Author |
Topic |
FBK
700.000-klubben
7379 Posts |
Posted - 2014/03/20 : 00:47:43
|
Vet inte om det finns någon liknande tråd,men jag hoppas på att det finns datorkunnigt folk här som kan ge goda råd. Jag har nu en gammal budgetmodell ifrån Compac som är segare än segast att surfa med. Varit nära att kasta ner den ifrån balkongen några gånger
Kommer köpa en stationär av typ budget modell för typ 4000-6000kr, Kommer användas bla. till att surfa här,leta/lyssna på ny musik(tex Spotify),betala räkning osv. INGEN SPELDATOR
1.Så Vilka märken bättre än andra? kvalite,få problem. 2 Vilka märken ska man låta bli helt?. 3.Har lärt mig att den ska ha rejält med internminne (min nuvarande burk) och även vettig processor, vad rekommenderas ? Läste någonstans att de senaste i3,i5 och i7 är bra. Allt annat skräp i jämförelse eller? Mvh Per |
Lever på samhällets botten. Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland. |
|
räven
Member
3653 Posts |
|
mr. Triatic
Member
1476 Posts |
Posted - 2014/03/20 : 07:50:10
|
Bra att du inte skall spela, det gör det hela mycket lättare
Naturligtvis skall du välja en dator med en processor med modern arkitektur, det skulle vara lätt att rekommendera intel i3 men den kommer inte att vara mycket att ha om fyra-fem år eller så. Det bästa valet i denna prisklassen enligt mitt förmenande är intel i5 av 4:e generationen, ett mycket gott alternativ är den nya AMD A10-7700 eller 7850.
Här har du en bra burk med komponenter av god kvalitet, denna kommer att hålla måttet i många år framöver. http://www.netonnet.se/art/dator/stationar-dator/desktop/ASUS-M11AD-NR010S/196563.3012/
undvik Packard Bell till varje pris, det billigaste av det billiga, ihopsatt på det billigaste sättet Billiga datorer har dessutom fyllt med diverse onödiga gratis skräpprogram som samlar uppgifter om dig och slöar ner datorn, sk. "bloatware", i vissa fall har det varit så illa att datorn blir i det närmaste helt obrukbar redan från början.
Köper du en ny konsumentdator så måste du börja med att rensa bort all bloatware, det finns garanterat ett eller flera program att avlägsna.
Vill du ha en en riktigt bra kvalitetsdator utan bloatware och andra dumheter så har du denna "proffsdator" med windows 7 professional: http://www.dustinhome.se/product/5010775215/hp-prodesk-400-mt-ci5-3-2-4gb-500-w7p-w8p/ |
Livet är för kort för mono |
|
|
Pac
200.000-klubben
22004 Posts |
Posted - 2014/03/20 : 10:40:21
|
quote: Köper du en ny konsumentdator så måste du börja med att rensa bort all bloatware, det finns garanterat ett eller flera program att avlägsna.
Ja jistanes vad mycket onödigt de skickar i datorerna! Allt för reklamens och framtida förtjänsters skull.
Jag hade fokuserat på: - Max en generation gammal arkitektur. Visst kan man gå på "bleeding edge" om man verkligen vill ha en 100% up to date maskin, men man skall betänka att "bleeding edge" flyttar sig ganska snabbt så det man betalar för är "gårdagens vara" inom dryga halvåret.
- Goda prestanda, ingen värsting. Värstingarna är alltid dyrast oavsett vad man handlar. Om det är pang per krona men är ute efter så ta en processor som delar arkitektur med "värstingen" men som är "slöare"
- Strunta i stora interndiskar, satsa på snabba interndiskar istället. Skaffa dig rutin så att du har det du jobbar med på datorn och det du skall lagra har du på en extern USB disk. DÅ kan du istället gå på en SSD som intern-disk. Det kommer att ge dig betydligt mer prestanda och du kommer att uppleva datorn som avsevärt mycket snabbare. Du behöver heller inte lika mycket RAM eftersom maskinen kommer att använda sin swap betydligt mindre, det blir nämligen förre waits med en snabbare disk. Så, en SSD är bra på mer än ett sätt.
- Se till att få separat OS-disk Radera interndisken och installera om operativsystemet. Man vill helst ha ett "rent operativ system", dvs ingen OE-version med alla patchar och "bloat ware" de lägger in. Man tror det inte men det är en seriös prestanda förbättring att köra på det här viset.
- Ta det lungt och utvärdera marknaden och bestäm dig för vad du vill ha. Då kan du slå till som en kobra när de har erbjudande på just "din" maskin.
Tja, det var det jag kom på så här i brådrasket. Lycka till!
|
// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu // HiFiForum.nu's regler, Artikelregister
|
|
|
Pac
200.000-klubben
22004 Posts |
Posted - 2014/03/20 : 10:42:27
|
Ja just det, en till:
- Håll dig till "standard datorer" och undvik "special byggen" som HP, Dell, Packard Bell, ... Om du går på defacto standrad delar kan du alltid reparera den om olyckan skulle vara framme. Du kan även uppgradera den om du om några år vill ha mer prestanda(nytt moderkort+processor+minnen). Det går inte med specialbyggda maskiner. |
// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu // HiFiForum.nu's regler, Artikelregister
|
|
|
FBK
700.000-klubben
7379 Posts |
Posted - 2014/03/22 : 20:55:06
|
Tack så hemskt mycket för alla råd och förslag, det kommer hjälpa mig även om jag nu inte kan lova att jag följer allt då detta är klart mer invecklat för min del än många av er (har jag märkt)Men jag ska försöka låta bli de största fallgroparna då detta inköp ligger lite längre fram i tiden än i morgon så jag hinner titta runt en hel del då jag brukar vara seg med nya inköp. När det blir av ska jag försöka komma ihåg att tala om vad det blir i tråden så ni får en chans att såga eller hylla valet |
Lever på samhällets botten. Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland. |
|
|
Karnaa
Member
614 Posts |
Posted - 2014/03/23 : 07:50:11
|
Själv skulle jag valt en Mac Mini,du kan t.o.m. köpa den billigaste och sedan så köper du en 256gb SSD och byter ut den interna och sätter standard 5400 disken i externt chassi. Anledningen är att det sällan är strul varken med virus eller annan "skit" som ligger i Windows systemen. Har kört mycket PC förr,men aldrig mer. |
Nybliven husägare :O)
Integra Research RDC-7,AAD Q-40,Q-20C,Q-10,Q-1000 samt SUBMASTER 11,Vincent SAV-P200 och SP-997 och Marantz DV-9500,Marantz TT-15S1,Electrocompaniet ECP-1 riaa,LG 42PX5R,Audioquest Vulcano,Caldera,Anaconda,King Cobra,Eagle Eye,HDMI-3,Supra m.m. http://www.minhembio.com/Karnaa http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=40942&SearchTerms=karnaa |
Edited by - Karnaa on 2014/03/26 09:14:19 |
|
|
Preben
Member
86 Posts |
Posted - 2014/03/25 : 15:33:05
|
Tjenare. Jag har en Mac mini med bootcamp så man kan köra både OSX och Windows om man vill.Den är mycket snabb och stabil men strular en del med USB 3 portarna.Den har bl.a problem med att hitta externa diskar om man har en hubb.Det är ett känt fenomen som Apple verkar strunta i men väldigt jobbigt.Jag kommer själv att skaffa FireWire till diskarna för att slippa problemet eftersom den har det stödetFirewire är dessutom gjort för streamning.Alla program jag testat låter betydligt bättre i OSX även Spotify.Nyaste maverick stöder integer mode om dacen kan hantera det. Mvh Preben |
|
|
sladdbarn
Member
2846 Posts |
Posted - 2014/03/25 : 15:56:16
|
quote: Har kört mycket PC för men aldrig mer.
Det känns igen |
Drömmer om bra ljud... |
|
|
jonny99
Member
432 Posts |
Posted - 2014/03/26 : 11:21:21
|
Sen kan du ju installera nån lightvariant av linux på din gamla dator. När jag installerade Lubuntu på min 8 år gamla laptop så blev det en alldeles utmärkt surfdator. Vet inte hur det funkar med Spotify.
Grejen med Ubuntu och dess varianter som tex Lubuntu är ju att webläsare, officeprogram och sånt är installerade från början. Sen finns det en massa program som är förberedda för att installeras, bara att trycka på en knapp. Allt är enklare än Windows eller Apple. Sen kommer man till det läget att man vill installera nåt annat program, en Spotifyklient kanske, och plötsligt måste man öppna kommandofönstret och skriva in kommandon man inte förstår och så har den kvällen gått.
Men som sagt det kostar inget att prova http://lubuntu.net/ |
|
|
dwain
Member
1240 Posts |
Posted - 2014/03/31 : 12:36:52
|
Absolut viktigast är SSD-disk. Det är så drastisk skillnad att det är rent löjligt!
Sen om du går mac-hållet så ska du inte falla för myten att det är svårare att få virus dit. Det är precis lika enkelt som på en vanlig windowsburk idag. Detta för att mac har blivit populärt som en statuspryl bland unga :)
Jag har haft flertalet virus i min mac på bara ett par månader! Detta efter surfande på kanske något skumma hifisidor i jakt på information om olika udda märken! Även flashback var en jäkla virusmagnet såg jag!
Kör nu med antivirusprogram i maskinen så jag slipper dyngan |
|
|
sladdbarn
Member
2846 Posts |
Posted - 2014/03/31 : 17:39:00
|
Märkligt, inte ett virus på 5 år. |
Drömmer om bra ljud... |
|
|
ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben
8776 Posts |
Posted - 2014/03/31 : 19:58:39
|
Om det nu är grund för någon form av slutsats, vad kan man få ut av att jag haft ett virus (mask) på 20 år i mina Windowsburkar? Det var för övrigt mer än tio år sedan och jag fick skylla mig själv, då burken inte var uppdaterad (och saknade brandvägg).
Det finns skit till Mac, tro inget annat. Sedan är det mest fråga om annan skadlig programvara än klassiska virus, men det gäller Windows också. |
Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!HiFiForum.nu's Artikelregister | Regler |
|
|
Ryssen
100.000-klubben
8638 Posts |
Posted - 2014/03/31 : 20:27:01
|
quote: Märkligt, inte ett virus på 5 år.
Jag tror mac användare har lite svårt att erkänna.. |
Learning by burning.. You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
|
|
|
sladdbarn
Member
2846 Posts |
Posted - 2014/04/01 : 12:20:25
|
quote: Om det nu är grund för någon form av slutsats, vad kan man få ut av att jag haft ett virus (mask) på 20 år i mina Windowsburkar? Det var för övrigt mer än tio år sedan och jag fick skylla mig själv, då burken inte var uppdaterad (och saknade brandvägg).
Att du kan en del om datorer och har huvet på skaft?
quote: Det finns skit till Mac, tro inget annat. Sedan är det mest fråga om annan skadlig programvara än klassiska virus, men det gäller Windows också.
Klart det finns, tror inget annat heller, men risken att få virus på en mac är bara bråkdelar jämfört med windowsdatorer. |
Drömmer om bra ljud... |
|
|
dwain
Member
1240 Posts |
Posted - 2014/04/01 : 14:31:15
|
Absolut inte! Det är bara en myt. Till och med apple plockade ner från sin hemsida för ett bra tag sedan en text som antydde att det var virusfritt :)
Jag har många som har strul med macar och virus! Inte helt ovanligt. Det är inte heller så konstigt. En mac är en vanlig pc med annan mjukvara i.
Jag ska säga att jag har haft mer virus i macen än min windowsmaskin som nu tuffat på i många år utan problem |
|
|
sladdbarn
Member
2846 Posts |
Posted - 2014/04/01 : 16:40:09
|
Märkligt då att flera av mina vänner med mac inte har problem med virus medans flera av mina vänner med windows har problem med virus...
Men vi kommer ingenstans, vi delar helt enkelt inte åsikt |
Drömmer om bra ljud... |
|
|
Anjin
Member
158 Posts |
Posted - 2014/04/01 : 21:19:04
|
Köp inte en märkesdator á la HP/Dell/etc. Jag skulle mycket hellre kolla Webhallen/Inet/Dustin osv och kolla om de har några byggen att köpa. Allra helst bygga själv. Om du är det minsta händig kan du bygga ihop en dator. Det är inte mycket krångligare än lego.
Att tänka på: - Hårddisk i form av SSD. Hastighetsskillnaden från gamla diskar är gigantisk. - 4-8 GB internminne räcker. Helst 8 GB. - Inte den billigaste processorn. Helst de du skriver men titta även på AMD's varianter. Jag har för mig att deras grafikdelar slår intels (vilket kan vara bra även om det inte är en speldator).
Jag plockade ihop en liiiten dator (vilket kan vara skönt) på inet för 4400 kr. Då har den en 120 GB SSD, 8 GB minne, en AMD A8 5600k. Dock inte någon CD/DVD-läsare. En sådan kostar 200 kr men det finns ingen anledning att köpa en sån om du kan ta den från din gamla dator. De har inte utvecklats så mycket de senaste åren.. :) |
|
|
ulfn
Member
210 Posts |
Posted - 2014/04/02 : 08:43:38
|
quote: Om du är det minsta händig kan du bygga ihop en dator. Det är inte mycket krångligare än lego.
.
...och fördelen med att bygga själv är ju inte bara själva nöjet
Det ger också möjlighet att välja t ex: -Vettigt chassi, dvs tillräckligt rymligt - och ljuddämpat om så önskas -Bra chassifläktar som är tysta (se efter dB-värden) -Effektivt nätaggregat, dvs "80+"-certifierat av något slag, som därmed inte behöver jobba över sin kapacitet för att ge tillräcklig ström, vilket också gör att nätaggregatets fläkt inte behöver gå hela tiden för att kyla nätaggregatet. Dvs blir tystare. -mm mm
Jag själv är inte en utpräglad gör-det-själv-typ, men jag är inte dum och har vid det här laget byggt tre datorer, till mig själv och släkten. Fler byggen kommer...
Ulf |
Edited by - ulfn on 2014/04/02 08:50:48 |
|
|
Ryssen
100.000-klubben
8638 Posts |
Posted - 2014/04/02 : 09:03:15
|
Ja bygga själv är da shit. Kan rekomendera www.sweclockers.com b.l.a |
Learning by burning.. You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
|
|
|
ulfn
Member
210 Posts |
Posted - 2014/04/02 : 09:13:42
|
Det var ju tal om budget-modell och vad det innebär beror ju så klart på vars och ens budget, men det som brukar irritera när man har köpt en PC "från hyllan" är just att de VÄSNAS.
Det finns alltså många fläktar i en PC som kan få det att låta som en jetmotor av mindre slag. Köpedatorer är sällan, eller aldrig, konstruerade efter annat än snål budget. Effektiva nätaggregat är också strömsnålare i det stora hela, vilket spar pengar i andra änden.
Ulf |
Edited by - ulfn on 2014/04/02 09:21:21 |
|
|
FBK
700.000-klubben
7379 Posts |
|
FBK
700.000-klubben
7379 Posts |
|
ninja
Member
2476 Posts |
|
Joda
fd. David_Web, Klubbmästare, Svavel
1407 Posts |
Posted - 2014/04/27 : 10:06:23
|
Har använt Dell mycket och det har funkat bra. Fast då är det Pro delen av segmentet som riktar sig till företag. Köpte en Dell T20 för att ha som NAS och den funkar mycket bra. Skulle rekommendera den om den inte var lite för högljudd för att passa i vardagsrum, enligt mig iaf, samt ett pipande ljud i standby. Har dock hört stationära datorer som är mer högljudda. Dock så har den inte PCIe strömförsörjning så man får använda adapter till grafikkort. Har sett delade meningar om hur mycket PCIe porten kan ge till tex ett grafikkort utan extern strömförsörjning. Hade jag inte tagit den i drift skulle jag testat åt dig. Grafikkortet som sitter inbyggt är kraftigt nog att använda till vardags, förvänta dig inte några spel dock.
Ett riktigt klipp som NAS med FreeNAS på om man slänger i en 8GB ECC loppa. Den är väldigt begränsad i vad man kan göra med den då det inte är standard komponenter, men för mig var det ett billigt sätt att få bra prestanda och ECC minnen.
När det gäller SSD så köp Intel. Inget annat. http://www.pcper.com/reviews/Editorial/Inside-Look-Intels-NVM-Solutions-Group-SSD-Validation-Testing Det är firmware dom tar kol på SSD långt innan dom blir utslitna rent fysiskt. |
Is that him? That's the buffet table. Well, how can we be sure unless we question it? The D just stands for digital. The amp turns itself on and off between notes to save power. Yeah! I love reading, and my head isn't even close to the shape of an egg! It's more the shape of an apple, or maybe an orange, but a BIG orange, more like a grapefruit really... Är klubbmästare i SVAVEL. |
|
|
Ryssen
100.000-klubben
8638 Posts |
Posted - 2014/04/27 : 10:29:40
|
quote: Det är firmware dom tar kol på SSD långt innan dom blir utslitna rent fysiskt.
Hur menar du med firmware tar kol på dom? Hade en SSD som dog efter ca 3års användande,hade dock backup. |
|
|
|
Topic |
|