HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 WiFi och flerkanalsHiFi
 Ett par högtalare...
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2014/02/02 :  11:00:50  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
...that's all.
Är detta framtiden?
Streamer inbyggd i den aktiva högtalaren?

http://www.audiovector.com/images/Discreet-articles/audiovector-discreet-brochure.pdf

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"

R1 T
Member

589 Posts

Posted - 2014/02/02 :  11:19:50  Show Profile  Visit R1 T's Homepage Send R1 T a Private Message  Reply
Skall man jämföra med utvecklingen på telefoner, så tror jag att även HiFi och hemmabio kommer att gå åt det hållet.

Nästa steg (kanske redan finns) blir en hel hemmabio, streamar till tex. frontarna som sen skickar trådlöst till surrounder, center, projektor m.m.

Med vänlig hälsning Åke

Örebro
Go to Top of Page

ahultin
Member

240 Posts

Posted - 2014/02/02 :  15:28:28  Show Profile Send ahultin a Private Message  Reply
Jag tror att det blir allt vanligare att man lägger förstärkningen i högtalarna. Några av de som gått den vägen nu är bl.a. Dynaudio (Xeo), Audiovector som länkas till här i texten, Linn (både Akubarik och A350 - men framför allt Exakt), m.fl.
Det kanske är lättare rent inredningsmässigt att få till det med stegen inbyggda i högtalarna? Inte längre något behov av att dra (dyra?) högtalarkablar tvärs igenom rummet utan det som behövs är en strömkabel in på baksidan. (Om man inte behöver en analog ingång...).
Jag kan inte låta bli att tänka på en artikel som var i Hifiklubbens katalog för några år sedan, en intervju med BEE himself (mannen bakom Nad 3020). Där sa han att utvecklingen är digital, och att det snart bara finns digitala förstärkare (i rimliga prisklasser...) om man inte har speciella krav/önskemål.

Massa Linnprylar...
Go to Top of Page

Mirage
Member

493 Posts

Posted - 2014/02/02 :  16:45:47  Show Profile  Visit Mirage's Homepage Send Mirage a Private Message  Reply
Meridian har ju varit inne på detta rätt länge, med även D/A-omvandling i högtalarna. Man behöver inte ens använda deras egna källor, går att mata digitalt med en Squeezebox eller så.

Erik Nyström
Mitt system eller här
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.14 sekunder. Snitz Forums 2000