HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Bygge Rörsteg Richardson SA170
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 16

Stormen
Member

1542 Posts

Posted - 2015/04/12 :  22:37:37  Show Profile Send Stormen a Private Message  Reply
Vi kommer lite närmare sanningen här: Richardson använde Leak trafar till sina första byggen. Men lindade sedan egna. De lär ha blivit starkare o bättre.
Jag vet att storleken inte har betydelse men visst är fraktvikten på 5kilo imponerande på Radforden, väger väl kring 4.5 då som Lundahls största trafar gör. Men de är ju på 320W i pushpull o 60W singel end. Lite väl overkill.

En som plockat isär en LEAK 8615 traf o räknat varven :-)

http://www.44bx.com/leak/8615tx.html

Får ut tappen efter 259 varv och sedan 784 varv = 1043
Delen delat på hela ger oss, 259/1043 = 24% Det ska vara 25% på deras trafar.

Här finns lite mera data kring trafen. http://www.44bx.com/leak/transformers.html
Har alltså 5600 Ohm på primären

Det här var ju lite detektivarbete :-) Tack för att ni är med mig.
Vad den egna specifikationen blev vet vi i dagsläget alltså inte.
Men vad vi vet idag så låter både Radford och Leak bra. Även om Radford tutar 46% och Leak 24%. Vi vet också att det låter bra med det som är ungefär emellan dessa ytterligheter, dvs 36%. Så det kanske inte är något att hetsa upp sig över? Jag kommer nog inte och sitta o fundera sedan om de där procenten.
Och jag kommer nog aldrig att göra en shootout mot orginalet. Bara om jag vet att min kommer att låta bättre :-)

Har funderat på det här med hur det kommer att låta. Ja menar för oss som håller på med DIY. Det bör ju vara i en ekvation med vissa variabler.
T = timmar, egen tid nedlagd
S = stolthet att fått ihop den 1-1000
J = jag själv tycker 1-100
V = vad andra tycker 1-10
P = pris på komponenterna

T+S(J-V)+P = Sound

Jag skickar ett mail till Majestic Transformer CO och se vad dom svarar. De nämnde att de skulle ha de mesta data om trafar.
http://www.transformers.uk.com/valve-audio-transformers/

Edited by - Stormen on 2015/04/12 23:08:24
Go to Top of Page

Stormen
Member

1542 Posts

Posted - 2015/04/12 :  23:17:33  Show Profile Send Stormen a Private Message  Reply
Om jag fick tag på en fungerande i näven så kan man få fram impedansen genom att göra såhär :
HOW CAN I MEASURE THE IMPEDANCE OF A VALVE OUTPUT TRANSFORMER? To measure the reflected load, Ra-a, you need to make a voltage ratio measurement. Apply a low ac voltage (6.3v from a heater transformer is ok) to the secondary and measure the voltage on the primary (anode to anode). You can use a scope or voltmeter. The voltage ratio is the primary voltage divided by the secondary voltage you used. The primary impedance will be the ratio squared x the secondary impedance. For example, if the secondary is 16 ohms and the ratio 20 the primary is 20 x 20 x 16 = 6400 ohms.

Att när man ändå är igång få fram screen-tappen borde vara en pice of en kaka då. Undrar om Claes will put a käpp in my wheel för en sån här manöver? :-)
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2015/04/13 :  08:33:45  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Det är väl till basen du ska använda det här steget om jag förstår rätt och då vill jag nog hävda att mycket järn är bra.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4175 Posts

Posted - 2015/04/13 :  09:43:08  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Generaliserat:
Stor trafo = högre induktans = lägre nedre brytfrekvens
Stor trafo = högre läck-kapacitans = lägre övre brytfrekvens
Fler lindningsvarv = högre induktans = lägre brytfrekvens
Fler lindningsvarv = högre läck-kapacitans = lägre övre brytfrekvens
Fler lindningsvarv = högre resistans = större effekt förluster
Mindre luftgap i kärnan = högre induktans = lägre nedre brytfrekvens
osv, osv, osv..

En trafos egenskaper är en mycket komplexa, och en egenskap sker på bekostnad av en annan. Det finns mao ingen optimal lösning i alla aspekter, utan man får försöka finna något slags medel.

Så som Bernt skriver så kan man optimera trafon till just det användningsområde förstärkaren skall användas till. Vid enbart bas-drift kan man kanske bortse från läck-kapacitansen och prioritera hög induktans och låg resistans. Vill man ändå kunna spela "fullregister" så är det svårare då det finns flera parametrar att ta hänsyn till. Det är mao lättare om man kan göra avkall på åtminstone några parametrar

Teoretiskt så sätts den nedre gränsfrekvensen av slutrörets anod-resistans i förhållande till trafons AC-last (i praktiken induktansen) eftersom utgångssteg i praktiken är en vanlig spänningsdelare. När AC-lasten utgör samma AC-resistans (impedans) som anodresistansen så delas spänningen i förhållandet 50/50 och den nedre frekvensgången har sjunkit -3dB (halverat effekten).

På en fullregister-förstärkare så brukar man då räkna på 20Hz som den nedre gränsfrekvensen. Betänk då att detta är vid -3dB. Om man vill prioritera en rak frekvensgång ner till 20Hz kan man dimensionera trafon än större.

Allt handlar om att prioritera

Hoppas jag inte rörde till det

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.

Edited by - pix on 2015/04/13 11:09:40
Go to Top of Page

Stormen
Member

1542 Posts

Posted - 2015/04/13 :  10:02:15  Show Profile Send Stormen a Private Message  Reply
Närå, det är jättebra, jo jag börjar inse att det är inte det lättaste o självklaraste med trafar. När man var yngre så utgjorde ljudkvaliten i hur många watt en högtalare klarade. Det var lättare då.....

Lundahl kommer fram med bra spec på sina ( under optimala förhållanden?). Dock så är det en ovanlig last som jag inte kan översätta till min tänkta förstärkare på rak arm.
Frequency response, LL1679/PP 10 Hz - 70 kHz +0/-3 dB
(source impedance 2k, load impedance 10 ohms
primary winding is series, secondary winding alt. C)

Jag får se om jag får svar från england på trafar ,, annars kör jag på Lundahl 1679,, man kan inte stå o stampa hur länge som helt. Det lär skilja lite ljudmässigt på olika märken på trafar också, o det är en aspekt att ta med såklart.

Edited by - Stormen on 2015/04/13 10:06:24
Go to Top of Page

Stormen
Member

1542 Posts

Posted - 2015/04/13 :  13:50:58  Show Profile Send Stormen a Private Message  Reply
trafligt värre

Det här med traf är ju intressant. Jag läste på en sida om en person som hade åsikter om olika trafar och tyckte att de lät olika. Sowtec, lundahl o några till. Lundahl var den som han uttryckte hade mest strama o detaljerade ljudet. Han drog lite kopplingar och om jag översätter fritt och associerar vidare så var det det nordiska ljudet, tänker då på ikeas strama linjer, nordisk design osv.

Och det är väl det som jag eftersträvar.

Nu kommer jag att driva bashorn, javisst, mycket effekt?,, nja Philips 9015 med sina 2x12W var väl lite väl klent till maxning av systemet. Men fungerade utmärkt till all annan lyssning. Dock lite för "mullig" o odetaljerad i basen.

Men vad i all världen är det som gör att sowtec gör en traf med specarna om effekt, ingångsresistans, utgångsresistans, utväxling osv o landar på ca 4.5kilo.

Medans lundahls kan få fram samma specar, tom mera effekt till halva vikten. ca 2.5 kilo. ??? Dock vittnar Bernt om att kunna plocka ut 150W ur trafon.

Nu tänker jag högt här: (väldigt enkelt)

om det är så att man använder tjockare tråd ( mera total vikt) då borde väl även effekten öka? Alltså möjligheten att plocka ut mer effekt?

Men tittar jag på ersättningstrafosar till LEAK, Dynaco, Radford som dominerade marknaden då det begav sig så väger dom ca 4,5kilo eller Maintrafon på Williamson på över 8 kilo :-)

Så tunga grejer har knappt Lundahl förutom sin LL1688 på 4kilo
http://www.lundahl.se/wp-content/uploads/2013/05/1688.pdf

Candelan med 6550 rör tex som Bo byggde levererade ju 60W och hade 2,5 kilos trafar från lundahl.( dvs trafen som gick att pressa till ca 150W)

Det är ju lite svårt att sitta hemma o tumma mellan lillfingret o stortån om vad man ska ha.

Edited by - Stormen on 2015/04/13 14:26:16
Go to Top of Page

Stormen
Member

1542 Posts

Posted - 2015/04/13 :  14:39:32  Show Profile Send Stormen a Private Message  Reply
Aftonbladet eller expressen?
https://youtu.be/qRme1X2O400
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4175 Posts

Posted - 2015/04/13 :  18:25:39  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Det är så många parametrar som väger in att ingen kan nog säga rakt av vad, som är en bra trafo och inte.
Lundahl, Sowther, Tango, Tamura; Hashimoto är alla ansedda märken, men bygger alla på olika sätt och med olika material.

Effekt i ett motstånd är ganska lätt att förutse.
Men i en traf påverkar inte bara koppartrådens egenskaper utan även kärnans. Ingen traf kan överföra mer effekt än vad kärnan klarar av att transformera utan att magnetiskt mättas.

Så förutom kopparlindningens resistans påverkar kärnans permeabilitet (magnetisk ledningsförmåga) och maximala flux

Lundahl använder dubbla C-core kärnor där laminaten är rullade i magnet-flödets längdriktning. Dvs dess kristall struktur ligger längs med flödet. Detta höjer dess permeabilitet mot t.ex en E-I kärna som vissa andra tillverkare använder. Tycker man Lundahs standardutbud är för billigt så finns de flesta modeller att få i Amoph-utförande vilket ytterligare lyfter dessa ett snäpp.

Att lyckas göra en kraftig trafo fysiskt liten gagnar då även andra parametrar som låg läck-kapacitans (dvs hog övre brytfrekvens). Så en fysiskt stor trafo är inget mål i sig. Däremot kan hög induktans vara det.
Det går mao inte att enbart utifrån de fysiska måtten säga vad som är en kraftigare trafo än en annan.

Av ovanstående trafomärken så skulle jag nog säga att Lundahl är ingenjörens val. Inget hokus pokus, utan väl genomtänkt med tekniskt opterade material.
Samtidigt så är det få saker som det skapats såna myter om, eller den specifika "ton" som någon föredrar som transformatorer.

Så rent ljudmässigt så skulle man behöva köpa allihop och gämföra själv. Jag tror det är svårt att rangordna dessa utifrån specar och datablad

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.

Edited by - pix on 2015/04/13 18:28:49
Go to Top of Page

tordnilsson
Member

383 Posts

Posted - 2015/04/13 :  18:25:47  Show Profile Send tordnilsson a Private Message  Reply
Ring Lundahl och prata med dem så får du säkert goda råd.
Jag hade kört all in Lundahl om stålar finnes !
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4175 Posts

Posted - 2015/04/13 :  18:33:40  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Jag håller med Tord
Per Lundahl är väldigt tillmötesgående och svarar ofta på mail innom ett par dagar

Go to Top of Page

Stormen
Member

1542 Posts

Posted - 2015/04/13 :  22:42:36  Show Profile Send Stormen a Private Message  Reply
Tord, Pix, Peter, Bernt, Bappe o Ninja. Ni har alla helt rätt. Tackar för inläggen.
Men under tiden innan jag kan slå en signal till Per på Lundahl så surfade jag runt lite o trillade över denna kille.

http://www.audiodesignguide.com/my/el34_pse/el34pse.html

quote:
The LL1627/185mA have a primary inductance of 9H and the EL34 have a nominal plate resistance about 910ohm and four 910 / 4 = 227.5ohm so in theory the low frequency cut-off will be egual to Ra / ( 2 * pi * 9H) = 4Hz (-3db).

Om jag tar mig friheten att översätta detta till lundahl och två EL34 i PP. (Han hade räknat på 4st singel end). Så landar jag gott o väl inom marginalen för lägsta återgivning av frekvensen.
LL1679 har 150H i PP
det blir nån Hz sådär bara.

O sen så beror belastningen på sekundären också på vad som sker på primären o vice versa, detta påverkar säkerligen nedre gränsvärdet. Men jag ville bara se så jag inte låg på sådär 50hz o gränsade när man bygger förstärkare till bashorn :-)
Tänk för 2 dagar sedan visste jag inte ens vad en Ultralinjär traf egentligen betydde. Nu är jag nyfiken på vad som ligger bakom valen av screen % för Leak. Radford osv o hur det låter i praktiken med olika tappningar :-)

Edit: stavfel

Edited by - Stormen on 2015/04/14 09:56:02
Go to Top of Page

peterh
Semesterfirare

1056 Posts

Posted - 2015/04/14 :  10:22:07  Show Profile Send peterh a Private Message  Reply
Om du seriöst vill kontrollera hur olika trafos påverkar resultatet skulle jag rekommendera att du i ditt kommande bygge har gott om plats för utgångstrafo. Vidare att du har en kopplingsplint i närheten av trafon och inte drar trafons tampar direkt till rörhållarna.
Detta senare verkar inte vara problem med lunddahl, men många andra trafos
har långa anslutningar som löds direkt på rörhållarna.
Go to Top of Page

Stormen
Member

1542 Posts

Posted - 2015/04/14 :  11:46:10  Show Profile Send Stormen a Private Message  Reply
Det är en bra idé. Om jag nu i framtiden råkar springa på utgångstrafar som ligger o skräpar :-)

Här hittade jag massa intressant läsning om trafar.
Pix har försökt att banka in detta i skallen på mig, men ibland behöver man läsa samma sak på flera sätt för att förstå :-)

http://education.lenardaudio.com/en/14_valve_amps_5.html

quote:
The C core is approx 20% more efficient compared to the best quality grain orientated E I laminations.

40 Henries or higher is required for an output tranny to deliver full power below 40Hz.

Så Lundahl kör alltid med C-kärna och LL1679 har 150H, så det enda som kan gå fel är väl att jag tappar lödkolven i handen :-)

Edited by - Stormen on 2015/04/14 11:56:14
Go to Top of Page

Stormen
Member

1542 Posts

Posted - 2015/04/14 :  13:36:23  Show Profile Send Stormen a Private Message  Reply
På tal om vad som kan gå fel, min fru ringde mig precis. Hon skulle flytta fram bilen några centimeter närmare gareporten för att förhindra stenskott nu när dom sopar rent på gatorna.
Som tur är så har vi en hel del saker i garaget som gjorde att hon fick inte riktigt in hela bilen o garageporten in i garaget.
Så nu har vi garanterat stans största kattlucka på huset, o inte ett enda stenskott på bilen

(Som tur är så satt garageporten i blåbetong o ploppade loss i högerkanten, extraljuset tog lite av smällen, men det blev inga större skador, frugan mår bra o å garageporten går att tackla tillbaka igen. Det är bara material. Dä ördner sig vettu :-) )

Edited by - Stormen on 2015/04/14 13:58:05
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7961 Posts

Posted - 2015/04/14 :  21:17:08  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
quote:
Om jag nu i framtiden råkar springa på utgångstrafar som ligger o skräpar :-)

Faktiskt inte alls så långsökt. Har man väl börjat bygga med rör så slutar man aldrig och man börjar automatiskt samla på sig delar och skrot.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Stormen
Member

1542 Posts

Posted - 2015/04/17 :  14:57:02  Show Profile Send Stormen a Private Message  Reply
quote:
Har man väl börjat bygga med rör så slutar man aldrig och man börjar automatiskt samla på sig delar och skrot

Låter som en underbar framtid tillmötes

Jag har nu fått svar från lite olika tillverkare.
Majestic transformer, UK transformer = de hade inte data till radford, LEAK eller Richardson.
Sowter = helt klart det bästa o trevligaste svaret, mkt tillmötesgående och de ville gärna göra en custom till mig. Bara jag hade vilken önskad data eller kunde skicka över schemat till dom så kunde de räkna på de värden de trodde skulle behövas. Det kallar jag bra service.
Richardson Electronics = De visste inte ens om att de hade tillverkat en sådan skapelse. Jag invände med att den är ju bara 44 år gammal nu och precis börjat bli inkörd. :-) Jag mailade över ritningar mm. till dom så de åtminstonde kan ha lite av sin företagshistoria i sin digitala bank.

Edit: Fick svar att Richardson electronics är ett amerikanskt företag och har inget att göra med det engelska märket J.Richardsson.

På måndag är Lundahlspojkarna tillbaka från mässan i Hanover så jag kan lägga en beställning. Till helgen ska jag nog försöka ge mig på plåten. Kommer att bli en utmaning att göra 30mm hål i en 3mm stålplåt. Eller som Tojo uttryckte det. Du gör några små hål o sen tar en liten rund fil, Sen kommer du inte behöva gå till gymmet den veckan.

Edited by - Stormen on 2015/04/17 21:24:23
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8641 Posts

Posted - 2015/04/17 :  15:54:41  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
http://www.ebay.com/sch/i.html?_from=R40&_trksid=p2053587.m570.l1313.TR0.TRC0.H0.Xdrill+30mm.TRS0&_nkw=drill+30mm&_sacat=0

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8641 Posts

Posted - 2015/04/17 :  15:56:23  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Dessa använder jag:
http://www.ebay.com/itm/15-100mm-Stainless-Steel-Carbide-Tip-Metal-Drill-Bit-Set-TCT-Hole-Saw-Tool-Kit-/121105889516?pt=LH_DefaultDomain_15&var=&hash=item1c327938ec

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Stormen
Member

1542 Posts

Posted - 2015/04/19 :  20:00:05  Show Profile Send Stormen a Private Message  Reply
Perfekt Ryssen , stort tack , har beställt ett 22mm till småsocklarna och ett 30mm till de stora. Lagom med ca 80kr st inklusive frakt.
Paketet från Elfa har kommit så snart är det bara att sätta igång :-)
Go to Top of Page

Stormen
Member

1542 Posts

Posted - 2015/04/20 :  08:21:25  Show Profile Send Stormen a Private Message  Reply
Köpte även utgångsterminaler. Satt o snurrade och valde bland en massa olika. Verkade dock som att de i koppar föll mig i smaken. Förhoppningsvis elektriska också.
http://www.ebay.com/itm/121366308503

200kr inkl frakt (50kr st) är väl i dyraste laget för min smak egentligen. Vill man ha ungefär samma funktion men DIY så tar man kopparskuv M6 med vingmuttrar. Då kan man få till ordentligt med kontakttryck.

Annars tycker jag det är häftigt att man kan få 10st par för 80kr inkl frakt.
http://www.ebay.com/itm/A1ST-10-x-Speaker-Amplifier-Terminal-Binding-Post-Dual-2-way-Banana-Plug-Jack-/321652004757?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item4ae3f41795
De duger säkerligen till de flesta hemmabyggena.
Go to Top of Page

Stormen
Member

1542 Posts

Posted - 2015/04/20 :  10:21:01  Show Profile Send Stormen a Private Message  Reply
Jag har ju gått o trånat lite efter en Radford som begagnad ligger någonstans kring 10-15 i fint skick. Dock är det sällan de dyker upp. När jag frågat Claes om han ska sälja sin så Richardson svarade han. -" Vill du ha en?,, ja bygg en då! Nu har du ju ritning o allt"

Det här med dräpande kommentarer tillhör branchen o umgänget. Jag hade en gång i tiden Carlsson lådor 52,2 eftersom jag praktiserat hos John Larsen i Skillingaryd och gillade konstruktionerna. Träffade sedan en högtalartillverkare som pysslad med betong. Jag gick i funderingarna o tyckte nog att mina trälodor var ganska bra. Bo tittade på mig o sa -" Hörrödu, 1Khz i 100dB motsvarar 5 tons momentant tryck mot baffeln. Så du kan väl ta en liten lastbil o backa över dina lådor därhemma o se om det är något att ha" hö hö hö.
Så jag har lärt mig att i dom här kretsarna spar man inte på krutet i sin humor :-)

Då kan man såklart fundera på,, vad kostar alltihopa då?

Beställt o klart från Lundahl
LL-1650, 2st LL-1679PP, LL-1638 4H =7123 inkl moms
ELFA, kondingar, effektmotstånd 800kr ( kondingar kan man köpa betydligt dyrare diton. Jag nöjde mig med röda Wilfa polyproppar på de flesta punkter.
EL34 + lite kolmassemotstånd, 2x12V traf, rörsocklar mm 900kr
sockel + plåt = garaget
kontakteringar 200kr
ECC83 ECF82 ca 500kr
lite annat 500-1000kr tex borr mm.

Så det landar kring 10 000 enligt beräkningarna. Sen tillkommer det säkert lite till sen. Men tar man det i omgångar så är det överkomligt. Jag får ju samtidigt om allt går bra ett par Dynaco MkIII att sälja. Dyraste posten är helt klart trafaran ( de håller dock livet ut för min del o lite till). men efter att ha suttit nu mängder med timmar och jämfört fram o tillbaka och försökt läsa mig till skillnader om magnetisk mättnad, C vs E lindningar. kärnans uppbyggnad o funktion. Så kan jag bara inse att det lundahl får fram är enastående. Jag hade möjlighet att peta in en drossel med 2H. Men osäker på effektkapaciteten om den verkligen klarar 300mA och att Lundahls går att koppla på ett mycket finurligt sätt där man kör 2H på + och 2H på minus och matar igenom drosseln samtidigt. Det här blir mycket snyggt i oscilliscopet.

Edited by - Stormen on 2015/04/20 10:55:54
Go to Top of Page

Stormen
Member

1542 Posts

Posted - 2015/04/20 :  16:06:19  Show Profile Send Stormen a Private Message  Reply
Se där ja, nu börjar det komma lite mera info,, lite typiskt när man precis bestämt sig o beställt :-)

quote:
Going by some notes I made when I restored the MA135 mono amplifiers the Richardson transformer is the same physical size to the Leak with 5.6K primary with 25% screen taps. From memory the big difference between the Leak and the Richardson transformer is the primary & secondary layer construction. I think the Richardson 15070/A transformer was made by the same manufacturer (Hinchley transformers) as the Leak 8615 transformer.

Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2015/04/20 :  23:36:07  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
quote:
Lundahls går att koppla på ett mycket finurligt sätt där man kör 2H på + och 2H på minus och matar igenom drosseln samtidigt. Det här blir mycket snyggt i oscilliscopet.
De där drosslarna är sjukt bra i förstegsnätdelar, säkert här också. Jag jämförde en gång en enkel Hammond och den differentiellt kopplade Lundahl-drosseln. Skillnaden var enormt stor, en ren matning på jordsidan är tydligen en riktigt bra grej.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4175 Posts

Posted - 2015/04/21 :  07:51:38  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
quote:
så är det överkomligt

Vad är kunskapen att ha genomfört, och känslan att du byggt den själv värd?
Med detta inräknat så går du plus på affären

Go to Top of Page

Stormen
Member

1542 Posts

Posted - 2015/04/24 :  10:25:57  Show Profile Send Stormen a Private Message  Reply
@Bernt, javisst, det blev kalas i KF försteget som jag gjorde ny nätdel till. Där var du med o höll mig i handen. Så man kan säga att du skyldig för det grupptrycket som gjorde att det blen en lundahl drossel i det försteget

@pix
Eller hur, jag lär mig mängder på kuppen o det är värt varandra krona.
På tal om det så är det riktigt kul att gå lite på djupet på den här förstärkaren. Har fått kontakt med en i england (valvepower) på UK vintage audio forumet som varit i branchen i massor med år och har en SA170 hemma och 2 st monosteg i sitt förråd, varav han har båda utgångstrafarna på sina monosteg, dvs både LEAK 8615 och Richardson 15070/A (vilket den senare bara användes under 2 år i produktion).
Han är själv intresserad att få fram en reproduktion på 15070/A för att göra monostegen så lika som möjligt.

Tidigare ritningar med LEAK traf visar att man inte hade kopplingen över UL screen tappen på trafen med 1000pF och 2K2. Den här lilla kopplingen tillkom till den egendesignade trafen 15070/A

Passar på att infoga information som jag fick på PM från Valvepower (Terry)

quote:
I think Richardson went out of business around 1975 and has no connection with current Richardson named companies. The owner of Richardson, John Eustace, after Richardson went out of business went on to form Soundcraft Magnetics#8230;. There is some information in this link....

http://brenelltape.co.uk.websitebuil...raft-magnetics

Han kommer kunna gå igenom lindningen på sin Richardson Traf och jämföra med LEAK trafen. För att få fram sanningen och även för att kunna rekunstruera en exact replica.
Han kommer även att ta en kort på PCB kortet vilket gör att jag skulle kunna göra om det till svartvitt o manipulera lite, göra om till en pdf så det blir rätt storlek och sedan skulle man kunna göra nya kretskort.

Själv kommer jag att försöka göra point to point eller åtminstone hardwire så mycket som möjligt.
Men när man ändå är igång så vore det kul att kartlägga stärkaren så mycket som möjligt. Så fler likasinnade runt jorden kan återskapa en liknande i sin dunkla kammare.

Edit: stavfel

Edited by - Stormen on 2015/04/24 13:58:38
Go to Top of Page
Page: of 16 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.33 sekunder. Snitz Forums 2000