Author |
Topic |
Stormen
Member
1542 Posts |
Posted - 2013/11/13 : 09:41:30
|
Med alla dessa åtgärder blir man fundersam på vad som är skillnaden på en fin trafo o en billigare. Klart man ska ha en fin traf för att ha ngt bra att jobba med från början. Men bra filter är bra filter ;-) Jag får skaffa mig ett oscilloskop så kanske man kan se lite mer på detta. |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2013/11/13 : 10:08:24
|
Har man jämfört stor trafo/liten kondensatorbank med liten trafo/stor kondensatorbank så är det inte mycket att fundera på längre. Stor och bra trafo regerar! Jag tackar bl.a LennArt för denna insikt.
Mitt nuvarande buffertsteg, Pass balanced line stage, har jag och ClaesM lyssnat in kapacitansen på. Ju mer konding vi tog bort desto roligare blev det till en viss gräns. I byggbeskrivningen ingår reglerad nätdel men det byttes vid de lyssningarna ut mot drossel i stället. Nätdelar är lite som svartkonst, man kan styra ljudet väldigt mycket. |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
|
|
Bardis
Member
3345 Posts |
Posted - 2013/11/13 : 10:08:52
|
Bra fråga. Min erfarenhet är att nättrafar är mindre känsliga än utgångstrafar för att få en bra ljudkvalitet.
Det som kan skilja på en nättraf är resistansen på sekundären. Vilket gör den olika lämpad vid olika konfiguratoin på resten av nätdelen. Har märkt detta vid en del labbande. Hur det hänger i hop teoretiskt har jag mindre koll på. |
Modda allt som går att modda! |
|
|
Bardis
Member
3345 Posts |
Posted - 2013/11/13 : 10:11:05
|
Isolationsförmåga mellan olika lindningar är en kvalitetsfaktor. Tex mellan högspänning och glödlindning. |
Modda allt som går att modda! |
|
|
Stormen
Member
1542 Posts |
Posted - 2013/11/13 : 11:19:32
|
Intressanta iaktagelser med antalet och storleken på kondensatorer. Och det är bra att köra på Prebens chaverex som test. Är det inte mycket detekterbar brus o brums hos honom så är det inte det någon annanstans heller :-) CleasM har jag tyvärr inte träffat, därimot CleasL och preben, och jag upfattar det som att vi lyssnar och uppskattar ungefär samma saker och har förbiseende med andra delar i ljudet. Alla har vi eller haft chaverexsystem :-) Lätt indoktrinerade av Bo med andra ord under den tiden han levde. Tonansatts, insvängningsförlopp, djupledsinformation o sånna saker. :-) i min värld viktigare än tex rak frekvensgång. Har därimot under åren upptäckt att jag är nästan döv mot fasfel men andra saker får mig att gnissal tänder. :-)
Har precis påbörjat resan med att bygga om nätdelen till försteget och jag tar till mig massor av kunskap här genom forumet, googla o titta på dynaco-lösningar mm. Med foliekondensatorer är det några speciella som du tycker fungerar bättre än andra? finns silver, aluminium etc. Så jag vet vad jag ska snegla på vid nästa beställning :-) |
Edited by - Stormen on 2013/11/13 11:23:20 |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2013/11/13 : 13:49:14
|
Bos ande vakar över oss.
Foliekondingar, jag menar bara att det är bra att komma bort från elektrolyter. T.ex Mundorfs vita duger gott tycker jag. |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
|
|
Stormen
Member
1542 Posts |
Posted - 2013/11/13 : 13:54:17
|
Så, då har jag tagit ur strömbrytaren ur KF. Tycker att det är onödigt att köra in spänning för att sedan dra till nätdelen för att sedan dra tillbaka in i KF igen. Dessutom så går nätspänningen längs med trafarna och rören, precis där det hela förstärkt upp. Så bort med dden kabeln och brytaren. Men det gör ju att det blir ett litet hål i fronten. Hittade röd LED som har prismor i glaset så det ser lite mer ut som glödlampa. Lägger 330 Ohm på 5V stabben som sitter i för att utgå ifrån, sedan kan jag förändra om jag vill ha lite svagare sken.
Vad har jag en 5V spänningsstab till i en KF ? Jo jag har bytt ut volymkontrollen till en volymkontroll med ljuskänsliga motstånd. kallas även LDR motstånd eller om man googlar lite på "lightspeed attenuator" Bytte från alps kolvrid till 24 stegad med kolmassamotstånd till denna. Otroligt vilken skillnad varje gång. Gillar dock denna sista skarpt.
Problemet uppstod med att nuviristorerna orkar inte riktgit med att driva 7K ohm som det blir med orginalkoppling med LDR mostånden. Men jag ändrade om lite och ställde om så motstånden som ligger i serie ställde jag in på 1.4V dvs 50Khom och sedan varierar man parallellmoståndet mot jord.( precis samma tänk som en stegad svalander special ) http://www.svalander.se/tips_fakta/hifi-tips/elektronik/volymkontroller/
Bytte även vridmoståndet ( volymkontrollen) till en 500K log för att få annat arbetsområde på LDR motstånden. Man kanske förvisso inte får ut riktigt fullt flås, men vem sjutton spelar med volymen i bott ?. Det räcker med råge till mig. Det är nu minst 50K efter så det fungerar bra för nuviristor RIAA:t. Har nu kört på detta ett par månader och det fungerar riktigt bra.
EDIT: menade ungefär sammasak men tvärtom, har nu ändrat angående motstånden :-) o lade till en länk |
Edited by - Stormen on 2013/11/14 21:52:55 |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2013/11/13 : 14:22:50
|
Lightspeed har jag haft ibland, det är en mycket bra volymkontroll. Fast där stötte du ju på bekymret med Bosses riaa, man kan inte ha vad som helst efter. |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
|
|
Stormen
Member
1542 Posts |
Posted - 2013/11/13 : 23:02:49
|
Har stött på ett litet problem. från traf har jag 285V AC ut utan något inkopplat. När jag kopplar in likriktare får jag 265V DC, ok so far soo good. och sedan kondensatorer med sina fallmotstånd på 5K st så får jag 395V ut. dvs så mycket som kondensatorerna kan ladda. Man borde kunna provköra med en 1,25w ledlampa iställer för rören direkt. 50mA x 250 V = 1,25W EDIT: 12,5W ska det vara, slant på en nolla
Har jag något jordfel i KF som gör att jag inte har någon belastning ? O spänningenskenar? beräkningen på effekt. |
Edited by - Stormen on 2013/11/14 09:08:44 |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2013/11/13 : 23:42:32
|
12,5 W blir det snarare. Den spänningen antyder ju att det är olastat. Glöder det i rören? |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
|
|
Stormen
Member
1542 Posts |
Posted - 2013/11/14 : 08:43:03
|
Nix, ingen glöd. Klockan var mycket sent igår och jag har gjort om kontakteringen mellan nätdelen och KF, så jag vet nog vart jag ska hitta felet :-) Lite tålamod o gå igenom allt igen ;-) Det är ju inte raketforskning det här så det ska nog gå att hitta vart sjutton jag missat. Jag blir bara så himla förvånad varje gång när man gjort stegvis , gått igenom o så fungerar det inte. |
Edited by - Stormen on 2013/11/14 08:44:24 |
|
|
Stormen
Member
1542 Posts |
Posted - 2013/11/14 : 21:01:44
|
YES! Nu funkar det !! :-) Hittade en bra glödlampa 250V 10W som kunde agera testbänk. Vet faktiskt inte riktigt vad det var som gjorde att det inte fungerade, vilket stör mig. Men kontrollerade alla ledningar, separerade tveksamma nakna kabeldragningar nära nära socklarna o vips när jag testade så glödde det fint. Men för att få lite o jobba med på glöden så fick jag koppla om trafen så den står nu på 200V men skjutsar in 230V. Då får man ut 7,3V AC som blir med likriktning och kondingar med 2 parallella effektmotstånd på 1 Ohm st ( 0.5 tot) så landar det på 6,0V på glöden. Vilket får anses som ok. Det gjorde att jag lade på anodspänningen, 5K och 10K mellan kondingarna och det blev 240V vilket det med är helt ok. Man kan kanske tänka sig att lägga 5K på varje o således filtrera i 3 steg. Jag kanske ska sikta mera på 250-260V ? Det står nu o varmkörs lite. |
Edited by - Stormen on 2013/11/14 21:15:03 |
|
|
Stormen
Member
1542 Posts |
Posted - 2013/11/14 : 21:17:08
|
Jisses 98 grader på motståndet, det kanske är lite väl varmt :-) Hittade ett betydligt större 15W 4.7K i lådorna så nu ligger det 3st 5K. Jag får väl ta hem lite snyggare sen med tiden. Samtidigt som jag kanske lägger i den där lundahlsdrossen för 1000kr och de där kondingarna som jag såg låg på en 400kr st. Tänk att man kan komma ganska långt med vanliga komponenter men det är alltid det sista som kostar. Det är ju viktigt att ha drömmar också |
Edited by - Stormen on 2013/11/14 21:18:25 |
|
|
Stormen
Member
1542 Posts |
Posted - 2013/11/14 : 21:57:29
|
Sådär, då börjar lådan bli klar, baksidan är kvar och att kapa till locket. Det duger med tanke på att det var lite spillbitar i garaget.
O så en bild med kompisen KF 105
|
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2013/11/14 : 22:17:43
|
Ser ju bra ut. |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
|
|
Stormen
Member
1542 Posts |
Posted - 2013/11/14 : 22:30:54
|
Tack Bernt. Det är en superenkel design o nätdelen kommer ändå att stå gömd en bra bit från försteget och skivspelaren. Det är roligt att snickra ihop något snabbt. Med tiden kommer man att avancera och jag fick snegla lite på ett bygge som LennArt gjort med en KF och en nätdel som gick till Norrland, jisses vad snyggt gjort. O det är klart, ska det stå framme i 20-30 år till..... Var över hos Tojo som skruvat ihop alltsammans i två snygga lådor som tillsammans var lika stora som nätdelen på min :-) Det är också riktigt elegant. Det kallas att tänka till ;-) Jag kör mest på känn :-) Bygget har alltså kostat mig noll kronor ( eller ja delar som jag hade liggande). Men sen får man ge tillbaka lite till kompisarna som varit med och skänkt några komponenter. På dynacostärkare så sätter dom ofta en säkring på anodspänningen på tex 160mA. Även i tex min philips 9056. Kan det vara lämpligt att göra även här vid ev fel ? säkring på glöden också ? |
Edited by - Stormen on 2013/11/16 11:31:22 |
|
|
Stormen
Member
1542 Posts |
Posted - 2013/11/16 : 11:35:25
|
Har lärt mig en till sak idag. Således en bra dag. Det var inte alls glapp någonstans. Det var bara det att det tar ganska lång tid innan rören börjar dra ström så kondingarna hinner ladda upp till 340-350V. Sen börjar rören dra ström på anoden och spänningen sjunker ner till avstämda ca 240V. Glöden fungerar som tänkt och laddar sakta upp sig till sina ca6V.
Det var alltså jag som var snabb o stänga av. Sånna saker händer inte i transistorstegen jag byggt. Där måste man vara snabb o stänga av om det så bara är några Volt över vad trisserna klarar, annars lyfter dom på hatten Är detta något som man ska ta hänsyn till? tar rören skada ? eller är det helt enkelt ett normalförfarande när det gäller nätdelar till rör ? |
Edited by - Stormen on 2013/11/16 12:03:40 |
|
|
pix
200.000-klubben
4175 Posts |
Posted - 2013/11/16 : 12:14:19
|
Nätdel med en stor kondensator efter likriktning ger 1,4 x AC-spänningen Nätdel med en drossel efter likriktning ger 0,9 x AC-spänningen
Men om röret inte drar ström (som vid uppstart) så antar den senare egenskapen av den första Dvs den tänkta 0,9V x AC-spänning blir i stället 1,4V x AC spänningen.
Förutom detta så kommer alltid HT-spänningen bero på hur hårt den lastas Dvs i uppstart så kommer man alltid får en viss överspänning.
Rören har olika begränsningar som bla anod-effekt (anodspänning x ström) mm Dessa parametrar är dock satta utifrån normaldrift Många datablad uppger även maximal momentan spänning (med risk för spänningsöverslag). Denna brukar dock sällan utgöra något problem i vanliga CC-kopplingar
För höga spänningar kan möjligen bli ett problem vis stackade rör som Mu-följare eller cascode-kopplingar, och då mellan glödtråd och rörets Katod, inte som i detta fall Anod till Katod.
En större risk är det nog då ifall elektrolytkondensatorer mm i nätdelen ej är dimensionerade för denna överspänning.
|
"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition. |
Edited by - pix on 2013/11/16 12:18:06 |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2013/11/16 : 12:17:30
|
Jag tror det sliter på rören lite grann. Du kan byta till rörlikriktning om du vill att allt ska gå upp samtidigt, lugnt och fint. Men du har inte nog glödström till det som det är nu. Tidsfördröjd relästart på anodspänningen är ju en lösning. |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
|
|
pix
200.000-klubben
4175 Posts |
Posted - 2013/11/16 : 12:23:32
|
Ett knep för hålla ner överspänning under uppstart på ett drossel-filter (0,9 x AC) är att belasta drosseln med en hög-ohmig resistor till jord. Ofta räcker det med en liten ström genom drosseln för att filtret skall uppträda som ett drosselfilter direkt från start Att det försvinner några mA den vägen har ingen betydelse när väl glöden är varm och röret belastar nätdelen |
"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition. |
|
|
Stormen
Member
1542 Posts |
Posted - 2013/11/16 : 12:42:24
|
Tack för snabba svar. Jag har ingen drossel i idag. Det enda jag har till förfogande är en 40mH Som jag kan peta in den efter likriktaren och sätta 1M ohm till jord om det kan hjälpa ang fördröjning. Lytarna på 400V klarar dig
Sätta relä är också en lösning, jag har funderat på det. |
Edited by - Stormen on 2013/11/16 13:07:45 |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2013/11/16 : 14:20:00
|
Tack för det knepet Pix! Det har jag aldrig testat. |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
|
|
Bardis
Member
3345 Posts |
Posted - 2013/11/16 : 14:56:40
|
quote: Jag tror det sliter på rören lite grann. Du kan byta till rörlikriktning om du vill att allt ska gå upp samtidigt, lugnt och fint. Men du har inte nog glödström till det som det är nu.
En lösning kan vara att använda befintlig glöd till rörlikriktning. Sedan skaffa en extra trafo på tex 9 V och köra konstantglöd till rören med tex LM317.
|
Modda allt som går att modda! |
|
|
pix
200.000-klubben
4175 Posts |
Posted - 2013/11/16 : 15:00:56
|
En drossel behöver ca 1% av sin märkström för att vakna till som drossel, annars tror den bara att den är en luft-lindad koppartråd
Bernt & Stormen När jag tänker efter så måste nog ändra mig och hålla med Bernt om risk för överspänning vid uppstart Jag har faktiskt varit med om att ett 300B steg (med sand-likriktning) fått spänningsöverslag direkt vid påslag
Detta inträffade i i samma ögonblick som on-knappen trycktes in och blixten i röret var så kraftig att glaskroppen sprack
Nu låg arbetspunkten för detta 300B på den maximala, men då röret var kallt, så måste överslaget handla om en överspänning snarare än effekt.
|
"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition. |
Edited by - pix on 2013/11/16 15:19:13 |
|
|
Stormen
Member
1542 Posts |
Posted - 2013/11/16 : 20:03:46
|
Bra beräkningsformler. Men det betyder att alla som gör en vanlig nätdel utan drossel också får hög startspänning. 260V x 1.4 = 364V. Jag får enligt beräkningsmodellen 280x1.4=392V i verkligheten så hinner rören börjar dra men det är ändå uppe på ca340V o en 260V traf är säkert uppe på 300-320 V o vänder. Precis på gränsen för vad dessa rör tål. Det borde således inte vara någon egen liten naturkatastrof i labbet jag skapat utan något ganska vanligt förekommande :-) Ska testa lite olika saker utifrån era input så ska vi se vad jag kommer fram till. |
Edited by - Stormen on 2013/11/16 21:02:05 |
|
|
Topic |
|