Author |
Topic |
Kaktus
Member
545 Posts |
Posted - 2013/02/10 : 14:04:57
|
Hej Jag funderar på att bygga små högtalare med stackad plywood. Alltså i stil med Magico Mini: http://www.6moons.com/audioreviews/magico/mini_2.html Jag hoppas någon har erfarenhet av den byggtekniken eller tips på information. Det kanske blir väldigt många byggtimmar och jag antar t ex det är svårt att behålla sidorna i vinkel när man ska slipa till finnishen.
|
|
Tomas J
fd _T_
1550 Posts |
Posted - 2013/02/10 : 15:12:32
|
Jag har sett många byggen med den tekniken, de brukar bli välldigt bra och stabila, samt att man kan forma dem som man vill. Nackdelen är att det går åt några extra byggtimmar :)
Bitarna limmas väl i varandra så de ska väl ligga still? |
Ett forum dör utan tillströmning av medlemmar, Agera! |
Edited by - Tomas J on 2013/02/10 15:14:07 |
|
|
Kaktus
Member
545 Posts |
Posted - 2013/02/10 : 16:41:13
|
quote: Jag har sett många byggen med den tekniken, de brukar bli välldigt bra och stabila, samt att man kan forma dem som man vill.
Precis, det är väl det man är ut efter. Man kan göra ganska avancerade böjar , i alla fall i en dimension. Men jag tycker det verkar rätt svårt att behålla sidorna raka när man börja slipa. Jag gjorde en låda för förstärkare på det här sättet och då hade jag svårt att få sidorna rätvinkliga när jag slipade. Jag har ingen bänkslip.
Jag har handöverfräs så den biten borde funka även om det väl i praktiken inte blir perfekt passning. |
|
|
fixarstig
Member
1752 Posts |
Posted - 2013/02/10 : 17:39:35
|
Limma fast slippapper på en skiva som tar fyra hela slipark så behåller du raka sidor |
Mera bilder åt folket |
|
|
delight
Member
94 Posts |
Posted - 2013/02/11 : 10:37:17
|
jag har byggt lådor på liknande vis fast med mdf http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=52902&whichpage=1 Ganska material och arbetskrävande men fungerande bra. Det enda jag skulle gjort annorlunda är att inte limma fast rundstavarna som håller ihop lådan. Har inte funderat ut hur jag skulle löst det, men mdf:en krymper något med tiden och det gör inte rundstavarna (inte i längsled), detta har gjort att det nu finns några tunna torrsprickor i lacken. Får lacka om dem (högtalarna) vid tillfäle, men jag använder dom inte längre så det har låg prio. |
|
|
Egil
Member
80 Posts |
Posted - 2013/02/11 : 11:42:51
|
Ska du bara böja i en dimension så är det ju lätt. Bara att du får till den första/nedersta biten perfekt! sen grovsågar du resterande bitar, limma på så pass många lager att kullagret längst ner på din kantfräs fortfarande når den första/ den du fräste sisst. Buslätt! men se till att ha en bra överhandsfräs där allt är vinkelrätt annars får du ändå slipa.
Lyckatill. |
|
|
Kaktus
Member
545 Posts |
Posted - 2013/02/11 : 14:59:40
|
Delight, tjusigt värre. Det är ungefär så jag tänkt också men den där avancerade välvda översidan fattar jag inte hur du gjorde. Har du fler trådar ute om byggen med stackade skivor? jag hade också tänkt köra med trätappar för att fixera skivorna. Det borde funka om man använder plywood?
Egil, det är ju smart. jag har väl tänkt att man behöver slipa ändå, i alla fall med furuply. Men det kanske inte behövs så mycket. När jag gjode det tidigare projektet så blev sidorna konvexa eftersom man lätt slipar ner mer material i sidornas ändar.
Tacksam för fler länkar om ni har. |
|
|
Zei
Member
826 Posts |
|
fixarstig
Member
1752 Posts |
Posted - 2013/02/12 : 10:09:23
|
Om du använder tappar så ska du bara borra halvvägs i sista plattan så att du får en slät topp |
Mera bilder åt folket |
|
|
Beat
Member
1505 Posts |
|
FForsman
100.000-klubben
2593 Posts |
Posted - 2013/02/12 : 23:28:56
|
Läckra byggen Zei!
/mvhff |
Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv! |
|
|
delight
Member
94 Posts |
Posted - 2013/02/13 : 01:28:09
|
Snyggt zei Topp-plattan är gjord den hårda vägen - elhyvel rasp sandpapper Plyfa kanske inte krymper som mdf.? Annars låter Egils metod bra, men ett tips är att köpa bra frässtål, inte 20st för 149:- Man blir arg när lagret skär jag låvar! |
|
|
Ryssen
100.000-klubben
8625 Posts |
Posted - 2013/02/13 : 10:51:56
|
Plywood krymper oxå.. |
Learning by burning.. You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
|
|
|
fixarstig
Member
1752 Posts |
Posted - 2013/02/13 : 11:31:14
|
Allt trä krymper och växer beroende på luftfuktigheten |
Mera bilder åt folket |
|
|
Kaktus
Member
545 Posts |
Posted - 2013/02/14 : 11:19:53
|
Ja väldigt snyggt. Tack för olika tips. Kanske kan man ha limträskiva överst och underst (utan styrhål med tappar)? Någon som provat? Det kanske spricker efter ett tag. Och så verkar det intressant med skruvad front som man kan ta av? |
|
|
Nesta
Member
78 Posts |
Posted - 2013/02/15 : 19:41:07
|
Jag hade tre plugg / lager och limmade första lådan med alla lager på en gång satt i press, vilket resulterade i att lagren försköts lite. Blev mycket att slipa. Andra lådan limmade jag två lager sen två + två och sen fyra + fyra osv. Tog längre tid men lådan blev rak och fin. Idag skulle jag ha fler plugg/gängstång för att säkra upp det hela. Jag limmade inte en sida utan hela kabinettformen förutom baffeln. Ska man slipa formen efteråt borde man ha ett redskap som täcker hela bredden.
Mvh Magnus |
"Liverpool is my religion, Anfield is my church" |
|
|
Kaktus
Member
545 Posts |
Posted - 2013/02/15 : 23:37:31
|
OK, kanske snabbast ta det lugnt i limningen alltså. Körde du också med MDF? Har förresten någon testat med element åt två håll med den här tekniken, alltså med element i både fronten och baksidan? |
|
|
Nesta
Member
78 Posts |
|
Kaktus
Member
545 Posts |
Posted - 2013/02/17 : 15:21:13
|
Javisst ja, den där hade jag nästan glömt men det var nog den som först fick mig intresserad. Tycker det är otroligt snyggt med inböjningen på fronten längst ned och med avrundningen som går på kanterna av fronten och fortsätter upp över översidan. Imponerande projekt. Sån där precision kan ju inte jag få till tyvärr.
Det finns en dansk sida om ni missat med en Magico-klon där han slänger in en sub på slutet också: http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=34156&PN=2&TPN=8
|
|
|
Egil
Member
80 Posts |
Posted - 2013/02/21 : 18:47:43
|
Kom att tänka på en stor nackdel med plyfa till denna princip och det är att den är väldigt!! otät åt det hållet, men ser man till att måla tätt på både in och utsida så må det funka fint. Och måla tätt på insidan kan du göra mha att hälla i nån liter o skvimparunt.. Tänk dock på att det är så pass otätt att det troligen kommer rinna ut lite härodär så använd samma färg du tänkt ha på utsidan. |
|
|
Kaktus
Member
545 Posts |
Posted - 2013/02/22 : 21:44:54
|
Ok, det visste jag inte. då borde man måla eller lacka som du säger. Vad ska man förresten ha för väggtjocklek med en volym på 11 liter?
Nu tror jag det blir en enkel modell med 4-tums bredbandare och basreflexport nedåt. Någon som har synpunkter?
|
|
|
ohmega
Member
4651 Posts |
Posted - 2013/02/27 : 22:26:18
|
Hmm..kan man inte limma nån plastfilm eller så på insidan av plywood-lådan..med nåt spraylim eller dylikt? kli-kli...fast det kan kanske vara lite krabbigt om det är massa stag i lådan förstås..... |
Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker" Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor |
|
|
emanuelgbg
Member
743 Posts |
Posted - 2013/02/28 : 07:28:14
|
Penaudio har väl stackad plywood i sina kabinet, dock åt "andra" hållet.
|
|
|
fixarstig
Member
1752 Posts |
Posted - 2013/02/28 : 09:04:31
|
Jag testade att laminera insidan en gång och det gör jag aldrig om |
Mera bilder åt folket |
|
|
rannagarden
Reportage-Harry 2006
4161 Posts |
Posted - 2013/02/28 : 15:01:22
|
Otät, vet i katten. Det låter ju som rena durkslaget när Egil beskriver plyfa. Nu har ju inte jag någon jätteerfarenhet av just högtalarbygge i plyfa, men jag tror inte problemet är så stort att man måste till att laminera insidan av kabinettet. Kvalitétsplyfa skall inte ha sådana problem.
Bygger man i plyfa skulle jag förorda natur-looken. Dvs transparant lack eller liknande. Att få en just yta över tid med färg på snittad plywood kräver sin skapare. Men naturell behandling så döljs rörelser och mikrosprickor över tid bättre.
Väggtjocklek mellan 16 och 19 och ett välplacerat stag gör en stabil låda á 11 liter. |
|
|
Ryssen
100.000-klubben
8625 Posts |
Posted - 2013/02/28 : 15:31:05
|
Har byggt med björkplywood,och jag tror inte att det blir otätt.
quote: Att få en just yta över tid med färg på snittad plywood kräver sin skapare.
Jag betsade och lackade med klarlack så det blev en jätteblank yta (Glannnsig)men efter att par månader verkar lacken sugits in så nu är det inte längre så jätteblankt.... |
Learning by burning.. You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
|
|
|
Topic |
|