Author |
Topic |
Fred
Member
355 Posts |
Posted - 2015/05/15 : 15:41:44
|
Svårt att generalisera. Inte alltid så att kondingar med metallfilm KP tex är bättre än metalliserade MKP på alla platser. I min ST 35a var exempelvis en Rifa phe426 att föredra framför Mundorf ZN, en polyprop med tennfilm på viss plats. Tror helt enkelt man får pröva sig fram. Vissa låter ljust, andra mörkt, tight bas, rundare mjukare bas, mycket mikrodynamik, långsamt etc.
Jag har inte testat Sprague papper i olja men Jensen kopparfolie och dom var mycket bra som kopplingskonding mellan 5687 och 300B i min Audion, tyvärr började de läcka både DC och olja så bytte ut dem mot Rifa phe 426 som var riktigt bra och blev ännu bättre när parallellade med en Ero KP1832 på 6700 pF. Har också testat ryska pio K40-y och K42 som jag tycker är riktigt bra och väldigt billiga. Bästa pio och konding jag testat i audion är dock Rike s-cap.
KP som är riktigt bra är ERO KP1832 och Erofol 1 vilka bara finns som NOS. Hovland musicap inte dumma heller. Wima har också kp som heter FKP och finns i 1000V upp till 0,22uF på Elfa. Orange Drop 716p är en billig kp-konding som jag använder i min ST70, lite ljus och frisk klang, funkade också bra i Audion mellan driv och slutrör.
MKP som jag tycker om är Rifa phe426, låter klart och friskt och snärtigt och Dynamicap E som låter ännu friskare. Som utgångskonding i försteg och cd-spelare är Dynamicap riktigt bra! Den ryska pio K42 i 1uF är också suverän som utgångskonding i försteg och cd.
Sen kan det vara bra att inte ha samma typ av kondingar överallt som sagt utan att blanda så att man balanserar det ena mot det andra.
Lätt att kondingtestandet driver en till vansinne dock... Men kul är det:-)
|
|
|
Stormen
Member
1542 Posts |
Posted - 2015/05/15 : 15:50:00
|
Kul med dina reflektioner, ska ta dom till minnet :-) Jag är klart imponerad av kunskapen o tyckandet som du samlat på dig. Väldigt användbart i framtiden.
Här hittade jag bra klipp på hur man kan böja o bända i plexiglas, de ger mig mod. :-)
Här hur man enkelt kan böja tunn plexi bara med en varmluftspistol https://www.youtube.com/watch?v=LGwZfKqalkw
Här ett klipp om hur riktigt tjock plexi man faktiskt kan böja https://www.youtube.com/watch?v=Y5Za7N87qI4
Här hur man bygger ett litet bord. Pix, nu finns inga ursäkter, det här måste ju ingå i verkstaden :-) https://www.youtube.com/watch?v=wVEf7PfuKxo
|
Edited by - Stormen on 2015/05/15 18:48:15 |
|
|
tordnilsson
Member
383 Posts |
Posted - 2015/05/15 : 22:38:35
|
Fint ! |
|
|
Stormen
Member
1542 Posts |
Posted - 2015/05/15 : 23:03:23
|
Lite detaljer på plats
|
|
|
Stormen
Member
1542 Posts |
Posted - 2015/05/15 : 23:21:49
|
|
|
|
Stormen
Member
1542 Posts |
Posted - 2015/05/15 : 23:48:50
|
Kunde inte låta bli en liten poseringsbild :-)
Men trafarna vet jag inte om man kanske skulle vänta med till sist att fästa o dra kablar till. De är ju rätt bökiga o tunga att ha o göra med när man sitter o löder alla komponenterna. Hur brukar ni göra? |
|
|
Fred
Member
355 Posts |
Posted - 2015/05/16 : 10:26:13
|
Oj vad fin förstärkaren blir!!! Och fort går det! Var köpte du dina Sprague-kondingar Stormen? Tänkte att det kunde vara kul att testa såna också.
Hälsningar Fredrik |
|
|
Ryssen
100.000-klubben
8644 Posts |
Posted - 2015/05/16 : 11:32:40
|
snyggt! |
Learning by burning.. You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
|
|
|
Stormen
Member
1542 Posts |
Posted - 2015/05/16 : 23:52:51
|
Tackar för de glada tillropen. Det ger en mod att gå vidare. Eftersom jag inte byggt rör innan så ska det bli lite spännande o se vad som händer o sker under resan. Men på med lödkolven så ska nog de första komponenterna komma på plats. Att komponentplacera kan man hålla på med hur länge som helst. Så det är bara att börja o blir det galet mycket fel så får man göra om så gott det går.
Är väldigt förtjust i wellern o den startar på 7 sek enligt pappret men det tar lite mer än så. Men det som är bra är när man löder så går inte tempen i spetsen ner utan det finns snabbt nya muskler att spänna för att hålla temperaturen vilken medför att förvånansvärt stora saker går som en dans att löda. Hade från början av lödkarriären en ERSA lödstation i ca 15 år. När den gav upp i lödpennan så hittade jag ingen ersättning så det blev en billig lödstation (200kr) från kjell o comp. Den fungerar till div saker. Efter några år så tröttnade jag på den styva kabeln, sega starten o att den verkade ge upp när man lödde saker större än en komponenttråd. Det är även lättare nu med wellern att göra små snygga lödningar. Eftersom den värmer snabbt o effektivt så behöver jag inte värma upp hela kabeln :-)
De första komp på plats. Har lärt mig att glödspänningen är en elak en som ska tvinnas o hållas borta från signalkedjan. Sen ska jorden vara en central del som körs till stjärnnät. Jag utgår mycket från kretskortschemat när jag lägger komponenterna med en jordskena nertill. Får se vilka nödlösningar det blir på slutet. :-) :-) det bästa hade varit att få ihop jordpunkten på försteget till en enda punkt o sen dragit den till en centrumplats. Sedankopplingarna kring EL34 o detsamma med glödjusteringspottarna. Ska försöka komma det idiallet så mycket jag mäktar med. Även att tänka till o hålla point to point så mycket det annars mellanlandning där det blir för fullt i lödöarna på rörsockeln.
|
Edited by - Stormen on 2015/05/17 10:28:02 |
|
|
Stormen
Member
1542 Posts |
Posted - 2015/05/17 : 10:31:46
|
Glömde nämna att sprague kondingarna kommer från början från Bo. Han var mycket förtjust i dessa. Tobias köpte in den elektronik mm som fanns 8ch startade tonklang audio. Han bedriver det på deltid o skapar väldigt välljudanade produkter enligt beprövade recept i Bo's anda. |
|
|
HerrD
200.000-klubben
1749 Posts |
Posted - 2015/05/17 : 11:30:03
|
Snyggt bygge! Vackra lödningar! Bra tänkt med all ledningsdragning, det där kommer bli riktigt bra! Heja! |
The first principle is that you must not fool yourself and you are the easiest person to fool.
Richard P. Feynman |
|
|
Stormen
Member
1542 Posts |
Posted - 2015/05/17 : 15:48:22
|
Tackar tackar. Nu när jag tänker till lite så är det nog säkrast (o snabbast) att bygga båda kanalerna samtidigt. Jag markerar även med en överstrykningspenna i schemat vilka komponenter som jag satt dit men även markera vilka punkter som ännu inte anslutits tex återkopplingspunkten mm. Har sprungit ut o lackat lite i garaget på huven.
|
Edited by - Stormen on 2015/05/17 15:50:03 |
|
|
Stormen
Member
1542 Posts |
Posted - 2015/05/17 : 22:28:45
|
Nu börjar det bli trångt o jag har inte ens avverkat 1/4 av schemat. Jag tar en avståndsbild för det är inte längre så vackert det här med point to point. Men jag tror det kommer låta bra :-) (hoppas hoppas) Det är om inte annat ganska fantasieggande att bygga i 3D med alla komponenterna.
|
Edited by - Stormen on 2015/05/17 22:31:13 |
|
|
bappe
Member
60 Posts |
Posted - 2015/05/18 : 10:22:52
|
Börjar se riktigt kul ut!
Makrolon/Lexan går att kallbocka, ett alternativ till plexi kanske.
//Anders |
Blir lika ledsen varje gång ungarna tror att Zappa är att byta kanal på dumburken....... |
|
|
pix
200.000-klubben
4175 Posts |
Posted - 2015/05/18 : 11:57:17
|
Makrolon/Lexan/akryl är dyrt som attan hos glasmästaren Kolla med matvarubutikerna. De har ofta gammalt skylt-material liggandes i en hög på baksidan av butikerna |
"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition. |
|
|
Stormen
Member
1542 Posts |
Posted - 2015/05/18 : 21:42:31
|
Tack för tipsen. Ska utforska det här med böjningar av olika de slag lite senare :-)
Trafarna har skruvats på plats och kopplingsstöden har sats dit samt en stjärna för jorden. Det här blir äkta hillbilly och man får improvisera hela tiden. Men det är samtidigt riktigt kul o bygga när man inte är låst till ett mönsterkort/exprimentkort med banor utan att man får placera helt unikt som man vill :-)
När jag sedan byggt en fyra fem stycken så kommer jag garanterat att komma på geniala dragningar o komponentplaceringar. Det ni får nu är naket o äkta :-)
|
Edited by - Stormen on 2015/05/20 09:37:50 |
|
|
Stormen
Member
1542 Posts |
Posted - 2015/05/19 : 22:51:57
|
Nu fick jag dit lite trimpottar. Det tog märkvärdigt lång tid att klura ut nu så de olika sektionerna bearbetas på sina platser så allt får plats o får så korta ledningsbanor som möjligt. När det är klart så ser det så enkelt ut, men det är just det som är det kluriga, att inte få ledningsdragningar fram o tillbaka. För den som håller på mycket med brädbyggen så får man in en viss vana efter ett tag. Jag är inte där än och kan se en vinst i att jag kanske skulle provbyggt allt på ett "brädbygge" först. Men än så länge är jag i god vigör o löder glatt vidare :-)
Men vad spelar tid för roll? Jag bygger ju den bara 1 gång. :-)
Edit: snavfel mm. |
Edited by - Stormen on 2015/05/20 09:40:53 |
|
|
Stormen
Member
1542 Posts |
Posted - 2015/05/20 : 11:48:09
|
jag ser nu på framtiden med viss förhoppning men även med viss förskräckelse. Att starta en stärkare för första gången är alltid lite väl spännande för mina nerver. Om en konding är felvänd så märker man det garanterat. Om trafarna är fel så morrar det hemskt illa osv. Men det är även fler saker som inte alltid är så bra. Ett fint trick är ju att koppla en 60W glödlampa i serie på vanliga nätsladden 240V. När jag råkade koppla en traf fel (kortis)så lös den för fullt och jag kunde snabbt dra ur sladden. Men hur går man tillväga när man provkör ett rörslutsteg? Kan man dra igång utan rören för att mäta lite spänningar först? Sen när man ser att B+ ligger rätt och glöden mm så sätter man i rören för att få maskineriet att dra så man ser att spänningarna faller som de ska på de olika mätpunkterna. Eller kommer B+ att rusa iväg när inte glöden drar och skapar någon last?
En annan fundering. Det finns inget motstånd över högtalarutgången på orginalritningen. Brukar man inte sätta ett effektmotstånd där för att förhindra problem om en högtalarkabel lossnar? 5W 200 Ohm?
hur gör ni när ni hostar igång era skapelser för första gången? |
Edited by - Stormen on 2015/05/20 11:50:22 |
|
|
peterh
Semesterfirare
1056 Posts |
Posted - 2015/05/20 : 13:50:53
|
Glödlampstricket är fullt godkänt, använd det första gången. Du kan ju starta med rören monterade men B+ bortkopplad för att se att du har BIAS ( - 30-40V på slutrörens galler) och att all glöd är med. Billiga högtalare anslutna ( för att höra eventuellt oljud)
Antingen se till att du är isolerad från jord ELLER anslut via jordat uttag. Ansiktet bortvänt första minuten.
Skyddsmotstånd över högtalatutgången är också viktig. Löda fast 100 ohm 5w inne i förstärkaren på 8ohms uttagen. |
|
|
Tomas J
fd _T_
1551 Posts |
Posted - 2015/05/20 : 14:52:17
|
Skyddsmotstånden låter intressant, fungerar det bra på alla rör konstruktioner?
Vad händer om det inte sitter något motstånd där och kabeln lossnar? |
Ett forum dör utan tillströmning av medlemmar, Agera! |
|
|
Stormen
Member
1542 Posts |
Posted - 2015/05/20 : 15:41:17
|
@Peterh,, bra tips att koppla loss B+ o köra resten till en början.
quote: Antingen se till att du är isolerad från jord ELLER anslut via jordat uttag. Ansiktet bortvänt första minuten.
he he,, under elutbildningen på gymnasiet (jisses 20 år sedan) så stod kompisen o skruva i ett övningsproppskåp. han slog på o hörde hur det började surra. Han tog ett steg åt sidan och sedan slog en ljusbåge ut från skåpet o in i en stålbjälke som var precis bakom honom. Efter det så vill jag titta extra nog både en o två ggr så man inte glömt o dra åt nollan, en liten kabel som ligger emot nånstans o sover osv.
@ Tomas J På tex Philips AG9015 som jag har hemma sitter det inget skyddsmotstånd orginal och då skjuter säkringen ut för trafen om en av högtalarkablarna lossnar o den är i drift. Har du ingen säkring pga att det är ett hemmabygge så kan det gå riktigt illa för trafen. Dock vet jag inte hur det är med alla rörförstärkare o modeller av kopplingar.
På Philipsen satte jag dit 380 Ohm 5W keramiskt motstånd och behöve r inte längre byta glassäkring bara för att jag fipplar lite med kablarna. (man kan ju lära sig o stänga av också :-) ) Men funderar likväl på om jag inte skulle ta o se över o sätta säkringar på alla trafarna både på primären o sekundärerna osv.Det kanske är onödigt, men det är också onödigt o smälta en lundahl i onödan. |
Edited by - Stormen on 2015/05/20 16:04:28 |
|
|
Tomas J
fd _T_
1551 Posts |
Posted - 2015/05/20 : 21:17:05
|
Tack för det klargörandet stormen! Jag har både primär och sekundär säkringar på mitt diy bygge, men jag löder nog dit ett motstånd också nu när jag läst det här... då blir steget idiotsäkert
Nu ska jag inte kapa din fina tråd mera kör hårt med ditt bygge, det ser snyggt ut såhär långt! |
Ett forum dör utan tillströmning av medlemmar, Agera! |
|
|
Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben
7961 Posts |
Posted - 2015/05/20 : 21:24:55
|
Global återkoppling brukar kunna förhindra katastrofer om man råkar spela på rörförstärkare med öppen utgång. Men ändå, att stänga av innan man är och river i högtalarkablarna är praxis. |
"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet" |
|
|
Stormen
Member
1542 Posts |
Posted - 2015/05/20 : 23:44:48
|
Har lyckats pilla vidare något o det hopar sig o börjar arta sig med bara några småkomponenter kvar. Men insåg nu att jag beställt 100nF istället för 1000pF (1nF) 400V. Det är 4st som sitter vid tapparna (2 per kanal) på utgångstrafarna. Tänk att det ska va så noga på decimetern ibland :-)
På slutet blir det nog några lattjo dragningar men det här bygget är så himla kul att mecka med så det gör inget. Det kan jag kosta på mig. :-) Det där efteråtransvärda perfekta får jag ta på nästa richardson ja bygger
Thomas - Ingen fara med trådkapning. Det är bara trevlig med inlägg o funderingar, samt att det kan framkomma kunskap o att man snubblar över något som man antingen kan lära sig eller får dela med sig av. Det är grundbulten för ett bra forum tycker jag. Kunskap ska delas o förmedlas. |
Edited by - Stormen on 2015/05/21 09:04:32 |
|
|
pix
200.000-klubben
4175 Posts |
Posted - 2015/05/21 : 09:14:08
|
Fint bygge Stormen! Ett tips är att använda Eagle mönsterkort-program. Ritar man ett schema och sedan gör första steget i layout-delen så har man som "gummisnoddar" mellan anslutningspunkterna Då kan man prova sig fram till olika fysiska placeringar av komponenter även som hard-wired
|
"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition. |
|
|
Topic |
|