HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Det började med ett besök..Yuichi A290S i plywood.
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page
Author  Topic Next Topic
Page: of 9

maal
Member

814 Posts

Posted - 2024/12/01 :  21:22:02  Show Profile Send maal a Private Message  Reply
@Ryssen; Det är inte värt insatsen. Om man ska ta ut någon rimlig timpenning så är det ingen som är intresserad av att betala vad det kostar. Det är ett ganska stort projekt och tar massor av tid.

@Bardis; Tack!

@Tomas J; Fräsjigg och mallar är gjorda efter ritningen som fanns att hämta hem för några år sedan. Jag har ritning etc kvar om du vill ha. Du får låna fräsjigg och mallar, hör av dig via PM så löser vi det. Jag har även mallar och fräsjigg till dom mindre entums hornen 480.

@Imperial; Det är 18mm björkplywood. Du är välkommen på fika och lyssning när dom är klara.

@Nicks; I betong !?!? Då är nog detta ett enkelt bygge jämförelsevis!

Edit; stavfel.

DIY och rör.

Edited by - maal on 2024/12/01 22:08:45
Go to Top of Page

Tomas J
fd _T_

1552 Posts

Posted - 2024/12/06 :  09:56:50  Show Profile Send Tomas J a Private Message  Reply
quote:
Då har fenorna fått sig ett första lager med lack.

Riktigt snygg ådring på fenorna!

Ett forum dör utan tillströmning av medlemmar, Agera!
Go to Top of Page

Imperial
Medlem i AÖ

2716 Posts

Posted - 2024/12/06 :  13:30:18  Show Profile Send Imperial a Private Message  Reply
Ja kommer gärna över å lyssnar.

Rör å tillbehör när jag är med i matchen.
jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit
Go to Top of Page

HerrD
200.000-klubben

1750 Posts

Posted - 2024/12/06 :  19:56:23  Show Profile Send HerrD a Private Message  Reply
Hatten av för ditt bygge, otroligt häftigt och imponerande. Ser fram mot att följa resan!

The first principle is that you must not fool yourself and you are the easiest person to fool.

Richard P. Feynman
Go to Top of Page

maal
Member

814 Posts

Posted - 2024/12/07 :  00:32:22  Show Profile Send maal a Private Message  Reply
En mall tillverkades för kurvaturen till sidostyckena.

DIY och rör.
Go to Top of Page

maal
Member

814 Posts

Posted - 2024/12/07 :  14:20:44  Show Profile Send maal a Private Message  Reply

DIY och rör.
Go to Top of Page

maal
Member

814 Posts

Posted - 2024/12/07 :  16:12:18  Show Profile Send maal a Private Message  Reply
Samtliga bitar förutom bakstycket som drivern ska bultas i är klara. Har inte ämne som lirar exakt med tjockleken, 50mm.
Det får bli att köra bitarna ett par vändor på rikthyveln för att komma ner i rätt tjocklek och sedan limma ihop. Guld värt med en egen maskinpark när man håller på med projekt som dessa.

Är inne i ett moment som tar väldigt mycket tid, att bearbeta sidostyckena så att dom får rätt kurvatur. Väldigt lätt att man tar av lite för mycket material. Jobbar med roterande "raspskiva" på vinkelslipen och en elektrisk liten (10mm bredd på bandet) bandslip. Har även en större bandslip med 120mm band som är till stor hjälp. Här kommer den mall jag tillverkade i plywood väl till pass.

När väl hornen är spelklara så kommer jag testa med 2446 och 2450. Hade tidigare 2445 men jag tycker dom lirar alldeles för hårt i min smak, så dessa har gått vidare till annan ägare.
Har beställt coatade membran och en uppsättning i aluminium. Det ska bli skoj att jämföra och mäta.

Fortsättning följer!

DIY och rör.
Go to Top of Page

maal
Member

814 Posts

Posted - 2024/12/08 :  07:26:50  Show Profile Send maal a Private Message  Reply

DIY och rör.
Go to Top of Page

Amatören
100.000-klubben

1786 Posts

Posted - 2024/12/08 :  13:16:28  Show Profile Send Amatören a Private Message  Reply
Maal, jag beundrar ditt arbete, jag vet hur mycket arbete det är att tillverka dessa horn, men slutresultatet är värt varenda timme i verkstan! Bra jobbat!

I mina horn har jag provat med TAD4001 och Beyma CP755Ti tillsammans med JBL 12" resp. 18" i OB U-bafflar. Båda presterar fantastiskt med ett detaljerat men på inga vis "vasst" ljud. Behagligt med en klippfast ljudbild, stort scen på alla parametrar. Många gånger har jag trott att centern varit igång när jag kör stereo ("Pure Direct"), så precis är ljudbilden .

"Amatör, med JBL, Beyma, 18-Sound, AE, DUAL, Ortofon, BSS, Xilica, NCore och Yamaha!"
Go to Top of Page

maal
Member

814 Posts

Posted - 2024/12/15 :  17:23:29  Show Profile Send maal a Private Message  Reply
quote:
Maal, jag beundrar ditt arbete, jag vet hur mycket arbete det är att tillverka dessa horn, men slutresultatet är värt varenda timme i verkstan! Bra jobbat!

I mina horn har jag provat med TAD4001 och Beyma CP755Ti tillsammans med JBL 12" resp. 18" i OB U-bafflar. Båda presterar fantastiskt med ett detaljerat men på inga vis "vasst" ljud. Behagligt med en klippfast ljudbild, stort scen på alla parametrar. Många gånger har jag trott att centern varit igång när jag kör stereo ("Pure Direct"), så precis är ljudbilden .

Tack Amatören! Kul att även du har byggt ett par Yuichi horn.
Vore spännande att få lyssna till ditt fina bygge, imponerande minst sagt!

Bygget har stått stilla några dagar med anedning av sena kvällar på jobbet där vi har slutspurt inför julledigheten.
Målet är dock att hornen ska spela under julledigheten.

Jag har fått hem min beställning av eftermarknadsmembran i aluminium. Dom coatade är på väg hem, har dock inte bestämt vilken variant som hamnar i 2446 och 2450.
I veckan ska jag fortsätta med sidostyckena, bilder kommer!

Som om det inte vore nog med galenskaperna så finns planerna på ett nytt projekt redan

Edit: trasig länk.

DIY och rör.

Edited by - maal on 2024/12/15 18:45:27
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4180 Posts

Posted - 2024/12/15 :  20:44:32  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Kul med stora horn
I vilket frekvensområde tänkte du nyttja dessa?

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page

maal
Member

814 Posts

Posted - 2024/12/16 :  20:48:41  Show Profile Send maal a Private Message  Reply
quote:
Kul med stora horn
I vilket frekvensområde tänkte du nyttja dessa?

Med tanke på att jag delar aktivt så finns ju möjligheten att laborera med delningarna. Med den förra setupen då jag hade passiva filter så delade jag vid 800/9000 Hz. Har testat att dela 2235 vid 600 Hz och jag tycker det låter bättre.
2446 går ju att dela ner till 500 Hz, vissa påstår att drivern går ännu längre ner. Uppåt beror på, beroende på diskant.
Har några olika alternativ att välja emellan.

DIY och rör.
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4180 Posts

Posted - 2024/12/16 :  21:18:38  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Jag gissar att det stora hornet har en cutoff på ca 200Hz så 500Hz låter rimligt.
Jag har 2445 i mina gömmor och har använt dessa delar 550Hz / 1a ordningen. Det funkar utmärkt i hemmiljö.

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page

maal
Member

814 Posts

Posted - 2024/12/18 :  21:12:43  Show Profile Send maal a Private Message  Reply
Då är bägge uppsättningarna med membran hemma. Har dock inte bestämt vilken variant som ska paras ihop med respektive driver.

DIY och rör.

Edited by - maal on 2024/12/18 21:14:36
Go to Top of Page

Imperial
Medlem i AÖ

2716 Posts

Posted - 2024/12/19 :  19:48:36  Show Profile Send Imperial a Private Message  Reply
Spännande.
Själv har ja fått hem mina tutor.
Ska möblera om här hemma i mellandagarna.

jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit
Go to Top of Page

Imperial
Medlem i AÖ

2716 Posts

Posted - 2024/12/19 :  19:50:14  Show Profile Send Imperial a Private Message  Reply
Va ere för slutsteg i bakgrunden?

jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit
Go to Top of Page

maal
Member

814 Posts

Posted - 2024/12/19 :  22:14:10  Show Profile Send maal a Private Message  Reply
quote:
Va ere för slutsteg i bakgrunden?

UREI 6290

DIY och rör.
Go to Top of Page

Imperial
Medlem i AÖ

2716 Posts

Posted - 2024/12/20 :  12:34:55  Show Profile Send Imperial a Private Message  Reply
Aha!
Coolt.
Ja har en 6230.
Ett trevligt slutsteg.

jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit
Go to Top of Page

maal
Member

814 Posts

Posted - 2024/12/20 :  17:50:22  Show Profile Send maal a Private Message  Reply
quote:
Aha!
Coolt.
Ja har en 6230.
Ett trevligt slutsteg.

Jag är övertygad om att 6290+2235 blir ett bra giftermål

DIY och rör.
Go to Top of Page

Imperial
Medlem i AÖ

2716 Posts

Posted - 2024/12/20 :  21:54:24  Show Profile Send Imperial a Private Message  Reply
Ja me!

När ja kopla in mitt lilla urei på L19 så blev de skitbra.

jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit
Go to Top of Page
Page: of 9  Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.38 sekunder. Snitz Forums 2000