Author |
Topic |
Stormen
Member
1542 Posts |
Posted - 2015/05/22 : 19:56:55
|
Tackar tackar.. men komma nu o tipsa om eagle??? :-) :-) :-) Du har ju bara nämt det 3ggr tidigare till mig, ibland trillar poletten ner lite senare :-) :-) Tobias var på hugget o kunde fixa kondingar som står för extra stöd på B+ till fasröret och ingångsröret. Det är tydligen den kondingen som man "lyssnar på" när det gäller ingångsröret. De vi först fick tag på var i guld. De måste ju vara bra tänkte jag. Claes upplyste mig om att det minsann inte var ett löpnummer utan att 05 73 står för månad o tillverkningår. Mellan raderna förstod jag att det som bakats innan muren föll inte tillhör den dagsfärska skörden. Och det är ju såklart svagheten hos kondingar. Men Tobias slängde upp de saknade 1000pF o även de blåa 16uF. De fungerar säkert ett tag framöver men ska nog sätta dit Sanyo 22uF som är snabba o bra. Men beställningen från Elfa tänkte jag skjuta på lite så långt det går för man kommer ju alltid på lite mer saker som man vill ha. Tex andra säkringshållare. Lite andra värden på nån komponent eller kanske en switch till att göra lite olika varianter på återkopplingen tex.
|
Edited by - Stormen on 2015/05/22 20:46:15 |
|
|
peterh
Semesterfirare
1056 Posts |
Posted - 2015/05/22 : 21:15:02
|
Jag följer bygget med spänning... Kanske rent av kan få möjlighet att lyssna på resultatet nästa gång vi passerar karlskoga ? |
|
|
Stormen
Member
1542 Posts |
Posted - 2015/05/23 : 00:34:30
|
Självklart är du välkommen förbi. Skulle vara kul att du får lyssna på något som du följt o levererat grejer till.
Tog en bild som visar några saker som är väldigt bra att ha. dels en EKK kabel 1.5 är det minsta jag hittar. Det blir väldigt styva o starka dragningar med denna. På bilden ser vi även en koppartrådsrulle. Den kommer från Clasohlsson och är väldigt lättjobbat. Mkt smidig när man ska dra en jordskena som jag gjort eller bygga högtalarfilter mm. Då slipper man trasslet med att skala EKK. Vi ser även en vanlig skurtrasa som jag använder som underlag. Dels är det trevligt för händerna men mest för förstärkaren o där det finns risk för repor.
Den skarptögde ser även att det är "knoppen" kabel. Det är en enkardelig historia som är ganska trevlig på många sätt. Om inte annat till färgen :-) Jag brukar ha kvar innerskärmen som denna kabel är utrustad med ända fram till anslutningen. Sen kan man såklart ha åsikter om varför jag inte då har skärm kring alla kablar o kopplingar som berör signalvägen? Men jag får väl trösta mig med sedan att jorda hela plattan bygget är på istället.
|
|
|
Stormen
Member
1542 Posts |
Posted - 2015/05/23 : 00:38:30
|
O nu är ingångssignalen dragen. Kanske en av de viktigaste delarna :-) Den nogranne noterar riktigt att jag har olika längd på kablarna. Denna måtte väl ändå finnas med i någon straffskala??. Nja. Jag har ca 12meter lågnivå fram till slutstegen från försteget. Så jag är inte orolig på om det är några elektroner till som behöver flyttas framåt i slangarna :-)
|
|
|
pix
200.000-klubben
4175 Posts |
Posted - 2015/05/23 : 06:09:30
|
Elektronerna förflyttar sig i ca 85000000 m/s Det tar alltså ca 0.00000014 sekunder (140ns) från att de hoppar in i ena änden av dina 12 meters kablar, tills de tittar ut i andra.
En längdskillnad på en halv meter mellan kanalerna skulle innebära en tidsmässig fördröjning på ca 1/170000000 sekunder, vilket i sin tur motsvarar 0,04 grader fasförskjutning vid 20kHz (worst case)
Du skulle mao kunna ha flera hundra meter skillnad i kabellängd mellan kanalerna, och fasförskjutningen skulle ändå ha en marginell betydelse. Med en sådan längdskillnad skulle den tidsmässiga fasförskjutningen motsvara att flytta på näsan (vrida på huvudet) någon centimeter i lyssningsposition.
Jag tar här enbart hänsyn till tidsfördröjning (fasförskjutning) och inte kablars eventuella ljudmässiga (elektriska) egenskaper. |
"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition. |
|
|
Bardis
Member
3348 Posts |
Posted - 2015/05/23 : 17:25:01
|
Ehum. Kan inte hålla mig från att kommentera. Ni som tycker det är intressant läs vidare. Det är inte elektronerna som förflyttar sig i kabeln. En signal är en växelspänning. Det som förflyttar sig är en elektromagnetisk puls. Tänkvärt om man vill förstå hur en kabel funkar med olika signaler. |
Modda allt som går att modda! |
|
|
Stormen
Member
1542 Posts |
Posted - 2015/05/23 : 18:23:37
|
De är minsann snabba de där eltronerna. Den sportsliga chansen att hoppa undan för blixten är således ganska minimal :-)
På baksidan har jag en smidig strömdel med 2 säkringar, nätbrunn och strömbrytare. Hade jag varit duktig på att fräsa kunde jag säkert gjort det snyggt o kunnat direktmontera men det blev en aluminimum ram istället. Då sitter det ordentligt o man slipper riskera att dra ut allt p få likriktare mm i näven när man snabbt ska lossa vid något stressat tillfälle. Man kan även se att jag lagt gummiklossar under trafarna så det inte ska vibrera allt för mkt o överföra det mekaniskt till ingångsrören.
Nu är elektroninen kring rören så gott som klara. Återkoppling är kvar samt spänningar och utgångskablage.
|
Edited by - Stormen on 2015/05/23 18:41:47 |
|
|
Stormen
Member
1542 Posts |
Posted - 2015/05/23 : 19:54:37
|
En fråga nu till er mera bevandrade rörstegsbyggare. Ska signalen från slutstegsrören dvs anod o screentappen vara tvinnade,skärmade eller något annat att föredra? Annars blir det nog 1.5mm koppar. Samma sak med utgången. Är det att föredra en tvinning här med eller bara parvis precis som en vanlig högtalarkabel. Tänkte om det fanns störningar från trafar mm att ta hänsyn till. Hur gör ni??? |
|
|
peterh
Semesterfirare
1056 Posts |
Posted - 2015/05/23 : 20:29:27
|
Slutrörens skärmgaller ansluts gärna med ett inbyggt 100ohm motstånd( massa !), 1/2 w räcker bra.Löds direkt på sockeln!
|
|
|
Stormen
Member
1542 Posts |
Posted - 2015/05/24 : 13:32:05
|
Tack för tips peter. Ser när jag googlar att det är en ganska vanlig lösning (ja man får ju såklart sökresultat efter vad man söker efter :-)) Men eftersom mina färdigheger kring konstruktion är begränsade så får du gärna fylla i hur ett sådant motstånd ter sig. Man skulle kunna jämföra mina färdigheter med en musiker. Jag kan spela efter noter o göra enklare melodier, men kan inte komponera ihop en hel symphoni :-). Vad det är för fördelar och nackdelar med att sätta ett motstånd. Galler till galler i just denna konstruktion?
Edit: vad jag hade tänkt göra annorlunda på denna konstruktion är att jorda glöden med trimpot så man kan justera bort brummet så mkt det går. |
Edited by - Stormen on 2015/05/24 13:38:29 |
|
|
peterh
Semesterfirare
1056 Posts |
Posted - 2015/05/24 : 13:52:00
|
En s.k. grid-stopper är ett motstånd som skall stoppa självsvängning. Det skall monteras direkt på rörhållaren. Värde är inte kritiskt, 100 ohm duger nästan alltid. Då bara några mA flyter igenom är uppvärmningen liten 1/4 till 1/2 w duger bra. Massamotstånd.
Detta tillsammans med andra åtgärder ser till att stabilteten behålls se dave gillespies utmärkta artikel : http://www.tronola.com/html/maximize_tube_life.html
Av samma orsak sätter man ofta 1k motstånd närmast gallret. |
|
|
Stormen
Member
1542 Posts |
Posted - 2015/05/24 : 22:35:06
|
Ok. Så om jag förstår det hela rätt så sätter man ca 100 ohm i serie på ingångssignalen till tex ingångsröret i detta fallet. Och att det är bra för om man tom kör. Dvs utan försteg så ska inte det hela börja självsvänga. Man kanske också kan vara noga med att kortsluta ingången när man startar på testbänken. Men har man effektmotstånd på högtalarutgångarna för att förhindra ngt dumt när kablarna hoppar så ka ske man borde ta det onda med att ha ett motstånd extra i signalkedjan med det goda som det ger.
Har nu äntligen fått dit sista trafen och monterat glöden. Glömde dock att säkra av de 4:a glödarna. Är det nödvändigt?
100 ohm vridpott på varje glöd och jordkabel d4agen till mitten. Då ska väl teoretiskt det brummeriet gå in i signaljord. Dock är ju tyvärr inte jorden bara ett avlopp som rinner åt ett håll , men man kan ju låtsas för en stund. Nätdelstrafarna på plats o biastrafen. Dock kom bias 2x12V trafen ruggigt nära utgångskontakterna.. ngn som vet om det kommer att störa??? Jag kan ju vrida in trafen så den ligger över glödtrådsstammen i mitten istället.
Jag har även idag hållt på att försöka böja o värma på 2mm plastglas från biltema. Jisses, det var inte bara o bara det. Krävs lite snitts o hantverkskänsla, rätt värmeantal o en bra böjteknik. Första gick inte direkt som på film om jag uttrycker mig milt :-)
|
Edited by - Stormen on 2015/05/24 22:41:09 |
|
|
Stormen
Member
1542 Posts |
Posted - 2015/05/25 : 10:50:25
|
Nu när jag tittade runt så hittade jag en bra beskrivning över jordning. Här ser jag att man dragit återkopplingen med en skärmad kabel och jordat vid ingångsröret. Jag drog bara en vanlig kabel till återkopplingen o jordar vid mitten. Är det månne bättre att göra som på bilden???
|
|
|
Ryssen
100.000-klubben
8644 Posts |
Posted - 2015/05/25 : 11:10:21
|
quote: Glömde dock att säkra av de 4:a glödarna. Är det nödvändigt?
Jag har aldrig använt säkringar till glöden. Om det är riktigt vet jag ej.. |
Learning by burning.. You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
|
|
|
Stormen
Member
1542 Posts |
Posted - 2015/05/25 : 12:02:38
|
Du har nog rätt där ryssen. Jag har nog inte sett säkring på glöden innan. Det skulle ju innebära 8st om man ville vara extra noga :-)
Sitter o tar loss kablaget till återkopplingen och sägter dit knoppen kabel direkt vid trafen o jordar vid ingångsröret. |
|
|
Thzar
200.000-klubben
816 Posts |
Posted - 2015/05/25 : 16:14:37
|
dimensions?? bred och längd etc |
|
|
Stormen
Member
1542 Posts |
Posted - 2015/05/25 : 16:44:25
|
Plattan är samma som st70 i storlek så en bra skyddande huv ska passa. Det gör att slutsteget kan stå i vardagsrummet där det ibland rör på sig. :-) Måtten blev 35x24x19 med huven på. Skulle tippa på ca 12-13 kilo o det kan nog bli ca 30W. Men jag utnyttjar nog 5-7W av dessa. Jag låter henne framträda här i lite förföriskt ljus med persiennen fördragen.
Dock är det en del arbete kvar men det var kul att se henne i sin fulla skrud :-)
|
Edited by - Stormen on 2015/05/25 17:26:52 |
|
|
Stormen
Member
1542 Posts |
Posted - 2015/05/25 : 19:34:45
|
Provstartade glöden o biasen. Dock utan rör. Bars för att se så stora trafen är som den ska o flera vitala delar till den. ( säkringar, strömbrytare etc.
|
|
|
Thzar
200.000-klubben
816 Posts |
Posted - 2015/05/25 : 20:18:29
|
Kanske ska börja med mitt rörbygge, delarna ligger fortfarande i postpaketet jag fick för.....6år sedan. Att haltar på chassibygge varje gång.
Snyggt. |
|
|
Stormen
Member
1542 Posts |
Posted - 2015/05/25 : 23:09:08
|
Jag tycker verkligen du ska börja bygga. Det är om inte annat ganska meditativt o skönt för hjärnan att gympa på. Ett chassie går att köpa för rimliga pengar. Det är bara de stora hålen för socklarna som var lite bekymmersamma. Men det hade säkert gått lättare i aluminium.
Kopplade nu in drosseln efter likriktningen och gjorde det enligt lundahls egn rekomendation som jag tidigare gjort i ett Rauna KF försteg med gott resultat. Men jag undrar var man jordar bäst. Vid likriktaren har jag satt en jordtåt. Finns det fler o kanske bättre förslag?
Fick lite bråttom när jag "bara" skulle hämta en likriktare i lådan o en var trasig på ena dioden och de andra klarade inte så höga spänningar. Men så hittade jag en som tål 600V. Phu.. finns här några rekomendationer på likriktarbryggor som lämpar sig i rörsteg för framtida beställning på elfa?
Jag satte igång trafen för att mäta att jag gjort likriktningen o inkopplingen rätt. Glömde helt bort lampa-i-serie tricket men det gick visst bra ändå. Men på B+ ska jag få ut 450V nu får jag ut 490V. Antar att det för att det är olastat eftersom jag hade rätt värde ut från trafen innan likrintningen. Ja mkt sladdar o komponenter blir det. Jag tycker alltid att det är så få komponenter på schemat men så växer det i verkligheten :-) Bias o dragning av B+ är kvar
|
Edited by - Stormen on 2015/05/26 09:01:36 |
|
|
peterh
Semesterfirare
1056 Posts |
Posted - 2015/05/26 : 00:10:49
|
Nu hettar det till. Du skrev något om 2x12V trafo till glöden .... 6u8 skall ha 6.3V precis som el34 ...Hur har du tänkt ? |
|
|
pix
200.000-klubben
4175 Posts |
Posted - 2015/05/26 : 07:37:38
|
Det ser fint ut Stormen Vi håller alla tummar att det låter lika bra som det ser ut |
"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition. |
|
|
Stormen
Member
1542 Posts |
Posted - 2015/05/26 : 07:40:12
|
@peterh Ursäkta, då var jag otydlig. 2x12V trafen är till bias som enligt schemat vill ha 25V initialt, 30V efter halvvågslikriktning. Den har då en mittemtapp som kan tas till jorden för att få referens. EDIT: Fel av mig. Mittentappen ska inte alls till jord. Det är ena 12V lindningen som ska dit för att få ut ca 25V. (RTFM är ett uttryck som passar mig här :-) ) Den som inte vet vad det är får googla :-) Men det är om man vill göra enligt schemat med halvvågslikriktning. Jag vet inte varför man gör så? Funderar på att helvågslikrikta med en brygga istället. Då bör jag även få nån mer volt till bias som kan vara behövligt o snyggare likspänning.
Schemat finns på sidan 1 i tråden så det är lätt att hitta :-)
På bilden har jag stuckit ner de två 12V kablarna i varsinna utrymmen i träsargen så de inte ska få för sig att hoppa in o lägga spänning på oväntade ställen :-) All glöd plockar jag ur de 4:a förnämliga utgångarna på Lundahlen LL 1650. @pix. Tack lars. Ja det ska bli mkt spännande detta. Det här med att justera in slutsteget är jag väldigt novis på men det ska nog gå bra. Som bach sa om att spela orgel. -Det kan väl vem som helst. Det står ju där på noterna vad man ska trycka på för tangenter. |
Edited by - Stormen on 2015/05/26 09:37:04 |
|
|
peterh
Semesterfirare
1056 Posts |
Posted - 2015/05/26 : 09:42:36
|
Vad gäller bias så är det så lite ström som tas ut så en halvvågslikriktning duger bra. Men du är nog på gränsen ,tittar man på http://www.mif.pg.gda.pl/homepages/frank/sheets/030/e/EL34.pdf sida 11 har man kurvor för 360V g2. Vid 400V Va ( du är väl någonstans i detta härad ) så ligger kurvan för g1=-28V nära kurvan för max Wa.Som mest skall du dra 50mA, gärna 40. Innan du sätter i rören, kolla att du kan få minst -30V på pin 5 ( g1) Jag är inte så förtjust i att ha en egen trafo till bias, om den av någon orsak fallerar så steker du rören. Ett alternativ är att ta bias via B+ lindningen och en spänningsdelare 1M/100k innan dioden.
|
|
|
Stormen
Member
1542 Posts |
Posted - 2015/05/26 : 12:21:40
|
Tack för dina kloka inlägg peter. Jag lär mig nya saker hela tiden :-). Har funderat under bygget varför man inte plockar ner b+ ett par hundra volt. Den är ju glättad o klar. Sen ser man på dynaco som har en egen tapp på trafen och sedan richardson som kör på egen lindning i trafen. Jag kan tycka det verkar omständigt. Sen skulle det vara guld värt att slippa en klumpig 2x12V traf i bygget och som du påpekar en säkerhetsaspekt. Ska testa att droppa av med några motstånd till jord o sen ta ut biasspänningen mellan motstånden. Då siktar jag på att lägga mig på 28V. |
|
|
Topic |
|