köpet till färdig produkt?
Go to Top of Page

Stormen
Member

1542 Posts

Posted - 2015/06/01 :  18:29:09  Show Profile Send Stormen a Private Message  Reply
quote:
Om man ska röra R11 så ska det i så fall vara att sänka värdet för att få mer spänning till ECC83.

Hur äre med R4? Jag är mkt tacksam för din o peters guidning rätt ner i rörträsket. Sås måningom är jag själv så ingrodd att jag inte hittar ut. O det är nog det som är meningen med fördjupning o kunskaper :-)



Bygget har jag ingen koll på hur många timmar. Bygger på kvällar o helger o lägger upp bilder i realtid. Ser att jag startde tråden för 2mån sedan.

Edited by - Stormen on 2015/06/01 19:28:05
Go to Top of Page

Stormen
Member

1542 Posts

Posted - 2015/06/01 :  19:28:27  Show Profile Send Stormen a Private Message  Reply
Fasvänt motstånden har jag missat (det får jag lyssna mig fram till sen vilket som låter bäst. Då kan jag vända på ett o ett i lugn ro o lyssna imellan :-) men jag har självklart använd den inre delen på kabelrullen först eftersom den tillverkades först o sen kan elektronerna fortsätta i samma energiriktning som kabeln en gång gjordes. Är det minus går självklart kabeln åt andra hållet :-)

Det här är både humor men även finns det anhängare till teorin. Dock har jag bara tagit de tåtar som varit tillhands o smidiga/billiga att jobba med.

Edited by - Stormen on 2015/06/01 19:56:50
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2015/06/01 :  22:38:19  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
R4 är en del av förstärkningskretsen, vilket R11 inte är.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page
Page: of 16 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.31 sekunder. Snitz Forums 2000