HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Medlemmarnas System
 MatsE´s HiFi-resa
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author  Topic Next Topic
Page: of 3

MatsE
Member

622 Posts

Posted - 2013/04/21 :  18:59:48  Show Profile Send MatsE a Private Message  Reply

Min resa mot bättre ljudåtergivning började när jag flyttade till Uppsala 1977. Jag sålde min Golf och köpte min första stereo i lösa delar. Det blev en Pioneer Pl-510 skivspelare, Yamaha CR-820 reciever och ett par Yamaha NS-1000M högtalare. Tillsamman kostade prylarna då 10.000 kronor.
Med på bilden finns också mitt Yamaha kassettdäck. Min kompis Lasse#180;s hand syns också med hans fina nyinköpta BIC däck.


"-Yes, to dance beneath the diamond sky with one hand waving free..." Robert Zimmerman

Edited by - MatsE on 2024/03/03 18:15:31

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2013/04/21 :  19:52:29  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Mycket trevligt! Hifi-resor är spännande läsning, och med bilder är det ännu trevligare!
Ser fram emot fortsättningen!
Vh Micke

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

MatsE
Member

622 Posts

Posted - 2013/04/21 :  21:15:05  Show Profile Send MatsE a Private Message  Reply
Tack! Fortsättning följer. Det här var på den gamla goda analoga tiden innan cd, spotify, Jpeg och pixlar. Jag kommer att leta i mina gamla fotoalbum och skanna in när jag får tid.

"-Yes, to dance beneath the diamond sky with one hand waving free..." Robert Zimmerman
Go to Top of Page

bearwik
200.000-klubben

4289 Posts

Posted - 2013/04/21 :  21:58:33  Show Profile Send bearwik a Private Message  Reply
Kul, mer bilder vill vi ha.

Jävligt nöjd Tannoyägare!
Mer membranyta åt folket!
Min rigg: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=70066


Go to Top of Page

MatsE
Member

622 Posts

Posted - 2013/04/26 :  22:24:40  Show Profile Send MatsE a Private Message  Reply


För att få mina NS-1000M att sjunga mer så införskaffade jag en Yamaha A720 integrerad förstärkare. Jag hoppades främst att få lite mer bas i systemet. Lite senare kompletterade jag med en grafisk Eq med rosa brus från Yamaha. Nu blev det bas. Med på bilden finns också NAD´s fina tuner 4155 och min allra första cd-spelare från Philips,



Efter att ha provat en del olika stativ så fastnade jag för dessa Targetstativ. Jag bytte ut häfttapen ovanpå stativen och köpte en uppsättning spikes för högtalarna att vila på. Stativen fylldes sedan med sand.



Ber om ursäkt för den dåliga bildkvaliten. Det här var tiden när man ställde in skärpan för hand genom att vrida på objektivet. Noga skulle man vara. Sedan sändes filmrullen in till ett fotolabb som förstörde allt. På bilden finns i alla fall en ny Rega Planar 3 skivspelare. Philips cd´n byttes ut mot en robust cd, Denon 2560. Den snurrar ff. med den äran hos en kvinnlig bekant. Förstärkeriet byttes till en Denon PRA-1500 förförstärkare och ett Rotel RB-980 slutsteg.
Eric Clapton och låten Hard Times från cd´n Journeyman var orsaken till att Eq´n åkte ut. Jag fick så mkt bättre soundstage utan. För första gången upplevde jag riktig 3D i ljudet. Blåset en bit in i Hard Times gick nästan att ta på. Sedan var man fast i HiFi träsket.

"-Yes, to dance beneath the diamond sky with one hand waving free..." Robert Zimmerman
Go to Top of Page

Kilgore
Member

1579 Posts

Posted - 2013/04/28 :  17:16:42  Show Profile Send Kilgore a Private Message  Reply
Kul med bilder på dina gamla anläggningar. Massor med klassiska apparater :)

"I love the smell of fresh napalm in the morning"
/Lieutenant Colonel Bill Kilgore
Go to Top of Page

MatsE
Member

622 Posts

Posted - 2013/05/02 :  12:02:03  Show Profile Send MatsE a Private Message  Reply
Nu har vi kommit lite längre fram i min resa. Jag fick lust att pröva nya högtalare. Det blev ett par Audio Pro Blue Diamond. En ny tv och jag blev tvungen att byta ut hyllan jag tidigare hade anläggningen i.



Jag ville ha små enheter av lite högre kvalitet än tidigare. Valet blev en Atoll Cd100 och min gamla försteg-/slutssteg kombination blev utbytt mot en Roksan Caspian M-Series 1 integrerad förstärkare. Det svarta blev silver.



Fortsättning följer....

"-Yes, to dance beneath the diamond sky with one hand waving free..." Robert Zimmerman
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2013/05/02 :  14:49:40  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Det var nåt helt annat är NS-1000!!!
Kan tänka mig att det spelade väl, men inte som Yammorna!
Kul med historiken tycker jag!
VH /Micke

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

MatsE
Member

622 Posts

Posted - 2013/05/02 :  15:26:51  Show Profile Send MatsE a Private Message  Reply
Nej de går inte att jämföra. NS-1000M hade ett betydligt bättre mellanregister. Det var dock svårt att få till basåtergivningen med de förstärkare och rum jag hade. Rummet som bestod av lättbetongväggar som åt upp all bas. Med Eq´n jag hade kunde man hjälpa till att få det lite bättre.

Det är synd att jag inte fick möjlighet att köra mina NS-1000M med ett kompetent slutsteg i det rum jag har till förfogande nu. Med Audio Pro var det lättare att få till ljudet. Kvalitén på högtalaren var dock lägre. De inbyggda subbarna gjorde det kul att lyssna och framförallt se på film.

"-Yes, to dance beneath the diamond sky with one hand waving free..." Robert Zimmerman
Go to Top of Page

MatsE
Member

622 Posts

Posted - 2013/05/04 :  23:46:58  Show Profile Send MatsE a Private Message  Reply
Vi närmar oss sakta men säkert dagens uppsättning...



Jag önskade lite bättre högtalare. Under 2 års tid var jag runt och lyssnade på mina nuvarande högtalare, Monitor Audio GS 20. Första lyssningen var på Best Sound tillsammans med en Primare Integrerad förstärkare. Det lät bara så rätt. Homogent och inget som stack ut och störde. Första lyssningen därefter på Allradio i Uppsala något år senare var en besvikelse. Platt och ingen bas. Nya och oinspelade? Fel kringutrustning? Rummet?

Det blev en tredje lyssning. Jag började med att åka till Hi-Fi Klubben och lyssnade på Dalis Mentor 6. Musiken jag hade med var Eric Burdons cd My Secret Life. Lite rockig blues musik av den typ som jag gillar. Jag hade även en cd med en av mina husgudar, Van Morrison. Jag blev inte övertygad av återgivningen. De överträffade inte helt mina gamla Audio Pro.

Över till Allradio igen och nu blev jag övertygad. GS 20 var högtalaren för mig. Nu kändes det rätt. Den här högtalaren vill jag ha. Dessutom så är byggkvalitén och finishen hög. "Vill ha" känslan som jag kände över Yamaha Monitor 1000-M återfanns.

I mitt gamla rum (som åt bas) saknade jag lite av basen som mina Blue Diamond kunde leverera. När Audio Pro halverade priset på deras Ace-Bass 3 till 5.000 kronor så slog jag till. Massor av inställningmöjligheter, 2 st. 10 tums element i dipol samt fjärr. Löjligt bra för det priset.

På den suddiga bilden så har min tv kommit upp på väggen. Jag fick äntligen plats för min skivspelare igen. Nytt riia måste till. Köpte och testade Cambridge, Pro Ject utan att jag blev nöjd. Jag fastnade till slut för Heed Quasar. Det passade bra både till min gamla Rega MM pickup och min nuvarande Benz Micro ACE. Gott om inställnings möjligheter för MC-puppor.

För att kunna streama musik från dator skaffade jag en Cambridge Dacmagic. Den är lite slankare i ljudet än vad min Atoll CD100 var.

"-Yes, to dance beneath the diamond sky with one hand waving free..." Robert Zimmerman
Go to Top of Page

MatsE
Member

622 Posts

Posted - 2013/05/09 :  10:55:05  Show Profile Send MatsE a Private Message  Reply
För lite drygt ett år sedan flyttade jag till ny lägenhet. En ny skivspelare Rega Rp 6 beställdes av Analogue Seduction. Även pickupen köptes från samma ställe, Benz Micro Ace Low.

Det började bli trångt på bänken när min Caspian såldes och en Mystère IA21 hittade sitt hem här. Jag hade länge varit sugen på att pröva en rörförstärkare. Prima Luna hade jag läst mkt gott om och när en Mystere, från samma tillverkare, blev till salu för ett bra prishos Rehifi så slog jag till.


"-Yes, to dance beneath the diamond sky with one hand waving free..." Robert Zimmerman
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2013/05/09 :  11:13:56  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Det ser trevligt ut, om än liite trångt på bänken!

Hur tycker du GS20 funkar med rörförstärkare jämfört med Roksans ljud?
Ser att du uppgraderat till en TechnoWeight också! Jag tycker personligen att den ger en mera annorlunda än tydligt förbättrad återgivning på RB-30x. På RB-250 är det inte tu tal om att det blir bättre, med hästlängder dessutom!
Vh Micke

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

MatsE
Member

622 Posts

Posted - 2013/05/09 :  22:10:47  Show Profile Send MatsE a Private Message  Reply
Det fungerar mkt bra med rörljud. Det är inga problem att driva GS20 med denna rörförstärkare. Jag använder inte min Ace-Bass 3 lika mkt till musik längre. Roksan med GS 20 behövde en sub mer för att ljudet skulle bli lite mer organiskt och behagligt.

Beträffande Technoweight så kan jag ärligt säga att jag har ingen aning om det blev bättre. Jag hade inte haft min RP 6:a så länge samt en ny pickup som kanske inte var helt inspelad. Det jag däremot kan säga är att min RP6, motorstyrning,Benz och Technoweight klart slår min gamla Rega Planar 3 med Elys 2 puppan. Det skiljer i och för sig mkt i pris också.

Min uppfattning är att varje uppgradering i sig kanske inte ger så stor förändring men många små kan göra en skillnad.

Tonarmen RB303 har inget av det oljud för sig som den gamla RB300 hade.

"-Yes, to dance beneath the diamond sky with one hand waving free..." Robert Zimmerman
Go to Top of Page

MatsE
Member

622 Posts

Posted - 2013/05/10 :  21:44:29  Show Profile Send MatsE a Private Message  Reply
Precis som Micke skrev i tråden tidigare så började det bli lite trångt på bänken. Det var inte lätt att hitta någon ny. Krav var att det skulle vara minst 4 hyllplan. Vid en tur till IKEA så stod den plötsligt där.



Det var bara att bära hem den...



På mitten hyllan skulle Cd *(senare Oppon) och digitalboxen till tv:n få plats eftersom de är de apparater jag använder fjärrkontroll till mest. På hyllplanet längst ned skulle jag ha nätlister och "ormboet" med sladdar.



Det här är det närmaste jag kommer DIY förutom byta rör på stärkaren eller puppor och motvikter på skivspelaren En cirkelsåg till borrmaskinen fixade hyffsat fina hål för kabeldragning och jag fick lite ventilation på köpet.



Översta hyllan var vikt åt min Mystere och min Rega. Riiat, D/A omvandlaren, motorstyrningen samt min DVD med hårddisk placerades på hyllan under. Med dörrarna stängda ger det ett i mitt tycke estetiskt intryck.

"-Yes, to dance beneath the diamond sky with one hand waving free..." Robert Zimmerman
Go to Top of Page

MatsE
Member

622 Posts

Posted - 2013/05/14 :  21:20:51  Show Profile Send MatsE a Private Message  Reply
Så var det dags att presentera det senaste tillskottet i min anläggning...



Vilken makalös manick!!! Den skulle ersätta min Cd, min D/A-omvandlare och göra min TV smartare.



Min gamla Atoll Cd hade problem med att läsa skivor. Inte som andra spelare som hade svårt med hembränt. Nej gamla Atollen var inte så kräsen av sig trots att hon kom från Frankrike. Nu fick jag en spelare som spelade allt, SACD, DVD-Audio m.m.

Istället för att köpa en smart-tv så fick jag appar i Oppon. Nu kan jag se Netflix och Youtube direkt i min gamla tv. Det jag saknar är en Spotify-app. Enligt Oppos kundtjänst så är den inte på gång

Tyvärr så gick det inte för mig att streama Spotify och egna musikfiler från datorn så min Cambridge D/A får vara kvar så länge. Saken är den att jag har en 10 meter USB kabel med "sockerbit" emellan som förstärker signalen. Det fungerar med Cambridge u.a. men inte med Oppo. Det blir sprakande ljud i bakgrunden med Oppon. Någon med samma erfarenhet?

"-Yes, to dance beneath the diamond sky with one hand waving free..." Robert Zimmerman
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2013/05/15 :  15:01:12  Show Profile Send Lovan a Private Message  Reply
Jag tror att USB-standarden säger max 5m lång kabel så jag är inte jätteförvånad över problemen. Testa att skicka via Toslink istället
Go to Top of Page

MatsE
Member

622 Posts

Posted - 2013/05/15 :  19:10:11  Show Profile Send MatsE a Private Message  Reply
Jo det stämmer med 5 meter. Därför har jag skaffat en sådan här USB-sladd med "förstärkare" av signalen.



Det fungerar med denna sladd på 5 meter + en vanlig USB sladd på 5 meter när jag kopplar in Cambridge D/A omvandlaren. Är det olika standard på Cambridge och Oppos USB-ingång? Något annat?

"-Yes, to dance beneath the diamond sky with one hand waving free..." Robert Zimmerman
Go to Top of Page

MatsE
Member

622 Posts

Posted - 2013/05/25 :  18:18:18  Show Profile Send MatsE a Private Message  Reply
Det är dags att runda av min presentation. Så här ser det ut efter senaste etappen i min resa.



Under min förstärkare finns Heed strömförsörjning, Cambridge Dac Magic, Rega motorstyrningen och Heed Riia. Under det min Oppo och sedan skymtar min nätlist längst ned.



Jag är ganska nöjd just nu. Jag kan leva med det här en längre tid. Uppgraderingsdjävulen kan gå och lägga sig ett tag. Nu blir det till att lyssna på musik och inte efter ljud.



Hmmm, jag undrar hur det skulle vara med ett par lättdrivna högtalare, Tannoy, Klipch eller Zu? Skulle de passa min röris?

"-Yes, to dance beneath the diamond sky with one hand waving free..." Robert Zimmerman
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2013/05/25 :  23:29:41  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Det ser mycket trevligt och inbjudande ut!
Och låt inte uppgraderingsdjävulen störa dig medans du njuter av musiken!
Vh Micke

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

MatsE
Member

622 Posts

Posted - 2013/11/04 :  22:50:59  Show Profile Send MatsE a Private Message  Reply
Tack Micke! Här har (nästan) inget annat hänt än att min TT-PSU motorstyrning gick sönder. Jag skrev till Analogue Seduction i mitten av september och frågade hur lång garanti jag hade. Min Rega P6 var lite över 1 år gammal. Jag fick svar omgående att garantitiden var 2 år och det var bara att sända in motorstyrningen för reparation. Idag kunde jag hämta ut TT-PSUn på Posten.

Förutom att det tog 1 1/2 månad att få den reparerad så har kontakterna med AS varit smidiga. Att det tog "lång" tid berodde på att de fick sända enheten vidare till REGA för reparationen. I helgen som kommer kan jag lova att det blir till att spela en hel del vinyl.



En olycka kommer sällan ensam. Min Cambridge D/A-omvandlare strejkar också. Den är betydligt äldre och jag funderar på en uppgradering. Jag är lite intresserad av Musical Fidelitys M1 DAC(II). Den har nu fått asynkron USB ingång (precis som min gamla Cambridge). Någon som har erfarenhet av denna DAC?

"-Yes, to dance beneath the diamond sky with one hand waving free..." Robert Zimmerman
Go to Top of Page

HerrD
200.000-klubben

1749 Posts

Posted - 2013/11/05 :  09:41:00  Show Profile Send HerrD a Private Message  Reply
Enligt Stereophile mäter den som state of the art och är billig. Kolla skillnaderna i nätstörningar till version 2, klart förbättrat. Kolla även var brusgolvet ligger i förhållande till signal. Riktigt bra.

http://www.stereophile.com/content/musical-fidelity-m1-dac-john-atkinson-january-2013

The first principle is that you must not fool yourself and you are the easiest person to fool.

Richard P. Feynman
Go to Top of Page

MatsE
Member

622 Posts

Posted - 2013/11/05 :  19:56:52  Show Profile Send MatsE a Private Message  Reply
Tack för länken Mr D.! Jag hade av någon konstig anledning missat Stereophile´s artikel. Kul med jämförelsen med Cambridge Dac Magic som jag har och kommentarerna om nätdelarna. Renheten i ljudet och lite bett i stråkarna som John Atkinson beskriver passar kanske bra med min rörförstärkare.

Det blir att låna hem och bilda sig en egen uppfattning.

"-Yes, to dance beneath the diamond sky with one hand waving free..." Robert Zimmerman
Go to Top of Page

Junepe
100.000-klubben

614 Posts

Posted - 2013/11/06 :  13:49:45  Show Profile  Visit Junepe's Homepage Send Junepe a Private Message  Reply
Det var trevlig läsning alltihop. Kul att följa med så länge på så kort tid!
Kan verkligen tänka mig att stärkaren svänger på bra.
Blev avis på den där auto bias knappen
Har du testat att köra den med EL34or?
El34an är ju ett otroligt musikaliskt rör tycker i alla fall jag!

((( Junepe )))


¿?¿ JUNEPE ¿?¿
Go to Top of Page

MatsE
Member

622 Posts

Posted - 2013/11/06 :  21:43:00  Show Profile Send MatsE a Private Message  Reply
Tack Junepe! Jag var nog ganska säker på att utan autobias så blir det ingen rörförstärkare för min del. När jag köpte min röris från Rehifi så var den försedd med KT88 rör. På rören finns Prima Lunas logga. Vad jag har förstått så skall rören egentligen vara med Stonehenge logga för Mystére. Det är ju samma företag men Mystére skall vara lite mer påkostad än Prima Luna förstärkarna.

Förstegsrören, 6sn7, är dock Mystéres original.

Jag googlade rätt mkt innan jag köpte min stärkare och Stereophiles testare föredrog EL34 rör före KT88, " Don't get me wrong#8212;I'd always prefer the richness of the Mystère ia21 with KT88s to some god-awful threadbare sound#8212;but however pleasant the KT88s were to my ears, they did have a definite if lovely character. This is the sort of "problem" I wish more amplifiers had.

Then I switched to the EL34s. Now we were talking turkey. When the EL34s lit up against the Mystère's black-gloss finish, so did the sound. Harmonically, at least in my system, these tubes really got it right. The chunky quality of the upper bass was gone, and the treble didn't bunch up as much in the 5#8211;8kHz region. The top end was also sugar-sweet and silky, though maybe not the last word in terms of extension."

http://www.stereophile.com/content/myst232re-ia21-integrated-amplifier-page-2

AVGuides testare hade en annan åsikt: "I outfitted the amplifier with a quartet of factory tested EL34s to assess its sound versus that of the stock KT88 configuration. The sound of the KT88 in this context was, to use a wine metaphor, Merlot-like#8212;smooth and refined. While the EL34 sounded a bit bolder in harmonic colors, it was not as immediate or as well focused. My preference was for the sound of the KT88 in this system context".
http://www.avguide.com/review/myst%C3%A8re-ia21-tubed-integrated-amplifier

Jag blev i alla fall väldigt sugen att pröva EL34 rör och beställde en kvartett från Tube Amp Doctor (TAD). Jag blir lite som Gösta Ekman i sketchen "Aftonbladet eller Expressen". Det låter mkt bra med båda rören fast på lite olika sätt. Vad man skall välja beror nog på vilka högtalare man har.

Nu har ett KT88 rör beslutat sig för att inte vilja vara med längre. I början kunde jag knacka lite på röret och det började glöda igen. Nu tjurar det och vill inte spela musik.

Jag funderar på att köpa en kvartett KT88 från TAD och se om det är någon skillnad mot de gamla KT88 från Prima Luna. TAD´s EL34 tycker jag är bra fast jag har egentligen ingen erfarenhet av olika rör/tillverkare. Jag tror att jag skall passa på att köpa deras 6sn7 rör samtidigt då jag inte vet hur gamla de jag har är.

Jag tar gärna emot synpunkter i denna tråd om rören ovan, TAD, alternativ, och var man handlar rör tryggast, bäst och billigast.

Här är ännu ett suddigt foto från mig på min Mystére med EL34 rör. De flesta bilderna (utom ett foto med EL34) tidigare i tråden visar KT88 rören.


"-Yes, to dance beneath the diamond sky with one hand waving free..." Robert Zimmerman
Go to Top of Page

Junepe
100.000-klubben

614 Posts

Posted - 2013/11/07 :  13:01:41  Show Profile  Visit Junepe's Homepage Send Junepe a Private Message  Reply
Det var trevlig läsning, tackar!

JJ KT88 Har jag under en längre tid haft och dessa gillar jag verkligen
Men de har brunnit färdigt nu så nya är på g och eftersom man kan välja tar jag ett annat emblem.
Men hade absolut, som Zlatan säger, kunnat nöja mig med dessa en omgång till.

TAD tycker jag personligen är lite för kalla. DÅ har jag bara haft deras ECC83 samt E88CC.
Men det kan ju vara av andra anledningar. Kanske hade jag ett dåligt halvår i mina öron.
Jag är den som väljer en verklig brasa istället för en på VHS eller DVD och just då var TAD likt en VHS kassett på TV, stel, tam och helt ofarlig.
Aldrig haft deras KT88or dock.
Men vet att gitarr och basfolk tycker om att köra med dessa i sina riggar, och de hyser stark motvilja mot just hifinördar eftersom dom hatar välljud

6SL7 samt 6SN7 Har jag Tungs Sol som jag verkligen gillar.
Även dessa är en bang for the buck.
Jämförde med JJ samt kinapuffar (som inte behöver vara dåligt per definition utan jag kallar de bara det eftersom jag har problem att tyda snacket på dessa rör)
Tung-Sol tog hem njutningspriset med råge i överdrivet haksläppandets namn.
Eller di var med subtila och svängigare.
Varma samt trevligare dynamik, inte större utan annorlunda rum.
Kanske som att jämföra en hall reverb pedals olika grader utav dynamik.
Digital eller analog pedal.
Det var mera gung i dessa, varken kantiga eller blödiga i färgljudet.

Men det är ju bara mina vaxfyllda ljudintryck för en krona!

Ebay affärs exempel:
Gold Lion KT88
Psvane KT88

Har även handlat på tubedepot flertalet gånger.
Mycket välfungerande på alla plan i min erfarenhet.

Roland på Tango Tubes har även han langat mig rör, men då handlar det om NOS och det är ju dyrare smack.

Har handlat mycket på world wide web och där gäller ju som precis oavsett vart att alltid välja sin handlare noggrant.
Googla och läsa.
Men ebay är ju förträffligt med deras betygssystem. Hyfsat lätt att skilja ur de seriösa i det globala skymningslandet av handel.
Bra med paypal.

I alla fall en start

((( Junepe )))

¿?¿ JUNEPE ¿?¿
Go to Top of Page

MatsE
Member

622 Posts

Posted - 2013/11/07 :  20:34:26  Show Profile Send MatsE a Private Message  Reply
Många fina tips där . Jag passade på att fråga den äldre gentlemannen hos Old School på Sweetspot mässan vilka KT88 han kunde rekommendera. Han blev lite grön i ansiktet och förklarade att KT88 inte var för HiFi om man inte hade väldigt trögdrivna högtalare.

Sedan ville han demonstrera sina synpunkter på dynamik och välljud och spelade någon orkestral musik på vinyl. Visst, det lät mkt bra.
Ännu bättre lät det med Leonard Cohen han spelade tidigare. Kusligt bra närvaro och det kändes som om man var där i konsertlokalen...

Men duger KT88 åt McIntosh och deras klassiska slutsteg MC275 så står nog jag ut med dem också. Mina högtalares känslighet på 89 db gör dem varken tungdrivna eller extremt lättdrivna. Det kanske är därför det är i mitt tycke nästan jämn match mellan EL34 och KT88. Med en ännu högre känslighet på högtalarna kanske det tippar över mer i EL34 favör.

Tänker jag rätt där?

Jag ser att TAD har en del av Tung-Sols sortiment. De har bl.a. ett rör som heter 6sn7gtb. Vad står gtb för? Spelar det någon roll för att jag skall kunna använda dem? Eller är det är ett 6sn7 rör som är det viktigaste

En annan nybörjarfråga jag har är hur viktigt det är med matchande par, kvartetter för resultatet? Spelar autobias in där?

Om jag köper 4 st. KT88JJ från TAD där de inte är matchade(uppgift saknas) eller om jag köper deras egna KT88 och som det står att läsa matched Quartet?


"-Yes, to dance beneath the diamond sky with one hand waving free..." Robert Zimmerman

Edited by - MatsE on 2013/11/07 20:37:43
Go to Top of Page
Page: of 3  Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.64 sekunder. Snitz Forums 2000