HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Nya basar eller nytt slutsteg?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2013/03/01 :  11:51:35  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message  Reply
Nu har jag kört med min anläggning ett tag, och tror mig veta vad jag gillar och inte gillar med den.
Det är ju trevägs (2,5-vägs?) DIY-högtalare som delas aktivt med mini-DSP.

Problemet är basen, nåväl det är inget stort problem egentligen men ändå...

Basarna är 12" Cerwin Vega ATW12 (basreflex)
Slutsteget är T-Amp S-150 mkII

Ibland känns den lite för slö och odynamisk, jag vill ha mer attack i trummor och basgitarr!

Som jag ser det så finns det tre alternativ:

*Byta basarna till Tappade Horn.
*Skaffa ett kraftigare slutsteg alt. köpa ett till och köra bryggat.
*Skaffa fler basar.

Jag kör basarna upp till 300Hz med lite extra Eq vid 40Hz.
Har även provat att dela lägre, runt 70-100Hz men då blir ljudet lite för tunt, elgitarrer förlorar lite tyngd, inte kul.
Mellan basarna går ner till 70Hz, men verkar behöva lite hjälp i botten.

Men det kan kanske vara ett mjukvaruproblem, eller musiksmaksproblem, för med vissa skivor (frugans Madonnaplattor och andra ickefavoriter) låter sjukt bra...

Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/
www.facebook.com/BurningSkullRec

Edited by - opethic on 2013/03/01 11:52:19

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2013/03/01 :  12:04:05  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message  Reply
Kom på en sak.

Jag har ju en ledig utgång på miniDSP'n.
Kan man köra ett par TH i rummets bakre hörn? Om man kan, finns det månne något att vinna med det?

Go to Top of Page

more10
Member

2112 Posts

Posted - 2013/03/01 :  13:27:07  Show Profile Send more10 a Private Message  Reply
Hur stora basar får basarna vara?

Kan inte rekommendera TH för finlyssning.

quote:
the t.amp S-150 MK II power amplifier - 2x 150watts/4 ohm, 2x 85 watts/8 ohm

Den där kan du använda till en klockradio :-). Eller till mellanregistret om den låter bra. Kolla på blocket efter begagnade PA-steg (om du står ut med fläktljudet).

Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet
Go to Top of Page

R1 T
Member

589 Posts

Posted - 2013/03/01 :  14:01:25  Show Profile  Visit R1 T's Homepage Send R1 T a Private Message  Reply
Hej
Kör du fortfarande med passiv delning mellan diskant och mellanregistret som när jag var hos dig?
Är det samma kan jag slänga upp mätningarna som vi gjorde då.
Vill du kan vi göra nya mätningar vid tillfälle, kan vara enklare att veta vad man skall göra när man vet hur det mäter.

Mvh Åke

Örebro
Go to Top of Page

Brandmästaren
Member

203 Posts

Posted - 2013/03/01 :  14:05:43  Show Profile Send Brandmästaren a Private Message  Reply
Spontant känns 12:or lite litet jämfört med middarna, men ett stabilare steg förvandlar ibland natt till dag.
Men ett par spänstiga 15" hade nog vart grejen :)

//Figge.

Mitt system:
Yamaha RX-A3010 förstärkare 5.2 (11.2), Alto Macro 3.4PC filter och 2st Macro 2400 till subbarna.
DIY högtalare, 5st MTM med 8G40 och CP21 samt 4st subbar med SM115K.
HPD-dator, Technics CD och SL1200 med Ortofon MC-pickup.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2013/03/01 :  16:08:47  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Lite av mina erfarenheter i ämnet:

Provlyssnade ett hembyggt First Watt F5 häromdagen, mycket bra bassteg! Mindre effekt än det du har men KVALITET.

Vill du ha massor med effekt och grym kontroll så kika på Hypex Ucd 2k.

Finns en del vintagesteg som kan spela kvalitetsbas, t.ex. Harman Kardon Citation 16.

Basarna ska vara stora och lättdrivna proelement med lågt Q. Två 15-tum är minimum tycker jag.
Alla vet väl att jag gillar 18Sound 21LW1400 i sluten låda, nämner det ändå...
TH artikulerar inte så bra enligt min erfarenhet. Attack, visst, men sen då?

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Edited by - Bernt Jansson on 2013/03/01 16:11:01
Go to Top of Page

Brandmästaren
Member

203 Posts

Posted - 2013/03/01 :  17:13:30  Show Profile Send Brandmästaren a Private Message  Reply
21" ja sånt kan man väl bara drömma om

//Figge.

Mitt system:
Yamaha RX-A3010 förstärkare 5.2 (11.2), Alto Macro 3.4PC filter och 2st Macro 2400 till subbarna.
Go to Top of Page

miaber
Member

1345 Posts

Posted - 2013/03/01 :  18:03:37  Show Profile  Visit miaber's Homepage Send miaber a Private Message  Reply
Ursäkta en OT-fråga här (blev nyfiken).
quote:
Basarna ska vara stora och lättdrivna proelement med lågt Q. Två 15-tum är minimum tycker jag.

Vad räknar du som lågt Q-värde?

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=50098
Go to Top of Page

FForsman
100.000-klubben

2593 Posts

Posted - 2013/03/01 :  18:43:49  Show Profile  Visit FForsman's Homepage Send FForsman a Private Message  Reply
Nya basar och nytt slutsteg!

(Sa killen som själv kör på stram budget...)

/mvhff

Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv!

Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2013/03/01 :  20:41:03  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message  Reply
Okej, lite spridda skurar.
Som väntat, vissa säger nya basar andra säger nytt slutsteg...

quote:
Den där kan du använda till en klockradio :-). Eller till mellanregistret om den låter bra. Kolla på blocket efter begagnade PA-steg (om du står ut med fläktljudet).
Jag har funderingar på att skaffa annat slutsteg, ev blir det en modul från Abletech.
Jag ska prova T-Ampen till diskanten en vacker dag, i samma veva ska jag prova att köra Inter M till basarna.
Hur är det med de dära Behringer Inuke, skulle det funka med ett sådant tro?
quote:
Hej
Kör du fortfarande med passiv delning mellan diskant och mellanregistret som när jag var hos dig?
Är det samma kan jag slänga upp mätningarna som vi gjorde då.
Vill du kan vi göra nya mätningar vid tillfälle, kan vara enklare att veta vad man skall göra när man vet hur det mäter.

Mvh Åke
Nej, det har hänt en del sedan du var här senast Åke.
Aktiv delning är det som gäller numera.
Jag kan tänka mig att det mäter ganska bra, och gör det inte det så är det enkelt fixat.
Det jag främst saknar är attack och dynamik!

Någon frågade hur stora basarna får vara.
Ska Cerwinbasarna bytas ut så får de nya vara ganska stora.
Ska det kompletteras med fler bsar så måste de nya vara hyfsat små...

Go to Top of Page

Brandmästaren
Member

203 Posts

Posted - 2013/03/01 :  20:45:12  Show Profile Send Brandmästaren a Private Message  Reply
Antar att Qts på 0,2 - 0,3 är inom kategorin "lågt".
Beroende på hur gott om, alternativt lite utrymme man har, så kan ju VAS spela viss roll

Börjar bli riktigt nöjd med mina SM115K nu när de gått ett tag. För det priset så är de riktigt bra. Men för att ge 21" en match räcker nog inte en dubbel-15
De är mer "hifi" i karaktären och har inte så extrem slaglängd eller effekttålighet.

Nåt PA-steg som de inte har vett att ta rätt betalt för på Blocket kanske kan vara nåt.
Har 2 Zachry D-250. Rekomenderas ej då de inte orkar, har tom klippt med dubbla 10:or

//Figge.

Mitt system:
Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2013/03/01 :  20:50:57  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message  Reply
Lite Cerwin Vega parametrar:

Vas: 360,0
Qts: 0,13
Fs: 22,5
Qes: 0,14
Qms: 2,01
Re: 3,1
Bl: 12,98
Sd: 530
Xmax: 6,5
Pe: 200

Lådorna avstämda till 33Hz, tror jag det var...

Go to Top of Page

Brandmästaren
Member

203 Posts

Posted - 2013/03/01 :  21:35:54  Show Profile Send Brandmästaren a Private Message  Reply
Ja det är väl lågt Q om nå´t.
Som sagt - konarea är väl grejen. Hur mycket är ju upp till var och en.

Specifikationer SM115K:
Typ: Bas
Membranstorlek: 15 Tum
Membrantyp: Papper
Impedans: 8 Ohm
Frekvensomfång: 27-3000 Hz
Effekt: 500 W AES
Känslighet: 98 dB/SPL
Resonansfrekvens: 27 Hz
Vas: 345 L
Qts: 0.25
Yttermått: Ø 388 mm
Monteringshål: Ø 352 mm
Vikt: 10.2 Kg

Kör den i 130L BR avstämd till ca 36 hz. Mycket trevligt ljud, tom godkänt av min sambo...

Finns säkert 100 alternativ till, gubbarna har nog inte hunnit med än bara :)

//Figge.

Mitt system:
Go to Top of Page

R1 T
Member

589 Posts

Posted - 2013/03/01 :  22:26:00  Show Profile  Visit R1 T's Homepage Send R1 T a Private Message  Reply
Har precis köpt ett beg. PA-slutsteg (Som jag fick idag)
Hade ett bryggat Behringer A500 förut till minan sub-basar.
I dag kopplade jag in ett beg. Behringer EP 2500 bryggat, och jäklar vilket tryck det blev, och framför allt så känns det som det är mycket bättre out-put i djupbasen.

Jag gav bara 1000:- för det, och vad det gäller ljudtryck så är det grymt, fast det är nog det risigaste slutsteg jag någonsin sett, men det står under soffan så det gör inget.

Har även haft ett Hypex UCD400 förut som fungerade bra, men EP2500 har klart bättre tryck i basen.

Mvh Åke

Örebro
Go to Top of Page

R1 T
Member

589 Posts

Posted - 2013/03/01 :  22:43:10  Show Profile  Visit R1 T's Homepage Send R1 T a Private Message  Reply
Har du någon baffelstegskompensation? låter som du saknar lite av den övre basen.

Mvh Åke

Örebro
Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2013/03/01 :  22:55:59  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message  Reply
quote:
Har du någon baffelstegskompensation? låter som du saknar lite av den övre basen.
Nej ingen BSK, vilka frekvenser menar du med "den övre basen" ?
Hmm, jag ska starta en mindre byterkarusell med de prylar jag har så får du komma och mäta när jag kör fast.

Finns det månne möjlighet att få prova ditt beg-fynd?
Bara för att se om det finns potential i mina basar eller om det är just de som är den svaga länken.

En kul detalj:
Jag provade som hastigast att koppla bort mellanbasarna och köra Cerwin ända upp till 2800Hz i en ren tvåvägskonfiguration - det lät inte helt tokigt faktiskt, märkligt nog.

Edited by - opethic on 2013/03/01 22:58:17
Go to Top of Page

R1 T
Member

589 Posts

Posted - 2013/03/01 :  23:16:19  Show Profile  Visit R1 T's Homepage Send R1 T a Private Message  Reply
Övre basen ligger väl mellan ca: 80Hz till 200Hz.
Men har du ingen baffelkompensation så bör du nog sänk några dB ca 3-6 dB från ca: 200 Hz och uppåt, beror lite på hur bred baffel du har.
Sänk på både mellan och basen.Börja med mellan, går nog åt mest där.

Enklast är ju att mäta så man vet att man ligger rätt med baffelsteget.

Självklar kan du få prova mitt slutsteg.

Mvh Åke

Örebro
Go to Top of Page

more10
Member

2112 Posts

Posted - 2013/03/02 :  14:58:21  Show Profile Send more10 a Private Message  Reply
quote:
Jag har funderingar på att skaffa annat slutsteg, ev blir det en modul från Abletech.
Jag ska prova T-Ampen till diskanten en vacker dag, i samma veva ska jag prova att köra Inter M till basarna.
Hur är det med de dära Behringer Inuke, skulle det funka med ett sådant tro?

Jag har ingen erfarenhet av Abletech, men jag har bara hört bra saker. Dom är billiga med tanke på att stömförsörjning är innbyggt.

Behringer däremot har jag erfarenhet av, och måste bestämt avråda. Det är för låg kvalitet helt enkelt.

quote:
Någon frågade hur stora basarna får vara.

Det var jag som frågade. Kan du specificera i liter? Ganska stora är ett väldigt relativt begrepp.

Sen är det ju intressant att veta vilket frekvensomfång du vill ha, och maximalt ljudtryck.

Edited by - more10 on 2013/03/02 14:59:34
Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2013/03/02 :  15:30:45  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message  Reply
quote:
quote:Någon frågade hur stora basarna får vara.

Det var jag som frågade. Kan du specificera i liter? Ganska stora är ett väldigt relativt begrepp.

Sen är det ju intressant att veta vilket frekvensomfång du vill ha, och maximalt ljudtryck.

Jag har ganska gott om plats, men vill ogärna att basarna är högre än 45cm då de ska fungera som stativ till tvåvägarna.
Inga extrema ljudtryck behövs, rummet är på 13kvm, men jag gillar att spela starkt ibland.
35-300Hz kör jag idag.
Jag har stora planer på att bygga ett par OB-högtalare en dag, de lär behöva stöd upp till 300.

Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2013/03/02 :  15:40:36  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message  Reply
quote:
Övre basen ligger väl mellan ca: 80Hz till 200Hz.
Men har du ingen baffelkompensation så bör du nog sänk några dB ca 3-6 dB från ca: 200 Hz och uppåt, beror lite på hur bred baffel du har.
Sänk på både mellan och basen.Börja med mellan, går nog åt mest där.

Enklast är ju att mäta så man vet att man ligger rätt med baffelsteget.

Självklar kan du få prova mitt slutsteg.

Mvh Åke

Ska mäta bafflarna när jag får tid, mycket jobb nu...
Jag kan ju Eq'a ner lite vid typ 250Hz med ett lågt Q, ska prova när jag får tid.
Det vore intressant att prova ditt steg Åke, då får jag ju verkligen reda på vad som är systemets "svagaste länk".
Men som more10 var inne på så är det nog slutsteget (hoppas nästan det för jag har nog varken tid eller ork att bygga nya basar)

Bernt - Kör ni Grottmän med Abletech-moduler till Barabas?

Go to Top of Page

R1 T
Member

589 Posts

Posted - 2013/03/02 :  16:36:45  Show Profile  Visit R1 T's Homepage Send R1 T a Private Message  Reply
Vet inte vad funktionen heter i din EQ, men du skall sänka nivån från ca: 200Hz och hela vägen upp på mellan, och kanske även på basen.
På min EQ heter det High shelving och där lägger du in tex.-6dB från ca:200Hz, sen kan du antagligen välja hur snabbt den skall sänka nivån prova med 12dB/oktav.

Vi får bestämma någon dag när du skall prova slutsteget.

Mvh Åke

Örebro
Go to Top of Page

more10
Member

2112 Posts

Posted - 2013/03/02 :  23:10:12  Show Profile Send more10 a Private Message  Reply
Pröva med ett större steg först. Baffle step kan du göra antingen som delning mellan bas och diskant, välj delningsfrekvens där det ska slå in, eller med low shelf tror jag det heter i minidsp.

Om basen inte räcker till så får du väl bygga nya basar med större/flera element.

Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2013/03/03 :  09:09:36  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
quote:
Bernt - Kör ni Grottmän med Abletech-moduler till Barabas?
Riktiga grottmän använder Hypex Ucd 2k till den applikationen.

Om Cervin Vega basarna har så lågt Q som angivet så skulle du kunna testa med ett motstånd i serie med högtalarna, alternativt ett klenare steg. (Högre utgångsimpedans.)
Det ger ett fylligare ljud. Prova 2-4 ohm och lyssna vad som händer.

Jag startade en tråd om det där en gång, ska se om jag hittar den.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Edited by - Bernt Jansson on 2013/03/03 09:16:17
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2013/03/03 :  09:15:39  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Här: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?ARCHIVE=true&TOPIC_ID=78138

Fast det var ju attack du ville ha, då är det nog inte grejen.
Anslagsdynamik och attack finns i samspelet mellan olika register.

MVH Bernt Mitt system

Edited by - Bernt Jansson on 2013/03/03 09:19:11
Go to Top of Page

FForsman
100.000-klubben

2593 Posts

Posted - 2013/03/03 :  09:45:27  Show Profile  Visit FForsman's Homepage Send FForsman a Private Message  Reply
Ok, intressant, jag har precis skaffat en förstärkare med en angiven dämpfaktor om 200 vid 8 Ohm 1 Khz. Hur kommer det lira med ett TH med en PA 12:a i tro?

- ursäkta OT opethic.

/mvhff

Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv!

Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2013/03/03 :  10:12:48  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Du får snärtiga anslag, frågan är hur det håller tonen. Jag hade jätteproblem att få mina TH att göra rätt. Med stora trissesteg blev det PANG och sen ingenting. Provade med Quad 2 och det funkade bättre och sedan hamnade jag med ett inlånat Radford STA25 som hade både anslag och höll i tonen efter någorlunda. Sen sålde jag av TH när jag skulle flytta. 21" i sluten gör mycket mer rätt i mitt tycke.

MVH Bernt Mitt system

Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.31 sekunder. Snitz Forums 2000