Author |
Topic |
Kaktus
Member
545 Posts |
Posted - 2013/03/02 : 14:41:56
|
Kanske bra ochi fint med en matt lack? Översta lagret skulle jag kunna ha körsbärsplywood som jag fått billigt. Kanske blir konstigt mot furuplyn i övrigt. |
|
|
fixarstig
Member
1752 Posts |
Posted - 2013/03/02 : 15:23:18
|
Tvärtom, tror det blir en snygg växling så |
Mera bilder åt folket |
|
|
Egil
Member
80 Posts |
Posted - 2013/03/03 : 09:55:04
|
Otätt blir det.. Hur otätt är en definitionsfråga och hur noga det är beror på hur bra resultat man vill åstadkomma. Använder en heldel stackad plyfa till vakumformar och där läcker det MKT! utan bra flöde på vacpumparna är det kört om man inte lackar. Sen att där i vissa fall kan finnas fördelar med en "lossy box" men det normala är att det då blir fel/konstigt avstämt + att det är stört omöjligt att få två lådor lika utan att bygga en uppsjö och sen matcha.. Hur akustiskt otäta de blir mäts lättast med att bygga två ex, en som tätas noga på insidan som jag tidigare föreslog och en utan, därefter mäter du dem och förundras över skillnaden ;)
Ett sätt att få tätningen/färgen att inte rinna igenom är att blanda första lagret färg med slipdamm dock blir det aningens geggigare.. |
|
|
Ryssen
100.000-klubben
8624 Posts |
Posted - 2013/03/03 : 12:10:11
|
Är det då nån skillnad i täthet mellan vanlig plywood och björk? |
Learning by burning.. You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
|
|
|
Kaktus
Member
545 Posts |
Posted - 2013/03/03 : 13:02:51
|
Om man lackar några lager utsidan och två lager insidan borde man väl sova lugnt? |
|
|
fixarstig
Member
1752 Posts |
Posted - 2013/03/03 : 14:39:42
|
quote: Om man lackar några lager utsidan och två lager insidan borde man väl sova lugnt?
Tror jag också Lacka insidan innan du limmar på toppen så har du en lätt yta att lacka på insidan sen genom elementhålet. |
Mera bilder åt folket |
|
|
Egil
Member
80 Posts |
Posted - 2013/03/03 : 21:43:43
|
Det blir nog tillräckligt tätt bara du lackar insidan några gånger så kan du ha utsidan obehandlad om du vill d. Skvimparuntfärg metoden tror jag är klart smidigare än att försöka få på nått med spruta eller pensel när du dels har en väldigt stökig yta (om du nu tänkte följa diffusor rådet ie.) och troligen några stag som även de ställertill med problem med åtkomsten. Dock kan det ta en ohyggelig tid för färgen att torka i ett så litet nästan slutet utrymme om du inte kör tvåkomponent eller nån liten fläkt typ skotork ed. |
|
|
FForsman
100.000-klubben
2593 Posts |
Posted - 2013/03/03 : 22:39:28
|
Nu har jag inte detaljläst tråden men skulle inte vanligt vitlim spätt med lite vatten fungera i skvimplaruntmetoden. Genomskinligt och lätt att torka bort om det kryper igenom på utsidan. I tidigare diskussioner om att täta ytan på MDF för att kunna lacka utan skarvar kryper fram har den metoden använts som alternativ till kvistlack. Fast på utsidan då...
/mvhff |
Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv! |
|
|
Egil
Member
80 Posts |
Posted - 2013/03/04 : 01:20:05
|
-FForsman ett alldeles ypperligt! förslag, kvistlack=utspätt vitlim(PVA).. |
|
|
Ryssen
100.000-klubben
8624 Posts |
Posted - 2013/03/04 : 10:17:01
|
quote: Genomskinligt och lätt att torka bort om det kryper igenom på utsidan.
Får man det på utsidan så kommer det att synas igenom ev ytbehandling. Det är nästintil omöjligt att få bort (torka eller slipa) IoM att det sugs in i materialet. Försökte torka bort det direkt.. |
Learning by burning.. You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
|
Edited by - Ryssen on 2013/03/04 10:32:35 |
|
|
Kaktus
Member
545 Posts |
Posted - 2013/03/04 : 11:13:23
|
Hm, kanske Fixarstigs idé funkar bäst. Att pensla på trälack på insidan innan översida och element kommer på plats. Jag funderar också på att bara skruva fronten, då blir det ännu lättare att pensla. Om man lägger så mycket jobb på kabinettet vill jag gärna kunna byta baffel så att man kan använda andra element om det blir dåligt. Tack för input!, det göra det mycket troligare att jag kan få ihop nåt...:) |
|
|
FForsman
100.000-klubben
2593 Posts |
Posted - 2013/03/04 : 13:12:36
|
quote: Får man det på utsidan så kommer det att synas igenom ev ytbehandling. Det är nästintil omöjligt att få bort (torka eller slipa) IoM att det sugs in i materialet. Försökte torka bort det direkt..
Hmm, tänkte inte på det - som dom sa i Lorry.
Tänker jag konstigt nu men om man gör ytbehandlingen på utsidan klar först så minskar man dels risken för att gucket man behandlar insidan med läcker ut. Läcker det ut ändå så ökar kanske chanserna att torka bort det om det inte suger in lika lätt.
/mvhff |
Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv! |
|
|
ohmega
Member
4651 Posts |
Posted - 2013/03/06 : 19:35:58
|
Kaktus [quote:]Jag funderar också på att bara skruva fronten, då blir det ännu lättare att pensla. Om man lägger så mycket jobb på kabinettet vill jag gärna kunna byta baffel så att man kan använda andra element om det blir dåligt. Tack för input!, det göra det mycket troligare att jag kan få ihop nåt...:)[/quote]
Jag gjorde en baffel uppbyggd på två lager...och satte islagsmuttrar på den "inre" baffeldelen och limmade därefter ihop den yttre och inre baffelskivorna. Lite omständligt... men det går.
Edit: Visst i 17 oxå Jag kunde ju komma åt skuvarna via att öppan bakstyckket först....om man nu inte har nåt bakstycke som går att skuva bort så blir det kanske lite svårt...*suck* |
Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker" Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor |
Edited by - ohmega on 2013/03/06 19:42:04 |
|
|
Kaktus
Member
545 Posts |
Posted - 2013/03/06 : 20:19:49
|
Aha, nej jag tänkte inte ha lös baksida. Tänker nog ha rundad baksida. Du ville undvika synliga skruvar på fronten? Jag vet inte hur jag ska lösa det. Kanske kan se ok ut med försänkta insexbultar? |
|
|
ohmega
Member
4651 Posts |
Posted - 2013/03/06 : 21:16:02
|
Kaktus: quote: Du ville undvika synliga skruvar på fronten?
Just så...
Mmm....man kanske kan komma åt skruvarna via hålet för högtalarelementet?
Kaktus: quote: Kanske kan se ok ut med försänkta insexbultar?
För all del....och en del kompletterar med passande plugg som täcker över försänkningarna. |
Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker" Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor |
|
|
Kaktus
Member
545 Posts |
Posted - 2013/03/06 : 22:04:25
|
Jag har tänkt 4-tummare.
|
|
|
ohmega
Member
4651 Posts |
Posted - 2013/03/06 : 22:20:28
|
ok...ja då blir ju hålet lite...litet för att få in arm å verktyg mm |
Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker" Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor |
Edited by - ohmega on 2013/03/06 22:21:03 |
|
|
Kaktus
Member
545 Posts |
Posted - 2013/03/07 : 10:50:53
|
Jag kan ju alltid lägga in en skruvdragare som får vara kvar där inne.:) Nej, man får väl köra med synliga bultar. Det får väl bli fronttyg om det ser allt för fult ut.
|
|
|
Topic |
|