HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Slits??? vs. rörport
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Buggsson
Medlem i AÖ

1657 Posts

Posted - 2014/07/02 :  14:36:24  Show Profile Send Buggsson a Private Message  Reply
Har sett det föredragits en slottad port i stället för ordinär rörport. Rör brukar man ju kunna simulera, men hur är det med slitsar? Hur beräknar man slitsens area samt volym, kan inte minnas jag sett det någonstans. Borde ju vara mkt enklare att fixa till en OK slits än en eller två korrekt utformade rörportar med avfasningar i bägge ändar etc., etc.

Edit I: För att inte tala om trekantsportar, hur får man till dem?

J. Ullberg

Edited by - Buggsson on 2014/07/02 15:28:45

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2014/07/02 :  16:03:47  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Man räknar som vanligt och försöker sedan anpassa efter höjd-bredd på porten. Stor skillnad ger kortare port. När jag har gjort portar brukar det bli ca 10-20 % längdavdrag. Man behöver dock alltid kontrollmäta!

Heter egentligen Lindblom nu och är dessutom branschoknuten...
Go to Top of Page

Imperial
Medlem i AÖ

2646 Posts

Posted - 2014/07/02 :  18:08:57  Show Profile Send Imperial a Private Message  Reply
En rund port blåser bara på medans en slits port som har motsvarande area som den runda porten kan göras så att den får en "flödes-resistans".

Rör å tillbehör när jag är med i matchen.
jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit
Go to Top of Page

Buggsson
Medlem i AÖ

1657 Posts

Posted - 2014/07/04 :  16:58:35  Show Profile Send Buggsson a Private Message  Reply
Skall man räkna som om man använde en port? För är det inte så att med två portar blir den totala volymen en annan?

Slitsen skall väl gå över hela baffeln och höjden på slitsen anpassas sedan på önskad area?

Och hur beräknar man denna flödesresistans, den baseras väl på något?

J. Ullberg

Edited by - Buggsson on 2014/07/04 17:01:37
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2014/07/04 :  18:41:35  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Alltså, det är inte så lätt som du tror. Det finns inga givna formler för detta likt en rund port. Köp ett FEM-simuleringsprogram om du vill modellera i förväg. Annars är du hänvisad till att prova. En testlåda är inte helt fel...

Heter egentligen Lindblom nu och är dessutom branschoknuten...
Go to Top of Page

Buggsson
Medlem i AÖ

1657 Posts

Posted - 2014/07/04 :  19:36:13  Show Profile Send Buggsson a Private Message  Reply
Jag tror inte det är lätt, jag bara hoppas att något skall vara lätt...
Om det är så pass arbetsintensivt som att lära sig ett FEM-program så tror jag att jag skall satsa på något slags rör, det finns det i alla fall "vanlig program" till, och om man skall ha optimalt utformade portar efter sin applikation så är inte det heller alldeles själklart att det går att få till med på marknaden tillgängliga produkter. Kompromiss tror jag att det kallas.

J. Ullberg
Go to Top of Page

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2014/07/04 :  19:56:14  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message  Reply
Äh. Petter får det att låta svårare än det är.. räkna med en rund å så gör du en slitsport med motsvarande area men korta längden 5-10%(givet ått vi pratar portar med resonabla länger, inga enmetersportar)

"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.."
Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2845 Posts

Posted - 2014/07/04 :  20:11:06  Show Profile Send sladdbarn a Private Message  Reply
Att smart alternativ är att bygga så att du delar en slitsport i flera, då kan du plugga igen
tills önskat resultat nås.

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

Buggsson
Medlem i AÖ

1657 Posts

Posted - 2014/07/05 :  10:19:05  Show Profile Send Buggsson a Private Message  Reply
Slitsen, kan den vara/ha 90 graders kanter, eller skall det äver vara avfasat som med rör?

J. Ullberg
Go to Top of Page

Joda
fd. David_Web, Klubbmästare, Svavel

1407 Posts

Posted - 2014/07/05 :  12:02:59  Show Profile Send Joda a Private Message  Reply
Man bör alltid ha avrundade portar för att minska blåsljud, speciellt då det är svårt att bygga tillräckligt stora portar från början utan att dom blir meterlånga.

Det beror naturligtvis på hur högt du vill spela om du får problem eller inte.

Is that him?
That's the buffet table.
Well, how can we be sure unless we question it?

The D just stands for digital. The amp turns itself on and off between notes to save power.
Yeah! I love reading, and my head isn't even close to the shape of an egg!
It's more the shape of an apple, or maybe an orange, but a BIG orange, more like a grapefruit really...

Är klubbmästare i SVAVEL.
Go to Top of Page

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2014/07/05 :  22:39:55  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message  Reply
Har aldrig brytt mig om att runda av slitsportar.. har inte märkt av några större problem med det..
du kan ju ta raspen och göra en grovrundning om det känns bättre..

"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.."
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.33 sekunder. Snitz Forums 2000