HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Bygga egen EQ med justerbart Q och nivå
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

johan1
Member

83 Posts

Posted - 2013/04/25 :  16:02:47  Show Profile Send johan1 a Private Message  Reply
Hej

Efter att ha en del basproblem med nybyggda HT så har jag insett mha Antimode Dualcore och även XTZ att jag har 2st stora baspucklar. En vid 43Hz och en vid 98Hz.

Jag har både Behringer DEQ2496, men äben miniDSP. Båda dessa löser mitt problem ganska enkelt, men upplösningen på dessa enheter gör att mellanreg och disk tappar sin lyster och dynamik.

Efter att lekt med Behringern inser jag att jag behöver dämpa ca 10dB vid båda frekvenserna, och att Q värdet behöver vara ca 10.

Någon som byggt en egen EQ på liknande sätt?
Eller känner till en beprövad konstruktion som funkar?

CH
Member

1474 Posts

Posted - 2013/04/25 :  19:58:35  Show Profile  Visit CH's Homepage Send CH a Private Message  Reply
Är övertygad om att ett Lynx ljudkort ihop med JRMC löser dina problem. Om du accepterar en datorlösning, vill säga.
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8638 Posts

Posted - 2013/04/25 :  21:46:09  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
http://www.diyaudio.com/forums/digital-line-level/215379-dsp-xover-project-part-2-a.html

Nadja,om du accepterar en DAC/Utgång.

Edit:Föresten Nadja har ju inbyggda daccar oxå..
Finns många möjligheter.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-

Edited by - Ryssen on 2013/04/25 22:30:43
Go to Top of Page

manw
Member

445 Posts

Posted - 2013/04/26 :  07:21:38  Show Profile  Visit manw's Homepage Send manw a Private Message  Reply
Sådär kanske, finns lite olika varianter på notchfilter, det är ju dämpning det är frågan om.
http://www.radio-electronics.com/info/circuits/opamp_notch_filter/opamp_notch_filter.php
Finns nog många artiklar, Google is your friend :)

/Mats, född nyfiken
Go to Top of Page

johan1
Member

83 Posts

Posted - 2013/04/26 :  09:45:10  Show Profile Send johan1 a Private Message  Reply
Jag har kikat en del på notch filter med variabelt Q. Låter som värt ett försök. Någon som vet hur djup dämpningen blir? Och är djupet beroende på Q också? Dvs bredare Q=mindre djup dämpning???

Datorlösning är tyvärr inget för mig.
Go to Top of Page

manw
Member

445 Posts

Posted - 2013/04/26 :  16:48:01  Show Profile  Visit manw's Homepage Send manw a Private Message  Reply
Kanske simulera i LT-Spice för att få fram kurvorna.

/Mats, född nyfiken
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.14 sekunder. Snitz Forums 2000