Author |
Topic |
|
Roger.L
Member
174 Posts |
Posted - 2013/09/22 : 19:27:43
|
Jag har skaffat en Ericsson strömrenare/stördämpningstransformator. Hoppas att någon här kan hjälpa mig att med information om denna fungerar till min förstärkare. Förstärkaren är en rörförstärkare Edison 60 Triod. Om jag har förstått rätt så fungerar inte alla strömrenare till alla apparater. Detta beroende på hur mycket ström apparaten behöver. Som ni märker kan jag inte så mycket om detta ämne....
Någon som kan hjälpa mig?
På apparaten står det: TYPE: NP? 500 E/12 IN: 220v AC 2,4A 50/60 HZ OUT: 220v AC 500 VA
[URL=http://s263.photobucket.com/user/roger-lindberg/media/stroumlmrenare_zps5b4e4260.jpg.html][/URL] |
|
Joda
fd. David_Web, Klubbmästare, Svavel
1407 Posts |
Posted - 2013/09/22 : 19:46:39
|
Läste mig till att steget skulle dra 210W så du bör klara dig med 500VA vilket är 250-500W ungefär beroende på hur reaktiv lasten är.
Men kolla först hur varm den blir, många med plasthölje har svarta kanter där de sitter fast i trafon. Hakade på en liknande fast med plasthölje till 4st trådlösa mickar och det gick inte att ta i den, kan inte tänka mig att den skulle varit överbelastad. Ett par kylflänsar kanske om den skulle bli för varm. |
Is that him? That's the buffet table. Well, how can we be sure unless we question it? The D just stands for digital. The amp turns itself on and off between notes to save power. Yeah! I love reading, and my head isn't even close to the shape of an egg! It's more the shape of an apple, or maybe an orange, but a BIG orange, more like a grapefruit really... Är klubbmästare i SVAVEL. |
|
|
Roger.L
Member
174 Posts |
Posted - 2013/09/22 : 20:01:08
|
Tack för svaret! Hela höljet på "klumpen" är gjord i metall. |
|
|
HerrD
200.000-klubben
1749 Posts |
Posted - 2013/09/22 : 21:58:06
|
Värt att tänka på med en isolationstrafo är att den har en förlusteffekt, den utvecklar alltså värme även när du inte har förstärkaren igång. Det kan kosta dig en del i elräkning om den är konstant kopplad till elnätet, kan vara läge att koppla på en strömlist med brytare. Koppla in den utan last och känn på den efter en timme sisådär så märker du om den blir varm. Jag testade med en 1KVA trafo hemma och den blev tämligen varm samt gjorde att automatsäkringarna gick när jag satte in den i väggen. Ägaren till trafon upplyste mig att han kunde se tydligt på elräkningen när han hade adderat sina isolationstrafos i systemet. |
The first principle is that you must not fool yourself and you are the easiest person to fool.
Richard P. Feynman |
|
|
Ryssen
100.000-klubben
8629 Posts |
Posted - 2013/09/22 : 22:07:37
|
Den ger ju värme till huset../vinterhalvåret.. |
Learning by burning.. You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
|
|
|
|
Topic |
|