HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vinylforum
 Goldring G900E
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

jeppe72
Member

1492 Posts

Posted - 2013/11/05 :  22:12:59  Show Profile Send jeppe72 a Private Message  Reply
Hej, jag är helt ny i vinylvärlden och har skaffat mig en Kenwood KD-2055 med Goldring G900 Pickup och dito nål. Tyvärr fungerar inte sökfunktionen här på HF så jag vet inte om det finns någon diskussion om något liknande. Jag hade problem med dist när det blev lite starkare i ljudet, t.ex. sång eller crescendon i klassisk musik. Det var inte kul att lyssna. Kollade upp nåltryck och att det verkade vara bra vinklar. Upptäcker då att nålen på något sätt vridit sig i nålhållaren så att själva diamanten lägger an mot skivan lite vinklad i sidled. Fram med en liten tång och vrid. Diamanten ser nu ut att peka nedåt och disten är nästan borta. Däremot är det väldigt lite diskant i ljudet och det känns som att det var mer innan jag var där och grottade. Det skulle inte förvåna mig om nålen tagit skada då jag fått för mig att det är känsliga saker. Tror ni att nålen är körd? Är det en så bra pickup att det är värt att köpa ny nål. De jag hittar kostar runt 500kr? eller är det bättre att satsa på en ny pickup?

Retro låter fint.

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2013/11/06 :  07:20:52  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Byt omedelbart pickup, innan du spelar sönder dina dyrbara skivor!
Jag kan inte orda om det är värt pengarna att byta nål på din nuvarande.
Två prisbilliga tips:
Acutex 312STR via ebay.com , ca 500:- för mycket god underhållning!
Ortofon 2M Red, ca 800:- mera neutral och ända spelglad pickis

Finns naturligtvis många fler, men dessa är personliga favoriter.
Vh Micke

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2013/11/06 :  08:56:50  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message  Reply
Instämmer med föregående talare.
Rekommenderar också Acutex'en, särskilt om du lyssnar mycket på Rock/Metal - en mycket trevlig pickup som dessutom spårar riktigt bra!

Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/
www.facebook.com/BurningSkullRec
Go to Top of Page

jeppe72
Member

1492 Posts

Posted - 2013/11/06 :  17:33:06  Show Profile Send jeppe72 a Private Message  Reply
Hififorum är fortfarande bäst! Tack skall beställa en Acutex snarast.

Retro låter fint.
Go to Top of Page

Jojje66
100.000-klubben

381 Posts

Posted - 2013/11/06 :  20:52:49  Show Profile Send Jojje66 a Private Message  Reply
Ja. Det tycker jag att du skall göra. Sitter just nu och lyssnar på skivor med gumman här hemma i soffan. Har en lika dan på min Kenwoodspelare och tycker att den är värd vart enda öre. Italienaren jag handlat av är dessutom bra att ha att göra med. Har köpt 3st från detta ställe. 1 var defekt (spelade bara på 1 kanal). Jag skickade ett mail och det kom ett paket med en ny inom 1 vecka utan tjafs. Behövde ej heller skicka den defekta i retur.

http://stores.ebay.com/E-Business-Point?_rdc=1

Vänlig hälsning Johan
Go to Top of Page

jeppe72
Member

1492 Posts

Posted - 2013/11/06 :  21:55:18  Show Profile Send jeppe72 a Private Message  Reply
Vad roligt att höra. Jag har faktiskt redan beställt och betalt från en italiensk säljare på ebay. Leverans mellan 12-19/11. Jag som är novis fattar dock inte hur man gör så att allt blir bra när man monterar. Det verkar klurigt att få till så att armen ligger i våg om den nya pickupen har en annan höjd och det verkar klurigt att veta hur långt fram på armen nålen ska hamna. Alla tips och tillhörande förklaringar mottages tacksamt. Jag har läst på Svalanders sida men förstår inte riktigt.

Retro låter fint.
Go to Top of Page

jeppe72
Member

1492 Posts

Posted - 2013/11/06 :  22:01:58  Show Profile Send jeppe72 a Private Message  Reply
Man undrar ju så smått hur 412 STR låter. Den säljer han för nästan samma peng.

Retro låter fint.
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2013/11/07 :  03:30:42  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Jag har provat både 312 o 415, vilka båda är ytterst prisvärda.
Personligen skulle jag välja 312 före 415 om jag skulle handla igen.
Vh Micke

Go to Top of Page

Cyrus
Member

736 Posts

Posted - 2013/11/07 :  10:41:06  Show Profile Send Cyrus a Private Message  Reply
Jag har också en liten fråga.
Jag har en Thorens TD166 MkII med SME IIIS arm, funkar 312STR till den?
Andreas

Edited by - Cyrus on 2013/11/07 14:24:29
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2013/11/07 :  15:36:03  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Utmärkt! Även 415 passar som hand i handske.
(Var på en SME Serie III jag lyssnade till dem)
Vh Micke

Go to Top of Page

Cyrus
Member

736 Posts

Posted - 2013/11/07 :  19:32:29  Show Profile Send Cyrus a Private Message  Reply
Tack AlfaGTV, då blir det till att beställa en
Andreas
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6802 Posts

Posted - 2013/11/08 :  09:37:13  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
Jeppe 72, det var länge sedan, hur är det?

Synd att jag inte såg att du hade gjort denna tråd även om det är sen så bör jag ändå tipsa om att Jico stylus har nålar till de flesta puppor de är av mycket god kvalitet jag tycker att de är lika eller bättre än originalet i vissa fall.

Till din Goldring finns denna http://stylus.export-japan.com/product_info.php?cPath=100&products_id=396

Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

jeppe72
Member

1492 Posts

Posted - 2013/11/08 :  15:30:27  Show Profile Send jeppe72 a Private Message  Reply
Tjena Bubbel, det är bra. Hur är det själv. Jag lämnade hifi för ett antal år sedan och håller mig ifrån men det här med vintage receivers och skivspelare modell billiga är jättekul. Det verkar finnas goda möjligheter att få riktigt bra ljud för väldigt lite pengar jämfört med hur vi höll på back in the days. Jag såg Jicos nålar men konstaterade att de kostar mer än hela puppan från Acutex och det verkar inte finnas någon (i hela världen) förutom en person i Sydafrika som använder och skriver om goldring g900. Han bytte till den dyrare VDH-slipningen och menade att det lät väldigt bra. Hur bra det låter jämfört med en Acutex på min spelare får jag ju sannolikt bara veta om jag köper en Jiconål och testar. Kanske ett projekt för framtiden men det verkar jobbigt att byta PU och ställa om allt för att sedan (kanske) konstatera att det blev dyrt och sämre. Det är dock lite lockande också.

Retro låter fint.
Go to Top of Page

Bubbel

6802 Posts

Posted - 2013/11/08 :  22:57:35  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
Jodå livet är fortfarande gott för mig.

Att en nu nål är dyrare än puppan är inte något riktmärke egentligen jag fick själv tag på två Shure pickuper (gratis) som jag sedan köpte nålar från Jico och inte ångrar jag att jag köpte det dyraste de hade det blev hur bra som helst.

Jo vintage är väldigt kul jag har alltid hållit på med det i mer eller mindre renodlat även om det kan smyga in en och annan nyare pryl, just nu är det väldigt mycket med rörprylar som jag håller på med allt jag gör är som min vana trogen diy.

Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

jeppe72
Member

1492 Posts

Posted - 2013/11/09 :  16:33:30  Show Profile Send jeppe72 a Private Message  Reply
så klart det är diy med dig. Jag har, min vana trogen, surfat runt i flera dagar nu och hittat massvis med intressanta vintage-grejjer. Allt från förstärkare till högtalare men det är relativt mycket pengar. Jag spelar nu med en Kenwood KR2400 kopplad till Dynavoice definition stativhögtalare och det låter över förväntan. Riktigt gung i ljudet med stor ljudbild och härligt sjungande bas som känns befriad från komprimering. I toppen kan det bli lite hårt ibland men det här ljudet trodde jag inte var möjligt med så här billiga saker. Jag spelar dessutom via en airport express från Spotify. Jag använde tidigare en Denon-receiver 1610 och det lät fruktansvärt. Ingenting var bra med det ljudet, helt oengagerande och tunt. Jag kopplade in Kenwooden och spelade ett spår sedan åkte Denon ut till sonens sovrum. Nu undrar jag naturligtvis hur en bra vintageförstärkare kan låta. En tung Sansui, Marantz eller varför inte en tyngre Kenwood eller Pioneer. Sedan börjar man så klart fundera på hur ett par stora vintage-högtalare skulle låta. Jag hade ju tidigare Infinity R.s. 2.5 men de var så tunga att driva så att de krävde ett mindre kraftverk för att spela bra. Nu väntar jag på den nya pickupen så att jag kan börja spela skivor. Jag vet ju inte hur det låter med skivspelaren eftersom nålen var trasig från början.

Retro låter fint.
Go to Top of Page

Bubbel

6802 Posts

Posted - 2013/11/10 :  19:26:49  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
Hur bra en gammal förstärkare kan låta, hmm berätta det inte för någon så skall jag försöka berätta.

En kamrat låt oss kalla honom för Peter, denne Peter hittade en Sansui AU 7900 från 76 efter snabb konsultation per telefon med mig köpte han den givetvis så skulle den renoveras med nya kondensatorer.

http://www.hifigoteborg.se/Sansui%20AU-7900%20a%20spec.htm

Jag gick igenom den och bytte ut alla kondensatorer som inte höll måttet de enda som inte byttes var de i försteget det visade sig att de var behandlade så att de inte skulle torka ut.

Även alla potentiometrar byttes till nyare dock visade sig att det blev lite svårare med kondingarna till nätdelen men efter lite trixande byttes originalets 20000uF till 30000uF. Allt justerades in efter alla konstens alla regler. Efteråt lyssnade jag på den i ett par timmar genom ett par skräphögtalare och tyckte att det lät ok.

När jag hade kopplat in den hos Peter var jag inte beredd på vad som skulle komma, en total chock var det, ut flödade musik med en otrolig kontroll det var så att även Peter blev stum. Vi i princip bytte skivor som galningar för att se hur förstärkaren behandlade olika sorters musik, med bravur helt enkelt.

Peter har nu kopplat upp den mot ett par äldre magneplanar som förstärkaren behandlar med samma respektlöshet genom att bara mata ut musik utan ansträngning det verkar som om högtalarna har mött sin jämlike.

Efter varje gång jag har lyssnat hemma hos Peter undrar man vad som hänt på förstärkarsidan, frågar du mig nästan inget visst klass D med flera har dykt upp men ljudmässigt intet nytt.

När du skall justera in puppan ta god tid på dig använd rätt protracktor, nålvåg och ett gott humör det kan bli pilligt om man inte är van.

Anders

Go to Top of Page

jeppe72
Member

1492 Posts

Posted - 2013/11/11 :  20:53:20  Show Profile Send jeppe72 a Private Message  Reply
Ja de gamla förstärkarna kan vara bra. Nu har jag span på en ombyggd Trio Kenwood TK-140E. Se tråd med länk i diy om du är intresserad. Kostar ca 4000 att få hit och jag vet inget om hur den låter men det ser seriöst ut och deras bedömning är att den är toppenbra. Lägger länken här också http://select45rpm.com/sell/hifisales/TRIOTK140.html

Retro låter fint.
Go to Top of Page

jeppe72
Member

1492 Posts

Posted - 2013/11/14 :  22:39:20  Show Profile Send jeppe72 a Private Message  Reply
Nu är Acutexen monterad. Jag använde Baerwalds protractor för att ställa in nollpunkterna. Azimuth ser rak ut men jag vet inte om man kan justera den på den här spelaren. Får undersöka vidare. Armens vinkel är svagt lutande mot puppan men det är knappt synbart. Jag har ingen nålvåg utan nollade och ställde på 1,5g med viktens markeringar. Antiskate på samma 1,5 och i mina öron låter det rätt trevligt. Jag har inget att jämföra med och egentligen inga skivor jag känner eftersom jag är helt ny i detta. Lånade pappas gamla och lyssnade igenom Cornelis ballader och grimascher. Det svänger och ingenting låter störande. Kanske det är lite lite topp men det kan ju vara inspelningen. Mysigt är det men fasen vad svårt att se om nålen sitter rakt. Man har ju inte så bra ögon. Om den sitter lagom långt fram på armen har jag ingen aning om. Jag försökte efter bästa förmåga hitta en position där nålen blev så rak som möjligt på båda nollpunkterna. Är det bara på ett avstånd den kan bli rak på båda punkterna? Frustrerande är bara förnamnet. Får trasiga lite mer skivor och se hur det låter. Lill-Babs kanske ;) farsans gamla. Förut fick jag kraftig dist i transienter. Inget sådant nu men å andra sidan var ju den nålen vriden.

Retro låter fint.
Go to Top of Page

jeppe72
Member

1492 Posts

Posted - 2013/11/14 :  22:40:51  Show Profile Send jeppe72 a Private Message  Reply
Testa ska det vara. Inte trasiga.

Retro låter fint.
Go to Top of Page

jeppe72
Member

1492 Posts

Posted - 2013/11/14 :  23:42:48  Show Profile Send jeppe72 a Private Message  Reply
Höjde vikten till 2g då det började dista i sista spåret på en pianokonsert. Det blev bättre. Vi får se om det minskade kraftigt eller försvann. Det låter inte helt rent.

Retro låter fint.
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2013/11/15 :  07:16:12  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Det låter märkligt..
1. Kan du balansera armen och låta nålen sväva över skivytan i stort sett friktionslöst?
2. Står skivspelaren i exakt våg?
3. Din protraktor, är den korrekt och kontrollmätt? (Skalan)
4. Protraktor till rätt arm? (Monteringsavstånd, överhäng och vinkel)
5. Skaffa nålvåg! (Eller låna in en!)
6. Har du ett vettigt RIAA som du matar in signal i? Om du kör in denna i ett MC steg kommer det resultera i en rätt duktig överstyrning av phonosteget.

Ja, det var några spontana kontrollpunkter... Vem sa att det var enklare förr?
Vh Micke

Go to Top of Page

jeppe72
Member

1492 Posts

Posted - 2013/11/15 :  07:36:28  Show Profile Send jeppe72 a Private Message  Reply
Jag ska kolla att den står i våg. Jag har bara ett stort pass. När det gäller vågnål så är det bara att införskaffa. Nu distar det dock inte. Nålvikten ska vara 1,5-2,3. Protractorn är en stupid från VE.

Retro låter fint.
Go to Top of Page

jeppe72
Member

1492 Posts

Posted - 2013/11/15 :  07:40:05  Show Profile Send jeppe72 a Private Message  Reply
Just det protrectorn är kontrollmätt. Armen svävar inställd på noll. Riaa inbyggt i min gamla Kenwood kr2400

Retro låter fint.
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2013/11/15 :  13:20:20  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
När du balanserat ut armen så den "svävar";
Kan du få armen att röra sig utan uppenbar friktion i både horisontalplanet och vertikalplanet?
Du ska i princip kunna sätta den i rörelse genom att peta på den med ett hårstrå?
Vh Micke

Edited by - AlfaGTV on 2013/11/15 13:21:06
Go to Top of Page

jeppe72
Member

1492 Posts

Posted - 2013/11/15 :  15:28:29  Show Profile Send jeppe72 a Private Message  Reply
Jag har faktiskt inte testat horisontalt. Men nu när du frågar kommer jag att tänka på att jag reagerade över att armen ville fara ut från centrum om jag petade till den. Kanske den kärvar lite horisontalt. Dessutom kanske spelaren lutar åt höger eller så är antiskatingen för hög. Det skulle väl sannolikt dra armen utåt?

Retro låter fint.
Go to Top of Page

jeppe72
Member

1492 Posts

Posted - 2013/11/17 :  13:44:58  Show Profile Send jeppe72 a Private Message  Reply
Jag måste ha ställt in helt galet eller så är riaasteget i förstärkaren superdåligt. Det är hårt, tunt och platt. Stumt helt enkelt. Det låter bättre streamat från Spotify. Var ska jag börja tycker ni?

Retro låter fint.
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.19 sekunder. Snitz Forums 2000