HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Vad vet vi om...Äntligen lite resultat!! Sid. 7
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 8

sladdbarn
Member

2846 Posts

Posted - 2014/09/18 :  12:45:09  Show Profile Send sladdbarn a Private Message  Reply
quote:
I övrigt har jag råkat komma över stora mängder gratis skrotplywood så det blir nog fler experimentbyggen framöver

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7954 Posts

Posted - 2014/09/20 :  21:40:05  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Äntligen lite framgång: Testade att ta bort 15 liter av volymen i ett av hornen genom att stoppa in 10 st 1,5-liters petflaskor fyllda med vatten i bakkammaren. Resultatet blev en jämn output ner till ca 70 hz utan "trappsteg" i tonkurvan.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2014/09/20 :  23:12:52  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message  Reply
Ja de e ju jättebra men både mätningar och byggbilder lyser med sin frånvaro.. blir bojkott av tråd snart om det inte kommer mera optiskt godis..

"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.."
Go to Top of Page

Fuling

7954 Posts

Posted - 2014/09/21 :  14:13:07  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Ja, det sitter väl fast lite i att jag inte har nån bredband hemma och att kameran tvärvägrar ta bilder i normal färgskala hur jag än rattar med inställningarna...

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Fuling

7954 Posts

Posted - 2014/09/21 :  21:22:52  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Mätning gjord med 15 liter mindre bakkammare:

Baksidan efter att ha byggt bort en massa volym (bedrövlig bildkvalitet som vanligt):

Framifrån:

Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2846 Posts

Posted - 2014/09/22 :  14:23:15  Show Profile Send sladdbarn a Private Message  Reply
Ser bra ut, hur låter de?

Går högre i frekvens än vad jag hade gissat men det kanske är
normalt för ett midbashorn?

Edit: hittade denna sidan: http://inlowsound.weebly.com/altec-a7-horn.html

Vet inte om det är intressant, ser ut som om de använt sig av samma
"trix", att låt hornförstärkningen kompensera suckouten.

Drömmer om bra ljud...

Edited by - sladdbarn on 2014/09/22 14:40:44
Go to Top of Page

Fuling

7954 Posts

Posted - 2014/09/22 :  21:53:21  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Inte lyssnat nåt än efter ombyggnationen, återkommer med lyssningsintryck.
Ja, jag blev lite paff över responsen uppåt, enligt Hornresp skulle det nätt och jämnt gå att möta multicellerna vid 700hz men i verkligheten finns det mer än en oktav till godo. Förmodligen en massa direktstrålning som skjuter rakt igenom hornet.

Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2846 Posts

Posted - 2014/09/23 :  15:39:01  Show Profile Send sladdbarn a Private Message  Reply
Du har säkert rätt, vore intressant med en 45 graders mätning för att se var det faller av.

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

Fuling

7954 Posts

Posted - 2014/09/23 :  22:06:26  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Bara för att det för en gångs skull finns intressanta saker att mäta på så klappade mätutrustningen ihop. Vet ej exakt vad som är felet men jag får inga grafer som liknar nånting och det dyker upp negativa värden på avståndsmätningen...

Hann dock konstatera att frekvensgången ser frisk ut även efter ombyggnationen, avstämningen höjdes ytterligare jämfört med hur det blev med en massa läskflaskor i bakkammaren.

Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2014/10/01 :  08:53:22  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Får du ordning på mätningen?

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Fuling

7954 Posts

Posted - 2014/10/01 :  20:15:41  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Inte hållit på nåt alls på sistone (bara spelat skrammelpunk och jagat fruntimmer), men jag ska ta en titt på datorn nåt tag. Att få negativa värden på XTZ#180;s avståndsmätning känns inte riktigt rimligt.

Go to Top of Page

Rolf-san
Member

2137 Posts

Posted - 2014/10/01 :  20:24:07  Show Profile Send Rolf-san a Private Message  Reply
quote:
Att få negativa värden på XTZ#180;s avståndsmätning känns inte riktigt rimligt.

Jag fick minus fyra meter i mitt tappade horn.

När elefanterna slåss, så trampas gräset ner.
Go to Top of Page

Fuling

7954 Posts

Posted - 2014/10/01 :  20:44:32  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Hur går det till? Jag fick vettiga värden först men sen spårade allting ur totalt från en mätning till en annan.

Go to Top of Page

Rolf-san
Member

2137 Posts

Posted - 2014/10/01 :  21:03:29  Show Profile Send Rolf-san a Private Message  Reply
Det enda jag skulle kunna tänka mig är hornets längd fram och tillbaka.

När elefanterna slåss, så trampas gräset ner.
Go to Top of Page

Kallelkpg
Member

392 Posts

Posted - 2014/10/02 :  07:32:39  Show Profile Send Kallelkpg a Private Message  Reply
Avståndet brukar inte stämma för mig heller på XTZ.

en väldans massa grejer...
Go to Top of Page

Fuling

7954 Posts

Posted - 2014/10/02 :  20:32:54  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
För min del har det alltid stämt på centimetern (bortsett från när man kopplar in lågpassfilter) men nu stämmer ingenting. Det är inte bara avståndsmätningen som krånglar, mätkurvorna liknar ingenting längre heller.

Go to Top of Page

more10
Member

2112 Posts

Posted - 2014/10/02 :  21:14:32  Show Profile Send more10 a Private Message  Reply
Det är bakladdningen som spökar :-)

Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet
Go to Top of Page

Fuling

7954 Posts

Posted - 2014/10/02 :  21:34:54  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Tveksamt, med tanke på att jag fick helt rimliga resultat först. Sticker man sen in micken i porten och mäter så blir avståndet längre, det kan mana väl anta påvisar att portbidraget släpar efter tidsmässigt. Men fortfarande, man ska inte få negativa värden helt plötsligt?

Go to Top of Page

more10
Member

2112 Posts

Posted - 2014/10/03 :  07:59:57  Show Profile Send more10 a Private Message  Reply
Litar du helt på XTZ?

Jag tycker holmimpuls funkar bra. Den är lite krånglig.

Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2014/10/03 :  09:09:04  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
REW är också bra, jag har labbat med det sista tiden. Den är inte särskilt krånglig.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Fuling

7954 Posts

Posted - 2014/10/03 :  18:50:03  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Litar inte helt på XTZ, nej, men så länge man får rimliga värden verkar avståndsmätningen fungera bra. Dock lite osäker på hela grejen eftersom högtalaren "flyttar" sig när man lägger till filter. Har funderat på att byta till bättre programvara vid tillfälle.

Go to Top of Page

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2014/10/03 :  19:21:59  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message  Reply
Tror fortfarande de e nåt med ljudkortsinställningarna

"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.."
Go to Top of Page

Joda
fd. David_Web, Klubbmästare, Svavel

1407 Posts

Posted - 2014/10/03 :  22:19:19  Show Profile Send Joda a Private Message  Reply
Klart högtalaren "flyttar" på sig när man förändrar tonkurvan och därmed fasen genom filter.
Har dock aldrig förstått grejen heller då det är mycket som spelar in med avståndsmätning, samt att man gör ett bättre jobb manuellt.

Både REW och HOLM har sin plats då båda har unika funktioner.
XTZ har ju dB mätare vilket är najs.

Det handlar helt om vad man vill ta reda på.

Is that him?
That's the buffet table.
Well, how can we be sure unless we question it?

The D just stands for digital. The amp turns itself on and off between notes to save power.
Yeah! I love reading, and my head isn't even close to the shape of an egg!
It's more the shape of an apple, or maybe an orange, but a BIG orange, more like a grapefruit really...

Är klubbmästare i SVAVEL.
Go to Top of Page

Fuling

7954 Posts

Posted - 2014/10/03 :  23:23:27  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Ja jo, att det uppmätta avståndet ändras av filtrets inverkan är ju inga konstigheter, så långt är jag med. Dock lite oklart exakt hur XTZ mäter och hur mycket man kan lita på resultaten när det är mer komplexa saker än ett enkelt högtalarelement.
I grund och botten är väl XTZ ett ganska trubbigt verktyg att använda när man konstruerar högtalare, det heter väl trots allt "Room Analyzer" också om jag minns rätt.

quote:
Tror fortfarande de e nåt med ljudkortsinställningarna

Vet ej, hela datorn har segat ihop sig nåt helt makalöst så det blir nog en omfattande avlusning.

Edited by - Fuling on 2014/10/04 00:13:18
Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2014/10/03 :  23:25:08  Show Profile Send Harry_up a Private Message  Reply
Joda skrev "Har dock aldrig förstått grejen heller då det är mycket som spelar in med avståndsmätning, samt att man gör ett bättre jobb manuellt."

Hur menar du att du gör det manuellt? Flyttar och lyssnar eller?

mvh/Harryup

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page
Page: of 8 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.39 sekunder. Snitz Forums 2000