HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Pix - Projekt Pukor & Trumpeter. Dagboken
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 76

pix
200.000-klubben

4175 Posts

Posted - 2015/06/20 :  08:07:32  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Tack Åke
Jag hoppas det
Trots lådans stora mått så upptas halva lådans volym av den främre kammaren (slitsen) varför enbart halva lådan befinner sig bakom basporten.
Jag tror att elementet gärna skulle haft lite större volym att jobba i då dess VAS är något lågt.
Men som sagt, jag måste prova för att veta

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4175 Posts

Posted - 2015/06/20 :  21:34:04  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Lite nytt

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4175 Posts

Posted - 2015/06/20 :  21:47:01  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Byggtråd:
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=87360

Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2015/06/20 :  21:50:25  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message  Reply
Mycket bra!

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

Stormen
Member

1542 Posts

Posted - 2015/06/22 :  08:15:04  Show Profile Send Stormen a Private Message  Reply
Vad snygga dom blivit. Det är en tjusig välvd form som du skapat. smakfullt o proportionerligt. Det var ett snyggt tyg också och så dold montering/infästning av toppen.

Det är många projekt nu som kommer i dagsljuset. Kul :-)
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4175 Posts

Posted - 2015/06/22 :  08:36:33  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Tack!
Jag sydde ihop tyget till en strumpa som träddes över panelerna
Tyvärr hade jag bara tyg till 2st. men har en 3é panel i garaget i väntan på att jag finner något liknande.

Go to Top of Page

matta
Member

627 Posts

Posted - 2015/06/23 :  09:40:00  Show Profile Send matta a Private Message  Reply
Snyggt! Hur skulle det där tyget se ut i högtalarna?

Marantz -> Leben RS-100 + Leben CS660P <- EAR834P <- ZYX R-1000 Airy3 <- Continuo+Cantus =>Tannoy Kensington se (ihopsnörat med auditorium 23)
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4175 Posts

Posted - 2015/06/23 :  16:26:16  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Det var min första tanke, men då detta tyg var stumt så hade det blivit lite trickigt att få till det utan veck på högtalarna.
Tyget monteras på vingarnas baksida som sedan spänns isär och monteras framifrån.
Tyvärr har jag ej fått tag på mer tyg än detta, så det fick initialt bli svart tyg.

Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4175 Posts

Posted - 2015/07/20 :  13:53:07  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Lite verktyg som byggts under resans gång:
Limknektar:

Byggda av benen från ungarnas avlagda studsmatta och grannens gamla slängda köksskiva i rödbok..

Gammeldags ritsmått i ek

Insatsgängor och list i mässing

Lagrat rullhjul i stället för rits

Go to Top of Page

bearwik
200.000-klubben

4289 Posts

Posted - 2015/07/20 :  18:07:20  Show Profile Send bearwik a Private Message  Reply
Jag är imponerad och avundsjuk, allt du gör blir så sjukt snyggt!

Jävligt nöjd Tannoyägare!
Mer membranyta åt folket!
Min rigg: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=70066

Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2015/07/20 :  18:15:59  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
Håller med

Micke

When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4175 Posts

Posted - 2015/07/20 :  22:03:21  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Tack
Men jag jobbar långsamt..
Första setupen:

Go to Top of Page

matta
Member

627 Posts

Posted - 2015/07/21 :  21:26:44  Show Profile Send matta a Private Message  Reply
Kan bara säga att det låter riktigt bra så här långt! Det är spännande att följa detta och ser fram emot att lyssna mer snart!

Blir onekligen sugen på (större) horn hemma i vardagsrummet!!

Marantz -> Leben RS-100 + Leben CS660P <- EAR834P <- ZYX R-1000 Airy3 <- Continuo+Cantus =>Tannoy Kensington se (ihopsnörat med auditorium 23)
Go to Top of Page

leffee
Member of Nerikes Audiofiler

465 Posts

Posted - 2015/07/21 :  21:33:31  Show Profile Send leffee a Private Message  Reply
Snyggt som vanligt Vi kanske ska va hos dej på måndag? Vart lite nyfiken
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4175 Posts

Posted - 2015/07/22 :  09:36:58  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Tack Leffe, men vi kör hos dig som tänkt
Vi kan ta en lyssning hemma hos mig vid ett annat tillfälle

Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4175 Posts

Posted - 2015/07/22 :  09:46:12  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Jag har nu provat med att låta basen spela ofiltrerat, och låta den naturligt falla av med massan. Hornen har jag valt att dela vid 600Hz med en enkel kondensator (6dB/Okt).
Det hela låter redan såpass bra, så att plocka in den tänkta DSP-lösningen känns inte längre aktuellt.
Jag funderar dock på om man inte kunde bibehålla en enkel passiv filtrering, men att lägga denna mellan försteg och slutsteg.
Då denna position är högimpediv så skulle betydligt mindre kapacitans krävas, samt att man får "raka rör" mellan utgångssteg och högtalar-elementen.
Utgångskondingar på försteget måste jag ju ha ändå, så på detta sätt så trollas ju lite komponenter bort från signalvägen

Jag tänker mig då att ersätta slutstegens galler-läcka med en potentiometer (varistor), vilket skulle kunna möjliggöra en justerbar brytfrekvens.

Ovanst. värden skulle ge fullregister till basen (naturligt falla av) och 500Hz högpass till hornen.

I detta skede skulle jag ersätta Pioneer-förstärkaren med en Dynaco SCA-35 (tonkontroller mm bortkopplade) samt plocka in mitt DHT försteg baserat på RE74 trioder med batteriglöd.

Vill gärna ha lite synpunkter

[Edit] "RE74" är alltså mitt Denchi försteg:
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=77888

Edited by - pix on 2015/07/22 11:00:21
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7956 Posts

Posted - 2015/07/22 :  18:06:21  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Inga direkta synpunkter mer än at 6dB/oktav är väldigt, väldigt flack delning. Vad jag förstått behöver man skära med 12dB/oktav för att inte konutslaget ska fortsätta öka med sjunkande frekvens.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4175 Posts

Posted - 2015/07/22 :  19:01:04  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Fuling,
Ja, jag provade först 350Hz/6dB men föredrog då 600Hz
Med den lägre delningen och den flacka skärningen så kanske jag tom trillade utanför hornets lastbarhet (200Hz)
Jag måste dock säga att 600Hz låter f-t bra, även vid höga volymer.

Att lägga filtret på lågnivåsidan skulle ju även underlätta att prova sig fram, då tillgången på komponenter är större.
På högnivåsidan så blir ju både kondensatorer och drosslar ganska biffiga.

Go to Top of Page

Stormen
Member

1542 Posts

Posted - 2015/07/22 :  20:03:47  Show Profile Send Stormen a Private Message  Reply
Dom erfarenheter som jag fått med mig på lågnivåfilter är att köra första ordningen. Annars så påverkar det ljudet för mkt. Men mkt riktigt så får man välja den noga utifrån konutslag mm och man "bör" nog ha brantare. Därimot så kan man skära basen i två steg utan att det påverkar de transienta egenskaperna så mkt. Det är några slutsatser som jag dragit efter pillande med lågnivåfilter o lowther tractrixhorn. Hade jag byggt åt någon så hade jag nog satt minst tvåvägs för att det hela ska vara konsument vänligt. Men man vill ju leva på gränsen :-)

Btw.. riktigt avis på limknektarna. Har inte ens tänkt tanken på att man kan göra egna

Edit: nu gjorde vi inlägg nästan samtidigt. Kul att skära hornen såpass högt. Det brukar låta bättre ju högre o högre man skär :-) alltså man har en lägsta frekvens i åtanke men så skär man ett par hundra över så brukar det låta förträffligt om hornet.
Personligen så tycker jag det blir mera fjong i filter som sitter på lågnivå.

Edited by - Stormen on 2015/07/22 20:11:21
Go to Top of Page

tordnilsson
Member

383 Posts

Posted - 2015/07/22 :  21:22:23  Show Profile Send tordnilsson a Private Message  Reply
Spontant så skulle jag nog fundera på att köra 6db på lågnivåsidan och ytterligare 6db i serie med hgt !
(Alltså hp-filter med seriekonding av lämpligt värde någonstans i lågnivåkedjan, samt en seriekonding mellan slutsteg och hgt, med detta arrangemang kan man nog hitta relativt prisvärda komponenter/kondingar som håller hög "audiokvalité "
På lp-sidan blir det nog lite dyrare pga seriespolar men det är nog tyvärr en smäll man får ta...
Go to Top of Page

Amatören
100.000-klubben

1784 Posts

Posted - 2015/07/22 :  22:12:36  Show Profile Send Amatören a Private Message  Reply
Fantastiskt bra jobbat!
Angående filter, aktivt filter kanske?
Då kan du köra med 24dB branthet och, kanske, så lågt som 300Hz delning om hornet tillåter det.
Men som sagt, en tanke bara...

"Amatör, med JBL, Beyma, 18-Sound, AE, DUAL, Ortofon, BSS, Xilica, NCore och Yamaha!"
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4175 Posts

Posted - 2015/07/23 :  07:58:40  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Jag har ju visserligen detta bygge ståendes som skulle kunna konverteras till ett 300Hz 24dB/Okt HP-filter:
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=78591
Jag tycker dock att det finns något väldigt aptitligt i att hålla sig till passiva enkla lösningar.
Kanske får jag krypa till korset, koppla upp XTZ-micken och miniDSPn för att mäta/prova mig fram till lämplig delning först, för att sedan ersätta DSPn med riktiga komponenter.

Det känns lite som att läsa monterings-manualen på IKEA-möbler innan man skruvar ihop dem

Edited by - pix on 2015/07/23 07:59:45
Go to Top of Page

more10
Member

2112 Posts

Posted - 2015/08/12 :  14:21:30  Show Profile Send more10 a Private Message  Reply
Dags att ta ett klivet in i framtiden?

http://www.minidsp.com/products/opendrc-series/minisharc-kit
http://sourceforge.net/projects/rephase/
http://www.ackolabs.com/dac.html. Det är ett nytt 8-kanaligt kort på väg. Eller Twisted Pear: http://www.twistedpearaudio.com/digital/buffalo8.aspx

Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4175 Posts

Posted - 2015/08/12 :  15:19:24  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Haha
För mig är musikinstrument analoga, vilket gäller även för mina öron

Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7956 Posts

Posted - 2015/08/12 :  22:41:35  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Sitter i samma dilemma här jag också, ett par stora midhorn med Fc 200Hz ska paras ihop med ett par Onkenliknande baslådor.
Står mellan att fuska med löptiden och backa hornen en halv våglängd vid delningsfrekvensen och leva med tidsfel och en lite svajigare frekvensgång eller att låta hornen stå på styltor och sticka ut en dryg halvmeter framför baslådorna.
Sistnämna variant ser minst sagt inte klok ut kan jag lova...!

En simpel liten DSP hade löst problemet i en handvändning men nej, detta ska göras på gammalt hederligt vis

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page
Page: of 76 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.35 sekunder. Snitz Forums 2000