Author |
Topic |
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2013/11/26 : 11:37:04
|
Fyra stycken 6CW4 drar sammanlagt lite drygt 0,5 ampere. http://www.r-type.org/pdfs/6cw4.pdf
Tycker köra 5687 på AC och separat till nuvistorerna låter som en utmärkt lösning. |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
|
|
pix
200.000-klubben
4175 Posts |
Posted - 2013/11/26 : 17:27:09
|
Stormen Betänk att många spänningsregulatorer tappar ett par volt i framspänningsfall. Under denna nivå så agerar de inte som regulatorer längre, och strax över som väldigt dåliga regulatorer Du hittar detta som "drop out" i data-bladet
Det finns regulatorer ända ner till ca 0,3V men kräver då en hel del kringkomponenter, eller vara av switchad typ. De flesta regulatorer kan du antingen koppla som spänningsregulatorer (konstant spänning) eller som strömregulatorer (konstant ström) Bägge varianterna funkar i glöd-kretsen men måste då ha minst sitt dropp-out (gärna lite mer) för att fungera som tänkt
Skulle du bygga glöd med konstant ström så bör samtliga heaters ligga i serie, annars riskerar du bränna samtliga rör om ett av dem går sönder (eller som jag gjorde i Ongen, en separat konstantströmsregulator (CCS) per heater) Med konstant spänning så brukar man lägga alla heaters parallellt och AC glöd (ej konstant) så funkar bägge alternativen
Ps. skippa batteri-lösningar. Jag har det på mitt Denchi bara för att det finns inget annat sätt att få den tyst nog i denna typ av rör. Men det är en krångel med laddning mm..
Jag skulle nog använda trafons lindning som AC-glöd till 5687, och sedan peta in en liten 20-25V traf för Nuvistor-glöden Likrikta denna så har du ca 30V att spela med. Stoppa in en LM317 (lysande och billig regulator) kopplad som en konstantströmsgenerator (0,175mA). Det står i databladet hur du gör
Kopplar du sedan alla 4 heaters i serie så kan du glömma spänningen , och bara justera konstantströmsgeneratorn till 0,175mA Om framspänningsfallet blir för högt (för varm LM317) så peta in en pilot lampa i serie, så har du något fint att titta på när du njuter av musiken Denna typ av trafo (20V/0,2A) kan du hitta i en vanlig väggbula på loppisen
|
"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition. |
Edited by - pix on 2013/11/26 18:13:35 |
|
|
Stormen
Member
1542 Posts |
Posted - 2013/12/03 : 17:24:32
|
Ahh Äntligen kom paketet, alltid lika välpaketerat !
Här har man tänkt till så varje produkt kommer garanterat fram helt oskatt.
titta så vacker :-) eller ja för 977:- så är det bäst att jag tycker det ;-)
Blir perfekt till B+ spänningen.
Hittade en drossel som var ett litet monster. Mätte upp den hemma och den visade 35mH. Av trådtjockleken så bedömer jag att det är till glödspänning. Men den lär jag inte få ner i lilla lådan som jag byggt :-)
|
Edited by - Stormen on 2013/12/03 17:27:32 |
|
|
Stormen
Member
1542 Posts |
Posted - 2013/12/04 : 23:28:14
|
Sådär, jag fick plats till slut i lådan. Det blev kanske inte den vackraste synen när man ska klämma ner en ganska stor komponent och flytta på massa små o dra om kablar mm. Men plats fick det tillslut. Betydligt trevligare spänningar redan från början o lättare att jobba med. Nu får jag ut 245V på Anoden och 6,27V på glöden. Verkligen nöjd. Men det springer fortfarande upp på 290V i någon sekund och vänder vid starten innan det börjar att dra. Inte så jättefarligt eftersom röret tål 300V. Och det skulle fungera alla dagar i veckan men kan man få ner toppen lite till genom ett knep nämt tidigare? Läser vi lite här så beskriver Lars (Pix) quote: Ett knep för hålla ner överspänning under uppstart på ett drossel-filter (0,9 x AC) är att belasta drosseln med en hög-ohmig resistor till jord. Ofta räcker det med en liten ström genom drosseln för att filtret skall uppträda som ett drosselfilter direkt från start Att det försvinner några mA den vägen har ingen betydelse när väl glöden är varm och röret belastar nätdelen
Jag testade med 200K och 100K för att bli av med 290V puckeln. Men jag vet inte om det gjorde så stor skillnad. Men jag kanske har fel värde eller inte förstod hur jag skulle belasta drosseln ?
enligt schemat längst ner så satte jag resistor mellan 3 och 6. Ja som en bleeder egentligen. http://www.lundahl.se/pdf/1685.pdf (ja fast utan kondingen innan såklart :-) )
|
Edited by - Stormen on 2013/12/04 23:38:24 |
|
|
Stormen
Member
1542 Posts |
Posted - 2013/12/05 : 10:19:28
|
Fråga nr 2: Har idag byggt ett LC (LCrCrC) filter. En del bygger med två drosslar och konding innan CLCLC. Men det är lite dyrt för min smak för tillfället.
Finns det någon elektrisk vinning (ljudlig) att istället bygga ordningen CLC (CrLCrC) filter. ?
(L=drossel,C=kondensator,R=Resistans) |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2013/12/05 : 11:00:13
|
Jag brukar lägga drosseln sist i så fall. Motstånd brusar, det gör inte drosslar. |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
|
|
pix
200.000-klubben
4175 Posts |
Posted - 2013/12/05 : 19:41:04
|
Stormen, Ja det är riktigt att ett belastningsmotstånd efter drosseln, blir samma sak som ett bleedermotstånd över efterföljande kondensator (och för en ev. kondensator före drosseln också för den delen då en drossel enbart är en koppartråd för DC-spänning)
Detta handlar inte om att lasta ner nätdelen till rätt spänning, utan om att drosseln skall uppträda som en drossel trots att glöden ej blivit varmt ännu.
En drossel utan ström utgör ingen impedans (utöver resistansen), och därför uppträder ett LC-filter filter som ett RC-filter
Exakt hur stor ström en drossel måste dra för att uppträda som en drossel, kan variera, men på en 100mA drossel, så skulle jag prova med ett par mA
300V och 2mA ger en resistans på R = U / I 300 / 0,02 = 150 000 Ohm
Effekten blir P = U x I 300 x 0,002 = 0,6W
Ett vanligt standardmotstånd blir säkert obekvämt varmt vid denna effekt, så två 50K-100K Ohm i serie, eller två 250K - 300K Ohm parallellt funkar bra
Om du ändock får en överspänning vid start så är det nog så att drosseln visserligen aggerar drossel, men att nätdel inte lastas, så det blir så Vill du uppnå en absolut jämn spänning så är det nog bara en regerad nätdel som gäller |
"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition. |
Edited by - pix on 2013/12/05 19:44:34 |
|
|
Stormen
Member
1542 Posts |
Posted - 2013/12/06 : 08:34:58
|
Sådär, nu är bleedern eller belastningen till drosseln monterad. Lade mig där jag testade kring och som du förslog Pix, på ca 130K. Nu sprang spänningen upp till 280V och landade sedan på 240V och 6,12 på glöden. Då hade jag 225V i uttaget. Ibland som häromkvällen hade jag 233V i uttaget hemma då jag mätte. och då får jag ut 247V och 6,27 på glöden. Så jag stannar nu projektet. Det här blev mycket bra. Har lärt mig massor på kuppen och det var själva meningen. Stort tack för alla input, lösningar, tankar och idéer.
Nästa gång som jag ska bygga så får det bli med: -likriktningsrör för uppstarten -växelström till glöden -konstantstpänning (reglerad DC) till glöden på Nuviristorerna -Stor traf eller flera för glöd. -sånna där fina foliekondingar för b+ (tex mundorf) -gott om plats i lådan |
Edited by - Stormen on 2013/12/06 08:38:09 |
|
|
pix
200.000-klubben
4175 Posts |
Posted - 2013/12/06 : 16:22:36
|
Kanon Stormen Som du skrev tidigare Rörkretsar är inte så kinkiga på %-en Man kan ta lite vad man har, spotta över vänster axel och löda dit det Det brukar funka utmärkt
|
"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition. |
|
|
Topic |
|