Author |
Topic |
bappe
Member
60 Posts |
Posted - 2015/06/11 : 17:03:21
|
Skyddsjorden i elnätet bär ju ingen returström, dvs den är högohmig. Detta gör att det alltid inuceras en brumspänning i den pga att den inte är symmetriskt lindad från ditt proppskåp och framåt. Vill man hålla skillnaden i inducerad brumspänning till ett minimum bör man koppla alla apparater till samma grendosa. Det man vill undvika är ju att signaljorden agerar potentialutjämnare dvs att det flyter 50Hz i den :)
//A |
Blir lika ledsen varje gång ungarna tror att Zappa är att byta kanal på dumburken....... |
|
|
Stormen
Member
1542 Posts |
Posted - 2015/06/11 : 19:15:25
|
Sjutton också. Har lyft chassiejorden från signaljorden och även tagit bort chassiejord från kabelanslutningen. Det ligger en hund begraven här. Hmmm undrar om en rundgång i jorden verkligen kan skapa sånna kraftiga brum.
Bra förslag Peter. Alla apparater sitter i jordade grendosor. Men det är 7m fågelvägen mellan slutsteg o datorn/tv o delar inte elnätsjord. (För de finns ingen :-))
2. Ja det var här orken tröt. Man måste jorda alla uttagen i rummet inklusive tak. (Räcker med att jordkabeln är framdragen i taket) Det var tankar o visioner när jag köpte huset men det blev aldrig av.
|
Edited by - Stormen on 2015/06/11 19:17:48 |
|
|
Stormen
Member
1542 Posts |
Posted - 2015/06/11 : 19:36:23
|
Mikrofoni i kablaget... vad är nu detta?? Det smäller i högtalarna o jag slår med fingrarna mot rca kablaget. när jag inte har något signal på kablaget utan det får hänga löst. Inte sjutton är det minrofoniförstärkning så det påverkas av mekanisk belastning av en lakritssladd utanför förstärkaren?? ( eller det kanske blir så känsligt när man inte har någon belastning på) Inga problem att knäppa med fingrara på chassie rör mm. (Tänkte på om rören plockade upp signal) Jag tänker här att en bärbar cd spelare ger en sortslast (lågnivåutgång) och att från datorn ger en helt annan. Har jag inte satt 470K över ingången?
Det är heller inget brum med en squeezebox ansluten.
Men det här är verkligen 50Hz brum å det värsta. som om kablaget vore oskärmat,,, hmm det kanske det är ?, det kanske är kortis i slutsteget på kablaget? Men då skulle det väl vara samma oavsett källa. o inte skulle det då bli tyst när man kortsluter.
Försöker verkligen fantisera fram så mycket jag kan här :-) |
Edited by - Stormen on 2015/06/11 20:19:18 |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2015/06/11 : 20:28:10
|
Den bärbara har ingen anslutning till nätet antar jag, men det har datorn. Brumslingan går alltså via nätet.
Jag funderar förresten på hur du kopplat XLR-RCA övergången från Lynx-kortet. Är det kopplat enligt Lynx manual eller är det med stift 3 jordat på vanligt sätt?
|
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
Edited by - Bernt Jansson on 2015/06/11 20:31:44 |
|
|
Claesse
Starting Member
22 Posts |
Posted - 2015/06/11 : 20:32:00
|
Hade lite strul med mitt steg i början. Det plockade upp en massa skräp och brum. Jag bytte gallerläckan på 270 k mot 100 k och en gallerbroms på 1 k sen blev det tvärtyst.. |
|
|
Stormen
Member
1542 Posts |
Posted - 2015/06/11 : 21:38:29
|
Ha ha ha ha ha,, jag ger mig jag ger mig,, det blir en gridstopper,,( gallerbroms)
Kul. Det vill jag testa. Men "gallerläcka" vad är det? Mer specifikt på schemat vore väldigt hjäpsamt för jag hittar inte ett enda motstånd på 270K? Gallerbroms så menar du på ecc83:an?. Dvs mellan R1 o pinne2 o i serie med signalen?
Mkt tacksam för all hjälp så jag inte råkar göra en liknande manöver o kortis över R7 :-)
EDIT*: google på gallerläcka gav inte mycket,, men på "Grid leak" Det är alltså ingångsmotståndet som avses som sitter parallellt, dvs från pinne 2 till jord. dvs R1 |
Edited by - Stormen on 2015/06/11 21:53:43 |
|
|
bappe
Member
60 Posts |
Posted - 2015/06/11 : 22:34:15
|
Du har en lååååååång kabel till steget så en gallerbroms kan vara en god ide, även på en ecc83 :)
//A |
Blir lika ledsen varje gång ungarna tror att Zappa är att byta kanal på dumburken....... |
|
|
Stormen
Member
1542 Posts |
Posted - 2015/06/11 : 23:16:36
|
Ja det är en liten atlantkabel här under vardagsrumsgolvet :-)
Brummet blev kanske något undertryckt nu. Dvs om brummet är skala 1-10 (10:a betyder ingen anslutning på ingången) Så är det på en 7:a o så sjönk det till en 6:a. Men det är långt kvar.
100K mellan pinne2 o jord och mellan insignal o pinne 2. 1K. Det brummar lite mer när jag sätter i kontakterna till lowtherstegen o då är alltså richardsonen inte jordad alls. Detta brum letar sig in på något märkligt sätt eller om det genereras i burken.
Har för mig om att jag jagade brum i candelan o att den var knäpptyst med kortsluten ingång. Men att den lät när man körde signal. Fick ner brummet på den genom att hårdjorda glöden. Dvs ena tampen på 6.3V AC. På Richardsonen har jag satt vridpottar men hör ingen brumskillnad alls när jag vrider på pottarna. Det är enligt den gula rör-boken (Jean Hiraga) med 100 Ohm vridpot. ett ben på varje AC tamp och sedan mitten till jord. "By the book" på något sätt. |
Edited by - Stormen on 2015/06/11 23:36:12 |
|
|
Stormen
Member
1542 Posts |
Posted - 2015/06/12 : 00:10:37
|
Rapport. Kopplade in squeezeboxen o den brusar tar fram en del brum. På en skala (1-10) om 1 är knäpptyst en 2:a eller 3:a
Jag ska i helgen gå igenom stjärnjorden o rätta till en eller två punkter som kan bli bättre. Säkert inte där felet sitter men optimeringar o förbättringar. Kan det vara något fel i nätdelen? Kan likriktaren vara defekt på något vis som inte DMM (digital multimeter) visar med vanlig diodmätning? Funderar just varför vridpottarna på glöden inte gör ngn skillnad? |
Edited by - Stormen on 2015/06/12 00:11:23 |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2015/06/12 : 08:42:04
|
Hur är det delat mellan Mk3 och Richardson? |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
|
|
Stormen
Member
1542 Posts |
Posted - 2015/06/12 : 10:17:47
|
Då ska vi se Bilderna som jag lagt upp kan vara lite lurande och det är bara de närmast involverade som känner till att de där vita MKII chassina innehåller 6336A slutrör med candelans ingångssteg och lundahlstrafar. De lämnar en sådär brutala 2.3 W eller så :-) Det är drivstegen till lowthertopparna och tillhörde tidigare Preben och innan dess Claes. På den tiden var de silvergrå. Jag har inget bra namn på dom utan kallar dom bara "lowtherstegen". Till basarna kör jag Dynaco MkIII orginal, både vad det gäller chassie och innehåll :-) (svarta huvar)
Nu har jag då byggt en Richardson-clon med en huv från en ST70 ( har inte killen nån fantasi alls?) Men dels blir det ganska symetriskt och det är förbaskat slagtåligt :-) :-)
Från datorn har jag två stycken partvinnade (2) signalkablar med skärm. Kör 4 separata kanaler och Jriver står för filtret i datorn. Så det är gemensam jord vid datorn och vänster hög o låg delar jord vid slutstegen eftersom de ligger i samma kabel. Det brummar dock även om jag helt rycker ut lågnivåkablaget och strömkontakt till lowtherstegen. Som bassteg har jag tidigare (innan MKIII) kört med en Philips AG9015, en candela och lite andra transisitorsteg så kopplingen verkar fungera.
Miljön är precis som ni påpekar inte helt idialisk, det saknas jordade uttag i huset, det är lång lång lång lågnivå. Det är massa DIY pryttlar, en dator är inkopplad som är allt annat än snäll. Vi har även lowtherstegen som är elaka på jorden. Men detta fungerar (mot förmodan) Så jag kan inte utan misstanke om än vemod i hjärta o själ peka med hela handen på den senaste skapelsen och dess uppbyggnad. Att den fungerar i en skyddad miljö vet vi, men den är nervös och oförlåtande mot minsta fippel o rippel i signalen. Ska ta fram mitt lilla Denon monster och använda som försteg. ( om jag orkar lyfta ner det från hyllan) För att använda som signalreferens. |
Edited by - Stormen on 2015/06/12 13:13:01 |
|
|
Stormen
Member
1542 Posts |
Posted - 2015/06/12 : 10:37:53
|
Det här borde jag ha gjort mera grundligt innan jag började. Vet inte om det kommer att göra skillnad. Men ska säkerställa tänket i praktiken så långt det går. Så här har jag tänkt.
Får klippa nån jordkabel o flytta ihop några komponenter. Skapa en egen plint till Strömjorden o sedan dra till mittenjorden. Flytta jordningen på C7 och C8 o dra till strömjorden. ( sitter idag ihop med R26/27 (anoderna på EL34). Då får jag 3st rena jordar: signal , ström , Chassie |
Edited by - Stormen on 2015/06/12 11:01:38 |
|
|
Claesse
Starting Member
22 Posts |
Posted - 2015/06/12 : 13:22:57
|
Med gallerläckan menar jag motståndet i backen på gallret på 83 an, ser nu att det är på 470 k. Du kan också få problem med skärmning då du har trächassi och hög förstärkning. När jag kör mitt steg utan bottenplåten på plats brummar det..! |
|
|
Stormen
Member
1542 Posts |
Posted - 2015/06/12 : 21:18:06
|
Ska jaga småbrum o sånt sen. Det här problemet som jag bråttas med nu är ordentligt med brum. (7 eller 8 på en skala1-10) Kopplat in referensen DENON AVC 1A från Pre-out till Richardson. (Alla borde ha minst en fungerande köpepryl som man vet fungerar :-) ) synd att den här är så himla tung bara. :-)
Brus o brum på skalan. Ca 1 eller två. Finns lite att jobba bort med olika metoder (såsom skärmning av lådan ) men absolut ingen fara. Det är riktigt tyst o helt klart godkännt i en hornanläggning. Skulle det vara så här bra skulle jag inte göra något mer, Det är skitbra nu.
(Ja den är ganska stor , det står ju Dynaco MkIII svarta orginal bredvid Denons dåvarande flaggskepp)
Återkommer med mer testresultat. |
Edited by - Stormen on 2015/06/12 23:45:43 |
|
|
Stormen
Member
1542 Posts |
Posted - 2015/06/12 : 22:31:34
|
Ok nu har jag denon inkopplad o kör på preout till richardson. Riktigt tyst. Det finns pyttelite brum men det låter som fläkten i källaren på toaletten går. (Knappt det ens) Så det är i rör och hornsammanhang väldigt tyst.
Squeezeboxen som signalkälla blir här också riktigt tyst när den får gå genom DENON, när man kör Squeezeboxen direkt till Richardson så plockar Richardson fram lite småbrus o allt möjligt skit ur signalen.
Ok. Kopplar in den långa kabeln in på CD ingången på Denon. (Notera att lowtherstegen är urkopplade både ström o signal är urdragna.) Det fungerar fint. när jag ansluter en av de fyra utgångarna på lynxkortet så börjar det brumma svagt. Spelar inte ngn roll vilken. Det spelar heller inte ngn roll vilken om jag har valt rätt ingång på denon. Här kommer det elakt brum in om så bara 1 enstaka signalkabel är ansluten (denon är inte jordad). Vad är nu detta som två dynaco mkIII är okänsliga mot men som snappas upp? Skönt är att med denon imella datorn o richardson så är det betydligt svagare brum så det är hanterbart ur felsökningssyfte.
Hmm. Drog precis in skyddsjord från altanen o jordade datorn mm. Fuling alltså. Men ingen skillnad.
Rullade ut ny rca över golvet o anslöt bara 1st rca (för detta med loopar på långa kablar) .. samma brum. Ingen skillnad. Så orginalkabeln under golvet är ok.
EDIT: syftningsförbättringar ;-) |
Edited by - Stormen on 2015/06/12 23:41:09 |
|
|
Stormen
Member
1542 Posts |
Posted - 2015/06/12 : 23:03:58
|
Jaha. Kopplar in orginalkablage o kör in det i denon. Kopplar in hornen i denon o voila. Inget brum.. Varför i glödheta uppstår det gruvligt elakt brum skala 7 när jag kör in datorn i Richardson men inte när jag kör med alla andra signalkällor in i Richardson, då är den tyst som en mus. O sen att datorn fungerar ihop med alla andra grejer utom richardson. Någon begåvad som vet vad som uppstår o vad medicinen kan vara??
Jag tror det är richardsonen som kör ut något elakt som den själv får tillbaka? Men som går bra med signalkällor som är dubbeljordade. Men inte när det stöter ihop sig med ett lynxkort o en dator. |
Edited by - Stormen on 2015/06/12 23:17:00 |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2015/06/13 : 08:39:27
|
Prova att koppla loss jorden från ena RCA-ingången? Antar att jordarna hänger ihop inuti.
Du svarade förresten inte på min fråga hur övergången XLR-RCA var gjord. (Tror jag)
Rita upp en skiss över alla apparater du har när det gäller jordförbindelser, kanske det gör situationen klarare.
Hos Preben minns jag att vi var tvungna att koppla in en isolertrafo nånstans för att bli av med brum. Minns inte om det var på dator eller försteg. |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
Edited by - Bernt Jansson on 2015/06/13 08:43:06 |
|
|
Stormen
Member
1542 Posts |
Posted - 2015/06/13 : 11:00:47
|
Hej Bernt. Tack för ditt engagemang. Ja det här är ologiskt och man behöver nästan vara på plats för att se det framför sig. Inser att det är svårt att skriva ner allt o göra det begripligt med text. Kontakteringen på lynxkortet är eart +cold ihop till skärm o sedan hot i ledaren. (Egentillverkad) här kommer en bild. Richardson fungerar fint när den blir matad med ett vanligt försteg. Tex försteget i denon.
Försöker jag ansluta lynx till försteget på denon när richardson är på pre-out om så bara med 1 rca så brummar det.
Kör jag lynx +ddenon eller alla andra förstärkare så finns inget brum.
Kör jag lynx + Richardson blir det ett himlaväsen. Även här med tex 1 rca. (Den andra kortsluten ellerliknande.
|
|
|
Stormen
Member
1542 Posts |
Posted - 2015/06/13 : 11:21:44
|
Funderar på om datorn skickar ut högfrekvent skit på signaljorden som får richardson o självsvänga. Ska testa o lägga på ett lågpass på 1000hz. Det är ju ett bassteg så det gör inget. Sen nästa steg blir galvanisk säavskiljning. |
|
|
Stormen
Member
1542 Posts |
Posted - 2015/06/13 : 13:29:17
|
Lite aktiv delning 80Hz som jag byggde för ngr år sedan för att användas till basar. Rullar väl av så det märks kring 100 o 130Hz
Nope fortfarande brum. Då är det galvanisk avskiljning nästa steg. Ska man kanske testa nån konding så det inte är likström eller så i jorden? |
Edited by - Stormen on 2015/06/13 19:36:11 |
|
|
Stormen
Member
1542 Posts |
Posted - 2015/06/13 : 15:02:11
|
Hade en galvanisk avskiljare i bilen som jag kopplade in. Garanterat från biltema eller kjell en gång i tiden så det är en billig sak men fungerat perfekt mellan huvudenheten o egna slutsteg i saab.
Jisses. Det smäller o låter ur högtalarn som en tesla anläggning. Det här kan inte vara nyttigt.
Nu har jag slut på ideer för tillfället. Kanske en annan avskiljare? Kanske ngt annat likströmsfilter eller något som skär 10hz? |
Edited by - Stormen on 2015/06/13 15:02:47 |
|
|
Stormen
Member
1542 Posts |
Posted - 2015/06/13 : 18:05:46
|
Jag har lött ihop ground o cold direkt vid utgångskontakten vid lynxkortet/datorn.
Funderar på om man kan köra lynx anslutningarna ut genom att ta hot o ground bara o skippa den invertetade cold? Men det är väl samma sak som att lägga cold till ground vad jag kan förstå?
Griper efter halmstrån nu. För har det funkat med alla andra slutsteg så borde det funka utan förändring med Richardsonen. |
Edited by - Stormen on 2015/06/13 19:37:12 |
|
|
El_D
Member
171 Posts |
Posted - 2015/06/13 : 19:40:46
|
Angående brumproblemet. Några inlägg tillbaka skriver du, quote: 100K mellan pinne2 o jord och mellan insignal o pinne 2. 1K. Det brummar lite mer när jag sätter i kontakterna till lowtherstegen o då är alltså richardsonen inte jordad alls. Detta brum letar sig in på något märkligt sätt eller om det genereras i burken.
Som jag tolkar det hela så har du bytt R1 från 470K till 100K.? Borde inte motståndet på 1K sitta mellan pinne 2 och gallret? Har du konding på ingången på Richardson som säkerställer att du inte får in DC som ställer till det? |
|
|
Stormen
Member
1542 Posts |
Posted - 2015/06/13 : 20:12:26
|
Ja det stämmer att jag bytte till 100K.
Jo. Jag funderade just på om 1.2K gallerbromsen skulle vara före eller efter gallerläckan räknat från insignalen. Jag har satt den innan, men det kanske är fel?
Nix ingen konding som förhindrar likström. Hur o var bör den sitta o vilket värde ? 0.1uF i serie? |
Edited by - Stormen on 2015/06/13 20:36:33 |
|
|
El_D
Member
171 Posts |
Posted - 2015/06/13 : 20:42:01
|
Gallerbroms efter gallerläckan, gärna direkt på rör-sockeln. Konding i serie med insignalen direkt på ingången före allt annat. 1uf filmkonding fungerar i ditt fall. Observera att konding på ingången i slutsteg kan uteslutas om man är 100% säker på att källan inte lämnar någon DC. |
|
|
Topic |
|