Author |
Topic |
|
Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben
7954 Posts |
Posted - 2013/06/06 : 21:10:15
|
Nu har jag fått nånting på hjärnan som måste vädras ut. Bakgrund:
Efter DIY-mässan i Vänersborg för några veckor plockade jag upp fyra begagnade artontummare som legat ute på annons här på forumet. Väl hemma monterades de parvis i enkla ramverk av träreglar, tänk öppen baffel fast utan baffel. Elementen parallellkopplades till en nominell impedans på 4 ohm och drivs för närvarande av ett par stora rörmonoblock och det funkar bra.
Dock gillar jag inte riktigt det där med 4 ohm, det känns som en onödigt besvärlig last för de flesta förstärkare. Att seriekoppla elementen skulle ge 16 ohm men jag har fått för mig att seriekoppling inte heller är riktigt lyckat, kan dock inte helt motivera varför (har en diffus uppfattning om att T/S-parametrarna drar iväg när elementen seriekopplas). Det är här jag har börjat fundera på om man kan utnyttja utgångstransformatorernas sekundärlindningar på ett potentiellt fiffigt sätt:
Hammonds stora utgångstrafos (i alla fall de gamla) har en sekundärlindning som består av två två lindningar som kan kombineras för att anpassa trafon för 4, 8 eller 16 ohms last. I korthet kör man lindningarna parallellt för 4 ohm och i serie för 16, 8 ohm innefattar en liten speciallösning som inte hör till ämnet.
Min tanke är att koppla högtalarna i serie (16 ohm) samt lindningarna i serie (också 16 ohm) samt att ansluta mittpunkten mellan elementen till mittpunkten mellan lindningarna. Om jag tänker rätt nu så borde impedansförhållandet inte påverkas trots att elementen, på sätt och vis, drivs var för sig.
Det här tåls att funderas på känner jag.
|
"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet" |
Edited by - Fuling on 2013/06/06 21:13:07 |
|
Joda
fd. David_Web, Klubbmästare, Svavel
1407 Posts |
Posted - 2013/06/06 : 21:44:28
|
T/S parametrarna ändras inte vid seriekoppling så till vidare att det inte gör någon skillnad. Skulle elementen vara olika blir det en annan sak. Men då flyter olika ström för varje element trots samma spänning. Seriekoppling skulle ge samma ström genom elementen men inte samma spänning. |
Is that him? That's the buffet table. Well, how can we be sure unless we question it? The D just stands for digital. The amp turns itself on and off between notes to save power. Yeah! I love reading, and my head isn't even close to the shape of an egg! It's more the shape of an apple, or maybe an orange, but a BIG orange, more like a grapefruit really... Är klubbmästare i SVAVEL. |
|
|
|
Topic |
|
|
|