HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Bygge Rörsteg Richardson SA170
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 16

Stormen
Member

1542 Posts

Posted - 2015/06/08 :  23:06:00  Show Profile Send Stormen a Private Message  Reply
Vilka trevliga kommentarer i tråden. Kul.
Jag lägger in några bilder innan jag går vidare.
Jag kan konstatera att signalgeneratorn gillar att ha lasten 10K o serie o en schunt på 1K mot jord. Det blir en stabil o fin fyrkant in.
har nu satt tillbaka motkopplingen då vi kunnat konstatera att de där filtren som satt vid trafen varken gjorde till eller från.
Utgången har fått sällskap av drossel på 2H i serie med effekt motståndet.
Har nu inga filter i utan släpper in ett undan för undan.
Vi har fått en ringning sedan vi satte i motkopplingen.

Go to Top of Page

bappe
Member

60 Posts

Posted - 2015/06/08 :  23:09:35  Show Profile Send bappe a Private Message  Reply
Det jag funderat lite på är den pol som ligger i det nedre registret. Det som gäller för höha frekvenser gäller naturligtvis också för låga, dvs man måste ha tillräcklig fasmarginal där också. C3/R7/R8/R9 skapar denna pol och gör det ganska högt upp, strax över 100Hz. Det är förmodligen lite onödigt högt för att göra steget stabilt även med orginalftrafen. Det får till effekt att steget får ganska mycket lägre motkoppling och följdaktligen lägre dämpning i den lägsta basen men bibehåller ett tight grepp i övre basområdet. detta hjälper vissa högtalare att balansera upp basklangen, vissa i detta fallet betyder högeffektiva bassystem med låga q-värden. Misstänker starkt att detta kan ha varit konstruktörens avsikt :)
Han liksom vi andra gillade nog torr, tight OCH djup bas!

Bara en tanke....

Det lämnar ju också en del utrymme för expriment :)

//Anders

Blir lika ledsen varje gång ungarna tror att Zappa är att byta kanal på dumburken.......

Edited by - bappe on 2015/06/08 23:11:07
Go to Top of Page

bappe
Member

60 Posts

Posted - 2015/06/08 :  23:12:53  Show Profile Send bappe a Private Message  Reply
Jag hoppas att herr Storm menar 2mH :)

//A

Blir lika ledsen varje gång ungarna tror att Zappa är att byta kanal på dumburken.......
Go to Top of Page

Stormen
Member

1542 Posts

Posted - 2015/06/08 :  23:12:57  Show Profile Send Stormen a Private Message  Reply
Kul med en sådan reflektion. :-) nu ska vi se vad som händer när vi kopplar in de andra filtren.
Go to Top of Page

bappe
Member

60 Posts

Posted - 2015/06/08 :  23:19:16  Show Profile Send bappe a Private Message  Reply
Kikade lite mer på din layout av stegen och ser ngt som jag inte är helt kompis med och det är hur nära utgångarna ledningarna till ingångsrören är. Det är allmänt en bra ide att hålla isär dessa så kan du flytta på dom så är det bra. Kanske kan du flytta upp dom på "huvudplåten" intill ingångsrören?

//A

Go to Top of Page

Stormen
Member

1542 Posts

Posted - 2015/06/08 :  23:24:25  Show Profile Send Stormen a Private Message  Reply
He he.. mH o H. Ja det är noga på decimetern här :-)

Anodfiltret inkopplat. Det var minsann effektivt

Ja vi får se vad framtiden kan göra med kabeldragningen :-)

Edited by - Stormen on 2015/06/08 23:26:21
Go to Top of Page

Stormen
Member

1542 Posts

Posted - 2015/06/08 :  23:32:18  Show Profile Send Stormen a Private Message  Reply
Förutom anodmotståndet lägger vi in C5 och R13 som ligger till fasdelarrörets katod.
Inte helt nöjd med vad som händer. Det blir alltså värre.
Det var också C5/R13 som ställde till det ordentligt när vi skulle mäta "open loop" tidigare. 680nF får jag det till enligt schemat.

C6 har sedan en dämpande effekt. Men den tar vi sen.

Edited by - Stormen on 2015/06/08 23:32:49
Go to Top of Page

bappe
Member

60 Posts

Posted - 2015/06/08 :  23:33:23  Show Profile Send bappe a Private Message  Reply
Ser riktigt bra ut så kablarna kan nog sitta där dom sitter, bra att du valt en skärmad kabel.

En annan liten fundering är varför konstruktören valt att kaskodkoppla en ecc83 när ett naturligt val här skulle vara en pentod, tex ef86 eller 6au6. Kanske var det vad som låg i lådorna?

Enjoy your slutsteg!

//A

Go to Top of Page

bappe
Member

60 Posts

Posted - 2015/06/08 :  23:36:52  Show Profile Send bappe a Private Message  Reply
680pF ska det vara och ja, det gör det hela värre så länge du inte har C6 på plats :)

//A

Go to Top of Page

Stormen
Member

1542 Posts

Posted - 2015/06/08 :  23:39:02  Show Profile Send Stormen a Private Message  Reply
He he.. ja du ställer många bra frågor.
Men nu händer det spännande grejer. Vi släpper upp kondingen som legat o pressat bort filtret C3/RR7 som sitter i signalvägen mellan ecc83 och ECF82

Go to Top of Page

Stormen
Member

1542 Posts

Posted - 2015/06/08 :  23:43:14  Show Profile Send Stormen a Private Message  Reply
Aha.. pF.. va bra då ska jag genast ta boty så fort jag hittar nåt som passar.
Men jag undrar över spänningarna som inte stämmer riktigt. Tex så ligger det ganska högt över kring ingångsröret. Men det kanske inte var så farligt?. Sen ligger spänningen något över på fasdelarens katod. 70V . Önskat 60V.
Samt att spänningarna ovanför fasdelaren får jag inte upp i spänning. De ska ligga på 250 o 270V men jag kommer bara upp i 220 och 240V
Go to Top of Page

Stormen
Member

1542 Posts

Posted - 2015/06/08 :  23:46:35  Show Profile Send Stormen a Private Message  Reply
Sådär. Nu är C6 inkopplat också med sina 220pF här kunde man testa sig fram med tex 180pF
Kanske lite mjukt i kanterna??

Go to Top of Page

bappe
Member

60 Posts

Posted - 2015/06/08 :  23:48:56  Show Profile Send bappe a Private Message  Reply
Dina spänningar ligger lite knas jämfört med schemat. Det jaf skulle förvänta mig om man utgår från datablad på ecc883 är ngt mitt emellen schemat och vad du får. Har du testat ngt annat ecc83?

/A

Go to Top of Page

Stormen
Member

1542 Posts

Posted - 2015/06/08 :  23:51:53  Show Profile Send Stormen a Private Message  Reply
Japp. 5 st. Alla lika utom 1 där blev det ännu högre spänning :-)
Go to Top of Page

bappe
Member

60 Posts

Posted - 2015/06/08 :  23:59:56  Show Profile Send bappe a Private Message  Reply
Spänningarna ligger inte mer tokigt än att det är helt ok. Det som är viktigt är att det inte blir en positiv gallerspänning på den övre halvan på ecc83, alltså att du har en högre spänning på katoden än på gallret.

//A

Go to Top of Page

bappe
Member

60 Posts

Posted - 2015/06/09 :  00:15:36  Show Profile Send bappe a Private Message  Reply
Behåll induktansen på utgången och prova med en mindre konding, ringer det inte så är allt ok. Skulle inte gå lägre än 180p.

/A

Go to Top of Page

Stormen
Member

1542 Posts

Posted - 2015/06/09 :  11:36:22  Show Profile Send Stormen a Private Message  Reply
Har lärt mig massor senaste dygnen o stort tack till alla inläggen.Jag skriver av mig lite för att sumera, om inte annat för mig själv
Bappe har pratat om Poler och avstämningspunkter. Detta är nästa del i utvecklingen att "se" och förstå hur de olika polerna jobbar mot varandra osv. Det här med att se o prata elektroniska flytande kräver lite övning :-)

Att köra open loop och koppla ur alla filter var en intressant manöver som jag inte klarat utan att hålla någon i handen. Men det gjorde att jag fick en stor inblick i vad alla de där små komponenterna i schemat egentligen gör o vad de sitter där för. Bappe hade en kommentar att det kanske inte var det lättaste projekt att ge sig på den här.. himla tur jag inte visste det innan jag började :-) Men kan konstatera att inga större förändringar har behövts göras på burken ocvhh att allt fungerade från start. Dock lite skillnader på spänningarna. Men här lärde jag mig att ca 20% är inte hela världen på anodsidan.

När man kör open loop så sitt inte o sov med multimetern på utgången Den kan skapa oreda trots att man klammrat sig på central jord och sedan klamrat på utgången, använd alltså ingen klammer på plus-mätkabeln.

Kör in en fyrkantsvåg 1Khz o dämpa ner signalen med 10K i serie och 1K mot jord efter den. Det gjorde även att den billiga tongeneratorn fick vara ifred från påverkan o fick en bra miljö att sända signaler i. Spana efter ringningar, lasta ner utgången med önskad last, effektmotstånd 10W eller mer. I mitt fall så ska denna bara driva bashorn så då kan man lägga på 2mH i serie med effektmotståndet för att simulera en bas. Jag har två 12" per kanal paralellkoplade till 4ohm i tricolumn som ger liv i husets alla vrår.

Ingången kan med fördel få på sig ett litet filter för att ta bort högfrekvent skräp som finns ganska gott om idag. Det gör man med ett motstånd i serie på 1.2K och en 1nF efter det till jord. Då rullar det av ca 150K. Här är jag dock lite känslig mot att sätta motstånd i signalvägen. (utifrån mina erfarenheter att lyssna på olika volymkontorller/motstånd) Så man kanske ska lyssna sig fram?

Peter har skrivit o puffat på mig om gridstopper, jag har inte grejat än med det då jag inte är insatt i dess påverkan och exakt hur det ska kopplas. Men ska plugga på lite. Det är ju så basic så det borde alla kunna,, host host,, men inte jag

Det börjar bli dax nu att såga till en botten och göra infästningar för huven. Sommaren är på ingång, tillökning i familjen och ev en husvisning.

Vill man ställa stärkaren på något bra så är cykelslang, den minsta 14" från biltema ett gott förslag. Det finns nog ingen rörförstärkare som "mått sämre av det" iallefall

quote:
C3/R7/R8/R9 skapar denna pol och gör det ganska högt upp, strax över 100Hz. Det är förmodligen lite onödigt högt för att göra steget stabilt även med orginalftrafen. Det får till effekt att steget får ganska mycket lägre motkoppling och följdaktligen lägre dämpning i den lägsta basen men bibehåller ett tight grepp i övre basområdet. detta hjälper vissa högtalare att balansera upp basklangen, vissa i detta fallet betyder högeffektiva bassystem med låga q-värden. Misstänker starkt att detta kan ha varit konstruktörens avsikt :)
Han liksom vi andra gillade nog torr, tight OCH djup bas!

Synnerligen intressant,( en del saker ska man läsa långsamt o inte hasta snabbt igenom, ja det gäller alla Bappes inlägg såklart :-) ) det finns inte 2700pF C3 på Elfa att få tag i så jag fick ihop med att parallellkoppla 1000 +1500pF och är iallafall i närheten. Ska jag ligga hellre nära 2500pF eller nära 3000pF?

Angående motkopplingen, jag har inte 2.5W liggandes för att förändra R30 18 Ohm och C14 0.15uF. Såsom du rekomenderade. Vad kan jag förvänta mig för skilnader på den modifieringen? Men ska se till nästa beställning. Hur är det med R12? Ska den förändras något?

Edited by - Stormen on 2015/06/09 11:40:26
Go to Top of Page

Stormen
Member

1542 Posts

Posted - 2015/06/09 :  18:33:02  Show Profile Send Stormen a Private Message  Reply
Jaha. Botten upp!! :-)

(Perspeltivet blir alltid lattjo med mobilkamera o närfoto. Skulle jag vrida horizonten så skulle dataskärmen luta mer än tornet i Pisa.

Go to Top of Page

Stormen
Member

1542 Posts

Posted - 2015/06/09 :  21:02:25  Show Profile Send Stormen a Private Message  Reply
Infästning till huven

Go to Top of Page

Stormen
Member

1542 Posts

Posted - 2015/06/09 :  21:42:38  Show Profile Send Stormen a Private Message  Reply
Och så skruvar på utsidan. Så det hålls stadigt fast.

Go to Top of Page

Claesse
Starting Member

22 Posts

Posted - 2015/06/09 :  23:27:38  Show Profile Send Claesse a Private Message  Reply
Fan Stormen, du har fått till det! Rackarns rolig och intressant tråd att följa med alla goda råd och tips, inte minst från den eviga kunskapskällan Bappe.

Man kan fundera på vad som gör slutsteget så suveränt till framför allt basdrivare. I grunden är det ju i princip en Radford sta 25 med en kaskod i stället för en enkel pentod på ingången. En del av förklaringen ligger säkert i Bappes beskrivning av motkopplingen.
Hur som helst spelar det skjortan av Radford och alla andra slutsteg vi provat, och det är inte få.

Häftigt att du gett dig på projektet. Det trodde jag inte när jag skämtsamt sa till dig att bygga ett när du inte fick köpa mitt!!
Snart dags för provlyssning i Karlskoga?
Go to Top of Page

bappe
Member

60 Posts

Posted - 2015/06/09 :  23:34:06  Show Profile Send bappe a Private Message  Reply
Grattis!
Tycker du har lyckats väldigt bra med steget, vore kul att vid tillfälle jämföra hur nära orginalet du hamnat.
Jag skulle vid tillfälle kunna gå igenom det här med motkoppling lite grundligare, kunde vara kul men till det behövs lite mer pedagogiskt material, typ bilder och exempel :)

Angående gallerbromsar så sätter man dit dom för att i första hand isolera röret från induktansen i kablaget, därför skall dom alltid sitta direkt på sockeln. Ett väldigt bra val här är kolmassa eftersom dom har väldigt låg induktans. Det som kan hända utan broms är att branta rör kan få för sig att börja svänga på egen hand om man har otur. ECC83 på ingången är i det närmaste immun mot svängningar så här klarar man sig bra utan gallerbroms. ECF82 är lite brantare men är inte i omedelbart behov av en broms på varken styr eller skärmgaller, dessutom sitter den inne i förstärkaren och där kan man ju själv se till att ledningsdragningen är kort och fin, satt den på ingången så skulle jag nog sätta dit en broms för säkerhets skull.
Slutrören är i det här fallet brantare och behöver en broms och här tjänar den ytterligare ett syfte och det är att förhindra en alltför kraftig uppladdning av kopplingskondingarna vid överstyrning och bättrar på återhätningen hos förstärkaren efter överstyrning av slutrören.

//Anders

Go to Top of Page

peterh
Semesterfirare

1056 Posts

Posted - 2015/06/09 :  23:41:25  Show Profile Send peterh a Private Message  Reply
En annan synpunkt :
det verkar som om motkopplingen är i högsta laget, det kan vara ljudmässigt bra att reducera den och om nödvändigt
montera en spänningsdelare på ingången. ( en kaskod ger kanske lite onödigt hög förstärkning i detta fall, men målet
var ju att reporoducera en känd konstruktion så jag förstår att man inte vill "ändra").
Men när dammet lagt sig kan en minskning av motkopplingen provas, den borde minska tendenser till ringning.

Ser fram emot att kanske uppleva dess ljud i verkligheten ....

Go to Top of Page

Stormen
Member

1542 Posts

Posted - 2015/06/10 :  08:35:50  Show Profile Send Stormen a Private Message  Reply
Fin fint. Jag hoppas också på att kunna bjuda in till lite lyssning.

quote:
Häftigt att du gett dig på projektet. Det trodde jag inte när jag skämtsamt sa till dig att bygga ett när du inte fick köpa mitt!!

Jag blev nog lite förvånad själv faktiskt :-)

quote:
vore kul att vid tillfälle jämföra hur nära orginalet du hamnat.

Ja alltså bara om mitt spelar bättre än orginalet, annars ställer jag inte upp

Galler ska jag se över, och man kan i framtiden exprementera lite med olika motkopplingar. Visst har du rätt Peter. Detta steg är väldigt hårt motkopplat. Det kan också vara en av de komponenterna som gör de bra till lättdrivna stora bashorn?

Försökte igår och kopplade in steget vid god vigör. (Glad ihågen att äntligen fått på kåpan vilket på något sätt symboliserade "kronan")

O här med sina kompisar i hyllan.

Edited by - Stormen on 2015/06/10 08:54:46
Go to Top of Page

Stormen
Member

1542 Posts

Posted - 2015/06/10 :  08:44:14  Show Profile Send Stormen a Private Message  Reply
Kopplar in den till basarna och slår igång den och det blir ett fint glödande ljus som reflekteras fint mlt det ljusa gallret.
Direkt när jag slår på så ökar brummet i lowthertopparn.
Nåväl. Låter det? = Ja . Brummar det = JA. Visst gör det :-(
Hmm det är inte brum som att något är galet fel utan ett sånt där irriterande tomgångsbrum 50Hz. Eller som när man slår igång en gammal rörstärkare utan att rca kontakterna är inkopplade. Tillbaka till bänken och uppkoppling mot lite större högtalare så jag kan höra brummet vid bänken.
Go to Top of Page
Page: of 16 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.3 sekunder. Snitz Forums 2000