HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Bygge Rörsteg Richardson SA170
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 16

peterh
Semesterfirare

1056 Posts

Posted - 2015/05/26 :  12:37:20  Show Profile Send peterh a Private Message  Reply
sikta högre !!! 35V det skall ju sedan delas ner med justeringspot-arna.

Go to Top of Page

Stormen
Member

1542 Posts

Posted - 2015/05/26 :  13:12:00  Show Profile Send Stormen a Private Message  Reply
ok 35V får det bli :-)
Nu slog det mig att det finns inte överdrivet mkt ström att spela på vid B+. Drosseln klarar 450mA max. O med alla rören inkopplade har vi ca 300mA som mest. EDIT: inklippt från peterh sid 1.
quote:
strömmen som dras är rimligen 4 * 50mA för el34 + 2* 20mA för ecf82 summa 240mA 

Lägger in ecc83 i beräkningen Ca 2x20mA? O avrundar till 300mA. Jag får nog plocka ut den innan drosseln o före kondingen då har vi en begränsning på trafen på max 630mA. Antar att motstånden tuggar i sig ngr milliampera på vägen ner till jord också. Men det kanske är försumbart?
Ska se om jag kan räkna på det o bli klokare.

Edited by - Stormen on 2015/05/26 13:22:06
Go to Top of Page

peterh
Semesterfirare

1056 Posts

Posted - 2015/05/26 :  14:50:41  Show Profile Send peterh a Private Message  Reply
du kan inte koppla in det på den likriktade sidan, du måste tappa av
lindningen innan B+ likriktaren.
Go to Top of Page

Stormen
Member

1542 Posts

Posted - 2015/05/26 :  16:02:11  Show Profile Send Stormen a Private Message  Reply
Aha. Det var bra du sa :-) Är det kanske för att B+ är en del av signalkedjan som gör att man inte får röra i den?
jag kopplar in den på en av AC tåtarna 350V som går till likriktaren för B+. Sen gör jag så att jag kopierar från dynaco o sätter en diod, en glättningskonding till jord o sedan några fallmotstånd mot jord o plockar ut lämpligen 35V till bias. Kan det stämma bättre?
Go to Top of Page

peterh
Semesterfirare

1056 Posts

Posted - 2015/05/26 :  17:20:26  Show Profile Send peterh a Private Message  Reply
Du måste nog sätta din spänningsdelare direkt på ac-tåten, den lämnar 350V, du behöver 30-35V , alltså skall du
dela med 10 ( 1mohm i serie, 100k till jord. Dioden i punkten mellan motstånden. Du vill ju inte ha -350V till bias utan -35 V

350V / 1mohm blir 350uA, 0.12w så 1/4 w räcker, men det får 300V över sig , ta gärna 1/2w eller 1w . Men det får inte gå sönder!
Kolla sedan hur snabbt bias stiger, det får inte ta mer än 10s att nå 90% ( annnars kan rören börja leda innan bias byggts upp)
Det innebär att det inte får vara för stor kondimng, det skall ju laddas genom ett 1mohms motstånd.

Jag har sett stärkare som gör så här ( kommer inte ihåg vilken) men inser att det hela blir lite labilt.Du har att välja mellan pest ( separat 24trafo som du har ) och kolera ( tappa av AC ).

En annan sak som kan vara frestande : stabba bias. GÖR INTE DET såvida du inte samtidigt stabbar B+ lika bra. Så länge de
båda är oreglerade kommer de att följa nätspänning och last synkront, stabbar man den ena blir det fel arbetspunkt när
förhållandena ändras.
Go to Top of Page

Stormen
Member

1542 Posts

Posted - 2015/05/27 :  08:52:18  Show Profile Send Stormen a Private Message  Reply
Förtjusande med sådana alternativ :-) (pest eller kolera) :-) Fick inte riktigt till det så det blev en separat traf. Å andra sidan kan man låna 12V från den till ett relä som bryter 230V till stora trafen. dvs hela förstärkaren utom sig själv då såklart :-)

Medans jag höll på att lösa detta med bias o slag av o på först o skruvade lite så bet hon mig inte mindre än 3ggr o jag insåg att det är bättre att ladda ur kondingarna med en glödlampa o ett effektmotstånd än att göra det med handleden,underarmen o tummen. Det är ju ingen risk att man somnar på kvällskvisten när man får sig en hurring på ettt par hundra volt var 5:e minut :-)
Jag fick med trafen -35V och det får kännas tillräckligt bekvämt.

Det syns bara svagt. Men det är glöd :-)


Jag har nu fått igång allt o satt i alla rören. Började med att lätta på säkringen till B+ och mätte in -32V på rören.
Då fick jag bara 230/250 V på fasröret där man enligt schemat ska upp i 250/270V. Vridpotentiometern är här bara för att justera deras förhållande till varandra.
Med -32 V så fick jag ca 3V ut på katoden på EL34:orna. Enligt manualen kan man ha max 5V. Justerade upp till 4V men då sjönk spänningarna till fasröret till 200/230. Det är 350V på B+ in till vridmotståndet precis som det ska.
Nu vet inte jag riktigt vad som är optimalt att ha. Dka man sträva efter att ha så låg spänning som möjligt över slutrörens katod (ppin1 o 8) mot jord eller vill man upp i 4-5 volt pga effekten mm?
Är spänningen kritisk över ffaselarens anoder eller är det bara % emellan dom som är kritisk?

Edited by - Stormen on 2015/05/27 09:01:35
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2015/05/27 :  09:13:06  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
quote:
Kopplade nu in drosseln efter likriktningen och gjorde det enligt lundahls egn rekomendation som jag tidigare gjort i ett Rauna KF försteg med gott resultat. Men jag undrar var man jordar bäst. Vid likriktaren har jag satt en jordtåt. Finns det fler o kanske bättre förslag?
Drosseln sitter där för att ta bort störningar och det fina med just den här drosseln är att den gör det även på jordsidan. Därför skall det jordas efter drosseln och inte på likriktarsidan.

quote:
Sen skulle det vara guld värt att slippa en klumpig 2x12V traf i bygget och som du påpekar en säkerhetsaspekt.
Klumpig? Biasen drar ju ingen ström alls så den kan vara jätteliten. Det är ju också fullt möjligt att sätta en lämplig säkring till anoden om man är rädd för strömrusning, jag gjorde så med mina OTL-byggen.

Biasen är minusspänning, glöm inte det. Ifall du använder anodlindningen tror jag du blir tvungen att ha en separat krets så som föreslås och jorden hamnar då utanför drosslingen på jordsidan, dvs din fina lundahldrossel köptes i onödan. Tror jag iaf, jag har inte skissat upp det så jag är inte 100 säker. Själv skulle jag gjort en biaskrets med en liten 24V-trafo eller kanske denna http://www.kjell.com/sortiment/el/stromforsorjning/nataggregat/ac-ac/transformator-1x-12-v-2-4-va-p44292 (Med spänningsdubbling då)
Biaskretsen kan sen jordas innanför drosseln.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Stormen
Member

1542 Posts

Posted - 2015/05/27 :  09:36:27  Show Profile Send Stormen a Private Message  Reply
@ Bernt, Superbra tips med jordningen. Då ska jag flytta jordtampen till kondingen efter drosseln på B+ så man verkligen utnyttjar denna fina och lite spännande drossel till max.

EDIT: uppdaterar med en bild


Ja det blev den 2x12V traf jag hade från claes. Den är på 1500mA o är helt klart ööverdimensionerad. Kanske byter den nån vacker dag o tjänar in 2cm åt vardera dimension. Men just nu får den plats :-). Bra tips om att säkra av den. Säkringar är sällan till ondo :-)

Edited by - Stormen on 2015/05/27 16:17:54
Go to Top of Page

peterh
Semesterfirare

1056 Posts

Posted - 2015/05/27 :  13:04:01  Show Profile Send peterh a Private Message  Reply
Du har alltså B+ anslutet ! Hur låter det ?
Vad gäller bias säkring, att använda bias trafon till att styra ett relä till
B+ trafon är en bra ide, då blir det inget B+ om biastrafons säkring har gått.

Vad gäller bias inställning så räkna gärna om det till mA / rör 50mA över 68ohms motståndet blir 3.4V . Detta kan vara ett bra startvärde.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2015/05/27 :  13:14:52  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Säkring till biastrafon menade jag verkligen inte, jag tänkte mig en säkring i serie med varje anod! (Eller på katoden) Det är inte så ovanligt på "köpeförstärkare".

Men ett relä drivet av biasspänning är ju onekligen listigt.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Edited by - Bernt Jansson on 2015/05/27 13:16:25
Go to Top of Page

Stormen
Member

1542 Posts

Posted - 2015/05/27 :  14:38:39  Show Profile Send Stormen a Private Message  Reply
@peter
Nää jag lyssnar bara på brus o susningar. Det här med musik vetja inte om dä ä nöe för mig int :-)
Ska testa o tuta in en signal ikväll. Jag hör dock inga större brumvariationer när jag vrider på glödpottarna som jag satt dit. Steget är ganska tyst om än att jag önskat lite till. Ska dra peta lite på olika kablar för att se hur det påverkar samt koppla in riktig last på ingången och inte kortsluta med långa testsladdar som slösaktigt förvaltar signalen i en oskyddad slinga.

Ok, jag rattar in ca 3.4 V o kör på det. Det låter mkt vettigt. Stort tack, jag är mkt tacksam för alla riktvärden och hur man bör tänka. Finns det andra värden i stärkaren som är "kritiska" och ska gå i första hand?

@Bernt, aha,, tack för förtydligandet, hade inte tänkt på att säkra upp på den sidan. Men det ska jag gräva lite i.

quote:
Men ett relä drivet av biasspänning är ju onekligen listigt.

Tackar, kom på det precis när jag klev på bussen i morse.
Tror att om jag lägger på ett litet relä som drivs av bias o bryter förstärkaren så kan jag kosta på mig en säkring som även då släpper relät, vill man vara noga kanske både före o efter eftersom huvudsäkringen på ingången är på 3A. Jag har varit med om en transformator som börjat smälta o småflamma bakom bokhyllan ( ursprunget till ombyggnad av nätdelen till KF-försteget) Och det är ingen trevlig upplevelse, tur att jag var hemma. Dock var det en klåfingrig "hen" som säkrat av med en passande skruv under testfasen då 5 säkringar hade gått på raken och det börkjat ta slut på glassäkringar hemma o körde med glödlampstricket för att bara göra snabba mätningar av o på,, av o på. Och sedan glömt att sätta dit en vanlig säkring vid kontinuerlig drift. (Vi behöver således inte nämna trådskaparen vid namn, men tur att man lär sig av misstagen.)

Edited by - Stormen on 2015/05/27 16:11:05
Go to Top of Page

Stormen
Member

1542 Posts

Posted - 2015/05/27 :  22:15:31  Show Profile Send Stormen a Private Message  Reply
Nu behöver jag verkligen hjälp då jag inte riktigt får till det.
Det spelar musik utan distorsion och första intrycket är att det är lättsamt och transient.
Men det är övertonstjut (svagt o inte vid kortsluten ingång utan när man kopplar in tex en cd spelare) vid ca 10-16Khz och lite brusigt o nervöst, dvs superlåg volym o ändå mkt förstärkning samt spänningarna på anoden på ingångsröret är lite galna.
För att hänga med kan det vara snällt att ta en titt på sidan 1 där schemat finns. Hjälp tas här tacksamt emot och jag har mätt upp motstånden på anodsidan och de verkar stämma. R33, R4, R11 (86K)
Vi börjar med b+ vid mätpunkten ner till fasdelaren ecf82. där har vi 367V o där hittar vi 360V enligt schemat, känns ju bra. Andra mätpunkten efter kondingarna och motståndet på 100K ska enligt schemat vara 240V och här har jag 280V. Anoden på ingångsröret ECC83 ska enligt schemat ha 150V här har jag 230V. Mellan pinne 8 och 1 ska det vara 110 här ligger det på 130V. Pinne 3 ska vara 0.8 och det är 0.53 så där är det lugnt.
Någon som har förslag på justeringar som kan göras?

Edited by - Stormen on 2015/05/27 22:22:06
Go to Top of Page

Stormen
Member

1542 Posts

Posted - 2015/05/27 :  22:22:51  Show Profile Send Stormen a Private Message  Reply
Go to Top of Page

peterh
Semesterfirare

1056 Posts

Posted - 2015/05/27 :  22:33:39  Show Profile Send peterh a Private Message  Reply
ett : sätt en konding på ingången så att du inte får en DC komponent på gallret.

Är det lika på bägge kanalerna ?

två: du kan ha ett obalanserat / svagt ecc83

tre: du kan ha kortis i C18

fyra : R5 / R& är de 1M bägge ? Här skall man hålla gallret på B+/2
är det 240/2 V där ?
Go to Top of Page

Stormen
Member

1542 Posts

Posted - 2015/05/27 :  22:59:42  Show Profile Send Stormen a Private Message  Reply
Japp det är lika på båda kanalerna
1. ok fixat
2. Ja det kan det vara, har 3st ECC83 o de är i så fall lika illa :-), nåt sticker spänningen iväg lite till på faktiskt (ca 25V) så jag tolkar som att ett av rören är lite obalanserat. Men alla tre kan vara lite osäkra.
3. helt nya, och enligt spec som jag tolkat till 330pF? 100V, jag har 330pF 2000V men det kanske ska vara 330nF? BTW varför specad till 100V det är ju betydligt mera spänning på B+ just där.
4. ja det är b+ delat på två o eftersom jag har 280V så stämmer det att det är 140V på pinne 7. Lärde mig ngt nytt :-) b+/2 :-)


Ändrade fallmotståndet R11 till 200K istället för 100K och får då 240V som jag ska, men ligger lite högt på anoden och får 170V istället för önskade 150V

Edited by - Stormen on 2015/05/28 07:09:56
Go to Top of Page

peterh
Semesterfirare

1056 Posts

Posted - 2015/05/28 :  08:42:08  Show Profile Send peterh a Private Message  Reply
Alltså: något är fel i schemat.
strömmen genom R11 i schemat äe 1.2mA ( 120V/100k) i ditt fall 0.8mA ( 80V/100k)
tittar man på katoden R2+R3 = 0.92k och 0.8V blir strömmen 0.88mA, i ditt fall 0.54mA
strömmen R5/R6 är 0.14mA
0.54mA är på gränsen till "cutoff" det låter inte bra, detta skall upp till åtminstånde 1 mA

för att se på schemat pin6 ( anoden) så skall den enligt schemat ha 150V strömmen genom R4 blir då 0.9mA

Alltså, röret drar för lite ström, det kan åtgärdas på 2 sätt :
- minska R2
- prova ett ecc81
Go to Top of Page

Stormen
Member

1542 Posts

Posted - 2015/05/28 :  12:06:54  Show Profile Send Stormen a Private Message  Reply
Stort tack för ditt egagemang peter, utan dig hade jag inte kommit framåt här. Som tur är har vi musik ut så det borde vara en smal sak att få till det sista :) ( ja under förutsättning att man vet vad man gör :-) )
Vi såg nu att kopplingskondingen (sprauge) är märkt 047. Det är en svag svag punkt efter 047. Detta gör att det är 47nF inte 0,47uF. De mäter även 47nF. Det påverkar kanske en del men har väl inte så mycket att göra med anodspänningarna på ingångsröret.

Ska testa om jag får tag på ett ecc83 som jag är helt säkert på fungerar alternativt testa med en ecc81 Men något av de 3 jag har borde ju funka :-)
Ska testa lite R2 justering också och dubbelkolla värdena på komponenterna så jag inte tagit fel någonstans.

Edited by - Stormen on 2015/05/28 12:07:38
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2015/05/28 :  14:57:03  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Det går framåt ser jag, nu är det nära.

quote:
BTW varför specad till 100V det är ju betydligt mera spänning på B+ just där.
Det blir aldrig fulla B+ över den kondingen.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Stormen
Member

1542 Posts

Posted - 2015/05/28 :  22:36:18  Show Profile Send Stormen a Private Message  Reply
@ Bernt, just, den sitter i serie och då är det bara eventuellt spänningsfall att ta hänsyn till. Jag får skylla på att klenströmsläraren försvann när vi skulle börja läsa 3:e året på gymnasiet. Den vi fick var utbildad skrivmaskinsreparatör och det här med MS DOS. Sen var det sådär 20 år sedan, men det är kul när vissa saker kommer tillbaka :-)

Jaha då har jag bytt kopplingskondingarna till 0.47uF som det ska vara mellan fasröret och EL34. Detta påverkade inget av b+ men det var väntat.
Har testat ett ECC83 som vi vet med största sannolikhet fungerar utmärkt. Ingen skillnad på spänningarna. Så vi kan nu utgå från att dom rören jag har är OK.

Testade att minska R2 för att påverka B+ vid mätpunkten som ska landa på 240V. lade på ett 820R parallellt för att halvera och sedan yttterligare ett.
R2 820R = B+ 277V (240V)
R2 410R = B+ 265V (240V)
R2 260R = B+ 260V (240V)
Det som sjänk var spänningen vid pinne 3 som ska vara 0.8V, den var på 0.5 o sjönk till 0.3 och ner till 0.2V

R11 går också att ändra men bekyrmet verkar vara att röret inte drar som det ska.
Har dubbelkollat dragningarna till utgångstrafarna mm så jag inte misstagit mig på fasen eller så, men det är som det ska.
Funderar lite på det här med motkopplingen /återkopplingen som smyger sig in där vid R2/R3. kanske något värde på nån konding eller liknande ska justeras där? Det är ju trots allt inte samma trafar ut som orginal.

Vad kan man göra nu för att gå vidare?

Edited by - Stormen on 2015/05/28 22:38:17
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2015/05/28 :  23:12:43  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Vad är det för spänning på pinne 7 på ECC83?

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Stormen
Member

1542 Posts

Posted - 2015/05/29 :  06:58:22  Show Profile Send Stormen a Private Message  Reply
@Bernt. Det är nog den enda sidan på röret som sköter sig dvs den har alltid b+/2 så om jag har r11 100K så är det 280V dvs 280/2= 140V. Ändrar jag r11 till 200K får jag 240V som önskat enligt schemat o då 120V vid pinne 7.
En kombo av justeringar, dubbla r11 o halvera r2 skulle få värdena hyffsade. Kan det vara framtiden??

Edited by - Stormen on 2015/05/29 07:32:52
Go to Top of Page

peterh
Semesterfirare

1056 Posts

Posted - 2015/05/29 :  09:09:18  Show Profile Send peterh a Private Message  Reply
prova ett ecc81
Go to Top of Page

Stormen
Member

1542 Posts

Posted - 2015/05/29 :  09:40:53  Show Profile Send Stormen a Private Message  Reply

Ska kolla om det finns något i Karlskoga så jag bara kan prova snabbt annars så lägger jag en beställning till tubular-well
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2015/05/29 :  12:11:37  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
OK, så den håller halva B+ som den ska enligt schemat. Tänkte om något av motstånden var fel på. (Jag såg sen att det redan kollats.)
Rörhalvan som är överst på schemat har väldigt låg spänning över sig, bara 50 volt enligt Richardsons noteringar, och är väl den som bestämmer strömmen genom kretsen, snarare än R2 och R3 som ju inte fungerar att sänka. Man kan nog öka strömmen genom att sänka R6.
Stämmer Richardsons siffror verkligen? Jag tror inte det, för i så fall skulle övre ECC83 ha -10V i bias. Eller så är förhållande R5/R6 ett annat.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

peterh
Semesterfirare

1056 Posts

Posted - 2015/05/29 :  12:57:52  Show Profile Send peterh a Private Message  Reply
Ja, jag tycker också att det verkar helskumt med detta schema.
Något är fel. Ja det vet vi redan, men vad ?

Att testa ecc81 kan vara ett steg , att designa om ett annat.

Men nu var ju målet att göra en klon, då skall man inte ändra i onödan.

Synd att vi inte har en fungerande att mäta på.
Go to Top of Page
Page: of 16 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.53 sekunder. Snitz Forums 2000