HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Solhagas AMT Mk II
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 15

solhaga
100.000-klubben

2675 Posts

Posted - 2013/07/31 :  07:48:15  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
Hmm, är det applicerbart här? Det är ju inget horn.
Har du någon bild som visar detta tydligare?

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2675 Posts

Posted - 2013/07/31 :  14:02:29  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
Brusnivåer, exempelvis en topp vid 400 och en vid 556 Hz:

Samma toppar dyker upp som andratonsdistorsion:

Och tredje:

Så är det distorsion eller bara en följd av att rummet inte var tyst nog?

THD:

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.
Go to Top of Page

nisse.p
Member

92 Posts

Posted - 2013/08/01 :  08:41:58  Show Profile Send nisse.p a Private Message  Reply
Skummet är använbart lite överallt. Som akvariefilter, i portar på just portadelådor för att minimera flåsljud tydligen, i alla horn/waveguider där ljudet kan färdas i fel riktning.
Med fel riktning menade jag fram och tillbaka mellan parralella väggar.
Och framförallt horn med för snabb förändning i spridningsvinkel där det kan uppstå difraktionsproblem.
Så funktionen är att dämpa alla ljudvågor lite för varje gång den färdas igenom porstrukturen. De vågor som studsar fram och tillbaka dämpas fler gånger än de som faktiskt bara går igenom skummet en gång.
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2675 Posts

Posted - 2013/08/01 :  09:09:31  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
Men här är halsen lika stor som elementet (ingen kompression eller parallella väggar) så någon fasplugg skall inte behövas.

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2675 Posts

Posted - 2013/08/01 :  11:09:56  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
quote:
Skummet är användbart lite överallt.

Använde dylik skum till mynningarna i mina gamla 70/80-horn.

quote:
Och om du klär både insida och utsida så kan du fylla mellanrummet med fogskum, tänk bara på att ha tillräckligt med hål som skummet kan expandera ut ur. Annars spränger den sönder ditt fina horn.

Fogskummet fungerade i stort sett bra. Men jag lade på för tjockt på ena vågledaren så efterhärdningen inne i skummet har fått sidorna att svälla på mitten.
Fann också att det var svårt att kontrollera mängden, antingen kom det för mycket eller för litet.
Kanske var det en för billig variant.
Så för att lyckas med ändamålet, att förtjocka väggarna, får man nog välja en tillförlitligare (och långsammare!) metod.

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2675 Posts

Posted - 2013/08/01 :  11:57:48  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
quote:
Med fel riktning menade jag fram och tillbaka mellan parallella väggar.

Då borde fenomenet uppkomma mellan stavarna (liggande 4x10):

Det får testas.

Det kan också vara värt att testa mellan de stående stavarna (3x10) i den större motorn:

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2675 Posts

Posted - 2013/08/02 :  09:34:29  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
Så med något taffliga (och svulna) vågledare ser det ut så här just nu:

Planen framåt är, givetvis, bättre gjorda vågledare men även en eller två AMT:er till under den översta.
Sedan kan det tweakas med vågledare, stavmaterial, membran. Hösten är lång.

Vibrationer? Vid normala lyssningsnivåer är de faktiskt borta.

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2675 Posts

Posted - 2013/08/13 :  08:56:20  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
Har gett upp vad det gäller LF, delar nu vid 800 Hz @ 24 dB.
Nya vågledare är gjorda för den nya delningsfrekvensen.

Detta låter redan nu otroligt bra och slår mina band och linjespelare vad det gäller distorsion, diskantupplösning och närvaro, ja i allt.

Det finns ingen återvändo, det är detta som gäller.

Så det bidde en TPL150H-klon.. Det kunde man ju ha gjort med en gång och sparat en hel del tid. Men resan dit har gjort att jag nu har koll på alla parametrar.

Så nu vidtar en rad försök för att förbättra:

• Distorsion/spridning - Vågledarladdning även bakåt

• Distorsion - Glesare 4x10 stavar

• Distorsion - 3x10 stavar

• Distorsion - 5x5 stavar

• Distorsion - 4x4 stavar

• Bättre HF - Grundare membran

• Bättre HF - Lättare membran

• Distorsion/spridning - Bättre vågledarladdning

Fyll gärna på...

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.
Go to Top of Page

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2013/08/13 :  21:31:21  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message  Reply
Härligt att se att du kör på där många skulle gett upp för länge sedan..

Hur är byggmåtten på AMT'erna ?
Tänkte ifall det skulle gå att stacka 2-4st tätt så det blir som ett enda stort membran ? då borde du få ner distorsionen en hel del samt att membranytan ökar vilket borde göra det mycket lättare att hornladda/vågleda för lite bättre LF

"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.."
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2675 Posts

Posted - 2013/08/13 :  22:39:48  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
Varför skall jag ge upp, när senaste mätningen ser ut så här med 16 st 5x5 mm pinnar och vågledare "avstämd" för 800 Hz:

Delar vid 800 Hz. Har endast en EQ på -6 dB vid 10 kHz och Q 1,24

Byggmåtten för membranen är 160x60 mm. Komplett element är 160x110:

Det går alldeles utmärkt att stacka dom men de tankar jag har nu är en WTWTW-konfiguration.
Antar att WTWTW inte är så lämplig ur kameffektsynpunkt, men det är det som kommer att testas först.
Om testen inte utfaller väl, kan WTTW komma i fråga om och då blir AMT:erna stackade.
Försöker diskutera det i denna tråden.

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.

Edited by - solhaga on 2013/08/13 22:42:27
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4175 Posts

Posted - 2013/08/14 :  13:07:31  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Fantastiskt fint jobb Solhaga
Mycket inspirerande
Många av oss här har byggt lådor, men få har byggt sina egna element
Jag kan inte hjälpa att man är nyfiken på likheter/skillnader mot referensen TPL-150 när det gäller känslighet, spridning och framför allt ljudupplevelse.
Keep up the good...
/Pix

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2675 Posts

Posted - 2013/08/14 :  15:29:35  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
De är inte de första elementen jag bygger, började faktiskt redan 1996 med en egen variant av High Fidelitys Tagliatelle.

Mätte även med 12 respektive 8 stavar också. Ett par dB lägre SPL för varje minskning.

Testade sedan även utan några stavar alls .

Fick faktiskt ljud ur skällan ytterligare 6 dB ner men med en ganska hög distorsion (- 50 dB).

Oanvändbart ur hifisynpunkt givetvis, men det kan vara bra att kunna göra jämförande mätningar av membranupphängning mm och att kunna tweaka "live".

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4175 Posts

Posted - 2013/08/15 :  07:59:42  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Jag gissar att stavarnas genomsläpplighet skall vägas mot ett homogent magnetfält.
Jag undrar hur en perforerad plåt skulle bete sig?

Kul att du nämner Tagliatelle
Även jag byggde dessa på 90-talet
Och vad jag vill minnas så använde man en 3mm perforerad järn-plåt i dessa.
Kanske har någon några restbitar liggandes?

/Pix

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2675 Posts

Posted - 2013/08/15 :  08:29:02  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
quote:
Jag undrar hur en perforerad plåt skulle bete sig?

Har övervägt det och kommit fram till att det är svårt att klara av för en gör-det-självare.
Även om man skulle kunna få plåtbitar uppfrästa, så är det en ytterst grannlaga uppgift att montera ihop elementen.
Bara med de småpinnar (5x5) jag använder nu måste jag var försiktig för att undvika klämskador.
Tänkte ett tag testa med spikband, men dessa är för tunna och för lite hål i dom.

quote:
3mm perforerad järn-plåt i dessa

Det har jag inget minne av, var inte det La Folia?
Så här såg min variant av Tagliatella ut:

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4175 Posts

Posted - 2013/08/15 :  13:44:45  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Jo för bövelen, "La Folia" var det jag byggde
En Apogee diva-klon som liknade två skeva ladugårdsdörrar

Jag mins att jag hämtade upp en perforerad 3mm plåt i Laxåtrakten på ett företag som hette Performa AB

Dock är säkert priset för högt för en hel plåt
Kanske är det någon annan här på HF som har spillbitar liggandes från denna tiden som kan undvaras?

Annars är jag nog tillbaka där vi startade, att klura ut en magnetkrets som "kastar ut" magnetflödet över gapet a.la Heil
/Pix

Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2675 Posts

Posted - 2013/08/15 :  15:01:04  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
3 mm järn (obs solitt i denna simulering) jämfört med inget järn alls.

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2675 Posts

Posted - 2013/08/15 :  15:08:32  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
Järnet 10 mm utanför:

Det uppstår givetvis en oönskad kavitet här. Men mellanstycket behöver kanske inte vara solitt. Det borde räcka att det matchar stavarna.

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.
Go to Top of Page

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2013/08/15 :  15:45:04  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message  Reply
2mm tjock hålplåt kan nog gå att få tag på i mängder..
Men hur skall plåtarna se ut i övrigt ?
Vi har ett företag här i byn som gör verktygstavlor och verktygsskåp och där är det hålad plåt.
Går nog att få tag på mycket spill/feltillverkat där..

Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2675 Posts

Posted - 2013/08/15 :  17:07:14  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
Jag har haft denna i tankarna.
Det går ju att lägga dubbla eller tredubbla lager.

Problemet är att den täcker för stor yta: "Öppen yta i procent = 35,4 %".
Det omvända hade nog passat bättre.

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.
Go to Top of Page

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2013/08/15 :  22:56:17  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message  Reply
ska kolla mina plåtar i morgon om jag kommer ihåg

Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4175 Posts

Posted - 2013/08/16 :  08:08:48  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Solhaga,
Jag ref till den sista simuleringen där du har Pure Iron - NdFeB N42 - Pure Iron

Hur skulle samma simulering se ut med NdFeB N42 - Pure Iron - MdFeB N42?

Jag tänker då kanske inte främst på att dubble magnet antalet, utan mer på Nord-Syd läckaget runt själva magneten
Neo har ju en mycket hög B-koncentration, men lider av att Nord och Syd ligger så fysiskt nära varandra att det finns ett läckage där

Jag var delaktig i ett projekt en gång där vi försökte bygga en extrem linjärmotor, och genom att minimera läckage, och försöka undvika hårda hörn i magnetkretsen kunde flödet ökas en hel del.
Här är visserligen luftgapet (över memebranet) betydligt mycket större, så det kanske inte har samma betydelse?

En annan tanke jag hade var ju rundstav i stället för dina 5x5mm pinnar.
Antagligen blir rundstaven magnetiskt mättad i delen närmast membranet, men detta innebär ju bara att flödet läcker ut tidigare från staven diameter, och sprider fältet gjämnare över membranytan

Några tankar bara..
/Pix

Edited by - pix on 2013/08/16 08:10:20
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2675 Posts

Posted - 2013/08/16 :  08:30:32  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
quote:
NdFeB N42 - Pure Iron - MdFeB N42?

Antar att du menar NdFeB N42 - Pure Iron - NdFeB N42?

Intressant tanke. Det får bli en simulering på det...

Man skulle kunna stacka ett antal tunnare magneter/järn.
Har ett stort antal 20x10x3 Neos hemma från ett gammalt bandprojekt samt även 10x3 järnpinnar, så ett test i verkligheten kan också göras ganska snart. Även om man inte limmar, magneterna repellerar ju, så bör järnet göra så att magneterna håller sig kvar för en enkel test.

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2675 Posts

Posted - 2013/11/03 :  23:23:01  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
quote:
Tänkte ifall det skulle gå att stacka 2-4st tätt så det blir som ett enda stort membran ? då borde du få ner distorsionen en hel del samt att membranytan ökar vilket borde göra det mycket lättare att hornladda/vågleda för lite bättre LF

Jo, det blir två stycken stackade till ett 320x60 mm stort membran som laddar en 500 Hz vågledare.

För att bygga upp en bra mekanisk struktur måste jag dock remontera magneterna.
Så det blir ingen "hifi" på ett tag

Å andra sidan brukar det vara en bra drivkraft för att få någonting gjort.

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2675 Posts

Posted - 2013/11/23 :  19:38:31  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
Motorn börjar närma sig sin slututformning:

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2675 Posts

Posted - 2013/12/09 :  17:00:21  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
Skaffade en ny leksak: Silhouette Cameo.
En skär- och plottermaskin med maxarea 300 x 3000 mm.

Undrar vad man kan göra med den förutom roliga julkort mm?

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.
Go to Top of Page
Page: of 15 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.31 sekunder. Snitz Forums 2000