HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 EL34 PP CCS hjälp
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Green77
Member

199 Posts

Posted - 2013/09/17 :  08:11:56  Show Profile Send Green77 a Private Message  Reply
Hej

Postade en fråga på engelska diy forumet men fick inte riktigt de svar jag behövde så jag försöker här :)

Beställde ett kretskort för en standard EL34 PP amp då jag har massor "skrot" delar liggande. Har byggt denna typ av förstärkare förut
så jag tänkte försöka lägga till en CCS i LTP kretsen. Men jag förstår inte riktigt..

Snabbt schema så här:


http://i44.tinypic.com/1puxp5.png


Fick lite tips att anodresistorerna måste vara lika och att det inte var rätt värde i schemat. Vet inte heller hur mycket mA man ska dra genom röret.
B+ kommer att vara ca 450V och B1+ borde vara ca 420V.
SY skrev något om att mottkopplingen var för låg också. Fattar inte vad han menade med det..
Då jag har tillgång till minus spänningen är det bättre att bygga CCS och använda den?

Någon som har lust att hjälpa till? :)

Tack //Daniel

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2013/09/17 :  15:11:50  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
750 ohm i CCS är högt tycker jag, jag skulle lägga mig på ca hälften för att få runt 215 volt på anoderna.
Att anodresistorerna i LTP ska vara lika är inte självklart, oftast får de olika värden om förstärkaren har NFB.
NFB bestäms av förhållandet mellan R6 och R7. (Lågt R6 och hög R7 ger låg NFB)

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2013/09/18 :  18:31:10  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Hur är det med BÅDE fixbias OCH CCS på katoderna? Verkar lite udda, tycker jag.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2013/09/18 :  18:35:23  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
??? Det är väl CCS bara i fasdelaren?

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2013/09/19 :  11:11:17  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message  Reply
Fasdelaren i en Push-Pull förstärkare bör placeras där signalen är så låg som möjligt. Det kom Williamson på redan under 50-talet! Alltså bör fasdelaren kombineras med ingångsteg och inte driversteg som i detta fall. Klass AB 2 förstärkare (som i detta fall med fixed bias) brukar inte vara speciellt välljudande, Klass AB1 (med autobias) är ett klart bättre val. Visserligen försvinner lite effekt på detta sätt, men uppvägs flera gånger om med bättre ljudkvalitet som följd. Ett typexempel på detta är den nu välkända Edison 60 förstärkaren.

Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet
erikasson@telia.com

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.25 sekunder. Snitz Forums 2000