HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Akustikforum
 Basproblem i "gubbrummet" - Hur åtgärda?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 4

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2013/11/09 :  13:27:45  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Eller så bygger du lämplig Helmholz. Det är inte särskilt svårt eller dyrt.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2013/11/09 :  13:41:11  Show Profile Send Vox a Private Message  Reply
quote:
Eller så bygger du lämplig Helmholz. Det är inte särskilt svårt eller dyrt.


Var hittar jag en bra byggbeskrivning?

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

e-robban
Member

331 Posts

Posted - 2013/11/09 :  14:13:56  Show Profile Send e-robban a Private Message  Reply
Bernt: om kommentaren var riktad till mig så vill jag bara svara att jag är fullt medveten om att tavlorna inte uträttar något i basområdet. Jag påstod aldrig det, men kanske att det var lite OT att nämna dem. Någon frågade om analoga åtgärder å jag tolkade det som en öppen fråga.

"Just sit back and enjoy the magic of rock!"
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2013/11/09 :  15:05:03  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
e-robban: Okej då så.

Byggbeskrivning, ja det är ju bara enklaste möjliga basreflexlåda med basporten på lämpligt ställe.
Här t.ex http://www.lautsprechershop.de/tools/t_helmholtz_en.htm
Man dämpar lämpligen lådan med lite ull.
I länken ovan kan man också få fram problemfrekvenserna för rummets mått, kan ju också vara bra ibland, om inte annat så för att se vad det är man ser på XTZ-mätningen. Klicka på "the room" i menyn till vänster.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Edited by - Bernt Jansson on 2013/11/09 15:26:44
Go to Top of Page

Joda
fd. David_Web, Klubbmästare, Svavel

1407 Posts

Posted - 2013/11/09 :  16:02:27  Show Profile Send Joda a Private Message  Reply
En låda med 15cm variabel basport från biltema eller liknande.
Hårtork i kalläge funkar för att lätt sätta frekvens.

Sen spelar man en ton som stämmer överens med frekvensen man vill dämpa och flyttar runt den, håll en bok eller liknande för porten och se var den gör mest nytta. Hittar man rätt märks en markant skillnad. Lite fluff i lådan om det blir lite för mycket efterringningar från själva absorbenten, man vill matcha dämpningen med toppen man har.
Samma sak med kvartvågsrör när det gäller placering.
Cosinus toneburst är också bra för att utvärdera prestandan på fixen. Funkar även tillsammans med datorbasetat oscilloskop + mic.

Där man tror att dom gör mest nytta är inte säkert att dom gör ett dugg.

Is that him?
That's the buffet table.
Well, how can we be sure unless we question it?

The D just stands for digital. The amp turns itself on and off between notes to save power.
Yeah! I love reading, and my head isn't even close to the shape of an egg!
It's more the shape of an apple, or maybe an orange, but a BIG orange, more like a grapefruit really...

Är klubbmästare i SVAVEL.
Go to Top of Page

plind
Member

1378 Posts

Posted - 2013/11/09 :  16:46:53  Show Profile Send plind a Private Message  Reply
Är det bättre med en rund basport(rör) än en längsgående slit som Svanås varitunes har? Eller lika samma..
Go to Top of Page

Joda
fd. David_Web, Klubbmästare, Svavel

1407 Posts

Posted - 2013/11/09 :  17:10:10  Show Profile Send Joda a Private Message  Reply
Q-värdet blir nog lite olika, samt att man kan justera Q lite lättare med svanås då man kan få tex en sluttande springa.

Bättre är väl relativt beroende på vad man är ute efter.

Svanå är nog bättre om man går all-in och använder flera samt accepterar stora lådor lite varstans.

En "vanlig" HH är kanske svårare att få en bra balans på om man använder många och man kan nog skapa helt nya resonanser och problem. Lite ludd i porten kanske gör dom lika, vad vet jag.

Is that him?
That's the buffet table.
Well, how can we be sure unless we question it?

The D just stands for digital. The amp turns itself on and off between notes to save power.
Yeah! I love reading, and my head isn't even close to the shape of an egg!
It's more the shape of an apple, or maybe an orange, but a BIG orange, more like a grapefruit really...

Är klubbmästare i SVAVEL.
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2013/11/09 :  18:41:47  Show Profile Send CC a Private Message  Reply
Svarade på helt fel ställe och i fel tråd

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -

Edited by - CC on 2013/11/11 08:30:44
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2013/11/09 :  21:58:01  Show Profile Send Vox a Private Message  Reply
Läste en tråd någonstans om tillverkning av tube traps baserade på rörisolering. Någon som vet var det finns rörisolering i rätt dimension att köpa?

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8528 Posts

Posted - 2013/11/10 :  05:16:25  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Räcker det med en låda,jag menar hur många db fixar en låda att dämpa?

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

everwake
Member

268 Posts

Posted - 2013/11/11 :  10:28:55  Show Profile Send everwake a Private Message  Reply
grovt förenklat är en HH ett resonant system som sätts i svängning av en ljudvåg, och sedan återger denna i motfas, kallas helmholtz-resonans, massan i porten (volymen av luft) bestämmer avstämningen. volymen på lådan bestämmer hur effektiv den är (grov föenkling som sagt)

En helmholtz är i allmänhet ganska smalbandig, vilket passar ditt användningsområde, effekten av en HH syns bättre på efterklangsmätningar än på frekvensgången, så det är mer intressant att titta på utklingningstiden.

formen på porten spelar ingen större roll (inom rimliga gränser) och V6:an är ju ett enkelt färdigbyggt alternativ.
vill man snickra en fyrkant trälåda och stoppa in ett justerbart basreflexrör och lite isolering, kommer det fungera lika bra, en bra kalkylator finns på http://www.mh-audio.nl/ACalculators.asp#showcalc, håll ögonen på q-värdet (bandbredden) när du labbar bara.

dämpningen skall bara ganska liten till mängden, och inte placerad för mynningen, den skall bara dämpa resonanser i lådan, helst inte påverka HH resonansen vid porten eftersom det minskar effektivititen, vill minnas att V6:orna helt saknar dämpning i lådan?

det som talar emot HH är storleken, ditt rum är på 29000 liter...för att det skall märkas någon vettig effekt behöver du troligen minst två helst 4 V6 eller motsvarande, eftersom rummet är kvadratiskt borde det teoretiskt vara bra med en V6 i varje hörn.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2013/11/11 :  10:40:00  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
quote:
vill minnas att V6:orna helt saknar dämpning i lådan?
De V6 jag hade ett tag hade nån form av dämp i sig. Tror det möjligen finns både med och utan?
(V6-orna åkte ut när vi började experimentera med aktiva basabsorbenter)

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Edited by - Bernt Jansson on 2013/11/11 10:40:32
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2013/11/11 :  10:52:02  Show Profile Send Vox a Private Message  Reply
quote:
eftersom rummet är kvadratiskt borde det teoretiskt vara bra med en V6 i varje hörn.

Då blir det inte mycket utrymme kvar i rummet för anläggningen, skivorna och mig.
Spontant känns det som att en Anti-Mode är en betydligt smidigare lösning.

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

plind
Member

1378 Posts

Posted - 2013/11/11 :  11:36:38  Show Profile Send plind a Private Message  Reply
Skissade på en HH-låda på den Holländska sidan.
Den blev 297 liter och avstämd till ca.41hz med en port på 20cm i diameter och 3cm djup. F1=34hz och F2=47hz. Verkar matcha mitt problemområde bra. Har peaken vid 40-45hz men en svacka vid 50-55 gör att bandbredden inte får vara för stor.
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2013/11/11 :  12:56:44  Show Profile Send Vox a Private Message  Reply
quote:
Skissade på en HH-låda på den Holländska sidan.
Den blev 297 liter och avstämd till ca.41hz med en port på 20cm i diameter och 3cm djup. F1=34hz och F2=47hz. Verkar matcha mitt problemområde bra. Har peaken vid 40-45hz men en svacka vid 50-55 gör att bandbredden inte får vara för stor.

Vad fick du för fysiska mått på lådan?

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2013/11/11 :  13:12:14  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
När utrymmet är ett bekymmer så finns det ju andra varianter på att dämpa bas. Kolla på "Helmholtz Panel Resonator" och "Panel Resonator" i den holländska länken.

Adhoc brukar dyka upp med inlägg i såna här trådar, hans rum är en provkarta över smarta lösningar och han har bland annat en basabsorbent med gummiduk som inte stjäl så mycket utrymme. Kanske den inte går så lågt i frekvens dock?

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

everwake
Member

268 Posts

Posted - 2013/11/11 :  13:41:00  Show Profile Send everwake a Private Message  Reply
en anti-mode har ingen påverkan på efterklangstiden i rummet, den eq:ar bara ner frekvensen när högtalaren spelar den, och för att det skall fungera bra bör nog toppen ligga i minumum-phase region (googla).
rimligen står rumsbidraget för ganska stor del av den toppen p.g.a sitt fyrkantiga format.

fysik är jobbigt, låga frekvenser kräver rejäla doningar, kan man offra 30cm djup på en hel vägg kan man komma ganska långt med en panel-helmholtz eller spaltpanel.

Om utrymmet är begränsat är nog en VPR (typ av panelresonator), eller bernts aktiva basdämpare (som jag själv inte testat eftersom grejerna tillbringat flera år liggande i väntan på lödning...) det mest effektiva per kubikmeter.
Go to Top of Page

plind
Member

1378 Posts

Posted - 2013/11/11 :  19:49:14  Show Profile Send plind a Private Message  Reply
quote:
Vad fick du för fysiska mått på lådan?


Den blev 120x55x45cm(L,B,D)i innermått.
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2013/11/12 :  08:07:20  Show Profile Send Vox a Private Message  Reply
Jag har labbat med lite siffror när det gäller en låda, men har funderingar på Q-värdet. Vad är det för något?
Har fått fram att jag behöver en låda på 300 liter (120 x 50 x 50 cm). Portstorlek 20 x 2 cm. f1=30Hz och f2=54Hz med ett Q-värde på 1.7.

Vad anser ni om detta?
Är MDF ett lämpligt material?
Skivtjocklek?
Stagning?
Räcker det med dämpning i botten eller skall väggarna kläs?

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

everwake
Member

268 Posts

Posted - 2013/11/12 :  09:10:27  Show Profile Send everwake a Private Message  Reply
q-värdet reglerar i princip bandbreden, dämpning och materialförluster bidrar till att öka bandbredden något, tror nog det är bättre med lite djupare port, för att få ner bandbredden något, så länge du gör den justerbar borde det inte vara några svårigheter.

MDF funkar bra, typ 19mm eftersom det blir ganska stora ytor, stagning behöver du nog inte överdriva, ganska små krafter i en HH jämfört med en faktiskt baslåda.

dämpningen kan vara ganska lite material, en skiva vanlig 45mm isolering med typ 19kg desitet eller ett sjok vanlig isolering för högtalarlådor, så länge isoleringen inte sitter i vägen för porten är det inte kritiskt.
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2013/11/12 :  10:06:18  Show Profile Send Vox a Private Message  Reply
Var hittar jag en justerbar port?

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2013/11/12 :  10:40:25  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
T.ex http://www.hifikit.se/tillbehor/basreflesror-skjutbart

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2013/11/12 :  11:09:09  Show Profile Send Vox a Private Message  Reply
Om jag utgår från hifikits justerbara port tycker jag att jag får får dålig bandbredd oavsett hur jag dimensionerar lådan.
Om jag istället har ett hål med diametern 20 cm och djupet blir väggtjockleken, 1.9 cm, får jag i mitt tycke bra värden med en 300 liters låda.

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2013/11/12 :  11:34:29  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Enkelt också

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Nicks
Member

1942 Posts

Posted - 2013/11/12 :  13:57:00  Show Profile Send Nicks a Private Message  Reply
Tänk bara på att när du sätter in lådan i rummet så kan problemfrekvensen "flytta" på sig...

Detta fenomen har jag i mitt rum. Från början var problemet mellan 41-42Hz. Efter injustering av 6 ESL rör och två V-4 så är mitt Kvarvarande problem, som är väsentligt mindre, vid 45-46Hz...

Det är inte helt fel att kunna justera porten.

Mina tankar.

Edit: V4 är till för andra frekvenser men har tydligt bidragit till förskjutningen i frekvens...

/Nicks

Hihi. :)

Edited by - Nicks on 2013/11/12 13:58:05
Go to Top of Page
Page: of 4 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.3 sekunder. Snitz Forums 2000