Author |
Topic |
|
tomano58
Member
455 Posts |
Posted - 2013/03/06 : 10:51:44
|
Hej, obildad som jag är när det gäller rör, finns det någon (eller några) bra bok som ni kan rekommendera för att lära sig lite i ämnet?
Googlar givetvis men om det finns böcker ni läst och som ni anser vara bra så har jag lite mer input. Svenska eller engelska. |
Edited by - tomano58 on 2013/03/06 10:52:30 |
|
MatsT
100.000-klubben
2457 Posts |
|
Rolf-san
Member
2137 Posts |
|
tomano58
Member
455 Posts |
Posted - 2013/03/06 : 11:33:15
|
Tack för förslagen, RDH4.pdf har jag redan tankat ner, den finns ju med i den klistrade tråden. Den andra skall jag ta en titt på. |
|
|
pix
200.000-klubben
4175 Posts |
Posted - 2013/03/06 : 13:44:25
|
Jag rekomendear i första hand Morgan Jones första bok "Valve amplifiers". Den sträcker sig från enkla till avancerade kopplingar samt att läsa anoddiagram mm Fin kvalitetsbok, tryckt på fint papper Man bör känna till grundläggande saker som ohms lag, spänning, ström etc
Sedan fins ju Jean Hiraga's bok "rörförstärkare" på svenska Mycket nostalgi och direktupphettade trioder (typ 300B och PX4) Enkel bok. men tryckt på något som liknar pappret i äggkartonger (ömtålig) Kanske lite mer en historeberättelse om rörens utveckling
En annan bra läsning är CD-utgåvan av "Sound Practces" Kanske inte så mycket lärobok, men outtröttlig inspiration Kan köpas direkt av Joe Roberts för ca $20
Jag kan ibland även bläddra i Allen Wrights "pre amp cook book" Underhållande resa om Allens första försteg till dagens Vacuum state electronics-produkter Man skall gilla ballanserade konstruktioner, med kaskadkoplade ECC88 för att uppskatta denna bok Dyr för det mediokra kopierade "häfte" man får, men ingår i samlingen
/Pix |
"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition. |
|
|
tomano58
Member
455 Posts |
Posted - 2013/03/06 : 14:10:18
|
Tack pix, är gymnasieingenjör, el/tele, dvs den gamla 4-åriga utbildningen så jag har hyfsad koll på i vilken ände man ansluter en sladd
Blev en beställning av 4e upplagan, den som MatsT länkade till. Får se om det blir fler böcker i ämnet lite senare. |
|
|
pix
200.000-klubben
4175 Posts |
Posted - 2013/03/07 : 07:20:13
|
Jag har bägge av Morgan Jones böcker Den första är helt inriktad på rör, rörtyper, kopplingar och schemor Den andra (den som MatsT hänvisar till) handla mer om praktiska saker som att bygga chassin etc. En smak sak vilken som passar dig /Pix
|
"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition. |
|
|
|
Topic |
|