Author |
Topic  |
|
jeppe72
Member

1492 Posts |
Posted - 2013/11/22 : 19:41:53
|
När jag har nollat vikten går den bara att vrida fram till 1.5g sedan går det inte längre. Vikten rör sig inte framåt och om man vrider mer hoppar den sedan tillbaka lite. Inte bra eftersom min Acutex 312 inte spårar tillräckligt bra med den vikten. Vid starka ljud i röster (Joni Mitchell) så distar det. Varför är det så här och vad ska jag göra? Kollar man i manualen så är det ett annat pickupskal än det som visas på bild där. Kan det skalet som sitter på vara för lätt? Kan man väga ner det med något? Jag tänker att om man gör det får man skruva bak vikten mer för att komma till noll och får därför möjlighet att lägga på mer vikt från noll än tidigare. Rätt eller fel tänkt? Tacksam för hjälp. Med vänlig hälsning, Jesper |
Retro låter fint. |
|
jeppe72
Member

1492 Posts |
Posted - 2013/11/22 : 20:31:01
|
Tejpade på plastbitar så att jag nu kan väga ner den med 2,8g. Testar och ser vad som händer. Spännande. Jag börjar på 1.7 enligt viktens skala men ska framöver fixa en nålvåg. Såg några bra tips i tråden om det. |
Retro låter fint. |
 |
|
jeppe72
Member

1492 Posts |
Posted - 2013/11/22 : 21:28:57
|
Kör med 1.8g. Den spårar nu bra. Ingen hörbar dist. Skönt. När man stänger av med knappen slutar det dock att låta i vänster kanal före höger kanal. Balansen drar också åt höger när man lyssnar. Jag har inga möjligheter att ställa in lutningen i sidled på pickupen och antiskate har jag experimenterat med utan resultat vad gäller kanalbalansen. Samtidigt är rummet och högtalarnas placering i förhållande till väggar olika på de båda sidorna. |
Retro låter fint. |
 |
|
JonFo
Member

218 Posts |
Posted - 2013/11/22 : 21:50:29
|
Det skulle underlätta om du skrev vad det är för spelare eller tonarm du försöker ställa in. Proceduren är normalt att man ställer anti skate till 0, sedan skruvar man ut motvikten tills armen är balanserad (alltså svävar fritt) oc nollställer eventuell skala för kraften, sedan skruvar man på så mycket kraft man ska ha (tex 1,5). Dessvärre är många skivspelare utrustade med skalor som inte stämmer särskilt bra så en nålvåg hjälper vid inställningen. När man ställt kraften kan man ställa anti-skate till samma värde som nålkraften eller med hjälp av en testskiva.
# Jon |
 |
|
jeppe72
Member

1492 Posts |
Posted - 2013/11/22 : 22:53:47
|
En Kenwood Kd-2055 med Tonearm: static balance type, s-shaped pipe arm, eia plug-in connector. Jag är rätt övertygad om att pickupskalet är för lätt och att man därför behövde tynga det. När det gäller balansen mellan höger och vänster kanal så är det klurigare.
|
Retro låter fint. |
 |
|
tomano58
Member

455 Posts |
Posted - 2013/11/23 : 13:10:00
|
Tror du har missat balanseringen(?) Armen skall kunna hantera 4-13 g pu (312 str 5.45 g)och 0-3 g nåltryck. Det viktiga är ju att du som nämns ovan först balanserar ut armen, sedan justerar skivan med nåltrycksskalan så att den efter balansering visar på 0 g. Efter det bör du kunna vrida upp mer än 1.5 g nåltryck.
Här finns manual om du inte redan har: http://www.vinylengine.com/library/kenwood/kd-2055.shtml |
 |
|
jeppe72
Member

1492 Posts |
Posted - 2013/11/23 : 13:34:56
|
Tack. Jag har läst manualen och justerat vikten så att armen svävar för att sedan nollställa och vrida vikten till önskat läge. Problemet var att pickup + pickupskal tillsammans var för lätt. Det pickupskal som sitter på armen är inte original utan den tidigare ägaren har bytt ut det till något annat. Sannolikt ett skal som är lättare än original. Detta verkar ha gjort att armen inte längre klarar att väga ner min 5,45g pickup. Därför har jag nu tejpat tillklippta bitar av ett plastkort på skalet för att det ska väga mer. Resultatet blev att jag nu får ett noll-läge med mer spelrum innan vikten når ändläget. Jag kan nu, enligt skalan, lägga på upp till 2,8g innan vikten inte går att vrida längre fram. Resultat ljudmässigt: ingen dist vid 1,8g eller åtminstone inte någon hörbar dist. Jag antar att mitt nyvunna intresse kommer att innebära lite mer investeringar än jag hade tänkt. 500kr för skivpspelare (trodde jag ja), 500kr för pickup (den som följde med visade sig ha en trasig nål). Rengöringsprodukter 200kr. Kommande investeringar: testskiva och nålvåg c:a 400kr. Summa 1600kr. Och oj vad jag längtar efter att köpa skivor. Steppenwolf, ten years after och liknande står på önskelistan. Nu har jag bara Hejira med Joni, några skivor med Cornelis och pappas gamla klassiska samt Supremes som låter tunt som tusan. Måste hitta en frän affär, som Mickes i Stockholm fast närmare Mariefred. |
Retro låter fint. |
Edited by - jeppe72 on 2013/11/23 13:38:11 |
 |
|
tomano58
Member

455 Posts |
Posted - 2013/11/23 : 23:09:30
|
Ah, där ser man. Jo, ett för lätt pu-skal kan ju förklara det hela, speciellt som Acutex'en i sig är lätt. Bra att du fick ordning på det. Än har du bara doppat tårna i träsket  |
 |
|
Melker
Member

448 Posts |
Posted - 2013/11/25 : 20:48:06
|
Du har inte en sån lite avskruvar motvikt längst bak på tonarmen? Det hade jag på min Pioneer PL-51A och med den på gick det inte att få så mycket vikt på nålen. |
Halmstad |
 |
|
jeppe72
Member

1492 Posts |
Posted - 2013/12/02 : 22:37:08
|
Nej tyvärr finns det ingen liten vikt att ta bort |
Retro låter fint. |
 |
|