HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Akustikforum
 Hur tolka mätning?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

gilgo
Member

130 Posts

Posted - 2013/09/04 :  17:59:14  Show Profile Send gilgo a Private Message  Reply
Har gjort lite snabba mätningar med nedan resultat. Det stämmer inte alls med det jag upplevt. Hur ska jag tolka detta?
Diskant/mellanregister har några rejäla svackor. Basen ser hyffsad ut men lite hissad. I vattenfallet ser det inte klokt ut? Här behövs mera dämpning va?


Cambridge EVO 150
Audiophysic Tempo 5
2x DIY Seas L26RO4Y/Hypex DS4.0

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2013/09/04 :  18:05:53  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
Ja, det ser ut som om du har ganska mycket reflektioner i rummet. Det brukar alltid ställa till det.

Du behöver berätta lite mer hur du mätt för att kunna kommentare frekvensgången. Avstånd från högtalaren etc.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

gilgo
Member

130 Posts

Posted - 2013/09/04 :  18:23:10  Show Profile Send gilgo a Private Message  Reply
Micen har stått ca 2,5m framför högtalarna. Borde ha stått 1m längre bort men jag orkade inte flytta fåtöljen. (Jag lat? Nädå.) Övrigt är Room Analyzer default inställningar. Ska göra ny mätning när barnen sover så inte det kommer med i mätningen.

Cambridge EVO 150
Audiophysic Tempo 5
2x DIY Seas L26RO4Y/Hypex DS4.0
Go to Top of Page

adhoc
Member

362 Posts

Posted - 2013/09/05 :  16:24:22  Show Profile Send adhoc a Private Message  Reply
Mätningen och diagrammen är utan värde för tolkning om du inte har micken där du normalt lyssnar. Våglängd 1 m (diffen mot mätplats och lyssningsplats) motsvarar ca 340 Hz, många ser det fortfarande som del av basregistret => finns ingen anledning att börja titta på hur det "ser ut" i mellanregistret och diskant.

Den blå kurvan, anechoic, visar bara ett mycket kort tidsförlopp från början av svepet och tar inte med reflektioner från väggar och tak "en bit bort" som kommer lite senare i tid och som alltså påverkar vad du hör. Reflektionerna kommer ge en del djupa dippar. Ställer du om kurvan till Ambient eller Raw kommer du se dessa tydligare i en mycket hackigare kurva.

Vattenfallskurvan indikerar att du har ett väldigt kalt rum iom att du verkar ha lång efterklang så högt upp som 4 kHz. Pulserandet allra högst upp i frekvens tror jag beror på knas med programvaran. Hör du en högfrekvent "loop" i slutet på svepet? Det fick jag med windows 7, med XP var det inga problem. Du bör höja potentionmetern ("volymen) för svepet för att bakgrundsljud ska påverka mindre.
Go to Top of Page

gilgo
Member

130 Posts

Posted - 2013/09/05 :  20:57:44  Show Profile Send gilgo a Private Message  Reply
Här mätt med REW istället. Micen i lyssningsposition, högre volym, inga barn närvarande eller diskmaskiner som är igång ;)


Cambridge EVO 150
Audiophysic Tempo 5
2x DIY Seas L26RO4Y/Hypex DS4.0
Go to Top of Page

gilgo
Member

130 Posts

Posted - 2013/09/05 :  21:08:00  Show Profile Send gilgo a Private Message  Reply
Helt korrekt att det är mycket kala ytor. Ett stort öppet vardagsrum/kök. 4st fönster, 1 altandörr.

Cambridge EVO 150
Audiophysic Tempo 5
2x DIY Seas L26RO4Y/Hypex DS4.0
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.2 sekunder. Snitz Forums 2000