Author |
Topic |
Perfector
Member
537 Posts |
Posted - 2023/09/15 : 22:41:46
|
En klen men strömstark förstärkare kan gott klara den högtalaren. Det är ofta strömresurserna som inte räcker till i B eller A+B kopplade slutsteg En liten fin rörare med god strömkapacitet borde göra underverk. |
"Clarity by Choise" |
Edited by - Perfector on 2023/09/15 22:42:37 |
|
|
Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben
7956 Posts |
Posted - 2023/09/15 : 23:25:46
|
Om jag får gissa fritt så tror jag ett PP klass A-steg med trioder, äkta eller triodkopplade pentoder, skulle kunna vara helt rätt för de här högtalarna. Kanske med en gnutta global återkoppling, eventuellt med en vridomkopplare för ingen - lite- lite mer återkoppling. Spontant tror jag också att det vore "rätt" att välja en relativt högohmig anodlast för att få lite lägre utimpedans och distortion, att köra med en brant belastningslinje för att få ut hög effekt borde inte vara nödvändigt här om du dimensionerar rätt från början.
Små SE-steg i all ära men de är inte särskilt bra på att driva komplexa laster, nån kallade dem "ett specialintresse för folk med en viss sorts högtalare" och det ligger nog en del i det.
Troels Gravesen har en utläggning nånstans om att små förstärkare inte riktigt klarar element med stora talspolar och kikar man runt på nätet vad de riktigt tunga namnen i rörsvängen bygger så verkar de flesta överge SE i förmån för PP triod med åren. |
"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet" |
Edited by - Fuling on 2023/09/15 23:27:00 |
|
|
pix
200.000-klubben
4175 Posts |
Posted - 2023/09/16 : 06:38:26
|
604orna spelar bra. Ganska fort så märker man att inspelning gör stor skillnad på dem. Altec använde en klubbig massa på dess upphängning. Massan flyter, och med åren samlas den i små samlingar i upphängningens nederkant. Efter några veckors spelande så tycker jag mig dock se att konerna centrerat sig bättre, samt att "kletet" nu börjat fördela sig som det ursprungligen låg. Den lätthet som en fullstor hornrigg kan leverera, finns ännu inte. Dock spelar dessa djupare i basen än vad hornen gör. Jag tror även att den HF resonans-dämpning som användes i filtren gör sitt till för en lite lugnade diskant-återgivning, JBL 075, som jag använder i horn-riggen är ju inte kända för att återge en mjuk- och avrullad diskant, utan snarare motsatsen. En spänstig och rapp sådan. 075 är en ringradiator med titan-membran, medan HF drivern i 604 är en traditionell kompressor-driver med alu-membran.
Känsligheten på 604E ligger runt 100dB/W, viket i dagens mått kan anses högt. Men att en förstärkare på några enstaka Watt skall orka, är kanske att önska lite för mycket. Därför har jag börjat skissa på ett PP-steg på ett tiotal Watt. Jag tror att denna combo torde fungera väl, och är då kanske en rättvisare jämförelse mot min stora horn-rigg med en-petare till förstärkare.
Jag pausar arbetet med dessa högtalare för en tid. Fortsätter att spela in, och lägger i stället fokus på den nya förstärkaren, med mer kraft.
|
"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition. |
Edited by - pix on 2023/09/16 08:05:42 |
|
|
pix
200.000-klubben
4175 Posts |
Posted - 2023/09/16 : 18:02:57
|
Anledningen till att hornriggen spelar så obehindrat trots en mycket blygsam förstärkare ligger i att jag där har en autoformer i filtret. Denna sänker mid-drivern ca 11dB, men den gör att filtret har en närmast restriktiv last-karaktär. Förstärkaren "ser" en högimpediv induktiv last, men som termineras resistivt med ett 8,2Ohms motstånd. Detta gör att högtalarens reaktiva lastprofil underordnas den restriktiva. Jag märkte en stor skillnad när jag gick från en ordinär L-pad till denna autoformer-lösning. Jag tror det var Pultec som lanserade detta. Något som sedan Fostex tog efter. Kort sagt så ser förstärkaren i princip ett motstånd på 8 Ohm mellan 550-6KHz.
Filtret i 604-burkarna är mer av traditionell typ. De kräver mer av förstärkaren för att denne inte skall låta ansträngt. Ljudet från dessa med ett 2W SE-steg (WE 421A) är inte alls dåligt. Men jag har känslan att ett något kraftfullare steg skulle kunna få dessa att blomma ut mer. Att 604-burkarna är ett 2-vägs system. Med delningen mitt i mellanregistret gör nog även sitt till. Hornriggen återger det känsliga området från 550- till 6KHz i ett och samma element. |
"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition. |
|
|
pix
200.000-klubben
4175 Posts |
Posted - 2023/09/22 : 17:12:41
|
Mitt nästa byggprojekt börjar här..
|
Edited by - pix on 2023/09/22 17:13:03 |
|
|
Fuling
7956 Posts |
Posted - 2023/09/22 : 23:23:04
|
Gissar på antingen en trädkoja eller att trädet fällts, kapats upp och torkats till användbart virke för ganska länge sen? |
"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet" |
|
|
pix
200.000-klubben
4175 Posts |
Posted - 2023/09/23 : 07:59:34
|
Det senare är rätt svar En god vän sänkte mig en bit torrkad Alm-rot som skulle bli ett vackert virke till ett förstärkar-chassi. Biten riktsågades, och planhyvlades till en rak och fin regel. Regeln gerades upp i fyra bitar, som efter lite fräsning blev till en ram. Hörnen förstärktes på vanligt sätt med laxsrjärtar av teak. Jag gjorde denna sarg lite högre än vanligt för att kunna rymma mer prylar.
En rot har ofta ett attraktivt virr-varr av ådring. För att inte bryta detta mönster så ligger bitarna så att det mönster som finns på en bit, fortsätter på nästa osv. Mönstret framträder här marginellt, men det kommer att "popa" fram mer senare när träet underbehandlas.
Planen är att bygga något lite mer kraftfullt än en SE-steg jag byggt tidigare. Så ramen stagas upp och kommer inhysa lite olika inre utrymmen.
|
Edited by - pix on 2023/09/23 08:29:44 |
|
|
Fuling
7956 Posts |
Posted - 2023/09/23 : 09:10:12
|
Tur det finns nån här som kan snickra. Jag svär fortfarande så att luften svartnar när jag ser träramarna till mitt blivande 6S4S-slutsteg Har förresten ett äppelträd som börjar ta över halva gården, det kanske kan göra lite nytta i livet efter detta om jag lyckas såga upp virket.
Blir det PP den här gången tro? |
|
|
pix
200.000-klubben
4175 Posts |
Posted - 2023/09/23 : 09:39:12
|
Äpple är vackert. Har du en motorsåg och en stege, så finns på youtube lite filmer hur man kan såga upp stock till grovplank. Man brukar måla ändarna på planken för att den inte skall torka för fort. Sedan är det bara att glömma undan dessa några år på en torr och sol-skyddad plats. Jag gör mina misstag i trä-arbetet jag också. Men till sist har jag hittat en procedur som funkar med det jag kan, och de verktyg jag har. Så därför håller jag mig till mitt sätt att göra det på. Japp, jag har bara byggt SE-steg. Tänkte att jag ville göra något annorlunda, så det blir ett pp-steg. Försöker hålla mig till delar som jag har på hyllan (eller som jag kan bygga själv), vilket jag dock inte tror skall begränsa prestandan nämnvärt. I huvudet har jag det mesta klart. Men längs med realiseringens väg så brukar alltid en och annan väg-bula dyka upp. Vi får se vart det leder. |
|
|
Fuling
7956 Posts |
Posted - 2023/09/23 : 22:28:11
|
Ja, såna kapmetoder har jag sett på youtube. Har ingen motorsåg men det går säkert att hitta nån lösning på det.
Spännande bygge. Jag har alltid tyckt att SE varit det enda rätta, sen råkade jag bygga ett riktigt lyckat PP-bygge av skrot (TV-rör och ringkärnetrafos) och fick lov att ändra åsikt. Båda varianterna har helt klart sina poänger men jag vill nog påstå att det är viktigt att även PP-stärkare körs i klass A. |
|
|
pix
200.000-klubben
4175 Posts |
Posted - 2023/09/24 : 16:30:18
|
Ja, vi får se om det blir klass A eller AB. Jag har en superfin kvartett EL34 Philips (NOS), som jag tänkt utgå ifrån. Kommer då att använda Hammomd 1650H, vilka har UL-tappar (40%). Tanken är att konfigurera rören som trioder, men det vore ju dumt att inte ta tillvara möjligheten att via en switch kunna ställa om dem i UL. Om inte annat för att höra skillnaden.
Jag kom även över en fasad-plåt i aluminium. Denna är yt-anodiserad, och betydligt trevligare att jobba med än vanlig aluminium. Är man försiktig, så behöver man kanske inte slippa, polera eller lackera denna. Plåten går lätt att såga om man har en smal klinga. Aluminium sprätter en del. Så man måste skyddar ögonen noga.
Även om man sågar rakt, så flisar aluminium. Jag brukar då ta ett par träbitar och en bandslip till hjälp för att snygga till dessa.
Bandet i slipmaskinen nöts ganska fort ner. Detta är bra för man märker tydligt när man slipar dikt an mot träet. Kanterna blir därför raka och fina.
Här provas plåten i sin urfasning i träramen. Falsen ser onödigt djup ut. Men i ett senare skede skall plåten ligga på en neoprene-list (en sådan som glasmästaren använder när de monterar fönster). Listen gör att plåten inte upplevs lika skamlig, som om den legat dikt an mot träet.
|
|
|
Fuling
7956 Posts |
Posted - 2023/09/24 : 17:17:19
|
EL34 och 1650H bör inte kunna misslyckas, låter som en utmärkt kombination tycker jag. EL34 ger ju faktiskt rätt bra med effekt i triodkoppling också, finns alla möjligheter att bygga nåt som låter bra utan att behöva plåstra ihop det med en massa återkoppling. |
|
|
Fuling
7956 Posts |
Posted - 2023/09/24 : 17:48:19
|
Ett litet tips på fasdelare som jag snappat upp nånstans på nätet och använt själv med gott resultat: ECC81 i LTP-koppling med 47-56k anodmotstånd och 6-7mA CCS i "svansen". Enkelt och funktionellt, och du får en extra ingång som kan användas antingen för global återkoppling eller för balanserad insignal. |
|
|
pix
200.000-klubben
4175 Posts |
Posted - 2023/09/24 : 20:23:10
|
Tack. Jag får ha det i åtanke om min egen plan inte funkar Jag har ett par LL1660 liggandes, som jag tänkte prova som fasdelare/IT
|
|
|
Fuling
7956 Posts |
Posted - 2023/09/25 : 06:38:27
|
LL1660 ja, den stred jag med en hel del i vintras när jag skulle ta fram ett drivsteg till 6C4C PP. Prova, men ha gärna en plan B i beredskap. Det var nog inte för inte som Lundahl tog fram LL1660S som ersättare, med interna skärmar för att funka bättre som fasdelare.
Dock: Om du vill använda vanliga 1660 men inte blir nöjd med balansen vid högra frekvenser så finns det lösningar: Splitta fasen redan i ingångssteget och driv trafon med ett LTP-steg. Jag vill minnas att jag fick väldigt bra resultat med ett par 12B4A med bara ett gemensamt katodmotstånd som drivsteg. Att trafon hade luftgap för 10mA gjorde ingenting, den har gott om primärinduktans ändå. |
|
|
pix
200.000-klubben
4175 Posts |
Posted - 2023/09/25 : 22:23:42
|
Jag har ännu inte spikat ingångs-steg. Inspirationen med 1660 kommer från Jeremy Epsteins "Iron Concertina" med ett 13EM7 som ingång/drivsteg. Jag har ett par 6EM7 som borde fungerar lika bra som Jeremys. 6EM7 har en "vek" triod-halva z(mu=70) och en kraftig triodhalva (Ra<1Kohm). Dessa AC-kopplade blir lite som en supertriod.
Men så började jag tveka och valet föll i stället på att hålla mig till rör med 9p-sockel. Jag har ganska många av 6C45-PE, D3A, E280F, E180F mm, som alla borde trivas bra som ingångs-steg i SE. |
Edited by - pix on 2023/09/25 22:25:29 |
|
|
Imperial
Medlem i AÖ
2682 Posts |
Posted - 2023/09/25 : 23:35:21
|
Ja har provat 1660 som fasvändare å blev lite si sådär nöjd. Ja föredrar nog ändå kopplings kondingar. De går ju å tjuna ljudet rätt mycket där.
Å nuförtiden finns de många kondensator tillverkare å välja bland åxå. |
Rör å tillbehör när jag är med i matchen. jbl2480@hotmail.com Deltidare på Hifikit |
|
|
Imperial
Medlem i AÖ
2682 Posts |
Posted - 2023/09/25 : 23:45:05
|
På tal om pentoder som driver så kopplade ja upp min VT-25 pp häck ikväll. Den har UL kopplade EF184 m gemensam led bias. Den lirar skit bra på mina Snell Ell trots den bara ger 2x2,5W. |
Rör å tillbehör när jag är med i matchen. jbl2480@hotmail.com Deltidare på Hifikit |
|
|
Fuling
7956 Posts |
Posted - 2023/09/26 : 02:08:25
|
Iron Concertina provade jag med LL1671/50mA och ett triodkopplat 6AV5GA som drivrör. Bra drivförmåga, men balansen vid höga frekvenser var ingen höjdare där heller.
Köpte Ll1660S till bygget jag håller på med nu. Får se om de är bättre, men nånstans långt bak i huvudet ångrar jag redan lite att jag inte bara byggde en LTP-fasdelare istället... |
|
|
pix
200.000-klubben
4175 Posts |
Posted - 2023/09/26 : 21:48:18
|
Bra med synpunkter. Det ända som just nu är hugget i sten är att jag monterat 9-p rörhållare. LL1660 eller TLP är ftf två möjliga alternativ. Jag tittade mycket på Allen Wrights PPC1 som har ett kaskod-kopplat 6922steg på ingången. Låg ingångsimpedans (millercap) och lätt tillgängligt, hyfsat brant rör. Även Allen använder en ccs på katoden.
|
Edited by - pix on 2023/09/26 21:52:38 |
|
|
Fuling
7956 Posts |
Posted - 2023/09/26 : 22:06:04
|
Ja, det finns gott om sätt att få det här jobbet gjort på. Intestagetrafos hyllas ju av en del för att låta bra, men mäter man på dem så brukar det sluta i besvikelser. Speciellt det där med att använda dem som fasdelare samtidigt som de ska hantera stora signaler verkar klurigt, en återkommande rekommendation man ser är att om man ska använda trafos som fasdelare så funkar det bäst tidigt i kretsen, med det mesta av spänningsförstärkningen efter trafon. Man får nog helt enkelt prova sig fram vad man gillar. |
|
|
pix
200.000-klubben
4175 Posts |
Posted - 2023/09/27 : 22:10:18
|
Dags för lite plåtarbete IEC-kontakter och jag har ett ansträngt förhållande. Därför brukar jag börja med denna. Blir detta hål bra, så brukar resten också bli bra. Jag sätter tejp på plåten, där jag sedan ritar ut måtten för hålet. Skruvhålen borras med kontakten monterad, för att slippa att dessa hamnar snett och spänner i kontakten.
Man har en ganska stor vingelyta, men visst är det kul om det man monterar får press-fit passning
Jag har klurat på chassi-layouten. Försöker hålla isär nätdel från små-signaler. On/off-knappen hamnar längs ut till vänster bakkant. Denna placering gör att 230-kablage blir så kort som möjligt. Säkringen sitter strax under IEC-kontakten på lådans insida. Skulle säkringen (2AT) så är det något fel, och lådan måste ändå öppnas.
|
|
|
Fuling
7956 Posts |
Posted - 2023/09/27 : 22:41:11
|
Delar helt inställningen till IEC-kontakter! Några lagom grovhuggna filar brukar få jobbet gjort ganska snabbt, men det är ändå den tråkigaste delen av ett bygge. |
|
|
Ryssen
100.000-klubben
8635 Posts |
Posted - 2023/09/28 : 11:22:00
|
Delar helt inställningen till IEC-kontakter! |
Learning by burning.. You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
|
|
|
pix
200.000-klubben
4175 Posts |
Posted - 2023/09/28 : 12:11:06
|
Jag är tämligen säker på att det finns en hålpunch att köpa, som löser detta dilemma. Den kostar nog tyvärr en hel del, så det blir till att fortsätta att fila.. |
|
|
Topic |
|