HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 TPAM10HTL frågor
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Micke.e
Member

241 Posts

Posted - 2014/06/07 :  18:59:09  Show Profile Send Micke.e a Private Message  Reply
Hejsan!

Suttit och tänkt ut ett nytt recept här hemma för att få bukt på rumsproblemen.
Det får bli delade frontar och sedan en sub som ska korrigeras med mätmik, delningsfilter och eq.

Jag har det mesta, utom en sub som är något att ha.
Sedan har jag länge varit sugen på att prova tappat horn, men ingen kompis har behövt någon ;)

Ska säga att jag bor i lägenhet och lyssnar mest på musik, så behöver inte 130db och 16hz bas.
Men gärna lite slägga till Metallica och liknande.


Suttit och läst in mig på TPAM10HTL, som verkar blanda lagom stor storlek, lagom mycket verkningsgrad samt brett frekvensomfång.

Frågorna blir ju då ett par stycken.
Ska man börja med en och prova sig fram, har ju trots allt aldrig hört ett tappat horn, "det kanske inte passar mig". För att sedan bygga en till för att hjälpa rummet lite mer.

Sedan är det om elementet, B & C 10NW64, är det som fortfarande är bäst till denna konstruktion. Läste att ett Seas L26 skulle simulera likadant, men med mer slaglängd ge 5-8db mer output.
Känns ju konstigt då B&C elementet är lättdrivet 95-96db, och Seas har tyngre kon och 85db.
Det borde ju ge något genomslag med mindre rapp bas eller liknande, jag vet inte, men känns ju så :)

Sedan fick jag förslag på Hypex 4.0 att bygga in, men bygger man tappar horn blir det ofta ingen plats över i lådan, så då måste den ligga bredvid.
Läste då lite om att QSC rekommenderas till subbar då dessa har bra kontroll på kon och liknande.
Räcker det då med t.ex. QSC GX3 som har 2x300w i 8ohm, iofs klass AB, men det kanske inte är någon nackdel?
Kan man spela med bara en kanal så länge man bara har en sub, eller blir det snedbelastning på något vis?


Lite tankar och idéer, tar gärna lite vägledning.


MVH Micke

Micke.e
Member

241 Posts

Posted - 2014/06/23 :  22:06:40  Show Profile Send Micke.e a Private Message  Reply
Ingen som har något att tillägga?

Verkar som det blir en sluten 15" istället då man iaf vet hur dessa låter :)


MVH Micke
Go to Top of Page

Tomas J
fd _T_

1547 Posts

Posted - 2014/06/24 :  06:31:42  Show Profile Send Tomas J a Private Message  Reply
Ledsen att jag inte har så mycket att tillföra, jag lurar också på att prova en av dessa Tham modeller, men har inte bestämt mig för vilken ännu.

Jag kommer att bygga med beyma 10g40, men det är bara för att jag har ett par.
Jag har precis läst som du att seas skulle fungera bra.
Jag tror att du kommer att kunna bli nöjd oavsett vilket element du väljer.

ang. Drivning så kommer jag att driva mina med hypex ucd400 moduler.
Qsc gör ju fina saker men det finns säkert andra som gör ett bra jobb, kanske inuke 3000?

vad är din budget för slutsteg?

http://www.thomann.de/se/behringer_inuke_nu3000_endstufe.htm

många W/krona. Det verkar vara omtyckt på vårat systerforum, men jag har aldrig hört det.

Ett forum dör utan tillströmning av medlemmar, Agera!

Edited by - Tomas J on 2014/06/24 06:35:17
Go to Top of Page

Buggsson
Medlem i AÖ

1657 Posts

Posted - 2014/06/24 :  11:01:13  Show Profile Send Buggsson a Private Message  Reply
Vad gäller antal så är väl grundregeln att det oftast är bättre med två än bara en, och föredraget är minst 4 st. Allt detta enligt en studie som just kollade upp det optimala antalet subwoofers i ett rum.

Edit: Denna: http://www.aes.org/tmpFiles/elib/20140624/13680.pdf

(Hoppas jag citerat rätt, det var ett tag sedan läsningen)

J. Ullberg

Edited by - Buggsson on 2014/06/24 12:54:51
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4164 Posts

Posted - 2014/07/02 :  17:34:56  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Hej Micke
Jag är också nyfiken på detta TH
Tror dock att det är lite semester-stiljte just nu, och svårt att få synpunkter

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page

Micke.e
Member

241 Posts

Posted - 2014/07/03 :  17:42:50  Show Profile Send Micke.e a Private Message  Reply
Jo det är väl så, ramlade över ett paket i sthlm med Monitor Audio hemmabio högtalare till syster och sedan en Sunfire HRS 10 till mig.
Får se om jag får ordning på rummet med denna och min velodyne EQ.

MVH Micke
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.19 sekunder. Snitz Forums 2000