HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Egen strömmatning.
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

alexanderj
Member

387 Posts

Posted - 2013/12/06 :  16:33:39  Show Profile Send alexanderj a Private Message  Reply
Jag ska be en elektriker dra egen matning till min stereo. Min fråga är vad jag skall ha för kabel? Nån som kan länka till en bra prisvärd kabel? Har i dagsläget en I30 samt en naim cd som skall ha ström.

Alltid i
uppgraderingsdjävulens våld:(

pix
200.000-klubben

4164 Posts

Posted - 2013/12/06 :  17:18:39  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Det vet nog elektrikern bäst

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page

CAB
Semesterfirare

527 Posts

Posted - 2013/12/06 :  17:53:23  Show Profile Send CAB a Private Message  Reply
Jag själv har dragit en sk. dubbelsskärmskabel, med gott resultat.
Du kan även ha ett litet separat normkapsling (säkringskåp) som du förr eller senare kan sätta in lite bättre säkringar oftast med guldpläterade kontaktytor och en form av runda säkringar. Eller vanliga termosäkringar och brytare.
Se till att du drar kabeln direkt efter husets eller lägenhetens huvudsäkringarna och var noga med att inte dra parallellt med någon annan elkabel eller dyl.
Från ditt nya lilla säkringskåp i slutändan av kabeln drar du till nya separata för ändamålet nya kontakter av special eller vanlig typ.
Glöm inte att få anläggningen besiktigad av behörig elektriker för försäkringens skull.
Lycka till
Go to Top of Page

Mathias på Öckerö
fd. Morfendite

795 Posts

Posted - 2013/12/06 :  21:02:47  Show Profile Send Mathias på Öckerö a Private Message  Reply
Jag har separat kabel hela vägen från skåpet utanför tomten. Och alldeles utanför har jag elbolagets transformator. Men i huset har jag gammal blyskärmad sexkvadrats femledare upp till ett inbyggt skåp i musikrummet. Sen går det vanliga skärmade 2,5-kvadratskablar runt omkring i väggarna till de uttag som är ämnade till audio.

Varje timmas spekulerande över sådant man inte kommer att märka nån skillnad av är en timma förlorad lyssningstid.
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2013/12/06 :  21:30:55  Show Profile Send Vox a Private Message  Reply
Om du söker lite kommer du att hitta en hel del info om lämpliga kablar. T.ex. Ölmass m.fl.

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2013/12/06 :  21:51:38  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message  Reply
Valfri emc-klassad kabel skulle jag säga duger gott.. t.ex. Lappkabels ölflex eller Drakas emc-line-modeller

"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.."
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.21 sekunder. Snitz Forums 2000