HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Solhaga goes 3D
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

solhaga
100.000-klubben

2674 Posts

Posted - 2014/05/31 :  13:28:58  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
Tänkte att det kunde vara skoj med en sådan här:



Hornhalsar, monteringsjiggar, monteringsdetaljer, faspluggar ...

Fler idéer?

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2014/05/31 :  14:07:22  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Jag är själv mycket sugen på en 3D skrivare. Det är ett oslagbart kreativt verktyg. Hoppas att stora 3D-skrivare för metall kommer ned i pris nån gång.

Grattis till köp! (om det är din 3D-skrivare vill säga)

Mvh Johannes
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2674 Posts

Posted - 2014/05/31 :  14:18:24  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
"om det är din 3D-skrivare vill säga"

Ähum, det är min sons . Men det viktigaste är att jag har tillgång till den.

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4164 Posts

Posted - 2014/05/31 :  17:57:26  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Hur stor precision kan man uppnå med dessa enkla skrivare och hur är materialegenskaperna på produkten?
På bilderna så får man känslan av att det handlar om en xyz-styrd smältpistol
Men lite bättre måste den väl vara?


"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7827 Posts

Posted - 2014/05/31 :  20:18:40  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Precis min tanke om/när jag skaffar en 3D-skrivare. Just hornhalsar/adaptrar och faspluggar ligger högre på listan än skojiga prydnadsföremål och sexleksaker.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2674 Posts

Posted - 2014/05/31 :  22:21:02  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
Bra feedback. Det är en xyz-styrd smältpistol. Precisionen är 0,1 mm.

För min del blir det mer jiggar och monteringsdetaljer för AMT:er mm.

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2014/06/01 :  10:24:31  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
quote:
hornhalsar/adaptrar och faspluggar

Hmmm, intressant.
Smältlim är lite mjukt tror jag, vad finns det för andra material att tillgå till 3D-skrivare?

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2674 Posts

Posted - 2014/06/01 :  10:39:52  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
Nja, det var metoden som påminde om smältlim inte materialet.
Materialet är ABS-plast, dvs samma matieral som i Lego.

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2014/06/01 :  11:27:13  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
http://www.3dsystems.com/3d-printers/production/prox-300

Det finns även för metall.
För den vanliga hemma-knåparen så är abs-plast såklart vanligast. Det finns ett antal olika kvaliteer på plasterna. Allt från hårt som Lego till mjukt som vanlig smältlim eller silikon.

Detta är bara början på en total revolution som nuvarande ekonomiska system fasar för. Inom en relativt kort tidsrymd så kommer man kunna skriva ut en ny bil, båt, bestik, verktyg, sexleksak (som fulingen nämnde) mm mm. Varför ha storskalig industriell produktion av något när man lätt kan skriva ut samma sak en anings dyrare med då totalt efter egen smak och eget tycke. Storlek, formgivning och färg kan man ju styra över helt själv. Det blir lätt att lägga till eller ta bort funktionalitet, öka eller sänka vikt, anpassa storlek mm helt efter egna behov. Borta är "one size fits all" som vi alla vet är ett totalt skämt.

J.
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2014/06/01 :  11:34:59  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
https://www.youtube.com/watch?v=iH_EpGf8G3Q

https://www.youtube.com/watch?v=zApmGFDA6ow

Två videos som snuddar lätt vid ytan av potentialen av 3D skrivare.

Edited by - Circlomanen on 2014/06/01 11:39:15
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2014/06/01 :  12:29:43  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
3D-printrar är väldigt intressant. En tillverkare har precis börjat sälja en skrivare och matrial för att skriva ut kolfiber. Skrivarna kommer att förändra mycket av vår vardag.

https://www.youtube.com/watch?v=Y5wjjDBdgeE

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7827 Posts

Posted - 2014/06/01 :  15:51:45  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Även betonghus och astronautpizzor kan läggas till på listan över saker som går att skriva ut nuförtiden.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2674 Posts

Posted - 2014/06/01 :  17:07:27  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
Just den här modellen fick sin efterföljare veckan efter beställning, lite surt.
De tester som vi har gjort visar att föremålen får en konvex botten.
Antagligen bereonde på att varma lager läggs på kalla.
En upphettningsbar bottenplatta är beställd, får se om det blir bättre av det.

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.
Go to Top of Page

nimbus
Starting Member

8 Posts

Posted - 2014/06/01 :  23:16:29  Show Profile Send nimbus a Private Message  Reply
Abs är svårt att köra utan uppvärmd platta, lätt att det slår sej när det kyls av. Pröva med en kartong el dyl över maskinen för att behålla värmen. Du kan pröva att byta plast till PLA som är enklare att köra och blir väldigt snyggt.

lyssningsrummet effekt är underskattad..
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2674 Posts

Posted - 2014/06/01 :  23:19:52  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
quote:
Pröva med en kartong el dyl över maskinen för att behålla värmen

Japp, har gjort det. Fortfarande inte bra.

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.
Go to Top of Page

nimbus
Starting Member

8 Posts

Posted - 2014/06/01 :  23:35:51  Show Profile Send nimbus a Private Message  Reply
Brukar inte funka utan uppvärmd platta,tyvärr..men PLA kan du köra som du gör idag

lyssningsrummet effekt är underskattad..
Go to Top of Page

manw
Member

445 Posts

Posted - 2014/06/02 :  18:16:17  Show Profile  Visit manw's Homepage Send manw a Private Message  Reply
Hur är det med CAD-program som passar dessa? Finns OpenSource, GPL gratisvarainter?

/Mats, född nyfiken
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2674 Posts

Posted - 2014/06/02 :  19:49:19  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
Google sketchup, man designar grejen i en 2d-projektion, och sedan drar upp den i z-led.

Utskriftsprogrammet accepterar stl-filer, så man behöver en export-modul för stl.
Sketchup till stl plugin:
http://extensions.sketchup.com/en/content/sketchup-stl

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.
Go to Top of Page

nisse.p
Member

92 Posts

Posted - 2014/06/13 :  08:21:40  Show Profile Send nisse.p a Private Message  Reply
Tillverkaren Makerbot var ju från börja open source plattformer så det finns ett par kloner om någon skulle vara intresserad av en 3d printer som är färdig med värmeplatta mm mm. Deras programvara kan användas.

Min svåger äger en klon på en Makerbot replicator 2x.
Ebay säljer sådana för under 10 000kr nu.
Så jag har ritat upp en plugg till en hornhals som skall användas i ett 60x40 synergy horn. Det går åt ca 100g abs till pluggen.

Den går från en rund öppning med 7 graders öppningsvinkel till den slutgiltiga rektangeln. Det är ingen matematisk uträknad övergång utan är en aproximation av Geddes Os.
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2674 Posts

Posted - 2014/06/14 :  08:21:11  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
Ja, det känns som man man måste upp en eller två nivåer från denna för at kunna göra halsar mm.
För små monteringsjiggar mm duger dock denna. Har dock inte fått värmeplattan ännu.

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.
Go to Top of Page

nisse.p
Member

92 Posts

Posted - 2014/06/15 :  09:38:27  Show Profile Send nisse.p a Private Message  Reply
Om du köper/kommer över sketchup pro dvs inte den versionen som är gratis så finns en ounbärlig pluggin som heter solid inspector.
https://extensions.sketchup.com/en/content/solid-inspector
Tyvärr krävs pro versionen.

Men om du gör lite mer avancerade grejer så är det skönt att få veta vart i modellen det finns en 0,1mm glipa eller fristående linje som gör att objektet inte är solid/"watertight" vilket är ett krav för att kunna skriva ut.

En horn hals är inga större konstigheter för dig. Men du måste kapa ned modellen i flera delar som sedan limmas ihop bara.

Det finns massa roligt som man kan hitta på med en 3d printer.
Till små portade lådor skulle man kunna göra själva porten efter någon skum AES rapport.
Faspluggar till konelement som hornladdas.

Monteringsplattor för anslutningskontakter.

Massor!!

Go to Top of Page

nisse.p
Member

92 Posts

Posted - 2014/06/15 :  13:59:24  Show Profile Send nisse.p a Private Message  Reply
Här finns en lite film på hur min plugg kommer byggas.
https://www.dropbox.com/s/rtcqepck6a4xnhw/Byggprocessen%20plugg.mov

Den är förbered för utskrift med hjälp av makerbots program makerware.

Makerware skivar upp hela modellen i lager och förbereder den för utskrift efter de inställningar man väljer.


Så först gör den ett raster i botten för att allt skall ligga still och fast.
Sedan gör den fyra solida lager eftersom jag har ställt in den så den har 4 "shells" dvs ytterlager.

Dessa ytterlager ser man längst kanten på pluggen med. Det gör den mer tålig.

Det är låg infill dvs fyllningsgrad, 10%. Därför så skapar makerware ett honeycomb mönster i mitten och fyra solida yttre skal.

När den är klar skall jag slipa till den för att göra den mjukare i formerna.
PÅ med prutspackel, slipa, klarlacka,slipa osv osv.

Hur jag sedan skall utnyttja denna är osäkert.
Bygga upp ett horn med glasfiber som sedan monteras i trähornet.
Fylla trähornets hals med kemisk metal och pressa pluggen på plats tills det härdat.
Montera pluggen i trähornet och gjuta med polyester.

Osäker på hur den skall användas helt enkelt..


Go to Top of Page

nisse.p
Member

92 Posts

Posted - 2014/07/09 :  00:11:06  Show Profile Send nisse.p a Private Message  Reply
Nu har jag printat ut min hornhals.

Alla borde ha en 3d printer..

Men jag hade fel tidigare, kopian han har är baserad på Makerbot Replicator Dual.
Det är inte denna men förutom loggorna är den väldigt lik.
http://www.ebay.com/itm/3D-Printer-based-on-Makerbot-Replicator-2-extruders-1kg-ABS-dual-nozzle-CE-CTC-/251467251640?pt=UK_CamerasPhoto_Printers_Printers_JN&hash=item3a8c9dbfb8
Den har uppvärmd byggplatta men tyvärr har jag fått lite varping i botten ändå.

Sedan har jag ett tips.
Abs är ju lösligt i aceton och kan användas för att fixa till ytan på det som är utskrivet.

Det finns maskiner för att koka aceton och skapa en mättad atmosfär av aceton.
Tex denna https://www.kickstarter.com/projects/magicbox/magicbox-magically-finish-your-3d-prints

Men jag provade den försiktiga vägen som är mer liknande denna lösning.
https://www.youtube.com/watch?v=VvCEnA0NEG4

Så den mindre av modellerna har varit instängd i en ziplockpåse med två bomullsrondeller indränkta i aceton över natten.
Ångorna löser upp yttersta skalet så det blir en en jämnare yta.

Men över natten var definitivt för länge som ni ser.
Anledningen till att ena är mindre än den andra är pga av att jag råkade skriva ut den första i nerskalad form, klant!








Så nu är det bara att få till resten av hornet..
Den där lilla delen är ju bara halsen.

Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2674 Posts

Posted - 2014/07/09 :  08:43:14  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
Det ser ju jättebra ut i "virr-varret"!

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.
Go to Top of Page

Stormen
Member

1542 Posts

Posted - 2014/07/09 :  10:10:35  Show Profile Send Stormen a Private Message  Reply
Hur kan man sedan förstärka hornhalsen?. När den utsätts för tryckmaxima så vill man väl ha så stabilt som möjligt utan att det blir allt för klumpigt att hantera.

(Är mycket imponerad av vad du printat ut o grejar med. Det här är häftigt)

Hur är det att gjuta in tex skruvar, muttrar eller andra fästannordningar så man får något skruvbart i tex metall?

Edited by - Stormen on 2014/07/09 10:13:51
Go to Top of Page

Joda
fd. David_Web, Klubbmästare, Svavel

1407 Posts

Posted - 2014/07/09 :  10:55:49  Show Profile Send Joda a Private Message  Reply
Man bör väl kunna lämna lämpliga hål och sätta dit muttrar mm med tex epoxy?

Is that him?
That's the buffet table.
Well, how can we be sure unless we question it?

The D just stands for digital. The amp turns itself on and off between notes to save power.
Yeah! I love reading, and my head isn't even close to the shape of an egg!
It's more the shape of an apple, or maybe an orange, but a BIG orange, more like a grapefruit really...

Är klubbmästare i SVAVEL.
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.34 sekunder. Snitz Forums 2000