Author |
Topic |
|
elektronror
Member
390 Posts |
Posted - 2014/06/07 : 10:36:05
|
Då var det dags att börja pilla lite på den här också. Det som jag redan gjort är att alla motstånd har blivit ersatta med metallfilm samt de tre oljekondensatorerna är utbytta.
Det som jag tänkt göra nu är att ersätta några av metallfilms motstånden med kolfilm (Arcol från Elfa) samt försöka öppna elektrolyt burken och sätta in några nya. Måste även sätta in en säkring till anoden. Någon som vet vilket värde man ska ta?
Det som jag oroar mig för är drosseln. Som några vet så är den bara istoppad i höljet och sedan har de fyllt på med något vax. Det finns alltså inget som hindrar den från att flytta på sig och kortsluta. Denna står stationerad i källaren tillsammans med försteget och radiodelen så när den används är den hårt belastad. Jag använder den inte varje dag men ibland kan den stå på några timmar och då blir den riktigt varm. För tillfället står den och driver mina HPM-70 utan försteget eller radiodelen. Den blir inte lika varm men personligen tycker jag att det fortfarande är för varmt. Min plan är att hänga på ett par tysta fläktar på sidorna och hoppas att den svalnar lite. |
Grace F9, Grace G-940, Kenwood KD-500, Yamaha CA-2010, Yamaha NS-1000M |
|
soundbrigade
Semesterfirare
7879 Posts |
Posted - 2014/06/09 : 20:13:52
|
Öppna elektrolytburken? Och stoppa in ett gäng smärre elektrolytburkar i den eller ... ??? Soppan i elektrolytburkar är aldrig trevlig - NEJ det är inte PCB utan allehanda salter, syror och andra kemikalier som inte är gjorda för att vistas fritt med homo sapiens. Kolla om du inte kan få tag i nya "multiburkar". Jag vet att www.tubesandmore.com har sådana. |
|
|
elektronror
Member
390 Posts |
|
Marzipan
Starting Member
22 Posts |
Posted - 2014/07/09 : 00:48:00
|
quote: Det som jag oroar mig för är drosseln. Som några vet så är den bara istoppad i höljet och sedan har de fyllt på med något vax. Det finns alltså inget som hindrar den från att flytta på sig och kortsluta.
Man kan öppna drosseln och kolla! Det är ingen som verkar veta det. När den är avmonterad från stärkaren så är det bara att skruva upp skruvarna och försiktigt lyfta på plattan. Lägga in en teflonbit just in case?
Vaxet, tjäran, behöver minst 200 grader för att smälta. Dvs när något är i olag eller överbelastat. Bästa sättet att vara snäll min sin Quad är nog att bygga separat nätdel till alla tillbehören.
Ps. Har du kvar de gamla motstånden?
|
Edited by - Marzipan on 2014/07/09 04:26:02 |
|
|
elektronror
Member
390 Posts |
Posted - 2014/07/09 : 14:15:42
|
Jag har ett litet brus/knäppningar som jag ska kolla upp. Då kan jag även ta och öppna locket till drosseln. Kanske till och med tömmer den på tjära och bygger upp lite stöd och fyller igen den med något annat.
Nättransformatorn hade läckt lite när jag fick den. Dock var drosseln torr och jag har inte haft någon flytande tjära medans jag haft den.
Motstånden är nog slängda. Kanske har dem någonstans men troligtvis inte. Varför undrar du? |
Grace F9, Grace G-940, Kenwood KD-500, Yamaha CA-2010, Yamaha NS-1000M |
|
|
Marzipan
Starting Member
22 Posts |
Posted - 2014/07/09 : 15:00:55
|
Tjäran är bättre än modernt epoxy eftersom det går att smälta och plocka ut vid renoveringsbehov. Annars blir det bara att slänga, som med de första EHT-blocken i Quad ESL. Nu är väl drosseln inte så speciell, men transformatorerna är det viktigt att framtida renoverare kan plocka ut och linda om när det behövs. Motstånden hade varit kul att ha, för då kan man försöka matcha de värden som är OK mot andra som inte är det när man vill originalrestaurera:)
Obs, disclaimer: Jag vet att alla inte delar mitt antikvariska tänk när det gäller gammalt skräp:) |
|
|
|
Topic |
|