HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Sub som inte står stilla..
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

iMac
Member

477 Posts

Posted - 2013/06/28 :  14:12:44  Show Profile Send iMac a Private Message  Reply
Har en Velodyne sub som låter illa när jag spelar högre, trodde först att det var något med elementet men när jag tryckte på den försvann missljudet, kom fram till att det är fötterna som låter (knarrar) mot plastmattan!!

Vad är bäst att ställa en subba på så att den dels står stilla o att den inte kopplar mot golvet (betong)?

"David mot Goliat" HK DPR 2005 vs AVR7000

Ryssen
100.000-klubben

8623 Posts

Posted - 2013/06/28 :  15:22:21  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
http://www.svalander.se/shoppen/ljudfoerbattring/vibrationsdampning?l=info&pid=7012

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2013/06/28 :  16:25:20  Show Profile Send gcs a Private Message  Reply
Ställ subwoofern på en stenskiva.
Go to Top of Page

iMac
Member

477 Posts

Posted - 2013/06/28 :  17:45:09  Show Profile Send iMac a Private Message  Reply
Frågan är vad som är bäst, subben står ju på ett betonggolv, så gör en stenskiva någon nytta eller är det bättre med "akustikfoam" eller liknande som dämpar kopplingen mot golvet?!

Passerati: Vad är för akustikfoam som du har använt?

Go to Top of Page

Klas
Member

188 Posts

Posted - 2013/06/28 :  19:50:09  Show Profile  Visit Klas's Homepage Send Klas a Private Message  Reply
Om du vill prova med varianten "novibra" så har jag ett par sådana 10x10 plattor du kan få.
Skicka PM om så är fallet!

Mvh Klas

www.noiseoferror.se
www.youtube.com/noiseoferror
Go to Top of Page

iMac
Member

477 Posts

Posted - 2013/07/01 :  10:04:13  Show Profile Send iMac a Private Message  Reply
Har skumfötter till mina stativare o såg att det finns till subbar så blir nog att prova med dessa.

En sak som jag funderade på, det finns ju vissa golvhögtalare som man kan fylla med sand, men det finns väl inga subbar med den möjligheten?! Är det så att en sub inte vinner något på att vara tung o inte studsar/svänger med?

Go to Top of Page

iMac
Member

477 Posts

Posted - 2013/07/03 :  10:20:29  Show Profile Send iMac a Private Message  Reply
Nu är det inte kopplingen mot golvet som jag tänkte på utan att lådan som basen sitter i svänger med pga låg vikt, lägger jag en CD skiva på basen så åker den fram o bakåt.. Eller är det så att resonansfrekvensen för lådan + fötterna är såpass låg att den inte påverkar ljudet?

Go to Top of Page

iMac
Member

477 Posts

Posted - 2013/07/03 :  15:07:08  Show Profile Send iMac a Private Message  Reply
Jo, huvudproblemet var knarret men det ska lösas med skumfötter. Sedan blev det ett litet sidospår/tanke om att förbättra(?) basen genom att tex öka vikten på lådan så den står stilla.

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.17 sekunder. Snitz Forums 2000