Author |
Topic |
Joda
fd. David_Web, Klubbmästare, Svavel
1407 Posts |
Posted - 2014/04/27 : 14:11:15
|
I de flesta fall är det inte chippen som lagrar data som blir utslitna även om det är det folk är rädda för. Utan det är buggar i firmware som plötsligt gör att man inte kommer åt den eller att den dyker upp som oformaterad. Eller andra delar i disken som strömförsörjning som kan gå sönder. SSD är ganska binära i sitt hållande, antingen funkar dom eller funkar inte, vilket gör det svårt att veta om något är fel då man inte får någon indikering som att det låter konstigt eller tickar.
Du får skriva ofantliga mängder data innan en normal SSD börjar bli sliten: http://techreport.com/review/26058/the-ssd-endurance-experiment-data-retention-after-600tb |
Is that him? That's the buffet table. Well, how can we be sure unless we question it? The D just stands for digital. The amp turns itself on and off between notes to save power. Yeah! I love reading, and my head isn't even close to the shape of an egg! It's more the shape of an apple, or maybe an orange, but a BIG orange, more like a grapefruit really... Är klubbmästare i SVAVEL. |
|
|
ulfn
Member
210 Posts |
Posted - 2014/04/27 : 20:33:51
|
quote: Någon som vet om Vox är bu eller bä ?
Chassit som här heter Vox Define Mini verkar helt enkelt vara Fractal Design "Define Mini" (svensk produkt) och är ett väldigt vettigt chassi. Brukar också vara tysta fläktar av eget fabrikat i deras chassin. Detta chassit är ljuddämpat och har fläktkontroll så det går att justera fläktarnas hastighet och indirekt därmed ljudnivån, efter behov. Om de nu har behållit Fractal Designs design i det fallet. BeQuiet som tillverkat nätaggregatet är ett tyskt företag som gör effektiva, tysta och även tyska då nätaggregat.
Kort sagt så är det en bra kombination av komponenter, som ger en hel del av det som man också kunde välja vid ett hemmabygge. Det enda jag skulle ha gjort direkt vore att byta ut budgetmodellen från BeQuiet och valt litet bättre från samma tillverkare. Tydligen verkar inte fläktarna på valt nätaggregat vara särskilt särskilt tysta. Någonstans ger budgetvalen utslag... Internminne 4GB i den billigare modellen är ev. litet knappt, 8GB som i i5-modellen är mer rimligt.
Fördelen med det chassit de har valt är att det är tacksamt att uppgradera övriga komponenter om och när man vill, eller kan. Finns kanske bekanta som kan stå till tjänst om behovet och lusten skulle slå till? Det är alltså ett utmärkt chassi (och kanske blir det jag skulle välja för mitt eget nästa bygge). Massproducerade chassin från Asien som normalt används i budgetdatorer är inte roliga att hålla på med och gör inte uppgraderingar någon rättvisa.
Jag har för övrigt själv en annan BeQuiet-variant i min hembyggda PC och har byggt min systers dator med ett något större chassi från Fractal Design.
Ulf Edit. Nu har jag lagt till allt som kändes viktigt att säga
|
Edited by - ulfn on 2014/04/28 17:16:06 |
|
|
martinsson
100.000-klubben
3311 Posts |
Posted - 2014/04/28 : 08:18:11
|
Ville bara nämna en sak till på ett ämne ni berört som hastigast, valet av operativsystem kan vara en avgörande faktor om man ser till datorer med en kanske något äldre eller klenare hårdvara.
Ett operativsystem påverkar väldigt mkt hur väl datorns hårdvaruresurser utnyttjas, även över tiden, flertalet system sammlar på sig en massa bråte över tid, och/eller kräver tilläggsprogram för virusskydd etc. som även de tar allt mer av datorns resurser över tid, så ett system som funkar fint de första 6 månaderna kanske blir i det närmaste oanvändbart på kleranre hårdvara efter något år eller så.
Världen av operativsystem är så fantastiskt mkt större än Mac och Windows, och sett till eventuella begränsningar hårdvaran på begagnade maskiner ser jag få alternativ från de stora två som faktiskt funkar bra i detta avseende, Mac är inte särskillt enkelt att installera på en icke Mac hårdvara (har dock aldrig provat men tagit del av andras erfarenheter) och Windows dras fortfarande med behovet av kontinuerligt systemunderhåll och skyddsprogramvara av olika slag för att upprätthålla sin ursprungliga prestanda, detta gäller även för modernare hårdvara.
Ett modernt GNU+Linux baserat operativsystem som tex. Ubuntu 14.04 är enklt att installera, lätt att använda och kräver i stort sett inget kontinuerligt underhåll för att behålla sin prestanda över tiden, lägg därtill att det är relativt sett effektivt med hårdvaran, har bra stöd för hårvara, även äldre sådan, och tillhör några av de mest säkra och stabila operativsystemen som finns att tillgå även för desktop användare i hemmamiljö.
Det ska även sägas att GNU+Linux OS är annorlunda från vad du kanske sett innan, och de kräver mer av ägaren om man vill gå på djupet, men till skillnad från i Windows och Mac äger man verkligen dessa system fullt ut, du är kung och gud etc. du har möjligheten att göra precis vad du vill med dem, och du kan se allt som sker, full transparens, något varken Windows eller Mac erbjuder, för mig personligen är dessa ett par mkt viktiga "selling points", men vi är alla olika.
Lycka till, oavsett vilken väg du väljer att gå. |
martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/ |
|
|
ulfn
Member
210 Posts |
Posted - 2014/04/28 : 17:15:26
|
Håller med föregående talare angående Linux Ett annat populärt alternativ där är Linux Mint.
Ulf |
|
|
FBK
700.000-klubben
7379 Posts |
Posted - 2014/05/01 : 22:37:13
|
Efter många goda råd så har jag även insett att datorer inte riktigt är min grej, men jag har lärt mig lite nytt, tack alla!
Ska försöka titta runt i helgerna framöver på tänkbara alternativ och presentera dem här efterhand, så jag tar gärna emot åsikter på vilka som kan var de bästa alternativen av dem som jag kommer titta på.
Ps. Mina utgångspunkter gällande köpet kan ni läsa om i första inlägget. |
Lever på samhällets botten. Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland. |
|
|
CAB
Semesterfirare
527 Posts |
Posted - 2014/05/02 : 08:49:45
|
Ur ljudhänseende skulle jag välja någon apple produkt utan tvekan och på köpet slipper du problem med drivrutin och att operativsystemet "ställer om" vid uppdatering. |
|
|
FBK
700.000-klubben
7379 Posts |
Posted - 2014/05/12 : 22:46:55
|
HAR KOMMIT FRAM TILL DESSA DÅ JAG VILL FÖRENKLA SÅ MYCKET SOM MÖJLIGT DÅ JAG EGENTLIGEN INTE TYCKER OM DATORER OCH DESSA VAR VÄL UPPE TIDIGARE SOM FÖRSLAG. Och de klarar min budget exakt.
http://www.inet.se/produkt/1517082/vox-pro-i3-win7 Fördelar 120GB SSD-hårddisk, Ren installation av Windows 7 Professional, inga "gratisprogram/bloatware" Nackdel Bara Intel Core i3-4130 Processor
http://www.netonnet.se/art/dator/stationar-dator/desktop/ASUS-M11AD-NR023S/199875.3012/ Fördelar Intel® Core#8482; i5-4440 Processor, Nackdelar Microsoft Windows 8 med gratisprogram/bloatware på köpet |
Lever på samhällets botten. Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland. |
|
|
henrickpettersson
Member
359 Posts |
Posted - 2014/05/13 : 00:01:32
|
Varför inte titta lite på Kompletts Home i05 packet, jag lyckades komma ned strax under 6000 kr med 120 GB SSD-disk, Intel Core i5-4440 Processor och Windows 7 Professional 64bit.
https://www.komplett.se/k/config.aspx?ConfigSystemId=10827
Välj bara "Konfigurera själv och välj tillbehör" knappen och sedan är det bara att lägga till eller dra ifrån det man vill ha eller inte ha.
Det jag blir lite osäker på är operativsystemet, om det följer med några bloatware på köpet eller hur det är. Men jag har haft en Komplett dator innan min nuvarande dator och installationsskiva får man med, så det går att installera om operativsystemet igen på en helt ny disk. Vilket jag blev så illa tvungen att göra efter att disken som följde med datorn kraschade. |
Edited by - henrickpettersson on 2014/05/13 00:02:07 |
|
|
FBK
700.000-klubben
7379 Posts |
Posted - 2014/06/16 : 20:41:58
|
Det blev en http://www.inet.se/produkt/1517082/vox-pro-i3-win7 och den känns som ett jätte lyft i jämförelse emot andra burkar som använts inom familjen, men ingen har heller haft någon riktig dyr dator så det säger kanske inte så mycket. |
|
|
Topic |
|
|
|