HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Multimeter
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Tobba
Member

116 Posts

Posted - 2013/08/15 :  16:45:00  Show Profile Send Tobba a Private Message  Reply
Hej!

Kan någon ge mej tips vart jag kan köpa en billig multimeter,(postorder) jag funderar nämligen på att köpa en rörförstärkare och den har manuell biasinställning, jag ska alltså använda den till att ställa in bias. Kan också tillägga att jag är helt okunnig på detta område.

Med vänlig hälsning,

Tobbe

lennartj
Member

1273 Posts

Posted - 2013/08/15 :  21:06:49  Show Profile Send lennartj a Private Message  Reply
För endast bias-mätning skulle du kunna klara dig med Kjells allra minsta multimeter http://www.kjell.com/sortiment/el/verktyg/matinstrument/multimetrar/uni-t-ut20b-p48106
Den har har minst två nackdelar
tål bara 300 V. Även om spänningen du mäter vid normal bias bara ligger på några Volt finns det spänningar över 400 V i de allra flesta rörslutsteg, vilket är livsfarligt.
Då är det olämpligt med fasta mätsladdar med enkla mätsptsar i ändarna.
Har man en i var hand och slinter är sannolikt Murphy där och ser till att att du skiftar grepp av pur förvåning så att du kommer åt något oisolerat och får en rejäl stöt.
Det finns en god regel för noviser som måste syssla med högspänning:
"Ha alltid ena handen i byxfickan"
då behöver du byta åtminstone den ena testsladden mot en med med krokodilklämma i änden så att du kan sätta fast den i ena mätpunkten. Jag rekomenderar hellre http://www.kjell.com/sortiment/el/verktyg/matinstrument/multimetrar/uni-t-ut58a-p48153 och http://www.kjell.com/sortiment/el/verktyg/matinstrument/matsladdar-prober/matsladdar/matsladdar-p67348.

Då är vi uppe i 498 kr + frakt, men jag tycker man ska vara rädd om sig.

/lennartj
"Friskt kopplat, hälften brunnet"
Go to Top of Page

Tobba
Member

116 Posts

Posted - 2013/08/15 :  21:38:51  Show Profile Send Tobba a Private Message  Reply
Tack för information och goda råd Lennart. Jag köper nog en dyrare multimeter. Om jag köper rörförstärkare så återkommer jag om vilken det blev. (troligtvis en integrerad Audio Space, en billigare modell)

Med vänlig hälsning,

Tobbe
Go to Top of Page

lennartj
Member

1273 Posts

Posted - 2013/08/15 :  23:26:06  Show Profile Send lennartj a Private Message  Reply
Det är kul med rör, för tillfället har jag samlat på mig tre par monoslutsteg, två rörförförstärkare samt några udda förstärksre till.
I höst är det nog dags att ägna sig åt jämförelser och försöka välja bort några.

/lennartj
"Friskt kopplat, hälften brunnet"
Go to Top of Page

Junepe
100.000-klubben

614 Posts

Posted - 2013/11/02 :  11:54:22  Show Profile  Visit Junepe's Homepage Send Junepe a Private Message  Reply
Lite nyfiken hur det gick med allt Tobba
Sitter i precis samma funderings båt som du gjorde.
Multimeterinköp --> bias på mina Audio Space Flak88or.

Audio Space Biasinställning

Fast jag kommer nog skaffa denna Multimeter UNI-T UT132E från Classe O.

((( Junepe )))

¿?¿ JUNEPE ¿?¿

Edited by - Junepe on 2013/11/02 11:57:21
Go to Top of Page

Lech
Member

1353 Posts

Posted - 2013/11/02 :  13:19:38  Show Profile Send Lech a Private Message  Reply
LennartJ och Tobba.

Ska du inte göra mer så köp billigaste möjliga multimeter.

Missar du hålen/anslutnings punkterna som anvisas av Audio Space så ska du inte försöka ställ BIAS på någonting.

MVH
Lech

Analog,purist,fanatiker
Allt var inte bättre förr,men det mesta.
Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2013/11/02 :  14:12:54  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message  Reply
Köp ingen multimeter alls! Skaffa dig en rörförstärkare med autobias så slipper du detta strul

Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet
erikasson@telia.com

Go to Top of Page

Tobba
Member

116 Posts

Posted - 2013/11/02 :  14:49:50  Show Profile Send Tobba a Private Message  Reply
Hej,

Har inte köpt någon rörförstärkare än, om jag köper en blir det nog en med autobias. Jag har väldigt dålig syn, så det blir nog det bästa för mej. Erik du kanske kan ge mig några tips på rörförstärkare som är enkla att handha? Jag skulle helst vilja ha tag på en som har inbyggt riia och hörlursförstärkare. (den bör vara billig också, omöjlig kombination?)

Med vänlig hälsning,

Tobbe i Sundsvall
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8752 Posts

Posted - 2013/11/02 :  15:07:03  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
quote:
Köp ingen multimeter alls! Skaffa dig en rörförstärkare med autobias så slipper du detta strul

Erik,vet du inte att rörförstörkare "vanlig" bias låter bättre?

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2013/11/02 :  15:46:28  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message  Reply
Ena handen på ryggen och det ska nog vara vänster hand också, på ryggen, högern i burken. Har jobbat med spänningar upp till 50 kV och då var det så, eller så var det så för att vi alla var högerhänta. :) Men hjärtat sitter på vänster sida så jag inbillar mig att det fanns något i det. Det är därför det är så farligt med en stöt mellan händerna, strömmen flyter via hjärtat.

Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back
Go to Top of Page

Lech
Member

1353 Posts

Posted - 2013/11/02 :  16:58:04  Show Profile Send Lech a Private Message  Reply
Erik och Tobba

Lägger man ihop alla önskemål, har vi sedan länge lämnat triodernas värld och befinner oss i Kinaland med pentoder i bagaget.I bästa fall.

MVH
Lech

Analog,purist,fanatiker

Edited by - Lech on 2013/11/02 17:00:08
Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2013/11/03 :  07:57:23  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message  Reply
Ryssen: Vad menar du med "vanlig" bias. Menar du fast bias håller jag definitivt inte med dig. Det är snarare tvärt om. Med autobias kan man generellt säga att förstärkaren arbetar i Klass AB1. Med sk fast bias tenderar förstärkaren att arbeta på gallerströmsområdet med en massa dist som följd, (Klass-AB 2) Denna dist bör elimineras helt eller delvis med motkoppling. Kan det vara välljudande? I Klass-AB1 arbetar dessutom förstärkaren längre upp i Klass-A.

erikasson@telia.com

Go to Top of Page

Lech
Member

1353 Posts

Posted - 2013/11/03 :  08:30:44  Show Profile Send Lech a Private Message  Reply
Du frågar om det är en omöjlig kombination och jag är beredd på att svara Ja på den frågan. Det finns kombinerade ja, men inte billiga ens som DIY.

----------------------------------------------------------------------
citat
Jag skulle helst vilja ha tag på en som har inbyggt riia och hörlursförstärkare. (den bör vara billig också, omöjlig kombination?)
----------------------------------------------------------------------

Nu var frågan ställd till Erik som nog är bäst på att svara också.

MVH
Lech

Analog,purist,fanatiker

Edited by - Lech on 2013/11/03 08:35:47
Go to Top of Page

Junepe
100.000-klubben

614 Posts

Posted - 2013/11/03 :  09:54:29  Show Profile  Visit Junepe's Homepage Send Junepe a Private Message  Reply
quote:
Missar du hålen/anslutnings punkterna som anvisas av Audio Space så ska du inte försöka ställ BIAS på någonting.

Hehe så sant Lech.
Mycket svårt att med just dessa Audio Space att missa anslutningspunkterna.
Men värre självmål har skådats

Så ena handen i en bunke vatten och andra i apparaten!
Kanske får man en tidsmaskin.

((( Junepe )))

¿?¿ JUNEPE ¿?¿
Go to Top of Page

Ingvar.Ahlberg
300.000-klubben, Semester på egen begäran

1969 Posts

Posted - 2013/11/03 :  10:38:47  Show Profile Send Ingvar.Ahlberg a Private Message  Reply
Ett par av Eriks fantastiska Edison one och edison12 borde inte vara svårt att få tag på, där finns, tycker jag, allt det Du önskar dig.

Ok riaa i försteget och ett slutsteg som är obegripligt bra i förhållande till pris, oavsett priset förresten. Konstigt att någon vill sälja sina men de finns ganska ofta för småpengar.

Lagom taskig finish också.

Ingvar

Ansvarig för och Designer bakom H.A.D Halland Audio Design.
Driver också The Vacuumed Cat co.
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8752 Posts

Posted - 2013/11/03 :  10:54:18  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
quote:
Med sk fast bias tenderar förstärkaren att arbeta på gallerströmsområdet med en massa dist som följd, (Klass-AB 2) Denna dist bör elimineras helt eller delvis med motkoppling. Kan det vara välljudande?

Du menar alltså när man "håller" bias med en negativ spänning,om så visste jag inte att klassen blir AB 2..bör ju vara mindre väljudande..kanske.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2013/11/03 :  11:01:54  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message  Reply
Så länge sinalspänningens topp-topp värde håller sig under gallerförspänningsvärdet är allt gott och väl, men transientrik musik kan vara besvärlig. Speciellt då höga kvinnoröster. Vid Klass-AB2 drift är det även risk att drivsteget blir nedlastat.

Ingvar: Jag instämmer i att finishen på Edison One+12 inte var den bästa. Snarare ändamålsmässig kanske. Det hela var en budgetlösning och chassiet var mycket billigt att tillverka.

erikasson@telia.com

Edited by - Erik Andersson on 2013/11/03 11:02:18
Go to Top of Page

Lech
Member

1353 Posts

Posted - 2013/11/03 :  11:23:00  Show Profile Send Lech a Private Message  Reply
Ingvar.

Försteg Edison One jag haft var passivt och saknar hörlursutgång bla.
Låter bra tycker jag för det den var avsedd för.

Sen är det nog inte separat försteg och slutsteg modell 80-talet. som efterlyses utan frågan var multimeter för BIAS.

Sen kom vi OT. Jag började nog inte.....

Lura nu inte in pojken i träsket....

MVH
Lech

Analog,purist,fanatiker

Edited by - Lech on 2013/11/03 11:23:40
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2013/11/03 :  12:16:45  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
En vanlig enkel multimeter för någon eller några hundralappar kan du väl hitta lite varstans.
Jag har en gammal "Sinometer" som faktiskt mäter upp till 1000VDC och 750VAC.
Handlade en billig sak på AliExpress för någon hundring. Den mäter dock bara till 600vDC och AC.
Det är inte fel att kunna mäta lagom högt om man ska kolla anodspänningar.

En annan variant, om man bygger själv är att sätta in ett par analoga eller digitala instrument i lådan med omkopplare. Det ser ju dessutom "proffsigt" ut.
Go to Top of Page

Lech
Member

1353 Posts

Posted - 2013/11/03 :  13:05:44  Show Profile Send Lech a Private Message  Reply
Nej nej. Nu är vi redigt OT . Pojken skulle ju mäta BIAS ( Inget annat ) på en Audio Space enligt instruktionen från dem.

Dom spänningar som snöade in tror jag inte finns ens i Drömmen från Erik där det är autobias.

Jag fortsätter multimeter diskussionen så får Erik rätta.

Har kommer bilder på olika BIAS inställningar som kan vara aktuella i exemplen i tråden

Ett Drömmen med Autobias:

[URL=http://s227.photobucket.com/user/lechfoto/media/drmmen3-1.jpg.html][/URL]

En annan med fast ( byt rör ?? ) vid "låter dåligt" Leveraras med uppmätta rör och garanterat finns i lager.

En tredje men som är mitt i mellan.Utrustad med en pot. och lysdiod för BIAS justering. Räcker att inte vara "ljusblind".

Jag har någon multimeterar som är OK Gratis till Tobba för BIAS justering.

Edison One och en 6B4G som är byggd av Erik . Nostalgi 80 tal.

Bias okänd men för mig, men det vet Erik.

[URL=http://s227.photobucket.com/user/lechfoto/media/anderson7503.jpg.html][/URL]

Billigare multimeter än gratis är svår att hitta.

MVH
Lech

Analog,purist,fanatiker

Edited by - Lech on 2013/11/03 13:08:08
Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2013/11/03 :  13:15:37  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message  Reply
Nästan samtliga "mina" förstärkare hade autobias, enda undantaget var PE 265. Vilket må ses som ett olycksfall i arbetet.

erikasson@telia.com

Go to Top of Page

Ingvar.Ahlberg

1969 Posts

Posted - 2013/11/03 :  21:42:37  Show Profile Send Ingvar.Ahlberg a Private Message  Reply
Det var ju det jag menade Erik, finishen på one+12 visade tydligt att man betalade för det som fans inuti lådorna, 12:an tycker jag fortfarande är det mest prisvärda som någonsin funnits i vår bransch, one var ett riaa steg med "passiv" linjedel, dvs inga aktiva komponenter mellan ingång och utgång, precis som i mitt Presicion Fidelity försteg, helt ok då det nu var ett riaa som efterfrågades av trådskaparen.

Däremot så är jag helt hejdlöst ot när det gäller ursprungsfrågan, där vill jag också meddela starkt avvikande åsikt från merparten av svaren. Skall Du köpa en multimeter så köp en riktig, köp en Fluke, enklast tänkbara, men köp inga leksaker, oavsett vad Du skall mäta så är det bra att veta att det som står på displayen är riktigt, det har Du ingen aning om med en "Kjell" pryl eller någon annan skräpmätare, jag har, förutom högtalarbyggandet, även nävarna i krånglande maskiner varje dag, trefasmaskiner med 64A ledningar in, jag skulle inte mäta däe med en multimeter från en leksaksaffär.

Ingvar

Go to Top of Page

Ingvar.Ahlberg

1969 Posts

Posted - 2013/11/03 :  22:16:31  Show Profile Send Ingvar.Ahlberg a Private Message  Reply
[quote][Lura nu inte in pojken i träsket..../quote]

Varför inte?

Ingvar

Go to Top of Page

Lord
Member

1020 Posts

Posted - 2013/11/03 :  22:30:09  Show Profile Send Lord a Private Message  Reply
quote:
jag skulle inte mäta däe med en multimeter från en leksaksaffär

kan inte annat än att hälla med .

En bit tråd blir inte mer antenn bara för att du kan ansluta den till radion
Min anläggning
Go to Top of Page

Lech
Member

1353 Posts

Posted - 2013/11/03 :  22:53:28  Show Profile Send Lech a Private Message  Reply
Det en Fluke modell 70 series 2 som är gratis.( overkill för bias. )

Ingen vill ha Hifi längre mer än några få utvalda, resten döa eller inte aktiva mer i HiFi.. )

Ny tråd om multimeter ?? innan hifi begreppet helt dött ut ???

Allt med 50-60 år i nacken ( = mitt tyckande )

Gäller såklart " hemma hifi "

MVH
Lech
Rättat och sorti edit

Analog,purist,fanatiker

Edited by - Lech on 2013/11/04 03:55:57
Go to Top of Page

Ingvar.Ahlberg

1969 Posts

Posted - 2013/11/03 :  23:39:36  Show Profile Send Ingvar.Ahlberg a Private Message  Reply
Nu är vi väldigt långt OT men jag undrar bara, var jag inblandad i ovannämnda högtalarprojekt?

Min namne antar jag är IÖ, han får väl sägas vara ganska framgångsrik med både Ino och Guru sortimenten. Erik spelar i en annan division, han förändrade hela "hifi" världen när han genom Audio Inovations, Edison och Anderson apparaterna återfödde rörtekniken, väldigt få av dagens aktörer i rörvärlden hade existerat idag utan Erik.

Själv säljer jag några hundratal högtalare om året, de flesta för professionellt bruk, fortfarande sk hifi, även om de inte sitter i bostäder, byggsatser för hemmabruk går en hel del, t.ex till Hong-Kong, USA, Canada, Norge förutom hemmamarknaden. Vännerna i NoFrills Audio säljer säkert en hel del också så intresset finns nog fortfarande, här och där.

Jag tror att Du inte bor så långt ifrån min hemort så Du kanske skulle slinka in på the Square, äta en bit, ta ett glas, min nota, och höra hur kul det är med riktigt bra ljud i restaurangmiljö, eller kom en onsdag och va med på min och Tords quiz!

Ingvar

Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.59 sekunder. Snitz Forums 2000