HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Kolla konding?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

fixarstig
Member

1752 Posts

Posted - 2013/06/04 :  08:04:08  Show Profile Send fixarstig a Private Message  Reply
Hur gör man för att kolla om en konding fungerar eller ej. Har sökt på nätet men hittar inget. Har bara ett universalinstrument

Mera bilder åt folket

pix
200.000-klubben

4175 Posts

Posted - 2013/06/04 :  08:19:49  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
En kondensator har väldigt många parametrar och det är svårt att själv mäta alla

De enkla att mäta är:
Kapacitans - de flesta multimetrar har en sådan funktion. Kondensatorn måste då frikopplas från sin krets för att mätas
DC läckage - äldre kondensatorer får ibland skador på isolationen mellan polerna och börjar leda DC ström. Vid kraftigt läckage (kortslutning) kan man mäta resistans med sin multimeter, men vid mindre läckage kan behöva mäta så man inte får DC spänning efter kondingen i sin koppling

Bland de lite svårare att mäta är:
ESR (Eqvivalent Serie Resistans)- dvs hur stort motstånd utgör kondensatorn för AC-spänning
Detta kräver en ESR-meter (vilken du enkelt kan bygga själv, se bland mina byggtrådar). ESR kan du oftast mäta med kondensatorn på plats i din krets för felsökning
Spänningstålighet - svårt att mäta utan göra förstörande prov

Det finns som sagt massor av parametrar som måste vara rätt för att en kondensator skall fungera som tänkt
Men det enklast detekterbara om en konding tjänat ut, är inte kapacitans, utan ESR
Jag har t.ex sett snus-torra gamla elektrolyter uppvisa hyffsad rätt kapacitans, men en katastrofal ESR
Jag har dock aldrig sett en konding med dålig ESR fungera som tänkt i sin krets
/Pix

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.

Edited by - pix on 2013/06/04 08:24:13
Go to Top of Page

fixarstig
Member

1752 Posts

Posted - 2013/06/04 :  12:16:42  Show Profile Send fixarstig a Private Message  Reply
Tack Pix. Hmm, låter som om det är enklare att köpa nya än ny multimeter

Mera bilder åt folket
Go to Top of Page

iMac
Member

477 Posts

Posted - 2013/06/04 :  13:23:24  Show Profile Send iMac a Private Message  Reply
Har du ett oscilloskop o en signalgenerator så kan du kolla en konding snabbt o lätt!

"David mot Goliat" HK DPR 2005 vs AVR7000
Go to Top of Page

fixarstig
Member

1752 Posts

Posted - 2013/06/04 :  17:04:49  Show Profile Send fixarstig a Private Message  Reply
Här är det mycket basic

Mera bilder åt folket
Go to Top of Page

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2013/06/04 :  20:12:08  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message  Reply
kapacitansen kan du räkna ut genom att ladda kondensatorn med ett känt motstånd och en känd spänning om jag inte minns fel..man mäter laddningstiden.. har för mig man mäter 1 tau..

"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.."
Go to Top of Page

Thzar
200.000-klubben

816 Posts

Posted - 2013/06/05 :  00:33:26  Show Profile Send Thzar a Private Message  Reply
Köp en ny kondensator. Väldigt basic.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.14 sekunder. Snitz Forums 2000