HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Rör kopplingar och komponent val
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Imperial
Medlem i AÖ

2646 Posts

Posted - 2014/06/19 :  20:48:00  Show Profile Send Imperial a Private Message  Reply
Rör tråden "Rör allt! Diskussion kring rörtyper o märken" handlar om rör så därför startar jag denna tråden där man kan diskutera kopplingar och komponenter.

Jag börjar med att fråga ang led bias vs katod bias med motstånd och ev konding.

Har flera här provat det och jämfört å isf vad tycker ni?


Rör å tillbehör när jag är med i matchen.
jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit

tordnilsson
Member

383 Posts

Posted - 2014/06/19 :  22:39:39  Show Profile Send tordnilsson a Private Message  Reply
Jag har fibblat lite med ledbias i försteget "Trident" som togs fram på Diyforum.net för ett antal år sedan och jag har inbillat mig att det funkade ganska bra så jag har även testat det på ingångssteg/drivsteg i en rörhäck med 6n6p & LL1660(kopplad som "fasdelare") samt 6b4g i pp-koppling. Även där tycker jag att det gick bra. Det handlar ju mer om tycke och smak än om några rent vetenskapliga konstateranden i mitt fall, jag gillade det som kom ur denna koppling så då körde jag på detta koncept.

Edited by - tordnilsson on 2014/06/19 22:46:10
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7827 Posts

Posted - 2014/06/20 :  08:28:22  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Nånstans har jag sett en slug men komplicerad biaslösning där katoden är direkt ansluten till jord och gallret förspänns via ett nätverk av motstånd anslutet till en minusspänning. Minns inte exakt hur det var kopplat men det finurliga var att ingången fortfarande låg på jordpotential, inget behov av kopplingskonding på ingången alltså. Ska se om jag kan komma ihåg var jag såg de kopplingen och länka till schemat.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2014/06/20 :  08:42:08  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
På tal om rörbias, jag har sett en 6T9-PP (compactronrör med triod/pentod) med Zenerbias. Det schemat fanns publicerat i en gammal AudioXpress.

Not 1: Jag har varit med om att det varit svårt att söka på 6T9 på vissa amerikanska sajter eftersom det också kan tolkas sexuellt.

Not 2: med 6N6P, avses då den ryska ekvivalenten till ECC99?
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2014/06/20 :  08:56:45  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Fuling, det borde väl gå att fixa om man använder anodspänningen och har tre motstånd, ett stort värde mellan anod och ingång, ett litet mellan ingång och galler och ett tredje mellan galler och minusspänning.

LED-bias har jag inte provat men tanken tilltalar mig. Det blir ju som att flytta upp jorden till en konstant spänning i stället. Lite som att ha en jättekonding över ett katodmotstånd. Jag kan tänka mig att basresponsen blir utmärkt.

LED är väldigt tysta och brusfria har jag för mig att jag läst, stämmer det? Jag använder en stege om tre vita LED för konstantströmmen i min Son of Zen, där har jag kopplat av med en konding men det kanske är helt onödigt.

Apropå mystiska halvledarkomponenter i katodkretsen så har jag använt LM431 för att shuntreglera högspänning. Man sätter den under katoden på en triod och låter den sköta spänningsregleringen på toppen av trioden. Trioden skyddar mot högspänningen. Det blev väldigt stabil och fin reglering minns jag.

Sen kan man ju använda batteribias, en NiCd under katoden. Det har jag provat i riaasteg, funkade fint.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Edited by - Bernt Jansson on 2014/06/20 09:07:11
Go to Top of Page

tordnilsson
Member

383 Posts

Posted - 2014/06/20 :  09:05:34  Show Profile Send tordnilsson a Private Message  Reply
Jag tror att det är ungefär samma rör 6n6p & ecc99.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2014/06/20 :  09:11:11  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Pinouten är inte samma för ECC99 kan ta tolvvoltsglöd också.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7827 Posts

Posted - 2014/06/20 :  09:53:34  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
quote:
Fuling, det borde väl gå att fixa om man använder anodspänningen och har tre motstånd, ett stort värde mellan anod och ingång, ett litet mellan ingång och galler och ett tredje mellan galler och minusspänning.


Ja, det måste bli nåt i stil med det du beskriver. En plusspänning måste ju till också om det ska fungera, ja. Hade för mig att kopplingen var lite mer komplicerad men det måste vara samma princip vi pratar om.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"

Edited by - Fuling on 2014/06/20 09:57:33
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4164 Posts

Posted - 2014/06/20 :  10:08:56  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Jag har byggt några småsignal-steg med LED-bias
T.ex mitt phonosteg Ongen (se nedan)


Framspänningsfallet på LEDs kan variera något, så en matchning bör göras
Vidare, (som i fallet ovan) så kan brus genereras i en LED av infallande ljus. I ett linjesteg spelar det ingen roll, men som första steg i en MC-förstärkare, så bör man måla dessa svarta med tusch

En LED har en resistiv komponent när den öppnat (dvs Ua/Ia kurvan lutar).
Men inte nog med detta (som sagts i den andra tråden), den är även en aning olinjär på ett sätt som påminner om en triods anodkurva
Jag inbillar mig därför att en LED-bias tillför en "snäll" 2á harmonic dist, som kan uppfattas som positiv

Vid högre bias (LED-kedjor) så kan jag misstänka att det kan bli lite för mycket av det goda dock

Jag vill på intet sätt hävda att LED är bättre/sämre än RC-bias (för även C är en mycket komplext olinjär komponent)
Men det är ett enkelt och väl fungerande alternativ till RC
/Pix

[Edit, Man kan ju fundera på om ovan nämnda LED-olinjäritet adderar, eller eliminerar rörets egen olinjäritet (distorsions utsläckning)

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.

Edited by - pix on 2014/06/20 10:25:23
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2014/06/20 :  10:14:46  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Man kan ju också lägga ett kvicksilverbatteri på gallret som nedanstående länk visar. Det är ju dessutom en variant som en del ute i världen är så förtjusta i - SPUD. SPUD innebär en ettrörs-förstärkare.
Röret, i detta fall, är ett 6S45P (EL509).

BILDLÄNK



PS. Jag hittade SexTionnian med zenerdioderna: PDF
och en variant med led och zenerdioder till att ställa förspänning på skärmgallret: PDF

Edited by - soundbrigade on 2014/06/20 10:28:31
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7827 Posts

Posted - 2014/06/20 :  10:19:37  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Förenklat bör man kunna uttrycka det som att dioder i katodkretsen (oavsett om det är LED, zener eller "vanliga" dioder) resulterar i fast bias, röret ges alltså en fast spänning mellan katod och galler vilken är (i stort sett) oberoende av katodströmmen. Den största vinsten i detta bör som tidigare nämnts ligga i basåtergivningen i och med att en frekvensberoende faktor (kondensatorn) försvinner.

Det jag kan se som ett möjligt problem är om man vill använda rör med hög förstärkning och/eller branthet, då kan det nog bli svårt att hamna på rätt anodström när man varken har justeringsmöjlighet eller den självreglerande funktionen hos ett katodmotstånd.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4164 Posts

Posted - 2014/06/20 :  10:33:26  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Jag håller med dig Fuling
Jag hade ett 30-40 tal LEDs för att få (hyffsad) lika anodström i steget ovan. 6C45 är ju inte heller känd för att vara konstant i sina egenskaper
Dessutom är man ju begränsad till vissa fasta Uf-steg beroende på LED-färg
Olika färger har förutom olika framspänningsfall (Uf), även olika mått av olinjäritet (krökning på kurvorna)
Därav rekommenderar Morgan Jones "Cheap red LEDs", vilken har lägst avvikelse

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.

Edited by - pix on 2014/06/20 10:39:33
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8508 Posts

Posted - 2014/06/20 :  10:39:31  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Så t.e.x. blå led#180;s är inte att rekomendera i katodkretsen?

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-

Edited by - Ryssen on 2014/06/20 10:39:51
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4164 Posts

Posted - 2014/06/20 :  10:41:46  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Blå har större framspänningsfall, och en mer krökt kurva
Men ibland kan summan av två avvikelser ta ut varandra, så jag har slutat ha förutfattade meningar av vad som låter bäst
Prova! det det är enda sättet att veta

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.

Edited by - pix on 2014/06/20 10:42:54
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8508 Posts

Posted - 2014/06/20 :  10:45:39  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Ok,det så jag tänker.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Imperial
Medlem i AÖ

2646 Posts

Posted - 2014/06/20 :  10:57:07  Show Profile Send Imperial a Private Message  Reply
Så länge rören arbetar i Klass A så borde väl inte diodernas olinjäritet ställa till det.

På mina 6L6 slutsteg så lyser led strängarna jämt å fint men gasar jag på mot klippning så börjar dom att blinka i takt med signalen in.

Rör å tillbehör när jag är med i matchen.
jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit
Go to Top of Page

Imperial
Medlem i AÖ

2646 Posts

Posted - 2014/06/20 :  11:30:33  Show Profile Send Imperial a Private Message  Reply
har nån här provat denna bias lösning?;
http://www.audiocircle.com/index.php?topic=117227.0


Rör å tillbehör när jag är med i matchen.
jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7827 Posts

Posted - 2014/06/20 :  11:37:47  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Jag antar att tråden rör (!) andra ämnen än bara olika biaslösningar så jag skulle vilja slå ett slag för katodåterkoppling, min personliga favorit när det gäller att trolla fram bra ljud ur slutrör som annars kanske inte är helt lämpade för uppgiften.

Hur?

Genom att avskilja en del av utgångstrafons primärlindning och koppla in den biten mellan katod och jord. På det viset åstadkommer man en lokal återkoppling som (virtuellt) sänker slutrörets förstärkningsfaktor och därmed inre motstånd.

Röret beter sig helt enkelt som ett bättre rör än vad det egentligen är, enkelt uttryckt. Det man i praktiken åstadkommer är lägre utimpedans samt lägre distortion, alternativt högre uteffekt för en given mängd distortion. Skillnaderna är inte marginella heller, jag vill minnas att George på tubelab.com kunde få ut 9W ur ett 6AV5GA med katodåterkoppling jämfört med 6W utan återkoppling, allt annat lika och med samma mängd THD.

Ett praktiskt problem är att få kommersiella utgångsjärn har lindningssektionerna åtkomliga för den här sortens kopplingar. Lundahl har någon modell anpassad för CFB (Cathode Feedback), en annan variant är att man fuskar lite och använder sekundärlindningen som åkerkopplingslindning, då med nackdelen att man antingen får en liten mängd likspänning (katodströmmen x lindningens DC-resistans) alternativt krånglar till det lite med kopplingskondensatorer i den kretsen.



"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"

Edited by - Fuling on 2014/06/20 11:41:51
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2014/06/20 :  11:42:58  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Det är väl inte alldeles ovanligt att man slänger in utgångstrafons sekundär på rörets katod.
Go to Top of Page

tordnilsson
Member

383 Posts

Posted - 2014/06/20 :  11:43:37  Show Profile Send tordnilsson a Private Message  Reply
Jag stoppade in en liten extra diod i serie med två lysdioder, har för mig att det var en byv 26 eller 27 eller något sånt för att få rätt spänning på katoden. Man kanske skulle kunna använda någon typ av vanlig diod ( ger flera i serie ett sämre beteende ? )
som har "skarpt" knä men ändå är "snäll och snabb" ?

Edited by - tordnilsson on 2014/06/20 11:48:32
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4164 Posts

Posted - 2014/06/20 :  12:02:58  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
"Så länge rören arbetar i Klass A så borde väl inte diodernas olinjäritet ställa till det"

AC-svinget (musiksignalen) förändrar ju framspänningsfallet (biasen) olinjärt (om LEDen inte är AC-shuntad med en C).

I diagramet ovan (röd LED)
I=20mA är Uf=1,9V dvs R=95 Ohm
I=40mA är Uf=2,2V dvs R=55 Ohm

Rätta mig om jag tänker fel här
Så gör ju även en triod (Ra sjunker med ökad Ia)
Borde då inte dessa o-linjäriteter släcka ut varandra?




"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7827 Posts

Posted - 2014/06/20 :  12:08:15  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
quote:
Det är väl inte alldeles ovanligt att man slänger in utgångstrafons sekundär på rörets katod.


Alldeles ovanligt är det inte och det finns som sagt goda skäl att göra det ibland. Att använda sekundärlindningen är dock lite begränsande i och med att man får en ganska låg återkopplingsgrad. En trafo på 5k/8R har en omsättning på ca. 25:1, man får alltså en återkopplingsgrad på ca. 4% om man sätter sekundärlindningen i katodkretsen.
Bättre än ingenting men ofta vill man ha lite mer, säg 10-20%.

En annan liten aspekt är att trafon automatiskt blir spartrafokopplad om man lägger in sekundären i katodkretsen, dels blir omsättningen lite annorlunda (oftast försumbart) och dessutom försvinner den galvaniska isolationen.

Naturligtvis beror mängden återkoppling man uppnår på det här sättet även på slutrörets förstärkningsfaktor, den här metoden fungerar bäst ihop med rör som har relativt hög förstärkning.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8508 Posts

Posted - 2014/06/20 :  12:16:12  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Nån som testat denna: http://www.diyaudio.com/forums/tubes-valves/257224-led-bias-powertubes-2.html#post3954739
Ämnar testa den på EL36 när jag får lite komponenter..

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4164 Posts

Posted - 2014/06/20 :  12:48:14  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Förlåt, innan vi släpper diod-bias (hinner inte riktigt med här ) måste jag nämna S.Bench "No C" 6GU5/7721-phonosteg, där diodernas olinjäritet nyttjas till att kompenseras för åldrande rör i katod-bias-kretsen
http://diyaudioprojects.com/mirror/members.aol.com/analogengineer/6gu5ph.html (mitten på sidan)
Stephie har kallad denna koppling "positive current feedback", men det handlar alltså om att arbetspunkten (DC) kompenseras, inte signalen som trad. kallas för feedback

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.

Edited by - pix on 2014/06/20 12:49:36
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2014/06/20 :  12:52:41  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Vi kan väl köra en negativ koppling också. På DIYaudipprojectforum var det någon som faktiskt, vad jag förstår, har seriösa tankar att bygga efter schemat: Direct Mains OTL Amp


jag har en del funderingar vad gäller fasdelare. På forumet ovan är man ohejdat förjust i SEPP-kopplingar. Jag har testat och det funkade men uteffekten blir ju lägre än motsvarande AB-kopplingar.
Typexempel
Dock har jag sprungit på en variant där fasdelaren är kopplad som utgångsrören ovan:
SCHEMA

Edited by - soundbrigade on 2014/06/20 12:55:30
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8508 Posts

Posted - 2014/06/20 :  13:05:18  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
quote:
(hinner inte riktigt med här )


Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.5 sekunder. Snitz Forums 2000