HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Byte av dammkåpa?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Wing Zero
400.000-klubben

1097 Posts

Posted - 2013/04/27 :  20:35:03  Show Profile Send Wing Zero a Private Message  Reply
Har funderat lite på vad som igentligen händer när man byter ut dammkåpan på ett element dvs ändrar storleken? Jag vet själv att en större dammkåpa innebär ökning av vikten och då sänks Fs och känsligheten på elementet men vad händer med spridningen och frekvensgången?

/Kristofer

Musik är livet

DrBoar
Member

457 Posts

Posted - 2013/04/28 :  15:30:35  Show Profile Send DrBoar a Private Message  Reply
Det skall mycket till för att vikten på en dammkåpa skall påverka T/S parametrarna. Möjligen kan stagningen av kåpan påverka uppbrytningsmönstret på konen.
Go to Top of Page

Wing Zero
400.000-klubben

1097 Posts

Posted - 2013/04/28 :  19:47:06  Show Profile Send Wing Zero a Private Message  Reply
På ett stort element så påverkar det knappt ja men jag syftar på ett litet element. säg 5.25" bas som får en dammkåpa som mer eller mindre täcker hela konen. Vet inte varför men jag tycker det ser riktigt häftigt ut med element som har stora dammkåpor.

Musik är livet
Go to Top of Page

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2013/04/29 :  08:22:12  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message  Reply
uppbrytningen samt spridningen ändras..

"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.."
Go to Top of Page

Wing Zero
400.000-klubben

1097 Posts

Posted - 2013/04/29 :  15:54:42  Show Profile Send Wing Zero a Private Message  Reply
Bättre eller sämre? Eller det får man isåfall mäta sig fram till? Tror jag ska beställa ett gäng dammkåpor sen i olika storlekar när mina minipluttar blir klara. Hade varit kul och experimentera lite med det. Vet i och för sig inte vad en dammkåpa kan kosta i 10 - 15 cm i diameter.

Musik är livet
Go to Top of Page

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2013/04/30 :  08:05:22  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message  Reply
Annorlunda skulle jag nog vilja svara.. om det är bättre eller sämre beror ju på applikationen..

"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.."
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.14 sekunder. Snitz Forums 2000