Author |
Topic |
|
Roger.L
Member
174 Posts |
Posted - 2013/03/06 : 19:55:45
|
Hej på er!
Funderar på att bygga mig ett par högtalarkablar av kopparfolie. Behöver eran hjälp på ett trevligt recept på dessa. Eller någon användbar länk. Är det någon här som har byggt ett par och kan dela med sig av sina erfarenheter?
Lite funderingar här nedan om det ev. bygget: Vilken dimension skall jag ha på kopparfolien? Vilken isolering använder man runt folien? Hur fäster man bananerna i folien? Läste någonstans att man skulle ha polerna ovanpå varandra och inte bredvid varandra. Stämmer detta och i så fall varför? Medför det några problem om jag gör den ena 2.5 meter och den andra 1.5?
Tacksam för svar. |
|
Micke Y
100.000-klubben
7711 Posts |
Posted - 2013/03/06 : 21:16:58
|
1 Det är ett bra sätt att bygga högtalarkablar på.
2 man kan stjäla lite utförande från http://www.goertzaudio.com/
3 Bernt har byggt men han jobbar ju hos Jorma nu så jag vet inte om han kommer att visa men jag tror att det finns en byggtråd på sådana. Sök.
Micke |
When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her. "Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan. |
|
|
Roger.L
Member
174 Posts |
Posted - 2013/03/07 : 21:13:13
|
Ingen som vet? |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
|
Imperial
Medlem i AÖ
2682 Posts |
Posted - 2013/03/08 : 00:23:31
|
Jag lindade av folien från en band spole. Det funkade men såg inget vidare ut med den tejpen jag hade då. Provade även å linda papper på folien å tejp utanpå det. Det såg ännu xxxxx ut.
Jag har säkert några bitar folie kvar om du är intresserad.
/ |
Rör å tillbehör när jag är med i matchen. jbl2480@hotmail.com Deltidare på Hifikit |
|
|
pix
200.000-klubben
4175 Posts |
Posted - 2013/03/08 : 07:27:57
|
Två folier på varandra ger en väldigt kapacitiv last för förstärkaren Något som kan få vissa (inte alla) förstärkare att oscillera (självsvänga) över det hörbara området När Goerz-kabeln var som hetas fanns det vissa förstärkartillverkare som avsade sig garantier på sina produkter med denna typ av kabel Jag hittar de lite mätningar här: http://sound.westhost.com/cable-z.htm /Pix |
"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition. |
|
|
Bardis
Member
3348 Posts |
Posted - 2013/03/08 : 07:53:41
|
Det finns något i tygaffären som kallas för Tvärslå. Det är ett platt band öppet på ena platten. Används till att kanta juldukar mm. Finns i olika färger. Passade perfekt till 18mm brett band. Har både limmat med textillim och sytt i hop dem.
Antar att vanligt band för kantning, som finns i olika bredder, är användbart det med.
|
Modda allt som går att modda! |
|
|
Roger.L
Member
174 Posts |
Posted - 2013/03/08 : 11:43:21
|
Tack för svaren! Trevligt att svaren börjar rulla in.
Har ett par frågor så att jag kan börja med bygget. Mellan vilka storlekar skall folien ligga på för att det skall vara optimalt? Jag har Rauna Leira som högtalare och en Edison Triod som stärkare. Hur är det med materialvalet till isoleringen? Är teflon mycket bättre än exempelvis bomull till denna kabel. Har tänkt klä in kabeln i bomull-strumpa eller kardborreband. Men visst kan man tejpa med gängtejp och därefter med annan tejp för att hålla folien tätt på plats mot varandra och därefter strumpa. Vad tror ni? Tror ni att kapacitiv-lasten blir för hög till min rör-förstärkare? Eller kommer det att fungera bättre om folien ligger bredvid varandra istället för ovanpå? Tror ni att det skapar några problem om ena kabeln är 1,0 till 1,25 meter kortare?
|
|
|
pix
200.000-klubben
4175 Posts |
Posted - 2013/03/08 : 12:55:51
|
Jag tror ingen kan förutspå om man riskerar probem med kapacitiva laster, men generellt så ger alla reaktiva laster (induktans, kapacitans) fasförskutningar. Problemet ökar då med förstärkarens bandbredd och om den är återkopplad. Rörförstärkare är generellt betydligt smalbandigare än transistor dito, och borde då ge mindre problem Ett högtalar-filter, och en högtalare är ju också reaktiva laster vilket bevisligen merparten av ala förstärkare klarar av att driva. Jag kan tänka mig (har ej erfarenhet) att elektrostathögtalare kan vara en knepig last för vissa förstärkare pga kapacitans
Det teoretiskt bästa isolationsmaterialet i en kondensator (för det är ju i princip vad detta är för förstärkaren, är vacuum Vacuum lagrar ingen energi (dielektrisk absosion = 0) och har en dielektrisk konstant = 1 Närmast ligger Teflon (PTFE) = 2,1 Bommul är ju svårt definierat då detta innehåller en variabel mängd luft
Ovanst är alltså en teoretisk förklaring. Det är med detta inte sagt att detta låter bäst Jmfr t.ex med kopplingskondensatorer där teflon-kondensatorer borde vara outstanding. Men även här finns den eviga diskusionen om vad som låster bäst
Jag tror de flesta av oss vill höra lite skit för att det skall uppleva att det låter bra
/Pix
|
"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition. |
Edited by - pix on 2013/03/08 14:12:23 |
|
|
Micke Y
100.000-klubben
7711 Posts |
Posted - 2013/03/08 : 19:08:58
|
De flesta som jag hört talas om kör Goertz typ av kabel brukar göra det med högtalare som har låga impedanser och med stora trissesteg. Tveksam om det verkligen är rätt recept för en liten glaslåda. Vore det inte enklare med lite tvinnad enkelledare?
Micke |
When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her. "Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan. |
|
|
RuneStone
Member
1961 Posts |
Posted - 2013/03/09 : 08:58:22
|
quote: Det teoretiskt bästa isolationsmaterialet i en kondensator (för det är ju i princip vad detta är för förstärkaren, är vacuum Vacuum lagrar ingen energi (dielektrisk absosion = 0) och har en dielektrisk konstant = 1 Närmast ligger Teflon (PTFE) = 2,1
Efter vakuum är väl luft bästa dielektrat och sen ptfe om jag inte missminner mig.. |
"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.." |
|
|
pix
200.000-klubben
4175 Posts |
Posted - 2013/03/09 : 17:54:24
|
Du har rätt som vanligt Rune http://en.wikipedia.org/wiki/Relative_permittivity
Men se inte detta som en välljuds-lista Jag byggde själv ett RIAA med PC-kondensatorer som lät rasande bra (PC-kondensatorer är ju varken audiophila, eller teoretiskt de bästa) När jag sedan "uppgraderade" detta till samma värden med PP(film) och PTFE-kondensatorer så lät det kallt, intetsägande och slätstruket Då hade jag tyvärr redan knippsat sönder de välljudande PC-kondingarna
PET ligger ju på 4é plats, strax efter teflon, men anses ju vara förkastliga audio-kondensatorer
/Pix
|
Edited by - pix on 2013/03/09 18:02:22 |
|
|
Lord
Member
1020 Posts |
Posted - 2013/03/09 : 18:53:02
|
Bästa kabeln som finns enliht min mening. har både goertzaudio och DIY variant , och har provat tillsammans med en uppsjö olika förstärkare alltid med samma goda resultat.
Till diy varianten är största "problemet" att hitta lämpliga kontaketer, då de flästa är ju till för rund kabel, jag klämde till mina i skruvstädet så det gick att löda på ett bra sätt. Som isolering använde jag vanlig transparant packtape. Började med att vika till ca 10cm av kopparbandet så det går från full brädd ner till 0. lödde på kontaket och isolerade runtom första 10cm av bandet (packtape) La bandet utsträckt på golvet och tapade längsmed hela längden, fram till den redan isolerade biten. På med nästa band, tape igen. Vände på hela paketet och tapade "undersidan". Klippte bort överflödig tape så ca 5mm blev kvar utanför bandet. Förstärkte lite extra där kabeln nu delar på sig. Klart |
En bit tråd blir inte mer antenn bara för att du kan ansluta den till radion Min anläggning |
|
|
jari
RödaTråden vinnare
4459 Posts |
Posted - 2013/03/09 : 19:59:10
|
Var får man tag i kopparfolie? |
Dared VP 845 förstärkare,Shuguang WE845,RCA vt231,Raytheon 6072A rör,Marantz cd6007 cd-spelare,Technics SL1500c skivspelare,AT VM 540ML pickup,Ino pi60s med es dämpmaterial högtalare,Diy silver sexfläta signalkabel,KLEI Classic Harmony rca-kontakt,Diy silver sexfläta + Fyrfläta enkardelig kopparkabel utan kontakter högtalarkabel,2 fyrflätor med enkardelig ledare,2 ledare till fas och nolla,4 till jord,med kopparkontakter nätkabel,Gigawatt PF-1E nätlist.
Sursill "Farligt käckt"
|
|
|
Bardis
Member
3348 Posts |
Posted - 2013/03/09 : 21:01:00
|
Högtalarspolar eller om du har en trafolindare på orten. Så kan du be att få köpa folien de skärmar trafarna med.
|
|
|
jari
RödaTråden vinnare
4459 Posts |
Posted - 2013/03/09 : 22:07:07
|
På min förra arbetsplats hade vi en lindareverkstad som närmaste granne, de kanske kan hjälpa mig? |
Dared VP 845 förstärkare,Shuguang WE845,RCA vt231,Raytheon 6072A rör,Marantz cd6007 cd-spelare,Technics SL1500c skivspelare,AT VM 540ML pickup,Ino pi60s med es dämpmaterial högtalare,Diy silver sexfläta signalkabel,KLEI Classic Harmony rca-kontakt,Diy silver sexfläta + Fyrfläta enkardelig kopparkabel utan kontakter högtalarkabel,2 fyrflätor med enkardelig ledare,2 ledare till fas och nolla,4 till jord,med kopparkontakter nätkabel,Gigawatt PF-1E nätlist.
Sursill "Farligt käckt"
|
|
|
Bardis
Member
3348 Posts |
Posted - 2013/03/09 : 22:38:54
|
Lindarverkstäder skall man hålla sig kompis med. De kan vara bra till mycket i vår bransch. |
|
|
soundbrigade
Semesterfirare
7879 Posts |
Posted - 2013/03/10 : 10:10:35
|
Spontant känner jag att en dubbelhäftande tejp skulle kunna funka bra. Vi får en variant med en tejpfolie som är förstärkt med en gles väv till jobbet för att fästa gummipackning. Tejpen kommer från AVERY DENNISON och heter AVE11708892 001 FT 660. tejpen nyper hår som bara den när den fått härda ett tag. Jag tror den här tejpen är perfekt att "bonda" två kopparfolier med varandra. Sedan kan man ju dra över krympslang och kanske dra över det hela med skosnöre typ grövre. Det finns emellanåt att köpa i Tygladan i Vänersborg. Man plockar ut "coren" ur snöret och stoppar in foliepaketet istället. |
|
|
Roger.L
Member
174 Posts |
Posted - 2013/03/11 : 19:13:17
|
Tack för alla svar!
Behöver dock ha svar på ett par frågor innan bygget kan börja. Vilken bredd och tjocklek skall det vara på folien? Blir det några problem om ena kabeln är 125 cm och den andra är 275 cm? |
|
|
Roger.L
Member
174 Posts |
Posted - 2013/03/20 : 19:13:34
|
Kom igen!
Behöver svar på dessa två frågor innan en beställning från Ebay görs.
Vilken bredd och tjocklek skall det vara på folien? Blir det några problem om ena kabeln är 125 cm och den andra är 275 cm?
|
|
|
Bardis
Member
3348 Posts |
Posted - 2013/03/20 : 20:03:09
|
De frågorna är lite relativa. Iden med att platta till ledaren är att undvika skineffekten. Desto tjockare folie desto mer skineffekt. Dvs du kapar lite i diskanten. Men hörs det? För att få svaret måste du göra två par med olika tjocklek. Skulle iofs vara kul om du rapporterade dia svar här. Hur breda skall de vara då? Du kan ha hur breda som helst tills det blir opraktiskt. Båda ovanstående påståenden påverkar även kabelns resistans. Även kapasitans beroende på geometri.
Lär inte bli några direkta problem om kablarna är olika långa. Men låt oss säga att kabeln har relativt hög resistans. Det påverkar dämpfaktorn litegrann. Då får du olika dämp i basen till högtalarna.
Allt är beroende av vartannat och svårt att förutsäga om det passar din anläggning och öron. Men det vore väldigt spännande att få ta del av dina kabelbyggen.
|
|
|
Nesta
Member
78 Posts |
Posted - 2013/04/28 : 21:38:24
|
Läste nyss igenom denna tråd och insåg att jag kanske har en kopparfolietejp som passar. Den är 0,15 mm tjock och är 22mm bred alltså ca 3,3 mm2. Det är en plastfilm ( tror jag ) runt om som är 0,075 mm tjock och 30 mm bred. Ena sidan av kopparfolien är svagt självhäftande. Finns på rulle ca 100m...om ngn är intresserad så säg till.
//Magnus |
"Liverpool is my religion, Anfield is my church" |
|
|
|
Topic |
|