Author |
Topic |
Stormen
Member
1542 Posts |
Posted - 2015/06/06 : 19:55:17
|
Jag skrattar något för mig själv o inser min pinsamhet när jag nu ser att proben är flyttad till ingående signal. Nu när bappe med sin proffesionella kunskap ger mig tips o råd så får jag allt ta o kamma till mig o leverera hyffsat tillbaka :-) Ingående signal är nedre. Utgående signal övre kurvan. Oscilloscopet står på x1 på utgången så det ger oss 4 rutor (4V). Ac spänningen med multimetern visar 2.2 V på utgången. Tonen är fyrkantsvåg 1Khz. Konstlasr 6 ohm. Detta är efter orginalritningen med alla filter och motkopplingen inkopplad.
Man ser här att fyrkantsvågen inte är den bästa från start men det ger oss en fingervisning i väntan på bättre utrustning.
Jag editerar o tar bort bild i tidigare inlägg då den är missvisande. |
Edited by - Stormen on 2015/06/06 20:00:32 |
|
|
Stormen
Member
1542 Posts |
Posted - 2015/06/06 : 23:18:39
|
quote: Om vi startar med ett omotkopplat steg me motkopplinger lyft vid ingångsröret. Skulle gissa på att vi har över 60 dB förstärkning open loop så det kan vara bra att lägga in en dämpsats på 20dB på ingången 10k i serie och 1k som shunt kan vara lagom. koppla bort alla kompensationer och lasta steget resistivt med tänkt last 4, 8 eller 16 Ohm, se till att du använder ett effektmotstånd på minst 10W. Kör in kantvåg 1kHz så att du får ett par volt på utgången. Hur ser det ut? ringningar? Om det inte ringer så kan vi helt plocka bort rc-näten på utgångstrafens primär. Om det ringer (en liten översläng är ok men inte mer) så notera vid vilken frekvens, 1/t. Sätt nu tillbaka C19 och C20 UTAN motstånden R34, R35. Om nivån på hela kantvågen sjunker så är kondingen för stor, prova dig fram tills du har sänkt frekvensen PÅ RINGNINGEN till ca hälften av vad den var utan kondingarna. Nu kan du stoppa dit motstånden igen, dessa justeras så att du får ner nivån på ringningen så mycket det går. De ev nya värdena du får fram kommer att ligga i samma härad som de som sitter där idag, kanske ngt mindre konding of jag gissar men det visar sig.
Sådär. Då har jag kopplat bort motkopplingen på vänster kanal och mäter där. Dämpning på inkommande signal 1Khz med 10K i serie och sedan 1K mot jord. Har lyft bort första filtret som sitter vid anoden C18, R33.
Filtren vid trafen sitter kvar C19/R34 och C20/R35
Då ser det ut såhär: output 2V (multimeter) 4.5 Ohm, 1Khz fyrkantsvåg. Oscilloscope: .1ms(time/div) x1(V/div), ingångssignalen 20mV/div minus dämpsatsen på 10K o 1K mot jord.
En liten översläng var ok men inte mer. Jag kan tycka att det är ganska mycket översläng redan när jag plockat bort anodfiltret och motkopplingen. Det är även en ringning och snedvridet. Ska jag ge mig på att plocka bort filtren vid trafen ändå?
EDIT: jag testade att lyfta ena benet på C19 och C20,. Stärkaren kippade o studsade vilt i förstärkningen redan i uppstarten så jag avbröt då den inte alls verkade trivas med ett sådant ingrepp. Så hur går jag vidare nu? |
Edited by - Stormen on 2015/06/06 23:36:00 |
|
|
peterh
Semesterfirare
1056 Posts |
Posted - 2015/06/06 : 23:48:35
|
Du har ett högpassfilter aktivt.( fyrkanten lutar ) Är det C3 ? blir fyrkanten rak om du plockar bort C3 ? Cad händer om C3 byts till 0.1uF ? Överslängen ser inte sor ut, men det ringer på ena sidan . |
|
|
Stormen
Member
1542 Posts |
Posted - 2015/06/07 : 07:52:45
|
Fint. Tack för input o tolkning av vad som visas på oscilloscopet. Det slår mi att jag inte kompenserat bort R7/C3
quote: Kondingen över R7 har inget med höga frekvenser att göra, det är den dominanta pålen i andra änden, ser ut att ligga runt 100Hz. Kan vara en bra ide att ta bort den också men det gör du med att koppla en större konding parallellt med den som redan sitter där, tex 3uF, då flyttar du ner den till under 1Hz. Gör du dom två sakerna så är steget "okompenserat".
HHar4.7uF liggandes. Återkommer med ny mätkurva. |
|
|
Stormen
Member
1542 Posts |
Posted - 2015/06/07 : 09:19:00
|
Sådär. Då har jag lärt mig något nytt om varför det lutar (filter) Nu är det 4.7uF över C3 och det är långt under 1Hz på det filtret nu. (Eller ja så långt under 1Hz man kan komma i växelspänning :-) ha ha)
Då kan jag börja peta på filtren vid trafarna enligt instruktionerna.
Det roliga är att jag följer min egen tråd o tittar efter inlägg säkerligen 1-2 ggr i timmen om inte oftare :-) |
Edited by - Stormen on 2015/06/07 09:55:01 |
|
|
Stormen
Member
1542 Posts |
Posted - 2015/06/07 : 13:10:30
|
Ok. Då är vi på g. Jag skulle alltså plocka bort filtret mellan ingången på trafen o tappen. Om jag lyfter på ena benet på kondingen c19 och c20 så ser det ut såhär
Både insignal o utsignal blir helt galna. |
|
|
Stormen
Member
1542 Posts |
Posted - 2015/06/07 : 13:17:06
|
Ok. Då testar vi vidare med att bara ha kondingen c19 och c20 inkopplade. Dvs vi hoppar över motstånden o har bara konding mellan ingången på utgångstrafen och dess screen-tap. Ser inte heller riktigt friskt ut.
|
|
|
Stormen
Member
1542 Posts |
Posted - 2015/06/07 : 13:24:16
|
Jaha. Tillbaka med motstånden och kondingarna på utgångstrafen. Tycker nog att ringningen blev värre nu än tidigare. Eller räätare sagt det påverkar hela vägen tillbaka så det ringer vid utgången på signalgeneratorn. Varför är det bara på övre delen av vågen? Ingen motkoppling, anodfilter ur. C3 har 4.7uF öber sig. 2V (multimeter på utgående signal)
|
Edited by - Stormen on 2015/06/07 18:05:35 |
|
|
peterh
Semesterfirare
1056 Posts |
Posted - 2015/06/07 : 18:55:09
|
Det ser ut som ringnimg även på insignalen ( den del som ligger överst). Och den tilltar i amplitud precis som utgången, ett symptom på återkoppling. Kan det vara B+ som behöver mer avkoppling ( med snabba filmkondingar) eller en jordning som är olyckligt lagd ?
Mer specifikt skulle jag prova med filmkonding mellan OT mittpunkt och katodernas gemensamma jordpunkt. Sedan en konding över C11 ( och gärna en gridstopper om 1k till skärmgallret pin 3 på 6u8) Om detta inte ger effekt en konding över C7 Jag antar att både R34 och R35 med sina resp. kondingar är monterade ?
|
|
|
bappe
Member
60 Posts |
Posted - 2015/06/07 : 21:29:16
|
Har du kvar c5/r13? Om så är fallet så lyft bort dom.
Svänger lite mer än man skulle förvänta sig :) Hur ser det ut med hur du dragit dina kablar? Du kan ha introducerat lite ofrivillig motkoppling med hur du dragit mätkablar, speciellt till din DMM. Använd bara skåpet och strunta i DMMen. Det du ser på skåpet liknar ett motkopplat steg utan någon komensation alls. Rongningen verkar vara vid 50-60kHz.
//A |
Blir lika ledsen varje gång ungarna tror att Zappa är att byta kanal på dumburken....... |
|
|
Stormen
Member
1542 Posts |
Posted - 2015/06/07 : 22:12:24
|
C5 var det som skapade allt ståhoj,, o så lite effekt av en multimeter som låg o skräpade för att mäta utsignalen.Sen satte jag gemensam jord på oscilloscopet o bara jordar det på ett ställe och inte både på in o utgången.
Detta är alltså signalen Anodfiltret borta C18/R33, C3 har en 4.7uF över sig. C5 och R13 borttagna helt
motstånden R34 och R35 på utgångstrafen förbikopplat och där sitter bara en konding 1000pF ( C20 och C19)
Dom där hackena på insignalen är inte där från början utan kommer när steget är i full spänning.
Minsann en replika av insignalen.( fast bra mycket starkare) Sätter jag dit C5 så blir det ett himla liv i oscilloscopet och det är knappt i närheten av den geometri jag lärde mig i småskolan :-) |
Edited by - Stormen on 2015/06/07 22:14:25 |
|
|
Stormen
Member
1542 Posts |
Posted - 2015/06/07 : 22:18:57
|
O nu samma sak med både c19/R34 och C20/R35 borta. Inga ringningar o inget krux.
Är detta verkligen sant?
quote: Kör in kantvåg 1kHz så att du får ett par volt på utgången. Hur ser det ut? ringningar? Om det inte ringer så kan vi helt plocka bort rc-näten på utgångstrafens primär.
Jaha,,bort med dom då :-) |
Edited by - Stormen on 2015/06/07 22:36:24 |
|
|
Stormen
Member
1542 Posts |
Posted - 2015/06/07 : 22:47:25
|
Nu tjuvar jag lite o ger en blick om framtiden. Jag tryckte ner sladden om motkoppling. Detta är alltså motkopplat utan ett enda filter i hela förstärkaren. (Ja förutom den i motkopplingen då. Det måtte väl ändå va en rätt hyffsad utgångspunkt o filtrera bort??
Dock har jag inte den blekaste om vad o hur jag ska filtrera men jag sitter snällt ner i båten. |
Edited by - Stormen on 2015/06/07 22:48:06 |
|
|
peterh
Semesterfirare
1056 Posts |
Posted - 2015/06/07 : 22:54:33
|
bilden från 22:18 var vacker. Men med motkoppling hände det saker igen .... Ta bort C6 och se om ringningarna försvinner.
|
|
|
Stormen
Member
1542 Posts |
Posted - 2015/06/07 : 23:07:44
|
Motkoppling utan C6
nja så tunn blev den inte nu andra gången jag testade, men den blir tunnare när jag tar tag i C6:ans ben som nu sticker ut med tången.
Dock så är jag inte säker på att vi ska röra oss här i motkopplingen riktigt än utan att ha avslutat alla andra filtren?? |
Edited by - Stormen on 2015/06/07 23:16:35 |
|
|
Thzar
200.000-klubben
816 Posts |
Posted - 2015/06/07 : 23:37:51
|
Påminner om ett problem som killen som byggde ett lars byrith steg.. han gjorde precis som schemat, men det visade sig att där fanns två+ komponenter som ej skulle vara där i slutversionen.
Kan det vara nått liknande? |
|
|
Stormen
Member
1542 Posts |
Posted - 2015/06/07 : 23:48:04
|
Ja det stämmer på sätt o vis. Det är inte lundahls trafar som satt orginal i Richardson. Orginaltrafar finns inte att få tag i. Så det som jag får hjälp med av Peter o Bappe är att justera in filtren och motkopplingen så det passar de egenskaper lundahl har. Har gjort framsteg o den största biten är att jag lärt mig mängder på vägen. |
|
|
bappe
Member
60 Posts |
Posted - 2015/06/07 : 23:51:01
|
Nu ser det roligare ut :)
Du hade motkoppling i steget, det kan lätt hända med så mycket förstärkniing, mer än 1000ggr, om ledningar från in och utgång kommer för nära varandra. Som det ser ut så behövs inte c19/r34 eller c20/r35 :). c5/r13 kan sitta kvar de bättrar på fasmarginalen lite och sänker förmodligen IM-disten lite vid höga frekvenser, ska egentligen kanske matchas mot trafen men det som sitter funkar nog fint.
Nätet c18/r33 kan få sitta som det sitter, det ska egentligen vara dimensionerat så att vi får tillräcklig fasmarginal innan vi kopplar in motkopplingen men skapar inga bekymmer som den sitter då kantvågssvaret med omotkopplat steg ser så bra ut. Man skulle säkert kunna flytta upp den här polen lite med den bättre traf du har, jämfört med orginalet.
C6 kan vi nog plocka ner lite dock, skulle gissa på att 180p eller 220p inte är ngt problem.
Jag har ochså sett några rekommendationer att ersätta c14/r30 med 100 Ohm och det borde funka bra, du kan kolla om kantvågen ser bra ut i motkopplat skick med bara ett baselement inkopplat som last, gör den det så är allt ok. Kan förresten vara bra med denna last när du ska bestämma C6. Alternativt en drossel på sådär 2 mH i serie med den last du har nu.
Gott jobbat!
//Anders
|
Blir lika ledsen varje gång ungarna tror att Zappa är att byta kanal på dumburken....... |
|
|
bappe
Member
60 Posts |
Posted - 2015/06/07 : 23:55:43
|
Har en del funderingar kring varför just det här steget låter så bra i basen, återkommer med dom imorgon, sov gott!
/Anders |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2015/06/08 : 09:30:20
|
Roligt med trådar där man lär sig saker! |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
|
|
pix
200.000-klubben
4175 Posts |
Posted - 2015/06/08 : 09:35:09
|
Instämmer! Jättefin och lärorik tråd |
"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition. |
|
|
HerrD
200.000-klubben
1749 Posts |
Posted - 2015/06/08 : 17:56:10
|
Gillar också att det sprids kunskap så vänligt och generöst, utan pekpinnar och "jag vet bäst". Underbart, man blir glad! |
The first principle is that you must not fool yourself and you are the easiest person to fool.
Richard P. Feynman |
|
|
Rolf-san
Member
2137 Posts |
Posted - 2015/06/08 : 18:13:14
|
quote: Gillar också att det sprids kunskap så vänligt och generöst, utan pekpinnar och "jag vet bäst". Underbart, man blir glad!
Kan bara hålla med. Har inget att tillföra så därför följer jag med i det tysta. Och insuger allt jag kan fatta med mina små händer. |
När elefanterna slåss, så trampas gräset ner. |
|
|
Ryssen
100.000-klubben
8649 Posts |
Posted - 2015/06/08 : 18:42:12
|
quote: Kan bara hålla med. Har inget att tillföra så därför följer jag med i det tysta. Och insuger allt jag kan fatta med mina små händer.
+1 |
Learning by burning.. You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
|
|
|
Thzar
200.000-klubben
816 Posts |
Posted - 2015/06/08 : 19:20:41
|
Missade ni tråden när han fasvände motstånden? Jag sa ju det i tidigare tråd.
;)
Ser fint ut...du har triggat igång min DIY-tubeamptråd från förr ;)
|
|
|
Topic |
|