HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Personlig HiFi
 Det skriver jag under på--några möjliga slutsatser
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

to_apeiron
Member

584 Posts

Posted - 2013/08/21 :  16:32:22  Show Profile Send to_apeiron a Private Message  Reply
I en tråd härintill länkar Scanbj till 'stora testlistan' på stora hörlursforumet. Rubr. Hörlursaficionado. Stort tack till Scanbj för att du gjort oss uppmärksamma på denna gigantiska och, enligt min mening, MYCKET seriösa genomlyssning av de bästa lurar som finns att få på marknaden vid den här tidpunkten.

Många av dessa lurar säljs nu och då på den svenska begagnat-marknaden.

I en annan tråd frågar en kille efter en bra lurförstärkare till en viss AKG lur.

Låt mig ge några synpunkter i anledning av bägge trådarna.

Uppenbarligen som vi alla kan se så har denna marknad ökat explosionsartat de senaste fem eller så åren. Nya produkter tillkommer i stort sett dagligen.

Men om du som läser är en, ska vi kalla det, genomsnittlig audiofil, så finns åtskilliga viktiga slutsatser att dra. Gissningsvis söker de flesta genomsnittsaudiofiler bra hörlursutrustning för de tillfällen då lyssning i högtalare är olämpligt med hänsyn till andra. (Naturligtvis är det av samma skäl som intresset för dessa saker är så stort hos unga amerikaner. De flesta skribenter på Head-fi har just de attityder som följer med att leva tätt inpå andra vid ett eller annnat college.)

Enligt min mening är då skillnaderna mellan olika dedikerade hörlursförstärkare närmast av underordnad betydelse. De flesta av välkända fabrikat är alla TILLRÄCKLIGT bra. Skillnaden mellan särskild hörlursförstärkare och lyssning utan är däremot dramatisk!

Själv har jag meier-audio Corda, en standard och en SE för stationärt bruk. Men jag har också ett rör-alternativ, ASL:s tvådelade top of the line. Liksom Musical Fidelity V3 med extern nätdel, och två kineser utvecklade vid Tsingtao, en rör och en solid state. Och två små mikro- stora kineser av det där välkända fabrikatet. Och två tre aggregat för elektrostater.

Det vore dumt att förneka att de uppvisar skillnader av olika sorter. Men vad jag försöker säga att de duger bra, allihopa, och skillnaderna är försumbara dels i jämförelse med att inte ha någon sådan amp alls, dels i jämförelse med de relativt stora skillnader som föreligger hos olika hörlurar.

Det finns dåliga hörlursförstärkare, men det är inte vanligt. Det är direkt ovanligt att stereoförstärkare har ett hörlursuttag inbyggt som ger tillräckligt bra resultat.

Det finns däremot gott om dåliga hörlurar! Det är vanligt med riktigt usla hörlurar! Många, för att inte säga de flesta, nyare lurar av streetwear typ ger absolut inte audiofil musikåtergivning.

Jag har aldrig på allvar provat in-ear ordentligt, men jag inser och medger att enstaka sådana ibland kan erbjuda användaren fördelar. Mer borde jag inte säga om den saken. De är inte för mig.

Här i diskussionen vill jag helt undanta den särskilda situation som frestar med aktiv eller passiv brusreducering. Det är en annan slags aktivitet, jag har lyssnat på massor av alternativ utan att ens någon sådan lur skulle falla mig in att använda hemma!

Åter då till aficionadons lista: jag är förbluffad av trovärdigheten, akribin, systematiken, den till synes fullkomliga integriteten i hans lyssnarkatalog. Det är förstås alltid roligt att läsa saker man till fullo instämmer i, men i det här fallet sammanfaller hans kommentarer närmast i detalj med vad jag själv upplevt under lång tids lyssning med åtminstone ett tiotal av de lurar och kablar han berättar om.

Mina största investeringar i lurar var genomgående i begagnad utrustning i olika flaggskeppsvarianter för kanske fem år sedan eller längre. Senn 800, Beyer T1, Hifiman, Ultrasones sortiment--dessa har jag helt enkelt inte provat.

Jag säger inte att jag inte vore frestad om någon vill sälja en lätt beggad Audeze endera dagen, men det känns inte prioriterat. Och det är inte vad jag vill ha sagt ha sagt här.

Vad jag vill säga är att det däremot är anbefalld läsning att ta del av hans iakttagelser för den som står i begrepp att köpa lurar, nya eller begagnade. Jag tycker hans iakttagelser är genomgående rättvisa och omutliga. De lurar han säger är kass, ja, de är verkligen kass, av just de skäl han tydligt nämner! Och de lurar han ger högst betyg har ALLA det gemensamt, att de verkligen är ypperliga hörlurar!

Och i jämförelse är dessa två kriterier viktigare än allt annat: köp gärna vilken som helst av de lurar han säger är riktigt bra, undvik för allt i världen de han säger är usla! Lägg därtill vilken som helst hyfsad hörlursförstärkare på marknaden, och sannolikt sitter du nöjd vad hörlurar gäller försåvitt du inte själv vill viga din tid åt att bli aficionado!

Zory
Polen

to_apeiron
Member

584 Posts

Posted - 2013/08/21 :  16:51:22  Show Profile Send to_apeiron a Private Message  Reply
Det förtjänar sägas i sammanhanget, hur viktig aficionadons lyssnarkatalog är i en svensk kontext. Jag brukar lusläsa vad HiFi och Musik skriver i sina återkommande lurtester, och enligt min mening saknar dessa mestadels all relevans! En av de två journalister som brukar skriva dessa har uppenbarligen god urskillningsförmåga, men hans iakttagelser är av rent språkliga skäl oanvändbara, eftersom han inte använder relevant vokabulär för att ge ord åt sina iakttagelser.

Dessutom brukar deras rekommendationer i ankdammen nogsamt undvika att förarga någon, samtidigt som deras preferenser alltid innehåller reservationer av typen å ena sidan och å andra sidan.

Jag tycker det är präktigt usel journalistik i en blaska som utger sig för att vara en fack-tidskrift. Det är den helt enkelt inte.

Zory
Polen
Go to Top of Page

to_apeiron
Member

584 Posts

Posted - 2013/08/21 :  17:00:51  Show Profile Send to_apeiron a Private Message  Reply
Skulle du nu råka sitta med Svarte Petter och till ditt förfogande ha endast någon av de rättvist utskåpade lurarna, vad göra?

Då kan du ju alltid annonsera ut den på samma amerikanska sajt!

Det kanske känns etiskt att föredra, framför att försöka slå i någon av oss få svenska entusiaster att du sitter på en riktig juvel!

Zory
Polen
Go to Top of Page

to_apeiron
Member

584 Posts

Posted - 2013/08/21 :  17:30:22  Show Profile Send to_apeiron a Private Message  Reply
Finns det då inga andra hörlurar värda att äga än de som återfinns på aficiononados rankinglistor?

Antagligen inte, om syftet är maximal återgivning i hemmet för finlyssning. En aspekt på detta är, att samtliga testade topplurar kan ge mersmak i form av ökat intressse för att lyssna i lurar rent allmänt, inte bara i stället för högtalare. Samtidigt kan förmodligen de flesta audiofiler alldeles på egen hand identifiera stolpskotten som oacceptabla lyssnaralternativ.

Naturligtvis finns det däremot massor av andra lurar som kan vara värda att äga av helt andra skäl. Enklare Beyer-Dynamic ger allmänt bra resultat vad man än sticker in dem i, även direkt på en stereoförstärkare. Billiga Koss ger massor av valuta för pengarna, portapro och UR 40 är mycket bra på språng och kan till nöds användas hemma, men det är en annan sak. Har man ingen lurförstärkare och inte tänkbar skaffa det heller, finns knappast någon anledning alls att skaffa premium-lurar. Att t ex Senn 600 är jättebra, det hör man ju helt enkelt inte då!

Jag har ett stort antal vintage-lurar i samlingen. De är kul och ibland vackra. Men ingen kommer ens i närheten av den här skocken av premium-lurar. Nyare är allmänt sett bättre, i det närmaste utan undantag.

Zory
Polen
Go to Top of Page

to_apeiron
Member

584 Posts

Posted - 2013/08/21 :  17:39:14  Show Profile Send to_apeiron a Private Message  Reply
Ojdå, det där var bara nästan sant. Undantaget är elektrostater! Det finns riktigt bra riktigt gamla sådana, t ex Koss och Stax, som fullt ut kan mäta sig med dagens varianter.

Zory
Polen
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2013/08/21 :  18:16:16  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
Det finns dom han testat och som jag har ägt själv där jag håller med det han skriver om dom. Han och jag upplever någonting ganska lika varandra kring de produkterna.

Jag tycker det mycket bra hörlurar men det är ganska många som inte levererar bas. Delvis pga att bas upplevs väldigt annorlunda än med högtalare men mer beroende på att de faktiskt inte tillräcklig nivå där.

Har provat en hel del olika men fastnat fr n[got ganska billigt.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

to_apeiron
Member

584 Posts

Posted - 2013/08/21 :  22:04:57  Show Profile Send to_apeiron a Private Message  Reply
Bas är svårt, tycker jag. (Kanske därför att mitt HiFi- intresse är format innan apparater var lika bra som nu på att återge djupbas.) I alla lägen föredrar jag slank och bra, framför slappt och mycket.

Men hörlursmarknaden, som handlar om miljontals dollar, har drag av vilda västern och verkar sakna saklig konsumentupplysning i stor utsträckning. Precis som kanaler som sänder dåliga TV-program, ger man folk vad folk "vill ha", utan att egentligen bry sig om, om det är bra eller dåliga produkter man säljer. Det är en kortsiktig girighet.

Nya bilar är mycket säkrare och bränslesnåla än gamla, men de gamla Volvo som ännu rullar rostar endast långsamt. Kylskåpen är energisnåla, Tv:n har ypperlig bild även när programmen är usla. T o m hemmabio-produkter har numera genomgående hög kvalitet.

Jag har aldrig hört en riktigt usel Sennheiser eller Beyer-Dynamic. Akg däremot säljer somligt som inte borde säljas. Rapparen med akademisk titel, amerikanska örongodisfabriken, svenska lurar med platsnamn från Stockholms innerstad och den här konstiga klädfirman som odlar ett offentligt frimureri med hjälp av tröjor med tryck: ett eländigt smäck är naturligtvis vad det är!

Varför säger inte pryltidningarna till om detta? Varför skriva dunkel poesi om flaggskeppsprodukter men inte göra klart vad som är rent skräp? Var finns trovärdigheten här? En TV eller dator eller hemma-biopryl som vore lika förfelad skulle aldrig få betyget sex på en tiogradig skala. Och kriterierna är naturligtvis inte ett dugg mindre objektiva än när det gäller dataskärmar. Skärmar finns i olika varianter, men om bilden är riktigt kass brukar det framgå av texten i blaskan.

Zory
Polen
Go to Top of Page

to_apeiron
Member

584 Posts

Posted - 2013/08/21 :  22:19:05  Show Profile Send to_apeiron a Private Message  Reply
Endast djupt cyniska eller helt oengagerade föräldrar, om de själva tycker om bra ljud, kan låta barnen fnula omkring med sådant skräp! Konserverad gröt är en bättre produkt.

Flådigt designad plast låter ibland hur bra som helst, men när det låter illa bör vi säga ifrån. Jag blir glad när jag ser ungdomar på olika håll i Östeuropa eller Sverige med Koss Porta-Pro på huvudet, det tyder på att ibland florerar också en viss know-how på marknaden, ibland traderar den ena generationen till den andra.

Zory
Polen
Go to Top of Page

to_apeiron
Member

584 Posts

Posted - 2013/08/21 :  22:27:08  Show Profile Send to_apeiron a Private Message  Reply
I på resande- fot tråden skriver Beat om sina erfarenheter så att det är lätt att instämma. Det är alltså INTE i första hand en prisfråga, utan en teknisk fråga!

Zory
Polen
Go to Top of Page

to_apeiron
Member

584 Posts

Posted - 2013/08/21 :  23:02:23  Show Profile Send to_apeiron a Private Message  Reply
Vissa förenklade tumregler blir uppenbara genom aficionados iakttagelser: Hörlurar som många säger är bekväma är ofta mycket bekvämare än genomsnittet. Om det ligger getskinn eller velour mot huvudet spelar mycket mindre roll, om man inte som han sitter och mixar i många timmar i sträck.. Om man har en nyförlöst fru hemma ska man alltså INTE köpa Grado eller Alessandro över huvud taget.

Flertalet av de testade förutsätter dedikerad förstärkning för att alls komma till sin rätt, står det så är inköp meningslöst härförutan. Endast några få fungerar direkt i en iPod men står det så så är det så klart största tänkbara fördel.

Endast få av de testade erbjuder nämnvärt skydd mot yttre buller; här skulle jag våga påstå, att om de ändå gör det, så låter de självklart ännu bättre i sig själva än NÅGON enda aktivt brusreducerande lur på marknaden. Sådana tingestar är musikaliskt underlägsna genom själva sin KONSTRUKTION, men ibland är de oumbärliga eftersom alternativet annars är ingen musik alls: flygplan, flygplatser, tunnelbanan och några till. Just för detta användningsområde har in-ear pluppar klara poänger, men själv stänger jag hellre av musiken än stoppar dem i öronen.


Zory
Polen
Go to Top of Page

to_apeiron
Member

584 Posts

Posted - 2013/08/21 :  23:28:00  Show Profile Send to_apeiron a Private Message  Reply
För egen del tycker jag det finns en sorts tydliga gränsvärden på välljudsskalan då lyssning helt enkelt inte längre är särskilt intressant i praktiken. Två exempel: just nu lyssnar jag på polska P2 i en gammal Sony ljudlimpa för kassetter. Återgivningen på lägre volym i bakgrunden är angenäm och tillräckligt bra för att jag omedelbart ska haja till när det spelas något oförutsett bra eller något jag inte hört förut.

För ett litet tag sedan däremot, lyssnade jag på svenska musikradion P2 via ett datornätverk som min iPad kunde ansluta till. (På ett hyresrum i Georgien där jag av olika skäl befann mig helt utan lurar eller annat portabelt ljud.) Högtalarna inbyggda i iPad utgör för mig ett rent mysterium: hur KAN det låta så bra i något så litet, när tv-apparater och bärbara datorer i allmänhet låter så förskräckligt illa?

Men det räcker inte: internet- radio i en iPad kan fånga mitt intresse i högst en kvart, det är alltför onjutbart!

Ytterligare: sonen hade skaffat en beggad bil med inbyggt ljud. Plasthögtalarna i framdörrarna var av taskig sort och illa monterade. Hela rasket fullt av okontrollerade vibrationer. Det står jag inte ut med ens om det är pratradio, då måste jag kort och gott stänga av!

Zory
Polen
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.25 sekunder. Snitz Forums 2000