HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Val av rör
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Jojje66
100.000-klubben

381 Posts

Posted - 2014/06/04 :  23:14:06  Show Profile Send Jojje66 a Private Message  Reply
Hej!

Som ämnet antyder rör funderingarna val av rör. Tänkte att jag skall skaffa nya rör till mitt försteg (Xindak 3200 mk2) innan det blir tyst från dom som sitter där idag och har efter lite sondering av utbudet bestämt mig för JJs ecc81 samt ecc83 och då Goldpinvarianterna. Efter en del googlande hittade jag på Eurotubes.com som verkar vara bra att handla från. Givetvis stötte jag på olika val att göra innan kundkorgen fylldes upp.

Gold pin (standardvariant)

Gold Pin with Matched Triodes

Gold Pin with Balanced Triodes

Gold Pin Matched and Balanced

Innebär då Matched att rören letats fram för att vara så lika varandra som möjligt och balanced en hög kvalitet eller handlar detta om någon slags variant som inte passar eller passar mig. Den extra kostanaden för dessa options är ju försummbar. Skulle vara tacksam för ett kortare klargörande om detta men givetvis även om någon har någon annan synpunkt på detta.

Vänlig hälsning Johan

lennartj
Member

1273 Posts

Posted - 2014/06/05 :  03:57:44  Show Profile Send lennartj a Private Message  Reply
peterh här på forumet är JJ-återförsäljare, har jag för mig, via sin sajt tubular-well.se och han har massor av mätutrustning för att selektera rör. Kolla med honom innan du handlar från Euotubes.

Som jag uppfattar det innebär balanserade trioder att dubbeltrioderna är utvalda för att de två trioderna inuti samma rör är så lika som möjligt.

Det beror på förstärkarens topologi om det är viktigast med balanserade eller matchade rör.
Sitter det ett rör per kanal där ena trioden tar hand om förstärkningen på ingången och den andra agerar som buffert på utgången, så är det meningslöst att betala extra för balanserade rör eftersom de har olika uppgifter.
Om i stället ett rör tar and om ingångsförstärkningen för båda kanalerna är det naturligtvis trevligt om de är så lika som möjligt, men det ska egentligen inte inte behövas i en bra konstruktion

/lennartj
"Friskt kopplat, hälften brunnet"
Go to Top of Page

Jojje66
100.000-klubben

381 Posts

Posted - 2014/06/05 :  17:13:11  Show Profile Send Jojje66 a Private Message  Reply
Tack för info lennartj!

Jag gjorde ett besök på tubular-well.se men hittade inte guldpinnevarianterna så det fick bli en beställning från Eurotubes. Bara att slå slå sig ned bredvid postlådan och invänta brevbäraren.

VH Johan
Go to Top of Page

peterh
Semesterfirare

1056 Posts

Posted - 2014/06/05 :  17:51:07  Show Profile Send peterh a Private Message  Reply
Jag har hittills ignorerat guldpinnarna då det endast rör sig om selekterade rör med förgyllda stift( och ett premium pris).
( utom i ett speciellt fall av lite andra orsaker)

Jag förser hellre en intresserad köpare med uppmätta / matchade rör efter önskemål.
Go to Top of Page

urban
Member

317 Posts

Posted - 2014/06/28 :  22:19:40  Show Profile Send urban a Private Message  Reply
Mitt tips är Telefunken ECC81 + JJ803. En mycket fin kombination i min Xindak. Med originalrören och några andra varianter ville det inte lossna men med min nuvarande kombo så låter Xindaken låååångt över sin prisklass !
Go to Top of Page

Jojje66
100.000-klubben

381 Posts

Posted - 2014/07/02 :  09:40:53  Show Profile Send Jojje66 a Private Message  Reply
Tack för tipps!

Guldpinnerören sitter nu på plats och spelar allt bättre. Förtfarande lite hårt/jobbigt övre mellan som jag hoppas mjuknar upp ytterligare. Annars låter det riktigt bra. Nyfikenheten på dessa Telefunkrör har dock väckts och risken finns att jag slår till när det dyker upp ett lämpligt par vid tillfälle.

VH Johan
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2014/07/02 :  10:19:18  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Hehe Johan! Det är på väg utför med detta!
Jag tor nog att dina nya rör kommer behöva ngn veckas spelning innan de bekänner färg.
Men visst, det vore kul att testa några NOS rör, och med ditt försteg är det ju kanske inte en ekonomisk katastrof heller. För mig blir det värre...
Bra HiFi-väder i Falun förstår jag också?
Ha det gött och njut av musiken!

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

Jojje66
100.000-klubben

381 Posts

Posted - 2014/07/02 :  10:42:11  Show Profile Send Jojje66 a Private Message  Reply
Micke:
Tyvärr har hifivärdret övergett oss. Tror dock det är tillfälligt. Har återgått till jobb så det kommer nog tillbaka till kvällen skall du se. Tror dock att solen levererar fler lumilux på er.
Visst blir det lite mindre kännbart att byta rör i mitt försteg än i ditt så det kan nog vara värt att prova.

VH Johan
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.11 sekunder. Snitz Forums 2000