Author |
Topic |
esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben
2578 Posts |
Posted - 2015/05/06 : 00:34:32
|
Spännande bygge! Varför använder man kolmassemotstånd? De ger egentligen bara mer termiskt brus och har betydligt sämre toleranser än metallfilm. Ger bruset ett "sound" som är bättre än metallfilm?
|
Innovare necesse est. Det är ännu häftigare utan baffel. |
|
|
pix
200.000-klubben
4175 Posts |
Posted - 2015/05/06 : 07:38:04
|
Kolmassa har ett rykte om sig att ge ett "sweet sound". Dess placering gör dock att dessa bör undvikas i vissa positioner (som för långt ner i förstärkningskedjan) där bruset förstärks till kritiska nivåer. Rent tekniskt så är ju metallfilm-motstånd (främst SMD) överlägsna, men hifi-apparaters välljud är kanske inte enbart en fråga om teknik, utan mer en "ton" som upplevs som välljudande Dessutom tror jag att det finns en vintage-prägel på detta bygge
Jag har läst någonstans att kolmassa kan dra till sig fukt, vilket kräver att dessa torkas eller tillåts drift en tid, för att få rätt värde (tror det var Morgan Jones, Valve amplifiers)
|
"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition. |
Edited by - pix on 2015/05/06 07:39:44 |
|
|
Stormen
Member
1542 Posts |
Posted - 2015/05/06 : 10:20:13
|
@esl. himla bra fråga egentligen. Självklart vill jag efterlikna orginalet så långt som möjligt. Det finns i detta bygge ingen strävan att göra en värstingmodell, göra något bättre eller knappt någon prestige, jag är glad om jag får ihop den :-) Jag har egentligen inget bra svar på varför jag gör det här eftersom det låter bra som det gör hemma. Det kanske är ett uttryck för något annat? Eller som peterh uttryckte det på Sweetspotforumet: " f.ö saknar jag Bo"
Det är lite synd att jag "tvingats använda Lundahl". Det låter kanske lite konstigt eftersom de är attans så bra. Men det hade varit så kul att återtillverka orginalen även här.
Radford tex finns/fanns i en nybyggnation "revival" där man använder moderna kondingar o metall motstånd. Mindre brus o bättre mätdata?, japp säkerligen. Men låter dom lika o vilket gillar man mest? Det finns några inbitna tokar (inklusive mig) som gillar ljudkaraktären i kolmassa. Ungefär samma personer kan gilla vinylljudet o rullband. Dock håller jag med om att SMD låter riktigt bra på sina ställen. Har testat det i samband med lite olika volymkontroller o där är danskarna långt fra. Men det är så förbenat svårt att göra point to point eller hardwirelösning mellan rörsocklarna med smd :-) o så effekttåligheten såklart :-)
När jag funderar fritt vidare så handlar det nog om tycke o smak, tänker på dom som pressar vin eller på hur många sätt man kan hantera samma kaffeböna o vattenmängd o få olika resultat.
Rent tekniskt är väl kolmassa egentligen bara riktigt bra i nätdelen då de faktiskt brinner av på ett behändigt sätt vid överbelastning. Fungerar nästan som en kraftig säkring. Dom motstånden jag har lyckats skaffa mig är NOS så de har väl en 50 år eller mer på sin lyra så förhoppningsvis har de drivit färdigt i sina värden till skillnad mot nytillverkade.
Svalander har skrivit några enkla rader om motstånd utan att trassla till tillvaron allt för mycket. https://www.svalander.se/tips_fakta/teknik/motstand/material_i_motstand/
quote: kolmassa kan dra till sig fukt, vilket kräver att dessa torkas eller tillåts drift en tid, för att få rätt värde
Det måste ju vara nästa grej. Eftersom vi spelar in elementen ett par veckor i garaget med tongenerator i friluft så borde man här sätta upp en rigg såklart med belastning :-) Då tar vi det hela till nästa nivå :-) Det får vi ta på nästa shoppingrunda: en virkestork o en motståndstork tack.
|
Edited by - Stormen on 2015/05/06 10:43:42 |
|
|
Stormen
Member
1542 Posts |
Posted - 2015/05/06 : 11:07:14
|
Jag ska ge mig på träramen nu och har lite fin ek som ligger. Jag vill gir-såga ändarna för snyggast resultat. Men tycker att även med en sänksåg, girsåg i stål eller girlåda vilket jag har så blir det sjutton inte exact exact 45grader. Det glipar alltid lite lite. Hemskt irriterande. Hur gör man då för att få det där perfekta 45graders kapet?
Funderar på om man ska bygga en sådan här ? https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=H00prACPflw#t=0
Men då hittar jag ingen 45 graders linjal. Tänkte att det finns väl i vilken bokhandel som helst men de är inte rätvinkliga. Har man en sådan linjal så kan man tex ställa in sänksågen betyldigt bättre än den 45 markering som sitter i bordet, vilket visat sig inte är perfekt. Jag kan lösa det och få till det. Men om man inte har en fast referenskloss känns det som att då står man ytterligare ett steg ifrån att verkligen lyckas. Någon som har annat förslag? |
|
|
esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben
2578 Posts |
Posted - 2015/05/06 : 12:56:58
|
Funderar lite.... om du ställer in sågen på 45grader och det blir 44 ex. vis... kapa då ena biten från ett håll. Den passande biten kapar du från andra sidan klingan. Vilket borde vara 46 grader. Och vips så har du vinkelsumman exakt 90 grader.
Smart idè?
|
Innovare necesse est. Det är ännu häftigare utan baffel. |
|
|
Stormen
Member
1542 Posts |
Posted - 2015/05/06 : 13:35:10
|
aha,, såklart,, du är ju såhär intelektillell du :-) Eftersom jag ska spåra lite (ca 2mm) på insidan för att få ner metallskivan och även en botten så får man tänka till lite när man vrider o sågar på andra hållet. Men det ska nog gå bra. :-) Ska göra en provsockel först av vanligt virke för det finns inget utrymme för en felsågning i ekbiten jag har.
Sen hittade jag en liten triangel som jag kan använda om jag vill bygga en sådan släde i videoklippet. Det är biltema art 28166 och vi pratar 4 linjaler till småskolan för 14:90 så vi kan väl inte anta annat än hög precision. :-) :-) Å andra sidan så kommer de linjalerna att ha högre precision än det jag åstakommer. http://www.biltema.se/sv/Kontor---Teknik/Kontor/Utrustning/Linjalset-4-delar-2000018808/
Det jag egentligen letade efter som kunde vara kul o ha är en sådan här:
Den har ett bra anslag att hålla emot en skiva. Den breda botten gör den även väldigt bra att stå upp för sig själv. Det gör inte en vanlig vinkelhake direkt :-) Det jag saknar i Karlskoga är en vanlig järnaffär. Tools finns men bara om man har företag. Beijer bygg försöker men är i grunden en bygghandel. Någon som har något förslag kring Karlskoga Örebro mm eller en bra näthandel där man kan köpa en sådan? |
Edited by - Stormen on 2015/05/06 13:38:56 |
|
|
Stormen
Member
1542 Posts |
Posted - 2015/05/06 : 14:50:59
|
Det här med trafarna, jag sitter o klurar på placering o rotering. Det hade varit bra om de tankarna varit på plats när trafaran dimper ner i lådan. Den trafen som strålar mest o som stör mest måste väl ändå vara stora trafen och därefter chocken?
Traditionellt så vrider man ett halvt varv. Men frågan jag ställer mig här är om en C-kärnetraf strålar mer på vissa håll? Dvs jag kan lika gärna både vrida och ställa på högkant ( om det nu spelar någon roll). Detta tänker jag skulle kunna medföra att strålningen går mest neråt och uppåt. Men det skulle även kunna medföra att jag strålar ut över ingångsrören om jag inte vet vad jag gör och istället förvärrar det hela.
Någon som vet eller har erfarenhet av placeringar av trafar som har några tips? |
|
|
pix
200.000-klubben
4175 Posts |
Posted - 2015/05/07 : 07:42:29
|
Generellt så har toroider (rund kärna) och C-kärnor minimalt läckage Det är framför allt EI kärnor som dras med detta Hur mycket se strålar har att höra med dess geometri (läck kommer ofta vid skarpa kanter mm) men också hur lindningen ligger och hur nära mättnad man använder trafon/drosseln.
Det finns ju 3 axlar att montera saker på. det bästa är ju att vänta med att borra hål för dessa och i färdigutbyggt skick prova plocka runt dessa och lyssna efter minst brum. |
"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition. |
|
|
Stormen
Member
1542 Posts |
Posted - 2015/05/07 : 13:55:52
|
quote: det bästa är ju att vänta med att borra hål för dessa och i färdigutbyggt skick prova plocka runt dessa och lyssna efter minst brum.
Va bra, så vet jag att det är lite mindra känsligt med C kärnor. Men det var just vad jag vill undvika. Dels är det skönt att göra alla hålen för montering o gänga dom samt lite större för kabelgenomföringarna för varje borr. Detta innan alla komponenter osv kommer på samt att man kan lacka den i lugn o ro sen. Det är även bra att så tunga saker sitter fast när man ska provstarta, vända, felsöka o greja utan att vara rädd för att de ska flyga runt o repa, trasa sönder rören osv :-) men du har såklart rätt. Det bästa vore att vänta med monteringen så man får vrida "live"
Det kommer garanterat att bli borrat något enstaka hål extra till i efterhand. Men jag anstränger den 3:e hjärncellen så mycket det går nu innan medans dom andra två är upptagna med att bråka. :-) Trafarna är på ingång och väntas i nästa vecka, då hinner jag istället göra träramen färdig o få den att passa till metallplattan. Så här ser eklisten ut som jag tänkt använda. Den är från köket från början o går lite i röd nyans när man oljar den. Dock är det någon tok som borrat o satt långa skruv i den va 60:e cm. Kunde dom inte räknat med att jag skulle ha den till annat 40 år senare? (huset byggt -74)
Men det är lätt fixat (hoppas jag) Var förbi på biltema och köpte mig lite träpluggsskärare. alltså sådana som man gör träplugg med. Då kan jag göra det hela nästa osynligt och pluggen kommer att vara bak på förstärkaren så det är så lite som kommer att synas. Här är en kompetent kille som visar hur man gör egna träpluggar och vad man bör tänka på. Tycker han verkar ha det himla trevligt i sin träverkstad. https://www.byggahus.se/el/dolja-skruv-plugg-proppning
Verktyget från biltema art. 20175 69kr http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Skarverktyg/Traborr/Pluggskararset-2000019552/
|
Edited by - Stormen on 2015/05/07 14:02:14 |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2015/05/07 : 14:15:47
|
Kan du inte anpassa lite och sätta på/av-knappen, volym eller annat lämpligt i nåt av skruvhålen? |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
Edited by - Bernt Jansson on 2015/05/07 14:16:20 |
|
|
pix
200.000-klubben
4175 Posts |
Posted - 2015/05/07 : 15:48:23
|
Jag kan tycka att det är snyggt med pluggning i ett avvikande träslag, eller att medvetet vända ådringen tvärs så den syns
|
"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition. |
|
|
Stormen
Member
1542 Posts |
Posted - 2015/05/09 : 17:18:31
|
Det går inte fort men det går :-) Nu är dom nedkapade till 60mm höjd. Det är så jag får plats o gömma en 2x12V traf till biasen som är 50mm. Sen hyvlat,bandslipat o sist kört med vanligt 120papper. Så nu är dom redo att börja bearbetas med.
|
|
|
Stormen
Member
1542 Posts |
Posted - 2015/05/10 : 22:36:22
|
Sådär då är vi framme vid gir-kapningen. Det finns 2 sätt som jag enkelt kan göra hemma utan större ansträngning. Det ena som nog är det vanligaste är att ta ut vinkeln, här är inte den förmarkerade och spärrfunktionen på 45grader mig tillfreds men en liten plast triangel hjälper mig på traven för att ställa in så exakt som jag kan.
Edit: markeringen på 45 stämmer men låsfunktionen som klickar i skjuter den något, har lyft den haspen o spänner åt manuellt istället.
Alternativ nr två. som var på tapeten innan där summan av vinklarna blir 90 grader så behöver jag på min kap spänna upp en håll-imot-regel och passa in så det stämmer. Nu kan få ut vinkel A och vinkel B beroende på vilket håll jag för in brädan ifrån. Då är det inte hela världen om man inte ställt in 100% 44+46 grader blir 90. Har man spänt fast mothållet i vinkel så kan inget gå fel. (viss längddifferens kan uppstå men kan slipas bort eller döljas på insidan. Man kan även tänka sig att göra en mall av en tunn skiva i botten och 2 mothåll i 90 vinkel.
Nu ska jag göra en såpass liten skärning i vinkeln (ca 2cm) och längden på bitarna är överkomliga, ca 33cm x 24cm. Så det kommer inte att spela så mycket glapp mer än lim kan dölja. Men tex när jag girade täckbrädan till altanen som är dels en längd på snittet på ca 20cm och brädorna som sticker 5meter och 2 meter så kunde det varit väl till pass att få det mera exakt. Nu är ju detta lite överkurs kanske och jag nöjer mig mer än väl med alternativ 1. plastskiva :-)
|
Edited by - Stormen on 2015/05/10 22:43:21 |
|
|
Stormen
Member
1542 Posts |
Posted - 2015/05/11 : 20:15:43
|
Lite kvällspyssel hann jag med. Har fräst ner 2mm på ovan och undersida så plåten kommer ner i samma höjd och gersågat. Det verkar som om noggrannheten med inställningen av sågen lönar sig. Har man en riktigt fin kapsåg så är den mera exakt och behöver ingen extra kalibrering o pyssel. Jag passade på att plugga igen hålet som kommer att synas lite lite på ovansidan baktill. Det är nog lite onödigt. Men kul o testa pluggskärarna. Även här ska man ha en riktig pelarborr, för det vibrerar en del.
Imorgon har limmet i pluggen torkat så jag även kan fräsa och gersåga de långa styckena. |
|
|
Stormen
Member
1542 Posts |
Posted - 2015/05/11 : 23:02:19
|
Limmet till pluggen torkade snabbt och lundahlstrafarna är på ingång imorgon. Så jag smet ut i garaget o fräste till o sågade upp långsidorna också. Här är det innan limning.
|
|
|
Stormen
Member
1542 Posts |
Posted - 2015/05/12 : 22:25:10
|
Idag kom det ett tungt paket. I många fall så kan man tycka att saker är stora i katalogen och sen när de kommer så är de så små så de får plats i handflatan. Detta är inte fallet med Lundahlstrafarna. Det är knappt dom får plats på den lilla arenan som jag skaffat dom. Men visst är de fina :-)
|
|
|
pix
200.000-klubben
4175 Posts |
Posted - 2015/05/13 : 13:15:19
|
Kanonsnyggt Stormen! Riktigt fin träram du fick till
|
"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition. |
|
|
Stormen
Member
1542 Posts |
Posted - 2015/05/13 : 16:37:44
|
Tackar ! :-)
Det här ett alternativ på placering. Utgångstrarna är för höga för att ställa upp men spänningstrafen går på millimetern i höjd. Nån som ser några fördelar/nnackdelar utifrån erfarenhet? Annars kör jag på alternativ 1.
|
|
|
tordnilsson
Member
383 Posts |
Posted - 2015/05/13 : 17:15:21
|
Personligen tycker jag att alt 1ser snyggare ut. Kul bygge ! |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2015/05/13 : 18:20:34
|
Jag antar att kondingarna i nätdelen ska vara under plåten, då kan du ju ha drosseln där under också om du vill? Så slipper du kablar upp och ner genom plåten.
|
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
|
|
Stormen
Member
1542 Posts |
Posted - 2015/05/13 : 20:18:35
|
Tord. Japp jag gillar också 1:an mer. Det är också enklare att fästa.
Bernt. Japp. Det var tanken från början, sen kom jag på att det ska vara en bias drossel 2x12V E form a la Clas ohlsson. O jag vet av erfarenhet att den är ganska elak o stör saker o signaler i dess närhet såsom skärmad lågnivå eller andra signaler. så jag tänkte ha den under strömtrafen. Ska fundera på om det går o moxa ner choken till de undre regionerna. Dit åker nog kondingarna för de var inga vackra från elfa (blåa med skruv) Funderar på även att köpa tunn plexi o sätta som skydd vid trafen. Går det att värma o böja 9lexi snyggt? (Hyffsat iallefall) |
Edited by - Stormen on 2015/05/13 20:20:03 |
|
|
Fred
Member
355 Posts |
Posted - 2015/05/13 : 20:32:53
|
Hejsan Stormen! Det är verkligen en fröjd att följa ditt projekt! Är också sugen på en Radford sta25 till mina Tannoy Cheviot. Att bygga en egen är härligt:-) nu bygger ju du en Richardson å Radfords trafar är ju annorlunda. Hursom tänkte jag kommentera ditt val av kopplingskondingar. Du köpte Wima från Elfa. Jag har testat massor med kondingar både i Dynaco st70 och st35 och i Audion 300b. Och jag kan bara säga att kondingarna spelar väldigt stor roll. Också vilka kombinationer av kondingar mellan input drivrör och slutrör man väljer. min ST 35 tex spelar fantastiskt med en kombination av kondensatorer men låter ganska standard med andra. Alltså testa när bygget är klart! Lycka till!!!
Hälsningar Fredrik |
|
|
Stormen
Member
1542 Posts |
Posted - 2015/05/14 : 22:25:56
|
Idag har det hunnits med en del. Ja kopplingskondingarna sägs avgöra en del. Mina blir sprauge oljekondingar. En del gillar dom andra inte.vi får se vad det ljuder :-)
Första lacken på eken
Och alla hålen (hoppas jag) tagna i plåten o nu grundfärg.
Sen ska sargen lackas ett par ggr till (o slipas lite) använder mig av golvlack som blev över från vardagsrummet. Sen ska uttagen för högtalarutgångarna. Ingångarna o strömmingen tas. |
|
|
Stormen
Member
1542 Posts |
Posted - 2015/05/15 : 13:21:23
|
@Fred Roligt att du hänger med i mitt bygge. Blir nyfiken på dina reflektioner o tankar kring de kondingar du testat. Sjålv har jag bara testat olika motstånd i signalkedjan o skaffat mig en uppfattning som iblan tom stämmer nästa gång :-). Därimot har jag ingen testerfarenhet av kondingar. Kan du nämna några generella drag som du upplever o kommit fram till? |
|
|
Stormen
Member
1542 Posts |
Posted - 2015/05/15 : 15:39:59
|
Då är det lackat o klart. Ca 6 lager lack o 2 försiktiga slipningar med 1200 papper mellan lager 1 o 2. Det vita är biltema motorlack som tål 150 grader. Den är utmärkt till dynaco skyddet. Har även nu sneglat på hur man kan böja plexiglas smidigt o ska se om jag kan göra något enkelt skydd för lundahlstrafarna. 2mm plexi/plastglas finns också det på biltema för ca 35:- Så bara det är ju värt lite försök o massa lärdom. :-)
|
|
|
Topic |
|