HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Vad vet vi om...Äntligen lite resultat!! Sid. 7
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 8

Joda
fd. David_Web, Klubbmästare, Svavel

1407 Posts

Posted - 2014/10/04 :  09:05:52  Show Profile Send Joda a Private Message  Reply
Beror lite på vilket avstånd man vill mäta. Avståndet mellan fysisk högtalare och fysisk lyssningsplats är nog måttband att föredra.

Har man skaffat sig en referenspunkt som man kan utgå ifrån går det att låsa tiden i HOLMimpulse och märka otroligt små avståndsförändringar.
Tex om man vill matcha avståndet mellan vänster och höger diskant.

Is that him?
That's the buffet table.
Well, how can we be sure unless we question it?

The D just stands for digital. The amp turns itself on and off between notes to save power.
Yeah! I love reading, and my head isn't even close to the shape of an egg!
It's more the shape of an apple, or maybe an orange, but a BIG orange, more like a grapefruit really...

Är klubbmästare i SVAVEL.
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8626 Posts

Posted - 2014/10/04 :  23:18:34  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
quote:
REW är också bra, jag har labbat med det sista tiden. Den är inte särskilt krånglig.

Funkar REW med XTZ#180;s mätmick?

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-

Edited by - Ryssen on 2014/10/04 23:18:58
Go to Top of Page

Joda
fd. David_Web, Klubbmästare, Svavel

1407 Posts

Posted - 2014/10/05 :  09:59:29  Show Profile Send Joda a Private Message  Reply
Bör den göra, har för mig att jag använt XTZ med både HOLM och REW. Kommer dock inte ihåg hur bra det gick.
Sen försvinner väl eventuell kalibrering också.

Is that him?
That's the buffet table.
Well, how can we be sure unless we question it?

The D just stands for digital. The amp turns itself on and off between notes to save power.
Yeah! I love reading, and my head isn't even close to the shape of an egg!
It's more the shape of an apple, or maybe an orange, but a BIG orange, more like a grapefruit really...

Är klubbmästare i SVAVEL.
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8626 Posts

Posted - 2014/10/05 :  22:00:42  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
quote:
Bör den göra, har för mig att jag använt XTZ med både HOLM och REW. Kommer dock inte ihåg hur bra det gick.

Jepp det funkar,dock fick jag en slätare,rakare kurva (kanske missat något inställning?)

Edit:Ska bara tillägga att i Holmimpulse fick jag en kurva lik den i XTZ.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-

Edited by - Ryssen on 2014/10/06 22:34:23
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7954 Posts

Posted - 2014/12/30 :  14:32:01  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Efter en tids inspirationstorka blev det dags för ett ryck med hornreflexerna igen. Som nog nämnts i tråden led version 1.0 av diverse barnsjukdomar, vissa så allvarliga att jag bestämde mig för att bygga ett par helt nya horn istället för att stångas med de gamla.
Bland de viktigare förändringarna kan nämnas att elementstorleken får skutta upp från 10" till 12" för att vinna lite utsträckning nedåt, dessutom kommer själva hornen att byggas med fyra välvda sidor istället för två välvda och två plana som tidigare. Den här metoden kräver en viss precision, det blev alltså dags att besöka min vän med cnc-fräsen igen:

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Wing Zero
400.000-klubben

1097 Posts

Posted - 2014/12/31 :  10:41:48  Show Profile Send Wing Zero a Private Message  Reply
Följer din tråd med stort intresse då jag själv går i samma tankar.

Musik är livet
Go to Top of Page

Fuling

7954 Posts

Posted - 2014/12/31 :  14:34:22  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Kul med lite passform för en gångs skull! Vi passade på att fräsa bitarna till fixturen när vi ändå var i farten, skönt att slippa mecka själv med handverktyg och undermåliga vinkelhakar.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Fuling

7954 Posts

Posted - 2015/01/26 :  21:50:12  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Som synes här ovanför gick det galant att få ihop själva hornen, däremot var det besvärligare att bygga in dem i lådor. Ena exemplaret blev kalas, det andra så skevt att man blev gråtfärdig.
Efter tre dagars apatiskt svärande fick jag snilleblixten att såga loss de friska hornen och flytta över dem till ett par gamla lådor som var raka men innehöll horn som var skeva och illa byggda.

Sagt och gjort, mycket jobb men det gick hyfsat:

Go to Top of Page

FForsman
100.000-klubben

2593 Posts

Posted - 2015/01/26 :  23:51:24  Show Profile  Visit FForsman's Homepage Send FForsman a Private Message  Reply
Vad snygga dom blir, riktigt fina former när alla fyra hornväggar har kurvatur.

/mvhff

Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv!

Go to Top of Page

Fuling

7954 Posts

Posted - 2015/01/26 :  23:54:57  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Tack. Håller med, vet inte om det finns just några akustiska fördelar med att välva alla fyra sidorna (i alla fall vid de här frekvenserna) men det ser bra mycket snyggare ut!

Go to Top of Page

Lord
Member

1020 Posts

Posted - 2015/02/02 :  18:39:09  Show Profile Send Lord a Private Message  Reply
Det tar sig ser jag , alltid kull när det finns bra resurser att utnyttja.

En bit tråd blir inte mer antenn bara för att du kan ansluta den till radion
Min anläggning
Go to Top of Page

Fuling

7954 Posts

Posted - 2015/02/02 :  22:14:25  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Jovars. Så här i efterhand inser man att man skulle ha nyttjat fräsmaskinen till att ta fram en mer komplett byggsats för passformens skull men efter en den fula ord gick det skapligt ändå.

Provspelade trattarna i eftermiddags. De här skiljer sig från den förra versionen i och med att bakkammaren har en lägre avstämningsfrekvens samt att portarna är riktade bakåt för att få bättre koppling till hörnen.
Första lyssningsintrycket är positivt, aningens lätta i basen men bättre än den förra versionen.

Go to Top of Page

Fuling

7954 Posts

Posted - 2015/02/04 :  00:07:30  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Bytte från 1W triodförstärkare med klena utgångstrafos till en gammal NAD med lite bättre stuns och vips så blev basen lite mer uppstyrd också. Fortfarande inget överskott av den varan men nog så lyssningsbart, blev sittande flera timmar och vände plattor nu på kvällen.
Intrycket är fortsatt positivt, inte det mest neutrala man har hört kanske men väl så roliga att lyssna på. Det bör nämnas också att mid och diskanthorn är ditslängda halvt på måfå och alltihop är inkopplat till ett par delningsfilter som är anpassade för en helt annan uppställning trattar.

Vidare lyssningstester och mätningar får avgöra om de här hornen förtjänar att få en bättre finish är rå spånskiva, just nu ser det ganska ljust ut (men det har man sagt förr om nya konstruktioner...)
I pipelinen ligger att försöka rationalisera bort ytterligare ett register genom att ersätta multicell/LeCleachkombon som i nuläget spelar allt över ca. 700hz med ett ensamt LeCleachhorn med 1" driver.

Go to Top of Page

Fuling

7954 Posts

Posted - 2015/02/17 :  21:34:20  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
400Hz leCleach-trattar på gång:

Go to Top of Page

more10
Member

2112 Posts

Posted - 2015/02/19 :  14:37:59  Show Profile Send more10 a Private Message  Reply
Ser bra ut!

Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet
Go to Top of Page

Fuling

7954 Posts

Posted - 2015/02/19 :  22:06:49  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Tackar tackar. Får se hur det går, masonit är inte det roligaste materialet och första försöket att få ihop fyra sidor till ett formriktigt horn gick...inte så bra. Efter den fadäsen tillverkades en fixtur med rätt kurvatur att böja masoniten på, vi får se hur det går nästa gång.

I pipelinen står att gnugga fram klossar av mer eller mindre ädla träslag som sen kan limmas ihop till horn utan att behöva krångla med att böja skivmaterial. Dyrt och tidsödande men resultatet kan bli grymt.

Go to Top of Page

more10
Member

2112 Posts

Posted - 2015/02/20 :  11:32:34  Show Profile Send more10 a Private Message  Reply
Det finns plywood som är gjord för att böjas. Och så kan du få sån som är färdigfanerad. Laminera?

Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2846 Posts

Posted - 2015/02/20 :  11:34:29  Show Profile Send sladdbarn a Private Message  Reply
Mdf också.

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

Fuling

7954 Posts

Posted - 2015/02/20 :  12:35:46  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Jodå, men såna material kostar seriösa pengar. Nu medan man experimenterar med olika tillverkningsmetoder är det ganska behändigt att arbeta i material som är nästan gratis.

Go to Top of Page

more10
Member

2112 Posts

Posted - 2015/02/21 :  11:15:08  Show Profile Send more10 a Private Message  Reply
Är du från Gagnef Fuling? :-)

Go to Top of Page

Fuling

7954 Posts

Posted - 2015/02/21 :  16:44:19  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Nä? Är folk ovanligt dumsnåla i Gagnef eller vad syftar du på?

Go to Top of Page

Fuling

7954 Posts

Posted - 2015/03/08 :  11:31:39  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Fick liv i mätutrustningen igen (kabelbrott inne i USB-ljudkortet) och kunde konstatera att version 2.0 av hornreflexlådorna inte heller mätte så spännande som man kunde önska, låg och ojämn nivå i basen och midbas/mid som störs av närheten till golv och väggar.

I ett infall av kreativitet satte jag mig med Hornresp och började simulera om dem som ett compoundhorn istället för att kolla upp möjligheterna att ladda baksidan av elementet med någonting roligare än en basreflex. De första torrsimmarna med en lång och smal pipa bakom såg katastrofala ut men efter en del vågade utsvävningar började jag se konturerna av någon slags lovande Big Vent Reflex-variant.

Simuleringar är en sak, doften av nysågad spånskiva är en annan:

Edited by - Fuling on 2015/03/08 11:35:01
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2015/03/08 :  12:33:51  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
quote:
Simuleringar är en sak, doften av nysågad spånskiva är en annan

Jag gillar detta!
Har du hunnit lyssna nått än?

Mvh Johannes
Go to Top of Page

Fuling

7954 Posts

Posted - 2015/03/08 :  20:48:01  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Circlo: Misstänkte nästan att det här var ett projekt i din smak!
Ett hyfsat komplext gytter av trattar och kanaler, skyhög känslighet och en totalt frånvaro av polypropylenkoner...:)

Provlyssningen är avklarad, lite senare än planerat eftersom jag fick för mig att ändra lite i konstruktionen i sista minuten (lade till tre små träbitar i syfte att förlänga portarna och minska volymen på bakkammaren).

Första intryck: Roliga att lyssna på, bättre än de förra versionerna med "normal" basreflex som basunderstöd. Inga mätningar gjorda än men det känns som att basområdet ner till kanske 50-60hz ligger mer i nivå med hornets output nu än tidigare. Som sagt dock bara ett första intryck, kanske får ta tillbaka det uttalandet när jag orkat göra lite mätningar...

Experimenten fortsätter, tror det finns någon dB kvar att vinna i basen på att minska volymen på bakkammaren (på bekostnad av lågfrekvensutsträckningen förstås) och sen borde det kanske knölas in lite dämpning här och där i portarna.
Fortsättning följer!

Go to Top of Page

Fuling

7954 Posts

Posted - 2015/03/08 :  21:05:00  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply

Höger kanal plus dammsugare, gamla bakstycken med avloppsrörportar, en icke inkopplad 18" baslåda och diverse akustikfix.

Diskanthornet är ett 400hz Lecleach matad med en Eminence PS-D2002 entumsdriver. Nätt och jämnt att den har tillräckligt hög känslighet för att hänga med resten!

Go to Top of Page
Page: of 8 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.2 sekunder. Snitz Forums 2000