Author |
Topic |
Stormen
Member
1542 Posts |
Posted - 2015/04/24 : 18:32:33
|
Idag kom det ett synnerligen välpaketerat paket från hovleverant(r)ören nr 1. Tubular wells.
Sylvania gold som fasdelare. Och skyddande både i paketet och sedan över förstärkaren en huv till st70. Kommer att bli perfekt. Till topparna är det 2 st mkIII chassien. Kommer att smälta in bra i hyllan hemma o skydda från små fingrar. Att rören blir varma eller går sönder av en innebandyklubba är överkomligt. Men att pilla på lundahlstrafarna är inte säkert överkomligt. Så det känns väldigt tryggt med en bra huv. Stort tack Peter.
Här kommer de vita stegen till topparna bli kvar o sedan i den gyllene framtiden ett st70 skydd med en hemmagjord sockel istället för de svarta mkIII stegen (hyffsat orginal) Fick reda på att dynaco faktiskt gjorde vita gallerskydd så jag är inte helt ute o cyklar :-) |
Edited by - Stormen on 2015/04/24 19:04:49 |
|
|
Stormen
Member
1542 Posts |
Posted - 2015/04/27 : 19:02:32
|
Medans jag väntar på borren o trafarna så funderar jag såklart på layouten. Placeringar,förhindra brum,kort väg till ingångsröret o hålla borta trafen. Skulle en 3mm järnplåt göra skillnad mot en 3mm aluminium vad det gäller störningen o den magnetiska strålningen frå trafen. Eller är det försumbart?
Det andra jag funderar på är vilket internkablage (enkardelig typ ekk)man ska ha. Dvs vad för sorts plast som isolering är det som inte är så lättamält vid lödning? Silicon? |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2015/04/27 : 19:12:34
|
Teflon(slang) är bra. |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
|
|
tordnilsson
Member
383 Posts |
Posted - 2015/04/27 : 21:49:18
|
Aluplåt är sååå mycket lättare att jobba med, 3mm går fint att gänga i så länge man inte går över M4, större än så tar man mutter på baksidan. / tord |
|
|
pix
200.000-klubben
4175 Posts |
Posted - 2015/04/28 : 07:41:23
|
Skärma magnetiska fält kan bara göras med material som attraherar magnetism, dvs järn. Annars är det bara luft (avstånd) som gäller.
Aluminium och andra ledande material kan ändvändas för att skärma luftburen högfrekvent störning, men är transparent för magnetism
Det viktigaste är kanske att tänka på i vilken riktning en trafo läcker så dessa kan ställas i olika vinklar mot varandra
|
"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition. |
|
|
Stormen
Member
1542 Posts |
Posted - 2015/04/28 : 09:08:12
|
Fint, tack för input, jag har gjort lyckade skärmningar av magneten på en centerhögtalare som jag byggde. Det var på den tiden man hade tjock tv och centerhögtalare fanns bara av en konstig plastig modell i handeln. Byggde mig av samma element som sitter i Carlsson 50,2 och skulle passa på den tiden mina carlssonfrontar. Jag svetsade en rund kopp av järn som jag trädde över magneten baktill på 6.5" elementet. kan väl säga att man behövde inte skruva dit den :-) Pang sa det. Det blev mycket effektivt i skärmningssyfte. Diskanten fick en reducering så jag kunde halvera avståndet. Så centern fick stå på ett par böcker. Men det hela blev mycket bra. Idag har man väl inte det bekymret. Jag har nämligen inga carlssonlådor kvar. bara tjock tv:n Det lutar år aluminum som är svarteloxerad (anodiserad). Då den är hyffsat klar i storlek mm. Tanken att ändå kämpa på med en plåt av hög järnhalt vore om det skulle finnas viss vinning (om så bara en uns) att få ner brum o störningar. Dock så är den rostig och behöver skäras o bearbetas en hel del för att få styrsel o finish.
Men det kan vara så att det spelar ingen större roll utan att det är mera störningarna trafarna emellan varandra som är den stora skillnaden. |
Edited by - Stormen on 2015/04/28 09:09:49 |
|
|
Stormen
Member
1542 Posts |
Posted - 2015/04/29 : 18:43:44
|
Idag kom borren från China. Fantastiskt med knappt 2 veckors leverans. Fri frakt o under hundralappen för båda två.
|
|
|
Ryssen
100.000-klubben
8641 Posts |
Posted - 2015/04/29 : 19:49:12
|
Om du inte har pelaborrmaskin,håll borrmaskinen HÅRT. |
Learning by burning.. You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
|
|
|
Stormen
Member
1542 Posts |
Posted - 2015/04/30 : 17:03:27
|
Bra att du sa till. Påminner mig om ett par otäcka ryck som blivit genom åren. Idag kom högtalartermknalerna. Dom var större än vad jag trott. Ibland så är sakerna mkt mindre när de kommer fram. Men där hade jag fel. Terminalerna är både relativt stora o framför allt tunga. Det verkar faktikst vara genomgående koppar men kanske att skruvhatten är förgylld då den väger lite för lite.
Sen kom det ett brev från Bappe.enormt stort tack!! Så nu har jag alla delarn. Visst jag förstår att ni blir avundsnuka när ni ser så fina motstånd eller hur käre bror. Men jag talar inte om namet på den by där han bor. Dalajdajda da. (Cornelis W)
Så nu är det bara att sätta igång. Trafarna kommer inom nån vecka så det blir till att börja med chassiet
|
Edited by - Stormen on 2015/04/30 18:12:28 |
|
|
pix
200.000-klubben
4175 Posts |
Posted - 2015/05/01 : 07:45:41
|
Ser lovande ut det där |
"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition. |
|
|
peterh
Semesterfirare
1056 Posts |
Posted - 2015/05/01 : 10:31:09
|
Glöm inte EIC nätbrunnen. Det finns modeller med inbyggd säkring och det finns även dem som har inbyggd strömbrytare. Sparar mycket kabeldragning |
|
|
Stormen
Member
1542 Posts |
Posted - 2015/05/01 : 14:44:58
|
En ordentlig nätbrunn får det bli. En fråga: På candelan så står det i ritat en nätbrunn med strömrening/överspänningsskydd. En sån man kan ibland hitta i datornätdelar förr. Vad tycker ni om sådana? Gör dom varken till eller från? Annars har jag en bra nätbrunn med både brytare o säkringar. |
Edited by - Stormen on 2015/05/01 15:21:46 |
|
|
Stormen
Member
1542 Posts |
Posted - 2015/05/01 : 15:24:05
|
Då ska vi ge oss på plattan. Aluminiumplåten jag hade har några hål osv så jag ger mig på 2mm stålplåt istället. Aluminium är ju oädlare än stål så det säger ju sig självt. Till en början inget vackert stycke. Rostigt. Svetsat. O ej rätt mått. Det här blir ju perfekt :-)
|
|
|
Stormen
Member
1542 Posts |
Posted - 2015/05/01 : 15:27:23
|
De lite kluriga 9.5 x 13 tum tar vi ut med sticksåg. Det matar ca 2cm i minuten så man hinner med och kyla med lite t-röd.
|
Edited by - Stormen on 2015/05/01 15:27:58 |
|
|
Stormen
Member
1542 Posts |
Posted - 2015/05/01 : 15:34:05
|
En sliptrissa på vinkelkapen så polerar man upp skivan o rättar till sågningen. Förvånansvärt bra resultat faktiskt för att vara sågat med sticksåg.
|
|
|
Stormen
Member
1542 Posts |
Posted - 2015/05/01 : 15:37:16
|
Det var det värsta. Den tom passade riktigt bra :-)
|
|
|
Stormen
Member
1542 Posts |
Posted - 2015/05/01 : 15:50:47
|
I vanliga fall brukar jag efter tex svetsning eller vid ren plåt spraya på zinkfärg som grund. Men här ville jag testa en rostätare som ska kemiskt förena sig med rosten. Intressant.
|
|
|
peterh
Semesterfirare
1056 Posts |
Posted - 2015/05/01 : 16:42:24
|
Vad gäller filter i nätbrunn så skall de stoppa spikar som kan ställa till det i digitala kretsar. De _kan_ ju även stoppa saker som hörs men de har begränsad dämpning. Så jag tycker nog att du kan ta en utan filter, OM du får problem med nätstörningar så är ett externt filter nog effektivare.
Nätstörningarna stör ju phono pch preamp mycket mera än ett slutsteg.
|
|
|
Stormen
Member
1542 Posts |
Posted - 2015/05/02 : 20:53:07
|
Var tvungen att testa dom nya borren. Dom verkligen fräser sig ner. Det går att friköra men det blir inte så exact. Snyggare med en stapelborr om än en liten.
|
|
|
Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben
7961 Posts |
Posted - 2015/05/03 : 11:04:51
|
Plåtarbete, den eviga stoppklossen som hindrar mig från att förverkliga alla roliga idéer. Men med rätt verktyg kommer man långt, blir nog bra det där! |
"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet" |
|
|
Stormen
Member
1542 Posts |
Posted - 2015/05/03 : 13:25:09
|
Ja plåtarbetet är en liten utmaning eftersom allt ska ju vara färdigtänkt från början. Dvs så man kan ta alla hål för trafar, rören, kablarna från trafarna, infästningar till lödbrygggorna. O så intellijjent vet ja inte om ja alltid är i förväg :-) Det går att borra sen med. Men det är lite träligt när det sitter massa komponenter ivägen o det flyger spån lite överallt det ska o inte ska :-). Roligaste är ju själva lödningen o bygget. Det här momentet kan man iofs hoppa över smidigt. Det finns ju färdiga chassin man kan köpa nya eller ett begagnat ST70 som till detta bygge. Det hade sparat en massa tid fått ett par el34 på köpet. Använt samma trafar osv. Meeeen då hade det ju inte varit jag som gjort den själv. :-)
Men varför gå i lera o sörja när man kan gå på is o ha det glatt :-) :-) (Robert Broberg)
De fyra första gick riktigt bra. Det är en mycket enkel borrjigg jag har men Manson'en är ställbar o låsbar på varvtalet (dock klen). Så det går förvånansvärt bra. Det är viktigt att inte fjutta på för fort här utan kanske en 600-800 varv som mest. (Om jag minns rätt) Man ser på spånen om man håller rätt hastighet så det skär bra. Jag touchar lätt på andra sidan först. Jag tror det underlättar genombrottet o minskar "hugget" när man går igenom. Men det kan lika gärna vara i min fantasi såklart :-) :-)
|
Edited by - Stormen on 2015/05/03 16:14:07 |
|
|
Stormen
Member
1542 Posts |
Posted - 2015/05/03 : 18:52:42
|
32 mm går inte alls lika smort o smidigt. Det kränger o vibrerar å det grövsta. Här ska man nog ha en riktigt stor pelarborr. Egentligen en laser eller fräs hade nog varit bättre. 22mm hålen mäter 23mm för det vibrerar o hoppar lite. Det är lite väl bra då det är på gränsen att borra för infästningarna. Sockeln mäter 21mm så därför valde jag 22 för det är surt om hålet efter en 21mm skulle bli 20.7 o stå o fila :-)
Nu är hålen för rören klara.
Ho kanch int ä nöe vacker. Mä ho ä mi, o dä töcker ja ä finnt! |
Edited by - Stormen on 2015/05/03 18:53:32 |
|
|
lagun49
Member
138 Posts |
Posted - 2015/05/04 : 00:37:27
|
När man jobbar med hålsågar, är det viktigt, att det är stabilt, och att arbetsstycket sitter ordentlig fast. Av egen erfarenhet vet jag också, att 600-800 rpm är för fort för en hålsåg av denna storlek. En "riktig" pelarborr med mekanisk växellåda är att föredra! |
Den som aldrig misslyckats har heller aldrig försökt. |
|
|
pix
200.000-klubben
4175 Posts |
Posted - 2015/05/04 : 07:58:51
|
Det ser strålande ut Stormen Ett par såna där hålsågar måste nog jag också beställa |
|
|
Stormen
Member
1542 Posts |
Posted - 2015/05/04 : 22:56:21
|
@lagun49. Ja det här blev amatörernas afton.det vibrerade, skrek o krängde så grannen på andra sidan gatan undrade vad jag gjorde :-). Men hål blev det. Dock saknar jag pelarborrmaskinen i dom här lägena. Bättre funkar den lilla riggen till 2.5mm borren som ska gängas till M3. Det är mindre fel men ändå inte helt rätt. Dock blev spånen ganska ok så det skar nog hyffsat rätt.
@Pix Självklart ska du ha eller ha tillgång till ett par sådana här. Du får låna dom när du vill. Eller kom förbi med en pelarborr när du behöver :-). Sen finns det en som inspirerar mig oerhört med sina byggen. Det är skrämmande precision, genomtänkt o attans snyggt. Vi kan väl kalla honom Lars. O även om man inte når lika långt så finns tanken om nogranhet. Hur man kan hålla. Fixera stycket. Vinkla o skära mm. Det bästa är ju att man har hela livet på sig o hinna lära sig. :-) :-)
Innan jag kan gå vidare med fler borrhål så vill jag ha hem trafarna. Först då kan jag vrida o vända, ställa på högkant o möblera så allt får plats. Mallarna med måtten finns såklart redan som pdf:er på lundahls. Men det är lättare att ha dom i verkligheten.
Under tiden som jag väntar på trafarna så ser jag på bilderna jag lagt upp vad rostigt,slitet o lite ledset arbetsbordet ser ut. Jag var nere o hämtade det av min far o då ska det väl förvaltas vidare. Köpte hammarlack som ger en slagtålig yta. Då kan jag måla på med pensel o göra det ganska tjockt. Sprayar man med hobbyfärg så blir det mest en visuell skillnad. Här tänkte jag att färgen även skulle kunna skydda lite när man slänger uop gräsklipparen mm. Man får se till att gilla "naturmönster" när man målar o inte söka perfektionism. Samtidigt är det en befrielse i längden för skivan har sina skavanker o fler lär det bli med åren. Ganska kul resultat.
|
|
|
Topic |
|