HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 8" eller 6,5" till mindre låda?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

G-man
Starting Member

41 Posts

Posted - 2013/09/13 :  20:58:20  Show Profile Send G-man a Private Message  Reply
Jag har förmånen att ha ett ljudisolerat kontor på jobbet, tät tjock dörr med osv. Jag kan ha en liten anläggning att spela musik på här och jag är sugen på att bygga något eget till detta!

Lagom för att få plats fint på bordet är runt 10-14 liters låda, inte så stort mao. Men jag har funderat på vad jag ska köra för bas i den för att få hyggligt bra frekvensomfång neråt och ändå vara lättdrivet.

Jag har lite prylar liggandes hemma som element och delningfilter. Dock inga basar - om man inte räknar in en Beyma 12" men den är påväg att installera sig ett en ny variant av THAM12 så :)

Delningsfiltret jag har delar vid 500Hz uppåt för basen, så det är primärt där under jag tittar på. Av olika anledningar bla möjligheten att köra rör så vill jag ha lättdrivna basar så jag har själv kollat på Beyma 8P300Fe http://www.supersonic.se/dokument/8P300Fe%2003-11.pdf - hoppas lite på basreflex med den. Eller ska man nöja sig med en 6,5" som kanske bar bättre förutsättningar i en så liten låda?

Jag söker dock efter bra förslag på alternativ och kanske lite kreativa lådlösningar som håller sig runt de volymer som jag får plats med på jobbet! Så tips mottages tacksamt!

Edited by - G-man on 2013/09/13 22:55:33

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2013/09/14 :  07:28:18  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
20 liter blir det om du ska nedåt 60 Hz.



Heter egentligen Lindblom nu och är dessutom branschoknuten...
Go to Top of Page

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2013/09/14 :  09:14:24  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message  Reply
lite LT kanske ?

"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.."
Go to Top of Page

G-man
Starting Member

41 Posts

Posted - 2013/09/14 :  10:02:11  Show Profile Send G-man a Private Message  Reply
LT?

20 liter är en hel del mycket större, men, det kanske inte är ett problem, jag mätte yttermåtten på ett par Dali basar jag har här hemma med 8" i, de var på 40 liter(yttermått) och det var lite för stort men ändå inte skrämmande stort! så 30 liter får jag nog ändra mig till är ok! :) Jag får helt enkelt prioritera skrivbordsytan ;)

Inga andra förlag på 8" basar som passar sig i sånna här lådor som man kan komma ner lite i frekvens? Att jag just valde Beyma är väl för att jag byggde THAM12 och gillar den så jag har ingen tanke bakom det valet annars(förutom att det hade hög verkningsgrad, verkade trivas i mindre lådor och hade 8ohm)



Försökte hitta det där programmet du ritar upp elementet i här, var hittar jag det?

Edited by - G-man on 2013/09/14 10:09:03
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2013/09/14 :  10:08:39  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
lspCAD finns att köpa på nätet och fungerar smidigt när det gäller delningsfilter också

15 liter är inte mycket, vad vill du ha, djupbas eller SPL? Hur mycket eq eller liknande kan du lägga på?

Heter egentligen Lindblom nu och är dessutom branschoknuten...
Go to Top of Page

G-man
Starting Member

41 Posts

Posted - 2013/09/14 :  10:30:13  Show Profile Send G-man a Private Message  Reply
Djupbas är ju trevligt förstås! Bara det inte blir ett otydligt brummande av allt!

EQ, ja, nu är ju detta på jobbet så jag har "vad jag har" lite, jag har en DAC från datorn till en ingångsväljare där jag bara kan justera +-6db på bas diskant. De står som oftast på neutral nu... det är alltså ingen EQ alls... skulle vara om man kan göra det innan DACen i datorn då..

Men låt oss säga att 30 liter är en gräns istället för 15 så kanske det blir lite rimmligare att jobba med!
Go to Top of Page

G-man
Starting Member

41 Posts

Posted - 2013/09/16 :  15:57:05  Show Profile Send G-man a Private Message  Reply
Nu har jag gjort ett taffligt försök att hitta lämpliga basar på egen hand.

Jag försökte testa det där IspCAD på provversionen - det gick inget vidare :) hajjade inte alls hur den stenen skulle dras så jag fick ta nödplanen och använda ljudias så att jag fick ett hum om var de hamnade :/

1. Audes 75W87-8 http://www.audes.ee/?id=1777§ion=2112

Spelar ner till nästan 50Hz rakt i en 25 literslåda.

2. Perless http://www.europe-audio.com/document.asp?document_id=1717&link=datasheets\peerless\830667.pdf

Spelar lite knöligt ner till 50Hz(25 liters låda) men har lägre känslighet.

3. Beyma 8P300/Fe http://www.supersonic.se/dokument/8P300Fe%2003-11.pdf

Spelar inte ner till 50Hz(25liters låda), "0db" börjar vid 70Hz - dock lättdrivet

4. Silver FluteW20RC38-08 http://www.hifikit.se/hogtalarelement/hifi/bas/8-tum/w20rc38-08

runt 60Hz(25 liters låda) börjar 0Db, ganska lättdrivet


Lite tomt på ideér annars. Kanske inte har alla rätta ställen att titta på element på :) några fler alt? förslag?! Det behöver ju inte vara jätte dunkadunka men jag vill gärna höra "allt" så att säga.
Go to Top of Page

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2013/09/16 :  19:29:27  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message  Reply
LT = Linkwitz Transform.. en typ av eq.. kolla här http://sound.westhost.com/linkwitz-transform.htm

"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.."
Go to Top of Page

G-man
Starting Member

41 Posts

Posted - 2013/09/16 :  20:12:38  Show Profile Send G-man a Private Message  Reply
Jaha! Det här är mer åt mitt förstånd, op ampar, detta kan jag bygga utan problem! :) det ska jag göra bara för skoj skull.
Värre är det med högtalarvalet :P

Edited by - G-man on 2013/09/16 21:49:43
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2013/09/17 :  05:51:44  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Vad har du för mid och diskant?

Heter egentligen Lindblom nu och är dessutom branschoknuten...
Go to Top of Page

G-man
Starting Member

41 Posts

Posted - 2013/09/17 :  08:56:33  Show Profile Send G-man a Private Message  Reply
Det är väl fortfarande lite öppet för val, jag fick bara börja i "fel ände" eftersom jag har en yta att anpassa mig till och jag är så naiv att jag tror att om jag kan få till lådans storlek och lösen den svåra nöten om hur jag ska få hyggligt på de lägre frekvenserna så kommer jag lösa den högre biten sen :)
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2013/09/18 :  06:17:34  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Hmmm, det brukar bli klart mycket lättare att tänka på alla register samtidigt så elementen kan väljas mer fritt. Om jag fattat det rätt vill du ha en trevägare med sluten 8a i botten, mellanregister och diskant ovanpå. Ditt delningsfilter, är det aktivt eller passivt?

Heter egentligen Lindblom nu och är dessutom branschoknuten...
Go to Top of Page

Leffler
Member

601 Posts

Posted - 2013/09/18 :  09:50:28  Show Profile Send Leffler a Private Message  Reply
Om du kan tänka dig att dela lägre så skulle jag rekommendera små lådor och en sub...
Jag slängde i veckan ihop en liten sub till min bil, med ett JBL GTO 408, en 8" bilbas för 500kr som ska trivas i en sluten 8,5l låda, känslighet på 92db enligt spec. Den har testkörts hemma, och spelar långt över förväntan! Kanske tillsammans med ett par bra små bredbandare som toppar (så kör jag hemma)?

Edited by - Leffler on 2013/09/18 09:52:47
Go to Top of Page

G-man
Starting Member

41 Posts

Posted - 2013/09/18 :  19:29:15  Show Profile Send G-man a Private Message  Reply
Det är passivt, delar vid 500Hz och 5000Hz

testade detta med några olika element, känns som Perless SLS är vägen att gå trots allt, här har jag satt alla till samma plågsamma förhållande, 24liter och 35Hz avstämmning.

På Gain

På SPL

Läste på drkrupps sida detta så för en intet ont vetande så ser det ju hyggligt ut.

quote:
Frekvensgången i basområdet - hur bedömer man den?

Kurvan är representativ för ljudstyrka i förhållande till frekvens. En topp i kurvan visar att ljudstyrkan är högre här, oavsett hur högt man spelar. Observera F-3 dB-punkten i kurvan vilket för högtalare ofta beskriver hur långt ner i djupbasen högtalaren kan återge toner (utan att återges för svagt i förhållande till de övriga tonerna). En hög topp i kurvan (ca 3-4 dB eller mer) kan låta påträngande och man blir lätt lyssningstrött. Det blir svårt att urskilja olika instrument, allt får en tendens att låta på samma sätt etc. En dipp (fall) i kurvan är heller inte önskvärt, då ljudet blir livlöst och tomt i basen (beroende på dippens storlek naturligtvis).


En topp i frekvensgången hörs alltid mycket tydligt. Ligger den djupt i frekvens (30 - 50 Hz) får lådan en dov och tung klang. Ligger den högre (60 - 100 Hz) får man en låda med ett "snabbt" ljud. En bastrumma känns i mellangärdet!
En resonanstopp är ett sätt att öka verkningsgraden inom ett smalt område, och kan vara användbart för disco och orkesterhögtalare. En hifi-högtalare med resonansfenomen av olika slag blir gärna väldigt tröttsam att lyssna på i längden. Allt får en tendens att låta på samma sätt. Det andra extremfallet är en mycket dämpad låda (stor låda eller lågt Q-värde). Ljudet blir neutralt men kan uppfattas som torrt och intetsägande.

Bäst brukar det låta med en liten topp i basen på runt 2 dB. Det blir liv i ljudet utan att det blir påträngande. Högtalare som är konstruerade på detta vis brukar få omdömet "bra bas" i tester. En högtalare med en liten bastopp upplevs gärna av örat som om den går djupare ner i basen än den faktiskt gör.
Go to Top of Page

Joda
fd. David_Web, Klubbmästare, Svavel

1407 Posts

Posted - 2013/09/18 :  21:43:54  Show Profile Send Joda a Private Message  Reply
B&C 8FG51 annars:
http://www.bcspeakers.com/products/lf-driver-fe/8-0/8fg51
Eller Neo versionen 8BG51

Thomann bör kunna ta hem dem till hyfsat bra pris om du frågar.

Is that him?
That's the buffet table.
Well, how can we be sure unless we question it?

The D just stands for digital. The amp turns itself on and off between notes to save power.
Yeah! I love reading, and my head isn't even close to the shape of an egg!
It's more the shape of an apple, or maybe an orange, but a BIG orange, more like a grapefruit really...

Är klubbmästare i SVAVEL.
Go to Top of Page

Wing Zero
400.000-klubben

1097 Posts

Posted - 2013/09/19 :  10:56:24  Show Profile Send Wing Zero a Private Message  Reply
En annan 8 tummare som jag tycker är intressant är RCF L8S800.
http://www.rcf.it/en_US/products/precision-transducers/low-frequency-transducers/l8s800
Hade ett par innan och dom lät väldigt bra.

Musik är livet
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.34 sekunder. Snitz Forums 2000